شنبه, 29 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه درس جلسه 23/7/93

خلاصه درس جلسه 23/7/93 9 سال 7 ماه ago #102761

خلاصه درس جلسه 23/7/93

باسلام خدمت استاد گرامی جناب آقای گل احمدی
در ابتدا به مبحث اخذ مجوز روزنامه اشاره شد. بدین مضمون که برای داشتن یک روزنامه باید یک شخص حقوقی یا حقیقی به عنوان صاحب آن برای گرفتن مجوز اقدام نموده و برای آن نام تعیین نماید. هرنشریه یا روزنامه باید چارت سازمانی که به آن سازمان تحریریه می گویند، داشته باشد. این چارت شامل :
1. صاحب امتیاز که می تواند شخصی رسانه ای یا غیر رسانه ای باشد. وی با مشخص کردن محور فعالیت روزنامه مجوز لازم را تهیه می نماید.
2. نفر دوم از سیستم اداری و نفر اول از سیستم حرفه ای مدیر مسئول است و کاملا فردی رسانه ای است که توسط صاحب امتیاز انتخاب میشود.
3. سر دبیر کل که دو بازو دارد: سردبیر فنی و سردبیر داخلی یا محتوایی. زیر مجموعه سردبیر فنی چاپخانه، ویراستاری، صفحه آرایی و ... می باشد و زیر مجموعه سردبیر داخلی سردبیرهای سرویسهای مختلف خبری می باشند.
هریک از زیرمجموعه ها به مسئول خودشان گزارش داده و تایید نهایی را مدیر مسئول عهده دار می باشد.
در این جلسه درادامه مبحث سبکهای خبرنویسی به سبکهای تاریخی، سبک تاریخی همراه با لید و سبک پایان شگفت انگیز پرداخته شد.
سبک تاریخی:
در این روش خبرنگار گزارش یک واقعه را با اولویت زمان وقوع آن می نویسد. و فاکتور مورد توجه زمان است وی زمانبندی برنامه را به ترتیب تاریخ و ساعت لحظه به لحظه می نویسد. در این سبک خبر لید ندارد و به کلیت و مقدمه ای محتصر اکتفا می شود. معمولا اخبار شهری و حوادث را به این سبک می نویسند و بر خلاف سبک هرم وارونه خبرنگار در نگارش خبر قدرت مانور ندارد.
معایب سبک تاریخی :
1. خواننده خبر، مجبور به خواندن تمام متن خبر برای درک آن میباشد.
2. خسته کننده است.
3. صفحه بندی را دچار مشکل می نماید زیرا بدلیل اولویت زمانی خبر در صورت نیاز نمی توان هیچ قسمتی ازخبر را حذف یا خلاصه کرد، ممکن است مهمترین بخش خبر در انتهای آن آمده باشد.
سبک تاریخی همراه با لید:
در این سبک خبرنگار خبر را مانند سبک تاریخی با ترتیب اولویت زمانی می نویسد با این تفاوت که در این سبک لید داریم. با مطالعه لید در جریان خبر قرار می گیریم. این سبک تقریبا ترکیبی از دو سبک تاریخی و هرم وارونه است، اولویت را در لید می دهد اما تاریخ هم در خبر داریم و خواننده تصمیم می گیرد خبر را بخواند یه نه.
در واقع در سبک هرم وارونه اولویت نگارش خبربراساس اهمیت آن، در سبک تاریخی اولویت براساس زمان وفوع و در سبک تاریخی همراه بالید اولویت در لید و زمان در نگارش خبر رعایت می شود.
سبک پایان شگفت انگیز:
در این سبک در انتهای خبر گره باز می شود آنهم بصورت شگفت انگیز و تعجب آور.

تنوع سبکها در نگارش خبر برای احترام به نیازها و سلیقه خواننده است. و استفاده از سبکها سلیقه ای است و به قدرت قلم نویسنده بستگی دارد.
سبک یک شاکله وظرف است و خبر مظروف آن که در سبک شکل می گیرد.

با تشکر
معصومه جعفری یار
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: حسن گل احمدي
مدیران انجمن: حسن گل احمدي