سه شنبه, 01 خرداد 1403

 



موضوع: جاذبه های گردشگری درکرمانشاه

جاذبه های گردشگری درکرمانشاه 9 سال 9 ماه ago #97623

آثار تاريخي

يكي از مهم‌ترين آثار اين استان سنگ‌نگاره بيستون است كه بزرگ‌ترين سند به جا مانده از روزگار هخامنشيان به شمار مي‌رود و به سه زبان توسط داريوش بزرگ شاهنشاه هخامنشي بر كوه اسطوره‌اي بيستون حك شده‌است. افزون براين بيستون نماد مهر است چرا كه از خود گذشتگي فرهاد، نام اين كوه را با عشق جاودانه شيرين و فرهاد كه الهام بخش بسياري از نويسندگان و سرايندگان نامدار ايران همچون نظامي گنجوي بوده درهم سرشته‌است.
علاوه بر بيستون از جمله آثار تاريخي استان كرمانشاه مي توان به آثاري كه شهرت جهاني دارند مانند محوطه تاريخي تاقبستان، معبد آناهيتا، قلعه يزدگرد، نقش برجسته آنوباني‌ني، چهارطاقي قصر شيرين و گودين تپه اشاره كرد. از دوران پيش از تاريخ نيز آثار مهمي از دوران پارينه سنگي در بيستون يافت شده كه مربوط به غارهاي شكارچيان، غار مرخرل، و مرتاريك است.علاوه بر اين در غار دو اشكفت در شمال شهر كرمانشاه نيز آثار سكونت انسان‌هاي پارينه سنگي مياني يافت شده است. قديميترين بقاياي استخواني انسان ريختهاي پارينه سنگي كه در ايران يافت شده مربوط به بيستون است. اين قطعه شامل بخشي از يك استخوان ساعد است و در كاوشهاي غار شكارچيان در سال 1949 بوسيله كارلتن كوون بدست آمده است.
آثار طبيعي

از آثار طبيعي استان كرمانشاه مي‌توان به كوهستانهاي دالاهو و شاهو، جنگل‌هاي مرخيل پاوهو جنگلهاي دالاهو، سراب‌هاي(چشمه هاي بسيار بزرگ( سراب نيلوفر،سراب در بند صحنه وسراب نجوبران (نژيوران)، تالاب هشيلان،غارهاي قوري قلعه، كاوات و پراو، پناهگاه حيات‌وحش بيستون و ورمنجه، دشت‌هاي بيستون و ماهيدشت اشاره كرد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: فوزیه خالدی
مدیران انجمن: فوزیه خالدی