پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

 



موضوع: بررسي علل مخالفت مردمان دوران جاهليت با اسلام

بررسي علل مخالفت مردمان دوران جاهليت با اسلام 9 سال 3 ماه ago #111288

ل مخالفت با اسلام

مخالفان دعوت توحیدی پیامبر سه دسته بودند:مشرکان,یهودیان ومنافقان

1.جهت گیری دینی و توحیدی دعوت ومخالفت اسلام با الهه عرب ودین رایج وموروثی حاکم برمکه مهم ترین علت مخالفت قریش بود

2.نتیجه جهت گیری اجتماعی دعوت واسلام اوردن محرومان وجوانان؛فروپاشی نظام اجتماعی حاکم بود

3.جهت گیری اقتصادی قرآن وانباشت ثروت وسرمایه را تقبیح کردوان را عامل طغیان معرفی کرد

4.رقابت قبیله ای بنی هاشم وفرزندان عبد مناف

5.روی آوردن به مستضعفان

اقدامات علیه بنیان فکری نهضت

1.تحریم شنیدن قرآن

2.ایجاد هیاهو وجنجال هنگام تلاوت قرآن

3.اسطوره,افسانه وشعر شمردن قرآن

4.سرگرم کردن مردم

5.تردید دروحیانی بودن قرآن

پس از انکه مشرکان نتوانستند از طریق صحبت پیامبر را از راهش منحرف سازند واز تبلیغ اسلام توسط پیامبر جلوگیری کنندبه دشوار سازی شرایط زندگی مسلمانان وآزار انها پرداختند نظیر شکنجه (عمار ویاسر)

انزوای سیاسی ومحاصره اقتصادی

سران قبایل واشراف با نفوذ قریش عهدنامه ای به تصویب رساندند

1.باید هر گونه خرید وفروش با هواداران محمد متوقف گردد

2.ارتباط ,معاشرطوپیوند زناشویی ممنوع است

3.جبهه مخالف حضرت محمددرتمام حوادث وپیشامدهاباید مورد حمایت قرار گیرند

مسلمانان دراین دوره سه ساله ,سخت ترین فشارهای روانی ومعیشتی را تحمل کردندوشدت فشار به اندازهای بودکه انها ناگذیر به خوردن چیزی روی می آوردندکه ماهیت غذایی نداشت

در همین سال خدیجه ,همسر بردبار رسول خدا نیزبه رحمت خدارفت وپیامبررادراندوه دوباره فرو برد به گونه ای که سال دهم بعثت را ((عام الحزن))نامید

زمینه های هجرت به مدینه

پیامبر به هیچ وجه نتوانسته بودبیشتر مردم مکه به پیروی از دین وفرامین الهی واداردواحتمال می دادکه با توجه به تشدید برخی کینه ورزی ها ودشمنی ها اصل دعوت متوقف شود براین اساس دنبال پایگاه ومحیطی مستعد بود

از این رو پیامبر به صورت اشکارتری برای تغییر حوزه جغرافیایی دعوت وفراتر بردن دامنه دعوت از مکه دو گونه اقدام انجام داد:

1.از طریق عرضه اسلام و دعوت به پرستش خداو روی گردانی از بت ها بر قبایلی که برای حج وتجارت به مکه می آمدند کوشید آنهارا به حمایت از خویش وادارداما کمتر نتیجه گرفت

2.رفتن به خارج مکه وتبلیغ اسلام درنقاط دیگربود مثل سفر به شهر طائف درسال دهم بعثت



خزرجیان از حضرت رسول تقاضا کردندبرای تبلیغ اسلام وتبلیغ قران مبلغی به یثرب اعزام دارد

پیامبر مصعب ابن امیر را همراه آنان فرستاد بدین ترتیب یثرب به طور کامل از طلوع خورشید اسلام با خبر شد

