سه شنبه, 01 خرداد 1403

 



موضوع: اولين بانوی ايراني گردشگر قطب جنوب

اولين بانوی ايراني گردشگر قطب جنوب 9 سال 9 ماه ago #97826

از ايران تاکنون شش نفر در سفرهاي تحقيقاتي به قطب جنوب سفر کرده اند. اما در بهمن ماه 87 براي اولين بار نه يک محقق بلکه يک گردشگر ايراني به قطب جنوب سفر کرد.

هزاران کوه يخي. هر کدام به شکلي متفاوت. رنگ ها ترکيبي از ده ها رنگ سفيد و آبي. گويي زمان در اينجا متوقف شده. هيچ صدايي نيست. سکوت تنها صدايي است که بايد باورش کني. بايد از نزديک ببينيد. از نزديک حس کنيد. طبيعت و رنگ ها را. اينجا با همه جاي دنيا فرق دارد. شايد عکس ها و فيلم هاي مستندي ديده باشيد؛ اما باز هم نمي توانيد با زماني که خودتان مي بينيد، مقايسه کنيد. آن هم بدون هيچ واسطه يي. در سرزميني که تنها نقطه يي در جهان است که هيچ دولتي ندارد. سرزميني متعلق به همه مردم جهان با پرچمي به رنگ و شکل کوههاي يخي. جايي که فرقي نمي کند متعلق به کدام کشور، سرزمين، قاره و ديار باشيد. همه در کنار هم مي توانيد زندگي کوتاه جديدي را تجربه کنيد. کوتاه؛ اما تاثيرگذار. مردم شهر اوشوايا معتقدند فقط يک بار سفر به اين سرزمين، روح آدمي را وارد دنياي جديدي مي کند؛ دنياي متفاوت از آنچه تاکنون داشته اند. اينجا قطب جنوب است. از ايران تاکنون شش نفر در سفرهاي تحقيقاتي به قطب جنوب سفر کرده اند. اما در بهمن ماه سال گذشته براي اولين بار نه يک محقق بلکه يک گردشگر ايراني به قطب جنوب سفر کرد. برعکس ديگر افراد ايراني که به قطب جنوب رفتند و همگي جوان بودند، اين بار يک زن 50 ساله ايراني همه خطرات احتمالي را پذيرفت تا اولين گردشگر ايراني باشد. طاهره جوهرچي از 15 تا 24 بهمن ماه امسال با يک تور امريکايي از ايران به قطب جنوب سفر کرد تا به گفته خودش متفاوت ترين سفرش را با صرف هزينه يي که گاه برابر با سفر برخي ايرانيان به اروپا است، تجربه کند.
چرا قطب جنوب؟

من خيلي اهل سفر هستم. يک بار که در اينترنت دنبال اطلاعاتي درباره سفر به برزيل بودم، به صورت خيلي اتفاقي با تور قطب جنوب آشنا شدم. تا قبل از آن حتي نمي دانستم چنين توري وجود دارد. وقتي به همسر و دوستانم گفتم، همه استقبال کردند و قرار شد 9 نفره به قطب سفر کنيم. اما در نهايت هر کدام از آنها به دلايلي منصرف شدند و فقط من باقي ماندم.

برنامه سفرتان از ايران چطور بود؟

براي سفر به قطب جنوب سه منطقه در دنيا وجود دارد؛ يکي در شيلي، يکي در جزاير فاکلند و ديگري که معروف تر از همه است، اوشوايا، جنوبي ترين شهر آرژانتين. سفرم از ايران از 11 بهمن به مقصد فرانکفورت شروع شد. از آنجا به بوئنوس آيرس رفتم و بعد از يک فرودگاه محلي به سمت اوشوايا پرواز کرديم. پانزدهم بهمن تور ما حرکتش را به سمت قطب جنوب با کشتي آغاز کرد. در مدت دو روزي که در راه بوديم به ما آموزش هاي لازم داده شد تا در غروب روز دوم کوه هاي يخي را توانستيم از دور ببينيم. 9 روز سفرمان طول کشيد و در نهايت 26 بهمن در ايران بودم.

- مسافران اين تور از چه کشورهايي بودند؟

ما 117 نفر بوديم. حدود 45 درصد از امريکا، 26 درصد ژاپني، 17 درصد اروپايي و 12 درصد هم از آسيا.

- از چه رنج سني؟

بيشتر بين 30 تا 40 سال بودند و همه به شدت علاقه مند به محيط زيست و طبيعت.

- هزينه تور چقدر شد؟

هزينه اين تور حدود 8 هزار دلار. که با هزينه کل سفر به 11 ميليون تومان مي رسيد.

- مسير سفر چطور بود؟

اين تورها معمولاً در مسيرهاي شناخته شده يي حرکت مي کنند که از قبل برنامه ريزي شده است. قبل از اينکه ما وارد منطقه شويم راهنماي ما منطقه را بازرسي مي کرد و بعد اجازه ورود ما را به منطقه مي داد. ما دو مرتبه در روز از کشتي سوار قايق هاي 10 نفره يي به نام زودياک مي شديم و براي گشت به منطقه مي رفتيم. معمولاً به دو دسته و گروه هاي کوچک تقسيم مي شديم. هر بار دو مقصد داشتيم که بعد جاي دو گروه با هم عوض مي شد. يک مرتبه حدود ساعت 8 صبح تا 12 و يک مرتبه ديگر هم حدود 2 تا 6 براي گشت مي رفتيم. روزانه حدود 8 ساعت گشت و پياده روي داشتيم. يک سيستم حضور و غياب هم بود که کسي از گروه جا نماند چون الزاماً راهنمايي وجود نداشت. حتي يک بار هم اين اتفاق براي من افتاد.

چه حيواناتي ديديد؟

پنگوئن، شير دريايي، وال و انواع پرنده هاي قطبي. در بعضي از اين گشت ها با سيل عظيمي از پنگوئن ها روبه رو بوديم. روز اول به ما توصيه کردند به پنگوئن ها و شير هاي دريايي نزديک نشويم. ولي يک بار به قدري تعداد اين حيوانات زياد بود که اگر چند دقيقه بي حرکت مي نشستي پنگوئن ها به سمتت مي آمدند و به حاضران نوک مي زدند.

- ويژگي هاي اين سفر برايتان چه چيزي بود؟

اين سفر براي من دو تا ويژگي اصلي داشت؛ يکي طبيعت بکر و سکوتش بود. به خيلي از کشورها سفر کردم. مثلاً حدود پنج سال پيش به کليمانجارو صعود داشتم. ولي طبيعت اينجا با هر جاي ديگري که من تا حالا رفته بودم، متفاوت بود. و ديگري تجربه اجتماعي اين سفر و ايجاد يک رابطه تنگاتنگ در 9 روز با افرادي از کشورهاي مختلف دنيا
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: فوزیه خالدی
مدیران انجمن: فوزیه خالدی