دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403

 



موضوع: انواع توريسم

انواع توريسم 9 سال 9 ماه ago #97369

انواع توريسم
توريسم ، داراي اشکال مختلف و انواع گوناگوني است ، که بسته به شرايط محيطي ، متفاوت مي باشد ، همين مسئله باعث شده تا تقسيم بندي هاي گوناگوني براي انها بيان شود .
تقسيم بندي سازمان جهاني جهانگردي (W.T.O) فعاليتهاي گردشگري به دسته هاي زير تقسيم مي گردند :
• توريسم فرهنگي
• توريسم طبيعي
• توريسم تجاري
• توريسم مذهبي
• توريسم ورزشي
1-توريسم تفريحي Leisure tourism
اين گروه ازجهانگردان شامل افرادي است که براي استفاده از تعطيلات و ساير موارد تفريحي و وقت گذراني به مسافرت و گردش مي روند . در اين ، گردش گران با استفاده از تعطيلات براي تفريح ، استراحت ، استفاده از آب و هواي گرم تر يا خنک تر از محل اقامت خود خارج شده و به مسافرت و سير و سياحت مي پردازند جهانگرد تفريحي مايل است تا از زماني که در سفر سپري مي کند براي تجديد قواي روحي ، رواني جسم خود بهره ببرد . موارد مورد استفاده اين جهانگردان متنوع بوده اما سهم قابل توجهي از آنها در رابطه با مسائل طبيعي از جمله سواحل درياها ، پارکهاي طبيعي و ... مي باشد .
2- توريسم اجتماعي Social tourism
در اين نوع جهانگردي عمدتا با هدفهاي اجتماعي ، مردم شناسي ، جامعه شناسي و انتقال آن مورد نظر است ديدار از دوستان ، آشنايان و خويشاوندان نيز از نوع جهانگردي اجتماعي بشمار مي ايند .
3- توريسم درماني ( سلامت ) Health Tourism اين نوع شامل افراد و گروههايي هستند که براي استفاده از تغيير آب و هوا ( با هدف پزشکي و درماني ) استفاده از آبهاي معدني ، گذران دوران نقاهت ، معالجه و نظاير آن اقدام به مسافرت مي کنند .
4- توريسم آموزشي و فرهنگي Educational Tourism / Cultural Tourism
اين نوع جهانگردي براي آشنايي مواريث فرهنگي و هنري ، آداب و رسوم ، بناها و آثار تاريخي با هدفهاي آموزشي ، تحقيقاتي و پژوهشي ، صورت مي گيرد .
5- توريسم مذهبي و زيارتي Religious Tourism
اين نوع از جهانگردي يکي از رايج ترين اشکال جهانگردي در سراسر جهان است . جاذبه هاي مذهبي ، زيارتگاهها و اماکن مقدسه هر ساله تعداد زيادي از جهانگردان را به سوي خود جلب مي کنند .
6- توريسم بازرگاني و تجاري Business Tourism
سفرهايي که افراد براي شرکت در بازار و نمايشگاه هاي کالا و صنايع و يا سرکشي و بازديد تاسيسات و کارخانه ها و نظاير آن انجام مي دهند در زمره اين نوع از گردشگري است .
7- توريسم سياسي Political tourism
مسافرت به منظور شرکت در اجلاس و مجامع بين المللي ، کنگره ها و سمينارهاي سياسي ، جشنهاي ملي و مذهبي ، مراسم ويژه سياسي مانند تدفين رهبران و شخصيتهاي سياسي ، پيروزي رهبران احزاب و به حکومت رسيدن آنها و نظاير آن جهانگردي سياسي خوانده مي شود .
8-توريسم ورزشي Sport Tourism
هر نوع مسافرتي که به منظور فعاليتهاي ورزشي باشد و اين مسافرتها ممکن است به صورت انفرادي يا دسته جمعي صورت گيرد توريسم ورزشي گويند .
9- توريسم طبيعت ( اکوتوريسم ) Tourism ( ecotourism) Natural
توريسم طبيعت که به عنوان اکوتوريسم ناميده مي شود پديده نسبتا تازه اي است که فقط بخشي از کل صنعت توريسم را نشان مي دهد . اکوتوريسم به آن دسته از توريسم اطلاق مي شود که مبني بر هدف مسافرت هدفمند به مناطق نسبتا طبيعي براي مطالعه ، لذت جويي و استفاده معنوي از مناظر گياهان و جانوران و هر نوع جنبه فرهنگي معاصر يا گذشته موجود در اين مناطق باشد .
10- ژئوتوريسم
