شنبه, 29 ارديبهشت 1403

 



موضوع: آشنائی با برخی اصطلاحات

آشنائی با برخی اصطلاحات 9 سال 9 ماه ago #96958

جلسه

به گردهمایی های بیش از سه نفر گویند که دور هم جمع شده اند و در مورد موضوعی خاص. جلسه به گردهمایی بیش از سه نفر یا بیشتر از کسانی که هدف مشترک دارند و ارتباطات شفاهی را وسیله نیل به این هدف ها قرار داده اند گفته می شود.

کنفرانس (Conference)


کنفرانس یعنی مجلسی که تشکیل می شود برای آنکه کسی مطالب علمی را برای دیگران بیان کند . معنی دیگر آن اجتماع و انجمنی از عده معدودی برای بحث در مسایل سیاسی ،‌اجتماعی و فنی می باشد.کنفرانس کوچکتر از کنگره است . ضمنا" به اجتماع گروهی از متخصصان فن برای شور و بحث در باب مسائل فنی و یا اجتماع جمعی از سیاستمداران ، روسای دولتها ،‌وزیران به منظور حل یک مسائله سیاسی داخلی و بین المللی کنفرانس نیز اطلاق می شود .

سمینار (Seminar)


دسته ای از دانشجویان که تحت نظر یک استاد ، در رشته ای خاص به تحقیق و تتبع بپردازند و سخنرانی هائی در آن رشته ترتیب دهند ،‌همچنین به دوره ای از تحصیلات ،‌که توسط چنین دانشجویانی تثبیت شود سمینار گفته می شود . معنی دیگر سمینار ،‌ اطاقی است که دانشجویان در آن گرد هم آیند و به تشریح موضوعی بپردازند . در کشورمان واژه "همایش" جایگزین سمینار شده است . اما دیده می شود بسیاری از مجامع با اهداف متفاوت از معنی ، با عنوان "همایش " برگزار می گردند .

بزرگداشت

بزرگ داشتن ، تعظیم کردن ، توقیر کردن ،‌تکریم کردن یاد و خاطره شخصیتی که در عرصه های علمی ،‌فرهنگی ، هنری و ... شاخص بوده است و اینک در میان ما نیست . در مراسم بزرگداشت ،‌چندین سخنران در باره آراء و نظرات و آرمانهای نیک آن شخصیت سخنرانی می نمایند .

کنگره (Congress)

کلمه کنگره فرانسوی است که وارد فارسی شده در تلفظ باید گافِ وسط آن ساکن باشد . یعنی اجتماع و انجمنی از آگاهان ،‌صاحبنظران و دانشمندان برای بحث و گفتگو پیرامون مسایل سیاسی ،‌علمی ،‌هنری و نظایر آن . همچنین به مجمعی که از سران دُوَل ، نمایندگان کشورها یا دانشمندان تشکیل می شود تا در باب مسایل سیاسی ،‌اقتصادی و علمی بحث کنند ، کنگره گفته می شود.

سمپوزیوم (Symposium)

مجمعی که هدفش مباحث فلسفی و علمی باشد و یا مجمعی که در آن اشخاص مختلف راجع به موضوعی واحد ،‌مقالاتی ارائه نموده و یا سخنرانی هائئ ایراد نمایند . مانند سمپوزیوم نفت یا سمپوزیوم حکمت و فلسفه و نظایر آن . عنصر اصلی در سمپوزیوم ،‌موضوع واحد آنست .

جشنواره (Festival)

جَشن + واره -

1- " واره " یعنی نوبت ، مرتبه - به قول رودکی سمرقندی : گــُــل دگر ره به گلستان آمد واره باغ و بوستان آمد واره وقتی به آخر اسم ملحق شود معانی مختلفی پیدا می کند از جمله " نوبت شادی "

2- " جـَشن " یعنی مجلس شادمانی ، محفل نشاط - ضیافت - سُرور و شادی.

برگزاری مراسمی تحت عنوان " جشنواره " بدین علت است که برگزارکنندگانش می خواهند اتفاق مبارکی که مثلا" سال پیش در عرصه های مختلف علمی ، هنری ، فرهنگی ،‌صنعتی و نظایر آن رخ داده است ، امسال مورد معرفی و تجلیل و تمجید قرار دهند . سخنرانان جشنواره می توانند در باب موضوع جشنواره ، از دری سخن گویند با این تفاوت که مطالب باید به سوی معرفی و تجلیل و تمجید میل داشته باشد .

گردهم آیی


گردهم آیی ،‌اجتماع کردن برای بحث و گفتگو پیرامون موضوعی که اصلا" جنبه علمی تحقیقاتی نداشته باشد . مجمعی است که برگزار کنندگانش قصد آن دارند تا موضوع مورد علاقه خود را از زوایای مختلف مورد بحث و بررسی قرار دهند. مثل حضور استانداران ، یا مدیران کل واحدهای یک سازمان و یا مسئولان انجمن های صنفی و تخصصی و نظایر آن .... در گردهم آیی سخرانی و یا مقالات تخصصی ارائه نمی گردد .

نمایشگاه

عبارت است از مکانی جهت ارائه کالا و خدمات، نوآوری ها و آثار هنری برای مولفین و آشنایی مردم

با تقدیم احترام.: اسماعیل رازی منبع ............... وبلاگ دانشجو
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: فوزیه خالدی
مدیران انجمن: فوزیه خالدی