جمعه, 14 ارديبهشت 1403

 



موضوع: مديريت سازماني و و نقش آن در شركت هاي موفق

مديريت سازماني و و نقش آن در شركت هاي موفق 9 سال 8 ماه ago #100873

مديريت سازماني و و نقش آن در شركت هاي موفق
ویژگی های لازم برای رونق و شکوفایی
چنانچه مؤسسه‌ای بخواهد در هزاره سوم به رونق پایدار دست یابد، باید مدیر آن واجد چندین خصوصیت مثبت باشد. سازمان‌ها باید در یک دوره زمانی علم و هنر مدیریت را توسعه دهند و مهارت‌های لازم در این زمینه را کسب کنند و هر قدر زودتر اقدام به این کار نمایند، بی شک موفق تر خواهند بود. این خصوصیات مثبت که به آنها اشاره کردیم عبارتند از :
1) ترویج دائمی نوآوری
2) ارزیابی بالقوه عوامل محسوس (مانند عوامل مالي)
3) ارزیابی توانایی سازمان برحسب عوامل نامحسوس (مانند فرهنگ سازماني، مشتري مداري)
4) دستیابی به " چشم انداز" استراتژیک و شفاف سازی آن
5) تقسیم وظایف در سازمان و تعیین وظایف هریک از کارکنان
6) یکپارچه سازی و تلفیق وظایف تک تک افراد به منظور افزایش خلاقیت سازمانی
7) برقراری تعادل بین ویژگی های دوگانه "کارکردن" و "مفید بودن" و هدف نهایی
برای ادامه بقاء در عصر نوینِ مملو از پیچیدگی که نشانگر جامعه پست مدرن (فرانوگرا) است، کسب، پرورش و ادامه این هفت ویژگی مثبت، بسیار مهم و حیاتی است. با استفاده از این هفت کلید طلایی می توان چشم اندازی تدوین کرد که ضامن حفظ بقاء و رونق سازمان به صورت متعادل و راضی کننده باشد. شاید اشاره به سخنی از مولیردر اینجا خالی ازفایده نباشد . وی معتقد است:"ما مسئول کاری هستیم که انجام می دهیم نه آنچه که انجام نداده ایم."
لازم است در اینجا دوباره این نکته را تکرار کنیم که نمی توان آینده را پیش بینی کرد. لذا اولین وظیفه یک مدیر یا یک رهبر، اجرا و اداره تفکر بلند مدت است. به این ترتیب باید چشم اندازی برای شرکت تدوین کرد که هم قانع کننده باشد و هم خیلی بلند پروازانه. لذا می توانیم زمان حال را بر اساس این چشم‌انداز مطابق با آینده پیش ببریم. بهتر است به جای اینکه با تمرکز بر برنامه‌ریزی‌های دقیق کار ها را به هم بریزیم، با شبیه سازی حال و آینده چشم انداز را در مسیر درست قرار دهیم. این جمله را هم همیشه به خاطر داشته باشیم :"باید تلاش کنیم به آینده ای برسیم که گذشته را به دنبال خود می کشد نه اینکه از گذشته به عنوان ابزاری برای هل دادن آینده استفاده کنیم."
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

مديريت سازماني و و نقش آن در شركت هاي موفق 9 سال 8 ماه ago #100874

از مشارکت شما متشکرم
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: حجت مداحی شاهخالی