یکشنبه, 30 ارديبهشت 1403

 



موضوع: كنفرانس (فلسفه شبكه اينترنت)

كنفرانس (فلسفه شبكه اينترنت) 9 سال 11 ماه ago #84917

فلسفه به وجودآمدن اينتريت
اینترنت چگونه به وجود آمد ؟
اینترنت (internet) که برگرفته شده از کلمه inter-networking یک شبکه رایانه ای است که شبکه های گوناگون را به یکدیگرمتصل می کند.
به عنوان یک نام مناسب ، اینترنت یک شبکه بین المللی قابل دسترس برای عموم مردم است که شامل رایانه هایی است که بوسیله پروتکل TCP/IP جهت رد و بدل کردن بسته‌های اطلاعاتی و پروتکل ارتباطی با یکدیگر متصل هستند.
به هر عنوان بزرگترین شبکه از نوع ذکر شده در بالا را اینترنت می نامند. هنر اتصال شبکه‌های مختلف با استفاده از این روش را internet working می‌نامند.
بطور معمول ، اینترنت را معمولا با سرویس های مشهور آن مانند world wide web، پست الکترونیک می‌شناسند. هسته اصلی شبکه هایی که اینترنت را تشکیل می دهند اولین بار در سال 1969 به نام ARPANET توسط آژانس پروژه‌های پیشرفته دفاعی آژانس پروژه های پیشرفته) ، زیر نظر وزارت دفاع ايالات متحده بوجود آمد.
در اواخر دهه 60 ميلادي ،وزارت دفاع آمريکا تشخيص داد که دولت آمريکا به شبکه هاي کامپيوتري ملي خود بسيار وابسته است واين سوال مطرح شد :«اگر دشمن به شبکه هاي کامپيوتري ملي ما آسيب برساند چه اتفاقي مي افتد ؟آيا ما بدون کامپيوترهايمان مي توانيم پاسخ آنها را بدهيم ؟!»در آن روزها اگر در يکي از شبکه هاي کوچکتر از کار مي افتاد کل شبکه بزرگ هم از کار مي افتاد. بنابراين اگر کامپيوترهاي وزارت دفاع در واشينگتن با يک بمب از کار مي افتادند يا خراب مي شدند يا يک برنامه نويس خرابکار آنها را از کار مي انداخت کامپيوترهاي دفاعي کلراد وکاليفرنيا هم از کار مي افتادند .بنابراين کل سيستم کامپيوترهاي دفاعي به تک –تک کامپيوترهاي عضو اين سيستم وابسته بود وهر يک از کامپيوترهاي اين شبکه عظيم بايد بخوبي کار مي کردند تا کل شبکه هم بخوبي کار کند. بنابراين وزارت دفاع آمريکا يک نوع جديد از شبکه هاي بزرگ را طراحي کرد که حتي اگر يکي از بخشهاي آن از کار مي افتاد باز هم مي توانست به کار خود ادامه دهد .آنچه که کل اين شبکه عظيم را به هم ارتباط مي داد مجموعه اي از قوانين ارتباطي يا به اصطلاح «پروتکل»بود که آنها آن را TCP/IP ناميدند .اصولا هر شبکه اي که از قوانين TCP/IP استفاده کند مي تواند با هر شبکه ديگري که آن هم با قوانين TCP/IP کار کند ارتباط برقرار کند واگر در شبکه بزرگي که هر يک از شبکه هاي کوچکتر داخل آن از قوانين TCP/IP استفاده مي کنند يک شبکه کوچک از کار بيافتد مابقي شبکه بزرگ به کار خود ادامه خواهد داد . TCP/IP آنچنان خوب وقابل اعتماد کار مي کرد که شرکتهاي دولتي ديگر ونيز شرکتهاي وابسته به دولت ، حتي آنهايي که هيچ کاري با وزارت دفاع نداشتند ،نيز در شبکه هاي خود از آن استفاده کردند .