شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



موضوع: چراغ برات .

چراغ برات . 8 سال 11 ماه ago #116761

گردآورندگان رضامحمدرضايي لالاني وخسروساعدي ومهدي مرادي و علي مناعي
چراغ برات و پیشینه تاریخی آن

اما این که آیین چراغ برات چه جایگاهی در اعتقادات ما دارد، سوالی است که غلام رضا جلالی، پژوهشگر علوم اسلامی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس به آن پاسخ داد. او گفت: در دین مبین اسلام و کلام امامان معصوم (ع)، روایات متعددی مبنی بر ضرورت حضور انسان بر سر مزار درگذشتگان وجود دارد تا از طریق این حضور از غفلت ها نجات یابد و رها شود. بی شک روزی در دادگاه عدل الهی قرار می گیریم و نسبت به آن چه کرده ایم، باید پاسخگو باشیم.وی همچنین با اشاره به برخی آداب احترام به مردگان در پیش از اسلام یادآور شد: پیش از اسلام نیز ایرانی ها در مکان هایی با عنوان«استودان» و همچنین گورستان هایی که کنار معابد می ساختند، برای مردگان دعا می کردند و این ادب و احترام نسبت به مردگان، در آیین ایرانی پیشینه ای طولانی دارد که اسلام نیز آن را تایید کرده است.

شب چراغ
اگرچه برات در اسناد بانکی ارائه سندی معتبر برای دریافت وجه نقد معنا دارد اما در ادبیات دینی و فرهنگ عامه در استان خراسان شمالی کاربردی مشخص دارد به گونه ای که در استانهای خراسان سه شب قبل از نیمه شعبان را "برات" گویند.

در بجنورد، در این شبها مردم با روشن کردن شمع بر گلزار مردگان خود برای شادی روح آنها دعا می‌خوانند و این چراخانی کردن مزار مردگان به چراغ برات معروف شده که با گذشت چندین سده همچنان در فرهنگ مردم استان تجلی دارد.

اگرچه آیین برات نیز همچون بسیاری از رسم ورسوم کهن ایرانی آن گونه که باید مورد نقد و بررسی قرار نگرفته، ولی اسنادی وجود دارد که این آیین زرتشتی در اثر مرور زمان رنگ اسلامی‌ گرفته و در فرهنگ دینی و اسلامی ‌نیز ورود یافته و همچنان نیز این سنت حسنه با جلای اسلامی ‌در ایران زمین وجود دارد.

گرامیداشت مردگان در بین ایرانیان ایرانیان از دیرباز برای رفتگان خود احترام خاصی قایل بوده و سعی می‌کرده اند که به نوعی روح آنان را از خود راضی نگه دارند و بر اساس همین سنت اساس مراسم گوناگونی برای تجلیل از مردگان و شادی روح آنها و طلب آمرزشان در نقطه نقطه ایران زمین وجود دارد که در استان خراسان به این رسوم "چراغ برات" می‌گویند که موضوع شناخته شده ای در بین ایرانیان به خصوص خراسانیهاست.

البته این سنت حسنه در بین مردم استان تهران و برخی از دیگر از استانهای کشور در آخرین جمعه ماه اسنفد هر سال و در مناطق استانهای گیلان و آذربایجان و یزد نیز در برخی جمعه ماه رجب خیرات برای خیرات مردگان وجود دارد.
اما مردم خراسان در نیمه‌های ماه شعبان هر سال یعنی طی روز‌های دوازدهم تا چهاردهم شعبان با برگزاری مراسم مذهبی ویژه ای با عنوان برات یاد و خاطره عزیزان از دست رفته را گرامی ‌داشته و به یاد مردگان خیرات می‌کنند.
دامنه این رسم آن چنان گسترده است که به ماه شعبان در این منطقه ماه برات نیز می‌گویند. مراسم شب‌های برات یا چراغ برات سابقه‌ای دیرینه و ریشه‌دار دارد.
اگرچه مراسم چراغ برات که در سه شب و روز یازده تا چهارده شعبان و یا دوازده تا 15 شعبان در استان خر اسان، ریشه دینی ندارد و در چند صد ساله حضور اسلام در ایران این سنت مورد تایید پیشوایان دینی قرار نگرفته ولی این سنت حسنه مربوط به ایران باستان است و به دلیل عجین شدن این رسوم با دین مبین اسلام تاکنون مخالفتی از سوی مراجع دینی با آن صورت نگرفته است.
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: آسیه بهبودی