شنبه, 29 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خرید وفروش الکترونیکی:

خرید وفروش الکترونیکی: 9 سال 10 ماه ago #94670

خرید وفروش الکترونیکی:
از جمله امکانات تسهیل کننده برای مشتریان است که موجبب افزایش نقدشوندگی و مدرنیزه شدن بازار سرمایه می گردد. امروزه با پیشرفت سریع تکنولوژی، سامانه های الکترونیک جای سامانه های دستی و قدیمی را گرفته اند و از جمله شرایط لازم برای باقی ماندن درعرصه رقابت، ایجاد مکانیزم الکترونیکی است. معاملات الکترونیک موجب کاهش هزینه ها، افزایش سرعت معاملات و از بین رفتن محدودیتهای زمانی و مکانی برای سرمایه گذاران می شود. ایجاد این بازارها مرزهای زمانی و مکانی را شکسته و ارتباط مستقیم میان سرمایه گذاران را در هرجای دنیا فراهم کرده است. افراد با استفاده از این سیستم ، سفارش خرید یا فروش اوراق بهادار را از طریق سامانه کارگزاری و با سرعت بالا به سیستم معاملاتی ارسال می کند.
برای خرید وفروش سهام در بازار سرمایه، فرد سرمایه گذار پس از تکمیل مدارک مورد نیاز، سهام مورد نظر خود را تعیین و سفارش خرید یا فروش خود را از طریق سایت کارگزار مربوطه ارسال می کنند و کارگزار آن سفارش را بصورت دستی وارد سیستم معاملات می کند. در خرید و فروش آنلاین بدون مراجعه حضوری ،تلفنی یا سفارش اینترنتی، سرمایه گذار خود بصورت شخصی از طریق اینترنت سهام را خرید وفروش می کند.



ارکان معاملات الکترونیکی:
1)بخش کارگزاری: کاربر مدیر برای هر مشتری یک شناسه کاربری و رمز عبور ایجاد می کند که هر فرد از طریق آن می تواند وارد سیستم معاملات شود و از طریق سامانه ،عمل کنترل و نظارت بر کلیه سفارشات انجام می شود.کاربر مدیر از طریق این سامانه می تواند محدودیتهایی ایجاد کند یا اعتبار یا وام دهد و کلیه امور حسابداری بطور خودکار انجام می شود.
2)بخش سرمایه گذار: فرد بطور مستقیم بدون نیاز به کارگزار می تواند سفارشات را وارد را وارد هسته معاملات کند. در معاملات آنلاین فرد سرمایه گذار با مشاهده داده های بازار بصورت لحظه ای ،تصمیم به خرید یا فروش نماد مورد نظر می گیرد.
تفاوت Internet Trading و Online Trading:
در روند معاملات اینترنتی، فرد سرمایه گذار پس از تعییین سهم مورد نظر خود به یک شرکت کارگزاری مراجعه کرده و پس از تکمیل مدارک مورد نیاز، درخواست خرید یا فروش خود را به کارگزاری ارائه می دهد. سهامداران سفارشات خود را از طریق سایت کارگزار ارسال می کنند و سپس کارگزار آنها را بصورت دستی وارد سیستم معاملات می کند.
در معاملات برخط، فرد سرمایه گذار بجای مراجعه حضوری و یا تلفنی و یا سفارش اینترنتی می تواند خود شخصا سفارشات را بطور مستقیم از طریق اینترنت وارد هسته معاملات کند. سرمایه گذار بلافاصله پس از ورود سفارش، شاهد انجام معاملات خود می شود.
 
مزایای استفاده از سیستم خرید وفروش الکترونیکی:
بطور کلی برقراری انتقال مستقیم سفارشها بطور لحظه ای،کنترل کاربران ومدیران بر تصمیم های معاملاتی شان را افزایش می دهد و باعث کاهش تاخیر در انجام معاملات می شود. امر همچنين موجب بهبود فضاي رقابتي شده و با فراهم آوردن امكان به كارگيري استراتژي هاي پيچيده سرمايه گذاري و پوشش ريسك، منافع بسياري را عايد مشاركت كنندگان بازار مي كند.
استفاده از اين سيستم ها، مزاياي نظارتي نيز براي بازار به همراه دارد كه از جمله مي توان به امكان تهيه اطلاعات پيگيري سفارش افزايش شفافيت معامله و ارتقاي قابليت هاي بازار و امكان به كارگيري ابزارهاي مديريت ريسك خودكار اشاره كرد.
خرید وفروش روزانه وآنلاین نیازمند دانش عمیق  درباره بازارها، استراتژی ها و راهبردها، قوانین ومقررات وابزارهای مالی است و بطور كلي آنلاين تريدينگ، با ريسك هايي از آن جمله ريسك اعتباري، ريسك ظرفيت سامانه و ريسك عدم آشنايي با مقررات بازار روبرو مي باشد.
 
افزايش تعداد مشاركت كنندگان در بازار
تسهیل دسترسی سرمایه گذاران به بازار
ارتقاء شفافیت در بازار سرمایه
سرعت اجرای معاملات
كاهش هزينه هاي معاملاتي
افزايش حجم معاملات
نقدشوندگي بيشتر
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.