در اواخر دهه 70 ميلادي (يعني پس از گذشت حدود 10 سال از سوالي که براي وزارت دفاع پيش آمده بود ) اکثر شبکه هاي بزرگ کامپيوتريي که دولت ، پيمانکاران وزارت دفاع ، دانشگاههاي بزرگ ومراکز علمي وتحقيقاتي بزرگ از آنها استفاده مي کردند براي ارتباط با يکديگر از TCP/IP استفاده مي کردند (اکثر آنها هنوز هم از همين شيوه استفاده مي کنند).ازآنجاييکه همه اين شبکه ها به يک شيوه کار مي کردند مي توانستند با يکديگر نيز براحتي ارتباط برقرار کنند .دولت ،پيمانکاران وزارت دفاع ودانشمندان اغلب بايد با يکديگر تماس گرفته واطلاعات خود را ردوبدل مي کردند .بنابراين همه آنها کامپيوترها وشبکه هاي خود را به هم متصل کرده ويک شبکه بزرگ TCP/IP بوجود آوردند .اين شبکه بزرگ جد اينترنت بود.قدم مهم دیگری که در راه تشکیل اینترنت برداشته شده تشکیل مرکز ملی علوم بر روی اسکلت اصلی شبکه دانشگاهی بود که Nsfnet نام داشت و در سال 1986 بوجود آمد. با این کار شبکه های مختلف و نا متجانس با موفقیت در غالب اینترنت با یکدیگر همساز شده و متصل گردیدند، شامل Usenet ، Fidonet و Bitnet . در خلال سالهای دهه 1990 اینترنت کم کم و با موفقیت جایگزین اکثر شبکه های قبلی رایانه ای گردید. گسترش معمولا یا مشکل مدیریت مرکزی مواجه می شد چون طبیعت پروتکل های اینترنت به طوری بود که شرکت های سازنده را به هر چه بیشتر شرکت کردن در این کار تشویق کرده و همچنین از اینکه یک شرکت خاص بتواند به تنهایی در آن اعمال نفوذ کند و آن را در کنترل خود بگیرد جلوگیری می کرد
اینترنت چیست؟
تعریف 1 :Internet شامل چندین میلیون كامپیوتر است كه به وسیله خطوط ارتباطی نظیر تلفن یا سایر خطوط ارتباطی دیگر به هم متصل شده است .هر كامپیوتر در اینترنت دارا ی اطلاعاتی است كه توسط كاربران دیگر بوسیله سخت افزارهای مناسب قابل دسترسی است .حداقل سخت افزار مناسب جهت دسترسی به این اطلاعات شامل موارد زیر می باشد1: -كامپیوتر مناسب ۲- یك خط تلفن ۳-یك دستگاه مودم .پس از اتصال به اینترنت می توان اطلاعات دلخواه خود را از كامپیوترهای دیگر دریافت و اطلاعات خود را توسط اینترنت به دیگران انتقال دهیم.
تعریف 2 :مجموعه اي گسترده از شبكه هاي بهم پيوسته كه توسط پروتكلهاي TCP/IP بهم متصل شده اند. اينترنت شبكه غير متمركزي به نام Arpanet بود كه در سال 1969 براي سهولت بخشيدن ارتباطات در صورت تهاجم هسته اي توسط وزارت دفاع امريكا ايجاد شد.شبكه هاي ديگر از جمله Bitnet يوزنت UUCP و Nsfnet در نهايت به Arpanet متصل شدند.
تعریف3: اینترنت (internet) که برگرفته شده از کلمه inter-networking یک شبکه رایانه ای است که شبکه های گوناگون را به یکدیگرمتصل می کند.
به عنوان یک نام مناسب ، اینترنت یک شبکه بین المللی قابل دسترس برای عموم مردم است که شامل رایانه هایی است که بوسیله پروتکل TCP/IP جهت رد و بدل کردن بسته‌های اطلاعاتی و پروتکل ارتباطی با یکدیگر متصل هستند.
به هر عنوان بزرگترین شبکه از نوع ذکر شده در بالا را اینترنت می نامند. هنر اتصال شبکه‌های مختلف با استفاده از این روش را internet working می‌نامند.
بطور معمول ، اینترنت را معمولا با سرویس های مشهور آن مانند world wide web،( www)پست الکترونیک می‌شناسند.
