سه شنبه, 01 خرداد 1403

 



موضوع: مشکلات گردشگری در ایران

مشکلات گردشگری در ایران 9 سال 9 ماه ago #97740

مشکلات گردشگری در ایران
۱) نبود استانداردهای جهانی برای هتل ها، رستو ران ها ومسافرخانه هاو...درایران
<<به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران ـ اقامت یکی از مهمترین عناصر گردشگری است که این روزها در بسیاری از محافلی که در رابطه با بررسی راهکارهای توسعه گردشگری کشور برگزار شده، مورد توجه حاضران در جلسات قرار گرفته و نطرات متعددی در ارتباط با این مبحث توسط متولیان گردشگری در بخش دولتی و خصوصی کشور مطرح شده است.مباحث چشم انداز ۲۰ ساله توسعه کشور در صنعت گردشگری که هم اکنون دو سال از آن تمام شده به این مساله ختم می‌شد که تا پایان این برنامه ایران بتواند سالیانه ۲۰ میلیون گردشگر را از سهم گردشگری جهان به خود اختصاص دهد و برای دستیابی به این هدف یکی از مهمترین راه‌ها ساخت هتل و افزایش دادن به تعداد هتلهای کشور بود.
با توجه به سند چشم‌انداز ۲۰ ساله، در طول یک سال گذشته بسیاری از مصاحبه‌های متولیان دولتی گردشگری کشور حول محور ساخت هتل و ازدیاد این مراکز اقامتی در مناطق مختلف کشور بود. اظهارات این مسوولان در بسیاری از موارد تنها به ارایه طرح هتل‌سازی در نقاط مختلف کشور منتهی شد در حالی که هیچ یک از زمان‌هایی که برای کلنگ‌زنی هتلهای یاد شده ذکر شده بود تحقق نیافته و به صورت مکرر در مصاحبه‌های بعدی اخبار ساخت هتل درج شده و این روند همچنان تا امروز نیز ادامه دارد. که به نظارت دراین بخش احتیاج دارد. >> <<برگرفته از: aftab.ir >>
۲) نبود برنامه ریزی صحیح برای گردشگران داخلی و خارجی
۳)<<یکی از مسایل مهمی که طی سالها در امر گردشگری و مسافرت به دست فراموشی سپرده شده و در دنیا خصوصاً کشورهای موفق در امر گردشگری و توریست مورد توجه قرار گرفته آموزش است.
برنامه‌ریزی سفر و پیشبینیهای لازم، چگونگی اسکان در هتل و مراکز اقامتی و در خیلی از کشورها چه از طریق کتب درسی و نشریات و مطبوعات و چه از طریق رسانه‌های صوتی و تصویری آموزش داده میشود.
ما نه تنها خود برای سفر برنامه‌ریزی درستی نداریم و آموزش کافی نداریم بلکه در مورد مواجه با توریست و گردشگر خارجی نیز اطلاعات و فرهنگ لازمه را کسب نکرده‌ایم.
به علاوه در حالی که بسیاری از کشورها در جهت رفاه مردم با برنامهریزی معقول و عالمانه مسایل و مشکلات سفر حل شده است برای ما روز به روز سختتر و پیچیده‌تر گردیده است.
امروز در بسیاری از کشورها کافی است به مراکز فروش بلیت زنگ بزنی و تقاضای بلیت کنی حتی نمیگویند بیا بلیت را بگیر و برایت پست میکنند حال آنکه اینجا نه تنها برای تهیه بلیت باید شخصاً مراجعه کنی. در ایام پیک مسافرتی، مدتی را نیز صرف مراجعه به مراکز مختلف و قرار گرفتن در صفهای طولانی بکنی حتی برای کنسلی بلیت هم باید خود شخص با مدارک شناسایی حضور پیدا کند.
این که چرا ما با زمان پیش نمیرویم و نرفتهایم سوال بیجوابی است.
نه تنها همگام با دنیا و در جهت کاهش مشکلات سفر و گردشگری تلاش نمیشود به طرق مختلف حرکت دیگران هم با مشکل مواجه میگردد و ما تجربه‌های متعددی که در این زمینه داریم زیرا همیشه سعی کردهایم از تجربههای موفق دیگران در دنیا استفاده کرده آنها را در جهت رفاه و آسایش مسافران به مرحله اجرا بگذاریم ولی در عمل با برنامه‌های بازدارندهای مواجه شده‌ایم که راهی جز صرفنظر کردن از آن نبوده است .در تمام فرودگاههای دنیا محلی برای پارکینگ هتلها اختصاص داده شده است و ما مدت ده سال است که درخواست کرده و حتی این مسئله در کمیته گردشگری هم مطرح گردید ولی هنوز در انتظار جواب مثبت هستیم>> << . برگرفته از : aftab.ir >>
۴) آشنایی نداشتن اکثر اقشار جامعه به اهمیت صنعت گردشگری و توریسم
که ازجمله :
الف) اکثر اقشار جامعه اطلاعات کافی در مورد منا طق گردشگری وتوریستی ندارند.
ب) آشنایی نداشتن اکثر مردم با زبان بین المللی انگلیسی
پ) نداشتن فرهنگ برخورد با توریست
۵) اکثر گردشگران اطلاعات کافی در مورد منا طق گردشگری وتوریستی ندارند.نبو د و ضعف تبلیغات در این صنعت و در اختیار قرار ندان اطلاعات کافی به گردشگران
۶) متاسفانه براساس تبلیغات منفی کشورهای بیگانه راجع به تروریست وحقوق بشر در ایران تعداد توریست هر روز کمتر می شود.
۷) آشنایی نداشتن اکثراقشارجامعه وگردشگران به اهمیت حفاظت از محیط زیست واکتوریسم
۸) سردرگمی توریست ها و نبود برنامه ریزی صحیح
۹) هزینه های گزاف سفر وسهمیه بندی بنزین
۱۰) نبود توجه دولت و مسئو لان به این صنعت وکمبودو نبود بو دجه در این صنعت . که امیدواریم مسئولین نیم نگاهی به این صنعت در جهت رفع مشکلات آن بکوشند.
پس از آشنایی با مشکلات در بخش دوم راهکارهایی برای حل بعضی از این مشکلات پرداخته ام .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: فوزیه خالدی