شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه درس جلسه ششم

خلاصه درس جلسه ششم 9 سال 5 ماه ago #103818

خلاصه درس جلسه ششم
انواع تاکتیک های خبری

تاکتیک اطلاعات سری
اخبار طبقه بندی می شود مرحله به مرحله در اختیار مردم گذاشته می شود. (همیشه ناگفته هایی درباره ی خبر وجود دارد)

تاکتیک نشت هدایت شونده
در این تاکتیک برخی از اخبار و اسرار حفظ می شوند و برخی دیگر با اهداف از قبل تعیین شده به مرور زمان در اختیار مردم قرار می گیرد. ماجرای واترگیت

تاکتیک ماساژ پیام
اعمال نظر خبرنگار بر روی خبر به صورتی که از حالت واقعی خارج شود. (مثال الان باران می بارد ولی وقتی بگویند چند نفر در سیل گشته شده و خانه ها خراب شدند)

تاکتیک حذف
حذف عمدی قسمتی از خبر ، قسمت های مهم از خبر به دلایلی که از پیش طراحی شده حذف می شود تا زمینه برای پخش شایعه مهیا شود.

تاکتیک کلی بافی
جزئیاتی که ممکن است مخالفت اداری یا سیاسی را برانگیزد به خبر شاخ و برگ اضافه کنند و خواننده را در سطح نگه دارد.

تاکتیک زمان بندی
تاخیر در پخش خبر به نحوی که دیگر پیام گیر نتواند کاری بکند.

تاکتیک قطره چکانی
داده ها و اطلاعات به جای آنکه در سندی واحد نوشته شود در این تاکتیک دسته بندی شده و در زمان های گوناگون و به مقدار کم ارائه می شوند تا مخاطب نسبت به منبع خبر هم اعتماد و هم اعتیاد پیدا کند.

تاکتیک موجی
وقتی شکایت می شود که از موضوعی بی اطلاع نگاه داشته شده است تا جایی که می توانند مطلب و خبر بر سر او می ریزند تا دیگر نتواند واقعیت های اساسی را دریابد. مانند خبر آزادی شهرام جزایری

تاکتیک تبخیر
بیان بخشی از خبر برای ایجاد شایعه در جامعه می باشد، شایعات بی اساس همواره با واقعیت های حقیقی پخش می شود به طوری که پیام گیران نتوانند آنها را از همدیگر تشخیص دهند.

تاکتیک بازگشتی
این تاکتیک به منظور جلب واکنش هایی است که از جامعه به سوی منبع خبر بازخورد دارد در واقع موسسه خبری با انتشار آن خبر مخاطب و علائق وی را می سنجد، این شیوه در زمان انتخابات بیشتر کاربرد دارد.

تاکتیک دروغ بزرگ
این تاکتیک قدیمی، استفاده زیادی در رسانه ها دارد. در این روش پیامی را که به هیچ وجه صحت ندارند بیان می کنند. از این روش برای مرعوب کردن دشمن و تهییج افکار عمومی استفاده می شود.


فوریت بخشیدن ساختگی به خبر
هدف از این شیوه ایجاد نوعی طوفان مغزی برای مخاطب نسبت به سوژه مورد نظر و ایجاد نوعی ایزوله کردن خبری مخاطب نسبت به سایر منابع خبری است. در خبرهای 60 ثانیه ای از این تاکتیک استفاده می شود.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: حسن گل احمدي
مدیران انجمن: حسن گل احمدي