شنبه, 29 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه درس سیاست خبری تاریخ 23/7/93

خلاصه درس سیاست خبری تاریخ 23/7/93 9 سال 7 ماه ago #102760

سبک تاریخی همراه با لید

براى نگارش برخى از مطالب خبرى مى‌توان از سبک تاريخى همراه با ليد که ترکيبى از سبک هرم وارونه و سبک تاريخى است، استفاده کرد. در تهيه خبر به‌صورت سبک تاريخى همراه با ليد، ابتدا چکيده مهم‌ترين مطلب به‌صورت 'ليد' در پاراگراف اول خبر قرار مى‌گيرد، سپس ماجرا يا رويداد به آن صورتى‌که اتفاق افتاده است به‌ترتيب زمان وقوع رويداد، همانند سبک تاريخي، شرح داده مى‌شود. مخاطبانى که به اخبار و گزارش‌هاى دادگاه‌ها، ماجراهاى پشت پرده شخصيت‌هاى سياسي، هنرى يا ورزشکاران علاقه‌مند هستند، با دنبال کردن اين وقايع و دانستن شرح کامل آنها، خرسند باشد و به اين‌گونه اخبار تفصيلى بمانند مطالعه يک داستان کوتاه، نگاه مى‌کنند و سرگرم مى‌شوند. بدين لحاظ سبک تاريخى همراه با ليد مى‌تواند در تنظيم اخبار حوادث يا رويدادهاى مشابه مورد استفاده قرار گيرد.


سبک پایان شگفت‌انگیز

'سبک پايان شگفت‌انگيز از سبک‌هاى شيرين خبرنويسى ست. در اين سبک قفل ماجرا در پايان خبر باز مى‌شود و خواننده را شگفت‌زده مى‌کند. طبعاً اين سبک به اين دليل پا به عرصهٔ ادبيات روزنامه‌نگارى گذاشته است که به نياز نوجوئى خواننده پاسخ مى‌دهد. البته اين سبک نمى‌تواند براى ارائهٔ هر خبرى مورد استفاده قرار گيرد. سبک پايان شگفت‌انگيز بيشتر در خور رويدادهائى است که خود از چاشنى شگفتى و ندرت برخورادار هستند و روزنامه‌نگار براى آنکه اين چاشنى را کاملاً کارساز کند، از اين سبک بهره مى‌جويد. توصيه مى‌شود که نبايد سعى شود که رويدادهاى طولانى در قالب اين سبک عرضه گردند. براى اين کار سبک تاريخى به همراه ليد که در مباحث قبل به آن پرداختيم، فرصت‌هاى بيشترى را دراختيار نويسنده قرار مى‌دهد. در سبک پايان شگفت‌انگيز هم مى‌توان از ايجاد هرم وارونه و هم از فضاسازى خاص سبک تاريخى به همراه ليد بهره برد' .
اين سبک مقابل سبک بيان تاريخى قرار دارد. متن خبر با آخرين قسمت واقعه شروع و سپس سوابق امر براى روشن شدن موضوع بيان مى‌شود، آخرين قسمت خبر ليد خبر است .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: حسن گل احمدي
مدیران انجمن: حسن گل احمدي