یثزبیان پس از آنکه ازطریق آیه های قران از اهداف رسالت آگاه شدندبااشتیاق تمام پیشنهاد مهاجرت پیامبر رابه یثرب را مطرح کردندوچون از موافقت پیامبر آگاه شدند باشادی وغروری وصف ناپذیری متعهد شدنداز پیامبر واهدافش رامورد حمایت قرار دهند

وبثرب به خاطر آمدن پیامبر به مدینه النبی تغییر نام داد


+ نوشته شده در شنبه سوم دی 1390ساعت 10:35 توسط علی مرادی | نظر بدهید
خلاصه فصل سوم تاریخ تحلیلی

دعوت خصوصی وپنهانی پیامبر

از انجا که سرزمین مکه به شرک وبت پرستی الوده بودند ومردم در مرداب خرافه هاوتعصب روزگار مگذراندنداعلان دعوت توحیدی فقط برای اهل معرفت قابل تحمل بود رسول خدا با عنایت به اینکه اندیشه قوی وایدئولوژی غنی شرط اساسی اصلاحات عمیق وریشه دار است تبلیغ ودعوت خصوصی که گاهی ازان به پنهانی تعبیر آورده شده آغاز کردتا با عضوگیری وتبلیغ هسته های اولیه تبلیغ،زمینه اعلام آشکار وعمومی منطق نیرو مندش را فراهم آورد در این دوره سه ساله حضرت محمد اشکارابه عیب جویی از عقاید وکردار مکیان نمی پرداخت

در جامعه جاهلی ان روز مکه اصالت وبرتری برسه چیز بود1.مردبودن 2.مسن بودن 3.آزاد بودن

انذار خویشاوندان ودعوت آشکار

سه سال تبلیغ عملی پیامبروافزایش گروندگان اوزمینه زهنی واجتماعی دعوت عمومی وعلنی را فراهم آوردبیشاز چهل تن از نزدیکان وفرزند زادگان عبدالمطلب که ابوطالب ؛حمزه وابولهب از آن جمله اند به مهمانی دعوت شدندپس از خوردن غذا ابولهب که بهره گیری غذایی اندک برایش بسیار شگفت می نمود ناسپاسی کرد وبا گفتن جمله محمدشماراجادو کرده است محفل را بهم زدروزی دیگر دعوت انجام گرفت وپس از غذاپیامبر فرمود:فرزندان عبدالمطلب به خدا سوگند درمیان عرب کسی را نمی شناسم ارمغانی بهتر وبرتر برای شما آورده باشدمن برای شما خیر دنیاوآخرت آورده ام خداوند به من فرمان داده شمارا به سوی او بخوانم از سرانجام کفر بترسانم وبه فواید ایمان به خدای یگانه بشارت دهم پیامبر سه بار پرسید کدامیک ازشمابرادر وجانشین من ویاور من دراین کار خواهید بود در هرسه بار فقط علی(ع)لبیک گفت وپیامبر به علی (ع)اشاره کردوفرموداین برادر ؛وصی وجانشین من درمیان شماست

دعوت عمومی وآغاز صف بندی موحدان ومشرکان در مکه

در سومین مرحله از دعوت پس از آنکه فرشته وحی هدایت عمومی را وحی کرد وطنین یا((یاصباحاه))اودرکوه صفا پیچیدومردم بسیاری به سوی او شتافتندوپیامبر فرمود.ای مردم"هر گاه به شماخبر دهم که دشمنان می خواهند در شبانگاه یا صبح گاه بر شما بتازند باور می کنید؟همگی گفتند مادرسرتاسر زندگی ات از تودروغ نشنیده ایم و÷یامبر فرمود:شمارا ازعذاب الهی بیم میدهم وبه بندگی خدای یگانه فرا می خوانم.

