یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403

 



موضوع: رفتارشناسی بازاریابی

رفتارشناسی بازاریابی 9 سال 10 ماه ago #92867

رفتارشناسی مشتریان و بازاریابی !
:)
شناسایی رفتار مشتریان بالقوه یکی از مهمترین اصول بازاریابیست یک بازاریاب و یا مدیر موفق به جای تبلیغات – گرم یا سرد – مشتریانی را که داشته رفتارشناسی می کند .
اینکه چرا برخی از شما خرید می کنند و چرا برخی رقبای شما را انتخاب می کنند بسیار حائز اهمیت است . دقت کنید اینکه یک سری افراد از شما و یک سری افراد از رقبای شما خرید می کنند مهم نیست ، مهم این است که با چه انگیزه و علتی این کار را انجام می دهند . فرض کنید تمام دنیا از کمپانی شما خرید می کنند و رقبا را انتخاب نمی نمایند (بطور عمده) بازهم چرایی اینکه از شما خرید می کنند مهم است و بالعکس .
رفتار شناسی مشتریان در مرحله اول باعث فروش بیشتر نخواهد شد ، بلکه رفتارشناسی تنها باعث می شود که زیرساخت قوی تری برای بازاریابی محصول یا خدماتتان داشته باشید .

رفتارشناسی مشتریان | بازاریابی | مدیریت | تبلیغات
یک نمونه عملی رفتارشناسی مشتریان
من در وبسایت لرن بیزینس به بررسی رفتارشناسی مشتریان خود می پردازم . اینگونه که :
۱- از طریق پارامتر های مختلف (مانند آی پی ، کوکی و …) محاسبه می کنم که چند درصد از کاربران یک بار سایت را بازدید می کنند و چند درصد دو بار و الخ (الخ=الی آخر)
۲- بررسی می کنم که کاربران من از چه مرورگری استفاده می کنند ، اینگونه حدس و گمان هایی در مورد اینکه کاربران سایت من چقدر اهل دانش کامپیوتر هستند خواهم رسید ؛ برای مثال ، کسانی که از IE برای مرور وبسایتها استفاده می کنند معمولاً افرادی هستند که از دانش کامپیوتر و اینترنت کمتری بهره دارند و …
۳- بررسی می کنم که چه صفحاتی پر بازدید تر بوده و چرا ، آیا عامل آن برجستگی مطلب است یا صرفاً سرعت ایندکس آن در گوگل بالاتر بوده یا عوامل دیگری دخیل هستند . مطالب کوتاه طرفدار بیشتری داشته یا مطالب بلند . مطالبی که یک عکس داشته بیشتر مورد مطالعه واقع شده یا مطالبی که چند عکس داشته و …
۴- بررسی می کنم که چرا عده ایی مطالب را مطالعه و کامنت می گذارند یا پیغام خصوصی می فرستند و عده ایی خیر
۵- بررسی می کنم که چرا عده ایی زمانی که به وبسایت من می آیند از دکمه ی قرمز رنگ ضربدر استفاده می کنند و به اصطلاح سریعاً از وبسایت من خارج می شوند و عده ایی دیگر مطالب را زیر و رو می کنند .
۶- منطقه جغرافیایی کاربران را زیر نظر می گیرم
۷- بررسی می کنم که چرا در بازاریابی وقتی یک خدمات (مانند پکیج های تبلیغاتی) را به چند شرکت ارائه می کنم ، عده ایی می پذیرند و عده ایی خیر . آیا عامل آن قیمت است؟ آیا عامل آن اطمینان یا عدم آن است؟ و …
و …
می توانید برای بررسی چنین آماری و رفتارشناسی مشتریان خود از آمارگیرهای مختلفی کمک بگیرید . آمارگیرهای فارسی مانند وبگذر یا آمارگیرهای خارجی مانند گوگل آنالیکیتور . البته ناگفته نماند که ابزارهای آمارگیر دیگری نیز وجود دارد که بسیار مفیدند که در این مطلب مجال صحبت از آنها نیست
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

رفتارشناسی بازاریابی 9 سال 10 ماه ago #93909

با سلام و تشکر از زحمات شما ، مطالب ارسالی در خصوص رفتار مشتریان و مصرف کنندگان در بازاریابی می باشد که تعاریف و کاربرد آن را در جلسات قبل بررسی نموده ایم.
موفق باشید
صفرلی
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: مسعود صفرلی