چهارشنبه, 12 ارديبهشت 1403

 



موضوع: صنعت گردشگری ترکیه

صنعت گردشگری ترکیه 9 سال 7 ماه ago #101499

گردشگری یکی از فعال‌ترین بخش‌های اقتصاد ترکیه ‌است که طی سال‌های گذشته بسرعت رشد کرده است.

به گزارش جام جم در سال 2007 بیش از 27 میلیون نفر گردشگر از ترکیه بازدید کرده اند که درآمدی بیش از 18.5 میلیارد دلار برای این کشور به همراه داشت. این میزان در سال جاری میلادی 33 میلیون گردشگر تخمین زده می شود. ترکیه برای درآمدی معادل 50 میلیارد دلار در سال برای صنعت گردشگری خود برنامه ریزی کرده است. براساس آمار موسسه TUI آلمان از صد هتل برتر جهان بیش از 11 هتل در ترکیه قرار دارد

شهرهای آنتالیا و استانبول بیشترین گردشگر را به خود جذب می کند. سواحل ترکیه از لحاظ جذب جهانگرد همانند سواحل اسپانیا و ایتالیا توصیف می شود. شهر استانبول به دلیل آثار باستانی همه ساله پذیرای تعداد زیادی از گردشگران است.

استانبول با داشتن آثار تاریخی و گردشگری همچون تنگه بسفر، مساجد سلطان احمد، سلیمانیه، رستم پاشا، بایزید و نیز مراکز ایاصوفیه، برج دختر، کاخ توپ کاپی، موزه هنرهای اسلامی، کاخ دلما باغچه، برج یدیکوله و روملی حصار و نیز مراکز خرید گسترده و داشتن آب و هوایی مدیترانه ای بیش از دیگر نقاط این کشور مورد استقبال گردشگران خارجی قرار گرفته است.

صنعت گردشگری ترکیه در فاصله سال های 2012ـ2005 بسرعت رشد کرد. ترکیه در سال 2005 میلادی برای اولین بار توانست وارد فهرست 10 کشور برتر جهان به لحاظ جذب گردشگران خارجی شود و رتبه نهم را به خود اختصاص دهد، با وجود بحران های سیاسی و اقتصادی در منطقه خاورمیانه صنعت توریسم ترکیه توانست در سال های بعد جایگاه خود را به رتبه هفتم جهان ارتقا دهد.

کارشناسان می گویند ترکیه در سال جاری میلادی میزبان 33 میلیون گردشگر خواهد بود. این جذب گردشگر حدود 26 میلیارد دلار ارز وارد چرخه اقتصادی ترکیه خواهد کرد که ایجاد هزاران شغل جدید از مزایای آن خواهد بود. دولت ترکیه قصد دارد تا سال 2023 درآمد حاصله از صنعت گردشگری را دو برابر کند. اکنون ترکیه به طور متوسط سالانه حدود 25 میلیارد دلار از محل صنعت گردشگری درآمد دارد که قرار است در آینده به 50 میلیارد دلار برسد. کارشناسان پیش بینی می کنند ترکیه در سال 2023 با قرار گرفتن در جمع پنج مقصد برتر گردشگری جهان، میزبان 50 میلیون گردشگر باشد.

تدابیر کارآمد

ترکیه تلاش کرده است با اتخاذ سیاست های موثر از جمله ایجاد تسهیلات در صدور ویزا برای گردشگران، پایین آوردن عوارض خروجی، بسترسازی برای استاندارد کردن قوانین حوزه گردشگری، افزایش نرخ امنیت در مناطق گردشگری، توسعه زیرساخت های گردشگری و جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در ساخت هتل ها و تاسیسات این صنعت، به کارگیری راهکارهای عملی در جذب مشتری، همکاری مشترک با کشورهای اسلامی و اروپایی و نیز توسعه آموزش ها در حوزه گردشگری، افق روشنی را برای صنعت گردشگری خود در آینده ترسیم کند.

در دوران حاکمیت اسلامگرایان نیز ترکیه تلاش کرد صنعت گردشگری خود را توسعه دهد. این کشور که در رده بندی تعداد اماکن تاریخی 17 پله پایین تر از ایران قرار دارد، از اجرای هرگونه طرح های مشارکتی با دیگر کشورها در زمینه گردشگری بشدت استقبال می کند و به رغم بحران های شدید اقتصادی حاکم بر دنیا با ارائه تعریف های جدیدی همچون توریسم سلامت، جذب گردشگرانی از کشورهای آمریکایی و عربی را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

ورود گردشگران ایرانی به ترکیه در 9 ماه اول سال 2010 میلادی با بیش از 51.6 درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال پیش از آن به یک میلیون و 481 هزار و 590 نفر رسید که این رقم شامل عبور ترانزیت زائران ایرانی به سوریه از طریق خاک ترکیه نیز می شد که 6.40 درصد آن را گردشگران ایرانی تشکیل می دادند. اکنون گفته می شود سالانه بیش از پنج میلیون ایرانی برای گردشگری ترکیه را انتخاب می کنند.

اعتراضات و زیان گردشگری

تحولات اخیر سیاسی در ترکیه بر صنعت گردشگری این کشور نیز تاثیر گذار بود. گرچه به اعتقاد کارشناسان این تاثیر می تواند کوتاه مدت باشد؛ اما در شرایط کنونی توام با خسارت های سنگینی بوده است. به گفته حسین چلیک، معاون حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه و سخنگوی این حزب میزان خسارت وارده به صنعت گردشگری این کشور در طول سه هفته از آغاز اعتراضات ضد دولتی در ترکیه بسیار سنگین بوده است.

سقوط سهام بورس، کاهش شمار گردشگران، کاهش ارزش پول ملی و سرانجام فرار سرمایه های خارجی بخشی از فشارهای اقتصادی و شوک بزرگ مالی بر مردم و دولت اردوغان در پی بروز ناآرامی های اخیر در ترکیه گزارش شده است.

براساس این گزارش ها، بازار مالی و سرمایه ترکیه بویژه در سه هفته تشدید درگیری ها بین معترضان و نیروهای پلیس بسیار پرتلاطم بود و سرمایه گذاران از افزایش اعتراض ها و درگیری ها بشدت نگران بودند. صنعت گردشگری ترکیه با ادامه ناآرامی ها ضربه سختی خورد و گفته می شود گردشگران 40 درصد اتاق های رزرو شده خود در هتل ها را لغو کرده یا زمان آن را به تاخیر انداخته اند.

رسانه های ترکیه از لغو بسیاری از پروازها به این کشور خبر دادند. پخش تصاویر مربوط به شلیک گاز اشک آور و استفاده از ماشین های آب پاش برای مقابله با معترضان در شهرهای مختلف از جمله استانبول و آنکارا بسیاری از گردشگران به مقصد ترکیه را نگران کرد.

این ناآرامی ها بر روند رزروهای جدید هتل ها تاثیر منفی گذاشته و برخی گردشگرانی را که قصد سفر به این کشور داشتند تا زمان آرام شدن اوضاع از سفر به ترکیه خودداری می کنند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: فوزیه خالدی
مدیران انجمن: فوزیه خالدی