از انواع توريسم که به تازگي مطرح شده و شباهت بسياري با اکوتوريسم دارد ، ژئوتوريسم است که از ترکيب وازه هاي ژئو ( زمين ) و توريسم ( جهانگردي ) پديد آمده است که نيازمند بهره گيري توريسم از علوم زمين ، به ويژه جغرافياي طبيعي ، زمين شناسي ، ژئوفيزيک و ساير علوم طبيعي است در اين ميان به لحاظ کارکردي ، مورژئوفولوژي به دليل بررسي اشکال زمين به لحاظ جنسي ، زمان و شکل – که لندفرم ها نيز نتيجه ي عملکرد پديده هاي شکل زايي و زمين ساخت بيروني است – از اهميت ويژه اي برخوردار است . بنابراين ژئوتوريسم ، علم بررسي و بهره گيري از شکل هاي ناشي از فرايندهاي بيروني در جهت توسعه گردشگري است . اين فرايند باعث به وجود آوردن شکل هاي مختلف خشکي ها با چشم اندازهاي گوناگون مي شود که شرايط زيستي و آب و هوايي سبب دگرگوني محيط هاي مختلف شده و در هر منطقه با ويژگي اقليمي متفاوت شرايط گوناگوني را پديد مي آورد.
11- توريسم مناطق خشک Desert Tourism
12- توريسم الکترونيکي (اينترنتي ) Electronic tourism
13- گردشگري جنوبگان Antarctic Tourism
سفرها و بازديدهايي از مقاصد در داخل مدار قطب جنوب که اغلب از طريق دريا انجام مي شوند .
14- گردشگري مناسب Appropriate Tourism
گونه و مقياسي از گردشگري که از نظر شرايط اقتصادي ، اجتماعي ، زيست محيطي و ساير جنبه ها براي يک منطقه مناسب ديده مي شود .
15- گردشگري آبي Aquatic Tourism
16- گردشگري شمالگان Arctic Tourism
سفرها و بازديدهايي از مقاصد واقع در داخل مدار قطب شمال ، در حال حاضر عمدتا در کانادا و اسکانديناوي که دسترسي جادهاي امکان پذير است صورت مي پذيرد .
17- گردشگري شهري City Tourism / Urban Tourism
18-گردشگري بومي Domestic Tourism
19- گردشگري قومي Ethnic Tourism
20- توريسم صنعتي ( كارخانه اي ) Industrial Tourism /Factory Tourism
سفرها و بازديدهاي انجام شده از محل هاي کار مانند کارخانه هاي مواد غذايي و نساجي و ... و حتي معادن و ايستگاههاي توليد نيرو ، براي مشاهده فرايندهاي توليد .
21- توريسم روستايي ( مزرعه اي ) Rural Tourism / Farm Tourism
گردشگري در مقاصد حومه ي شهرها . گردشگري روستايي اغلب با گردشگري مزرعه شناخته مي شود اما گردشگري روستايي مفهوم گسترده تري را شامل مي شود که در برگيرنده مسيرهاي ويژه طبيعت گردي ، مکانهاي گردش دسته جمعي ، مراکز تفسير و موزه هاي کشاورزي و مردم شناسي است .
22- توريسم ورودي / داخلي Inbound Tourism / Internal Tourism
سفر و گردشگري به يک کشور توسط ساکنان ساير کشورها .
23- گردشگري بين المللي International Tourism
24- توريسم تشويقي Incentive Tourism
سفر توسط کارمندان ، فروشندگان و يا نمايندگان و خانواده هاي انها که هزينه آن توسط شرکت يا موسسه تجاري به عنوان پاداش رسيدن به فروش مورد نظر و يا شاير اهداف و يا کارهاي برجسته کارمندان و يا به عنوان محرکي در جهت رسيدن به اهداف اينده ، تقبل شده است .
25- گردشگري انبوه Mass Tourism
26-گردشگري ملي / خروجي National Tourism / Outbound tourism
گردشگري توسط ساکنين يک کشور به مقصد ساير کشورها .
27- گردشگري فضايي Space Tourism
28-گردشگري جوانان youth Tourism
29- گردشگري پايدار sustainable tourism
برگرفته از مفهوم توسعه پايدار ، و به عنوان مدلي از توسعه اقتصادي است تا كيفيت زندگي مردم جامعه ميزبان را بهبود بخشد ، تجربه ي نابي براي بازديد كننده به همراه داشته و كيفيت محيط زيست را حفظ نمايد و اجراي آن هم بستگي به جوامع ميزبان و هم بازديدكنندگان دارد .
30- گردشگري با هدف مشترك common interest tourism
گردشگري با هدف مشترك اغلب با اقامت طولاني مدت و استفاده محدود از تسهيلات و خدمات تجاري در محل مورد بازديد همراه است . مثل ديدار از دوستان و اقوام ، تحصيل و مذهب .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: فوزیه خالدی
مدیران انجمن: فوزیه خالدی