جمعه, 14 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه درس سیاست خبری (6)

خلاصه درس سیاست خبری (6) 9 سال 5 ماه ago #103816

انواع تاکتیک های خبری
1- تاکتیک سابقه نویسی

سابقه نویسی یکی از روش های معمول در تهیه خبر برای مسیر دهی به اخبار کمک شایانی به روزنامه نگار می کند.

2- تاکتیک اطلاعات سری

اخبار طبقه بندی می شود و مرحله به مرحله یا طبقه به طبقه در اختیار مخاطب قرار می گیرد. دروازبان خبر، خبرها را انتخاب می کند.

3- تاکتیک نشت هدایت شونده
اخبار به صورت قطعه قطعه در مورد جریانی خاص به مخاطب به مرور زمان انتقال می یابد. مانند ماجرای واترگیت و انقلاب اسلامی ایران که همیشه راجع به این وقایع حرفهای ناگفته وجود دارد و در زمان های خاص به مخاطب ارائه می شود.

4- تاکتیک ماساژ پیام

اعمال نظر کردن خبرنگار بر روی خبر به صورتی که از حالت واقعی خارج شود.
انواع تاکتیک ماساژ پیام:
- تاکتیک حذف: قسمت های مهم از خبر به دلایلی که از پیش طراحی شده ( حذف عمدی قسمتی از خبر) و شکلی هدفمند صورت گرفته است حذف می شود تا زمینه برای پخش شایعه مهیا شود.
- تاکتیک کلی بافی: در این تاکتیک سعی می شود بدون توجه به مسائل اصلی و عمیق به خبر و بدون ریشه یابی به موضوعی که منعکس می شود به حواشی آن پرداخته شود به خبر شاخ و برگ اضافه می شود.
- تاکتیک زمان بندی: تاخیر در پخش خبر
- تاکتیک قطره چکانی: خبر کامل وجود دارد ولی همه ی خبر ارائه نمی شود بلکه ذره ذره به صورت قطره چکانی ارائه می شود و مخاطب برای پیگیری خبر دوباره به آن روزنامه مراجعه می کند و دنبال ماجرا را می گیرد. مانند اخبار مربوط به حادثه 11 سپتامبر اخبار مربوط به این حادثه به صورت قطره چکانی و با لحاظ سیاستهای خاص منتشر می شد.
- تاکتیک موجی: وقتی مخاطب اعتراض می کند که از موضوعی بی اطلاع نگاه داشته شده است در واقع به حدی خبر می دهند تا مخاطب گیج شود. مانند خبر آزادی شهرام جزایری
- تاکتیک تبخیر: بیان قسمتی از خبر برای ایجاد شایعه در جامعه، شایعاتی بی اساس که با واقعیت های حقیقی پخش می شود به طوری که پیام گیران نتوانند آنها را از همدیگر تشخیص دهند. مانند استفاده از سلاحهای غیرمتعارف در جنگ از سوی نیروهای ائتلاف آمریکا و انگلیس

5- تاکتیک بازگشتی

از این تاکتیک برای این استفاده می شود تا از نظر مردم در مورد موضوعی اطلاع پیدا کنند، این شیوه در زمان انتخابات بیشتر کاربرد دارد. مانند شایع کشته شدن صدام در حملات موشکی اولیه آمریکا به بغداد تا امریکایی های بدانند واکنش مردم و کادر ریاست جمهوری از انتشار این خبر چیست.

6- تاکتیک دروغ بزرگ
این تاکتیک قدیمی و سنتی است و استفاده زیادی در رسانه ها دارد. در این روش خبرهای ارائه شده به هیچ وجه صحت ندارند از این روش برای مرعوب کردن و تهییج افکار عمومی استفاده می شود. معروف ترین مورد استفاده ای که از این تاکتیک شده در زمان هیتلر و توسط گوبلز بوده است. گوبلز می گوید: دروغ هر قدر بزرگتر باشد باور آن برای توده های مردم راحت تر است. دروغ را به حدی بزرگ بگویید که هیچکس جرات و فکر تکذیب آن را نکند.

فوریت بخشیدن ساختگی به خبر:

در واقع در این شگرد چنین القا می شود که این مطبوعه در سریع ترین حالت ممکن قادر است اطلاعات را به مخاطب برساند. مانند خبرهای 60 ثانیه ای
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: حسن گل احمدي
مدیران انجمن: حسن گل احمدي