ساختار اینترنت Internet structure:
اینترنت یک مجموعه غول پیکر از میلیون‌ها کامپیوتر است که در یک شبکه کامپیوتری به هم متصل هستند. کامپیوترهای خانگی ممکن است از طریق خط تلفن با مودم، DSL یا مودم کابلی به فراهم‌کننده خدمات اینترنت (ISP) متصل شود. در یک شرکت یا دانشگاه کامپیوترها به یک شبکه محلی (LAN) در داخل سازمان وصل هستند. این شبکه را می‌توان از طریق یک خط تلفن سریع مثل T1 یا E1 به یک فراهم‌کننده خدمات اینترنت (ISP) وصل کرد. ISPها به ISPهای بزرگ‌تر وصل می‌شوند و ISPهای بزرگ‌تر یک ستون فقرات (Backbones) فیبر نوری را برای یک کشور یا ناحیه برقرار می‌کنند. ستون‌های فقرات در سراسر دنیا از طریق کابل نوری، کابل زیر دریا یا ماهواره به هم متصل هستند.در اینترنت به طور کلی می‌توان همه کامپیوترها را به دو دسته تقسیم کرد. سرویس‌گیرنده / سرویس‌دهنده (Client / Server). سرویس‌دهندگان، خدماتی را (مانند وب و FTP) برای سایر سیستم‌ها فراهم می‌کنند و سرویس‌گیرندگان، سیستم‌هایی که برای دستیابی به این خدمات به سرویس‌دهندگان وصل می‌شوند. یک کامپیوتر سرویس‌دهنده می‌تواند چند سرویس را فراهم کند. برای مثال روی یک سرویس‌دهنده، یک نرم‌افزار وب سرور و میل سرور نصب کنیم.
بسیاری از دانشمندان علوم رایانه اینترنت را نمونه برجسته ای از یک سیستم بزرگ بسیار مهندسی شده و هنوز بسیار پیچیده توصیف می کنند. اینترنت به شدت ناهمگن است. مثلا نرخ هاي انتقال داده و ویژگیهای فیزیکی اتصالات بسیار تغییر می کند. اصول مسیریابی و آدرس دهی ترافیک در اینترنت به خاستگاه آن در سال 1960 بر میگردد که اتدازه و محبوبیت آینده اینترنت قابل پیش بینی نبود، از این رو امکان ایجاد ساختارهای دیگر در دست بررسی است.
حاکمیت :
اینترنت یک شبكه جهاني توزیع شده است که شبکه‌های خودمختار به انتخاب خود به آن پیوسته اند و بدون هیچ بدنه مرکزی فرماندهی کار میکند. اما برای حفظ همکنش پذیری آن جنبه‌های فنی و سیاستهای زیر ساخت پایه آن و همچنین فضاي نام اصلی آن توسط بنگاه اينترنتي نامها و شماره هاي تخصيص داده شده اداره می شوند که مقر اصلی آن كاليفرنيا قرار دارد. ICANN مرجعی است که به هماهنگ سازی تخصیص شناسه‌های یکتا برای استفاده در اینترنت می پردازد.این شناسه‌ها شامل ، نامهاي دامنه نشانی‌های IP، شماره پورت‌ها برنامه‌ها در لایه انتقال و بسیاری از پارامترهای دیگر می شود. فضاهای نام یکتای جهانی که در آن نام‌ها و شماره‌ها به صورتی تخصیص داده می شوند که مقادیر یکتا باشند، برای دسترسی جهانی به اینترنت ضروری هستند. ICANN توسط یک هیات مدیره بین‌المللی که از بین انجمنهای فنی، آکادمیک و سایر انجمنهای غبر تجاری دیگراینترنت انتخاب می شود.دولت امریکا همچنان نقش اولیه را در تایید تغییرات در حوزه ریشه سامانه نام دامنه (به انگلیسی: DNS root zone) که قلب سامانه نام دامنه(DNS) را تشکیل می دهد. نقش ICANN در هماهنگی تخصیص شناسه‌های یکتا، آن را به عنوان تنها پیکره هماهنگ سازی در شبکه جهانی اینترنت متمایز می سازد.در 16 نوامبر 2005 نشست جهانی در باره جامعه اطلاعاتی که در تونس برگزار شد انجمن حاکمیت اینترنت(IGF) را تاسیس کردند تا به مسایل مرتبط با اینترنت بپردازد.