ابوالهب با توهین به پیامبر گفتارش را دروغ خواند.در این هنگام,فرشته وحی؛با فرود آوردن سوره مسدوسرزنش ابوالهب جبهه حق را یاری رساندوگروهی اسلام آوردند وگروهی براشفتند
+ نوشته شده در پنجشنبه یکم دی 1390ساعت 20:41 توسط علی مرادی | نظر بدهید
خلاصه فصل سوم تاریخ تحلیلی

تاریخ پیامبر اسلام

کودکی ونوجوانی:عبد المطلب از میان اصیل ترین خانواده هاآمنه را برای فرزندش عبدالله برگزید دیده به جهان گشودن پیشوای انسانها در سپیده دم 17اومین روز ربیع الاول با حوادث شگرفی همراه بودپیام واقعی ان حوادث سپری شدن روزگار جاهلیت واغاز عصر جدید بینش ،بیداری،وعدالت است

عبدالمطلب جد اول پیامبرکه به بخشندگی ونیکوکاری شهرت داشت یادگار عبدالله را شاید به دلیل ناکافی بودن شیر آمنه ویا به رسم بزرگان عرب همراه حلیمه سعدیه .از قبیله بنی سعد که شجاعت وفساحت معروف بودندبه روستا فرستاد تادر هوای پاک وسالم بزرگ شودواز بیماری احتمالی وبای شهرکه خطرآن برای نوزادان بیشتر بود در امان بماند

حلیمه در مدت 4سال گاه کودک رابه مکه می اوردوبه مادر ونیای بزرگوارش نشان میدادبرای اینکه انسان بتواند به شخصیت بزرگی تبدیل شود باید سختی هارا تحمل کندحضرت محمد پیش از تولد پدرش را از دست دادودرسن 6سالگی مادرش را ودر سن 8سالگی نیایش را ازدست داد مشکلات سالهای یتیمی انقدر زیاد بود که خداوند در آغاز دشواریهای همه جانبه بعثت،پیامبر رابه مهربانی با یتیمان وفراموش نکردن ان زمان فرا میخواند

کلید شخصیتی پیامبر در نوجوانی وجوانی

به خاطر حضور سرنوشت ساز در حجرالاسود قریش پیامبررا امین خواند

امین به فرد امانتدار،راستگو،باوقار،خوش خلق،شرافتمند گفته میشودکه از ناپاکی وگناه اجتناب میکنددر مکه مردم شراب می خوردند وفساد اخلاقی انجام میدادند وپیامبر هیچوقت پایش به این مراسم باز نشد

جوانی

دوران جوانی زمان شکوفایی غرایزوگاه انحرافات وآلودگی های انسان است

در فضای تیره حجاز کهنسالان هم به گونه ای شرم اور در آلودگی به سر می بردندپیامبر دراین شرایط هرگز تاثیر نپذیرفت وچنان در در درستی وصداقت شهره شدکه حتی بعدها دشمنانش او را امین می خواندندودر 20 سالگی باشرکت درپیمان ((جوانمردی ونیکوکاری))به داد خواهی ستمدیدگان پرداخت

ازدواج

پیامبر در 25 سالگی با خدیخه که زمانی ملکه قریش بود ازدواج کردوخود خدیخه هزینه ازدواج رادادوپیامبر با جلب نظر خدیجه وبخشیدن اموال خدیجه در راه فقیرانو ازاد کردن زید بن حارثه از بردکی اقدام کرد

آغاز رسالت

در 27رجب در حالی که پیامبرعالی ترین مراحل کمال انسانی رادر سن 40 سالگی پشت سر می گذاشتفرمان رسالت از سوی احدیت صادر شده بود وبا امر به خواندن به او ابلاغ می شدحضرت علی (ع)که بیشتر عمر ده ساله اش رادر خانه پیامبر گذرانده وزیر نظر او پرورش یافته بودبا دیدن نشانه های فرود امدن فرشته وحی به یگانگی خداورسالت حضرت محمد گواهی دادو خدیجه وحضرت علی مسلمانان اولیه بودند
+ نوشته شده در پنجشنبه یکم دی 1390ساعت 19:34 توسط علی مرادی | نظر بدهید
خلاصه فصل دوم تاریخ تحلیلی



وضعیت زن در جزیرةالعرب

در عرب جاهلی زن حکم یک کالا را داشت مرد می توانست اورا بفروشدمعاوظه کند ازدواج تعویضی بود ازدواج اخوان .ازدواج ضربدری استوروابط نامشروع دختر وپسر بدون عقد پس در عرب جاهلی انواع ازدواج ها را دشتند در اسلام دو ازدواج وجود داشت ازدواج دائم وازدواج موقت این ازدواج عین ازدواج دائم اس تبا این تفاوت که در ازدواج داوم زمان طولانی است در دوره جاهلیت باباهه که می مرد پسر همسر پدر را می گرفت ومی توانست ملکش کند

و هنگامی که بچه شان دختر بود زنده به گور میکردندو زن حق رای نداشت

اگر پدری دخترش را زنده می گذاشت مرگ زودرس را سعادتی برای می شمرد

در قرآن کریم ما 4بار جاهلیت به کار رفته است

1:پیروی از حکم وحکومت ناحق.رفتار خلاف قانون الهی ومبتنی بر هوا وهوس(حکم الجاهلیة)

2:بی توجهی به وعده ووعیدهای خداوندوبد اندیشیدر کارهای الهی(ظن الجاهلیة)

3:بی پروایی زنان در جامعه و نمایاندن زیور وارایش های زنانه(تبرج اجاهلیة)

4:تاکید بر خواسته های نا بجا،تعصب درباره آگاهی های ناچیزوجانبداری بی دلیل اعقاید واندیشه ه(حمیت اجاهلیة)

بتهای جاهلی (لات ومنات و عزی)بت هبل که به شکل انسان وقابل احترام بود درداخل کعبه نگهداری می شد


+ نوشته شده در پنجشنبه یکم دی 1390ساعت 16:34 توسط علی مرادی | نظر بدهید
خلاصه فصل دوم تاریخ تحلیلی
جزیرّةالعرب به تعبیر دقیق ترجزیره عرب در جنوب غربی اسیا.باحدود سه میلیون ودویست هزار کیلو متر مربع مساحت.بزرگترین شبه جزیره جهان است.که از طرف شمال به بیابانهاوازیک سو به دره فراتواز طرف شرق به خلیج فارس ودریای عمان واز طرف جنوب بهخلیج عدن تنگه باب المندب واقیانوس هندودریای عمان محدود شده است واز طرفمغرب به دریای سرخ می پیوندند

در لابه لای کوههادره های کوچک وبزرگی که وادی نامیده میشود

جزیرةالعرب از نظر جغرافیایی به سه بخش تقسیم میشود۱.شمال وغرب(حجاز)این بخش شهرههای مکه .مدینه .طائف.ینبوع وجده را دربر میگیرد که سرزمینی کوهستانی با بیابان های وسیع کم اب وکمتر مستعد کشاورزی است۲. مرکز وشرق(صحرای عرب)سرزمین بلند منطقه نجد در این بخش قرار دارد ودران از باران وابادی خبری نیست۳ . جنوب (یمن) این بخش پر نعمت ترین نقطه جزیره است ودارای تمدن درخشان وبا عظمت است که تابه امروز باقی ومشهور است وسترابون از تمدن این منطقه یاد کرده است

خداوند درقران در دو سوره از قوم سبا یاد کرده است نخست از ملکه سبا ونامه حضرت سلیمان به او وداستان هدهد تخت ملکه وایمان اوردن به او.ودیگر به مناسبت شکستن سد مآرب وجاری شدن سد ویرانگرکه براثر روی گردانی مردم سرزمین سبآوانکار فرستادگان الهی به وجود امده بود.اساس ملیت وبافت اجتماعی سیاسی عرب بدوی قبیله بود. مورخان اعراب ساکن درجزیرةالعرب رابه سه طبقه تقسیم کرده اند۱.عرب بائده مراد قبایلی است که سالها قبل از ظهور اسلام به سبب نافرمانی به وسیله بلاهای اسمانی وزمینی از میان رفتند ۲.عرب عاربه قبایلی که در یمن ودیگر مناطق جنوبی زندگی می کردنداز جمله قبایل اوس وخزرج که دراغاز اسلام دوقبیله بزرگ در مدینه بودندونسب خود رابه فرزند پنجم حضرت نوح میرسانند۳.عرب مستعربه قبیله هاییکه از طریق عدنان وبا چندواسطه از فرزندان حضرت اسماعیل شمرده میشود وقبیله قریش در این گروه جای دارد

در قبیله سه رکن وجود داشت نسب . حسب و عصب

فرهنگ وآداب ورسوم جزیره العرب .

شعر این عالی ترین مظهر فرهنگ عربها به دلیل الهام از عقیده های قبیلهای.وخرافه هاگاه انقدر خشن وخونفشان بود که گویا ازدم شیر فرو میچکدوفاداری به قبیله در هر موقعیت "تبعیض نژادی "نمودهای دیگری از نبودن نظام فرهنگی در جزیره العرب است مردمشان خیلی نادان بودند وگاهی به علت خوردن خرمای همسایه توسط شتر جنگهای خونین شکل می گرفت

الودگی به گناهان تاانجا پیش رفته بودکه از هنجار های اجتماعی شمرده می شد ومردم از انجام دادن انها شرم نمی کردندوقتل وغارتودزدی ومیگساری وانواع قمار وفحشابخشی از زندگی روزانه مردم بود

زنان ونظام خانواده

دیدگاه اسلام راجع به زن ومرد:زن ومرد در وجود واحدندوروح مرد وزن یکی است زن استراحت تکلیفی در هر ماه داردومجازات هر دو یکی است

تفاوت های جدی : کار های بیرون مال مرد است کارهای داخل خانه مال زن است مثل حضرت علی (ع) وحضرت فاطمه

ادامه مطلب
+ نوشته شده در شنبه نوزدهم آذر 1390ساعت 14:29 توسط علی مرادی | نظر بدهید
جلسه 1و2
تاریخ یعنی تعیین وشناساندن وقت است -تعریف زیادی از تاریخ شده است اما کاملترین تعریف عبارتست از مجموعه ای از اطلاعات درباره ی تاثیر وتاثرات انسان است عناصر اصلی تاریخ انسان وزمان ومکان است تاریخ به دو بخش نقلی و علمی تقسیم میشود تاری نقلی یعنی اگاهی ازوقایع وحوادث سپری شده واگاهی از اوضاع گذشتگا ن است وماباید تاریخ را یادبگیریم واز ان درس عبرت بگیریم مثلا کارهایی که در گذشته انجام شده واشتباه بوده ما باید ان اشتباه را تکرار نکنیم ودارای دانشی پاک وارزش والایی در اسلام داردودر قران ونهج البلاغه از تاریخ برای اینکه سیره وسنت معصومان را حفظ توجه بسزایی شده است فلسفه تاریخ یعنی چرایی عقلانی وقایعی که درگذشته انجام شده است مثلا فرعونیان طغیان کردند ودراین هنگام عذابی از طرف خدا برانان وارد شد فاصله زمانی بین مورخ ووقایع واختلاف امت وفرقه ها وتعصب وفشار فرمانروایان ومنع نوشتن حدیث واستفاده ناروای دانشمندان اهل کتاب باعث تحریف تاریخ اسلام شد
آخرين ويرايش: 9 سال 3 ماه ago توسط حمید رضا دیده بان ماهر. دليل: اصلاح عنوان تحقيق
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

بررسي علل مخالفت مردمان دوران جاهليت با اسلام 9 سال 3 ماه ago #111949

بسمه تعالي
مطلب خوبي تهيه و ارسال گرديده است.
باتشكر
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: حمید رضا دیده بان ماهر