دسترسی به اینترنت:
معمول‌ترین روش خانگی برای اتصال به اینترنت Dial-up و Broadband و ADSL است. کامپیوترهای خانگی ممکن است از طریق خط تلفن با مودم، DSL Aیا مودم کابلی به فراهم‌کننده خدمات اینترنت (ISP) متصل شود. در یک شرکت یا دانشگاه کامپیوترها به یک شبکه محلی (LAN) در داخل سازمان وصل هستند. این شبکه را می‌توان از طریق یک خط تلفن سریع مثل T۱ یا E۱ به یک فراهم‌کننده خدمات اینترنت (ISP) وصل کرد. ISPها به ISPهای بزرگ‌تر وصل می‌شوند و ISPهای بزرگ‌تر یک ستون فقرات (Backbones) فیبر نوری را برای یک کشور یا ناحیه برقرار می‌کنند. ستون‌های فقرات در سراسر دنیا از طریق کابل نوری، کابل زیر دریا یا ماهواره به هم متصل هستند. مكانهاي عمومي که از اینترنت در آنها استفاده می‌شود شامل كتابخانه ها و كافي نت ها هستند.جایی که کامپیوتر متصل به اینترنت قابل دسترس است. همچنین دسترسی به اینترنت ازمکانهایی مثل سالن‌های فرودگاهها امکان‌پذیر است.مکان‌هایی که بایدایستاده وسریع کاربا اینترنت را انجام به نام‌های گوناگونی معروف هستند مثل كيوسك عمومي اينترنت ، پايانه دسترسی عمومی یا تلفن پولي وب.از میان انواع روش‌های موجود برای دسترسی به اینترنت، پنج روش زیر از عمومی‌ترین‌هاست. در این نوشته می‌خواهیم به بررسی هر یک از این روش‌ها بپردازیم و مزیت‌ها و معایب هر یک را دریابیم.

Dial Up
این روش جزو روش‌های قدیمی و ساده دسترسی به اینترنت است و با آن‌که سرعت بسیار کمی دارد (حداکثر 56 کیلوبیت در ثانیه) اما هنوز در مکان‌هایی که آنجا خبری از اینترنت پر سرعت نیست، مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای اتصال به اینترنت از این روش، به یک مودم Dial-Up نیاز خواهید داشت که امکان نصب داخل کیس یا قرارگیری بیرون کیس را دارد. این روش از خط تلفن استفاده کرده و به همین علت در زمان اتصال به اینترنت خط تلفن اشغال خواهد شد. این روش واقعا اقتصادی و بهینه نیست و می‌توان فقط آن را برای مناطقی توصیه کرد که آنجا دسترسی به اینترنت‌های پرسرعت وجود ندارد، زیرا هم باید هزینه تلفن پرداخت شود و هم هزینه اشتراک اینترنت.
ADSL
یکی از عمومی‌ترین روش‌های دسترسی به اینترنت، استفاده از ADSL است. در این روش نیز از خط تلفن برای انتقال اطلاعات استفاده می‌شود، اما نحوه کار با آن کمی متفاوت است. ارتباط صوتی روی تلفن فقط بخشی از طول موج فراهم شده توسط کابل مسی خط‌تلفن را مصرف می‌کند و بخش عمده‌ای از طول موج قابل استفاده روی خط تلفن آزاد می‌ماند. به همین علت می‌توان با استفاده از دستگاه‌های مخصوصی که در مخابرات و خانه به خط تلفن وصل شده است، به انتقال اطلاعات پرداخت و دسترسی به اینترنت را با سرعتی بالا فراهم کرد.
ساختار ADSL به نحوی است که سرعت دانلود اطلاعات بالاتر از سرعت آپلود آن است. مودم‌های ADSL نیز دارای انواع مختلفی است و عموما در انواع ساده و مجهز به اتصال Wi-Fi داخلی ارائه شده ‌است. مدل‌های ساده فقط از طریق یک کابل USB یا کابل شبکه به یک کامپیوتر وصل می‌شود. مدل‌های دارای اتصال Wi-Fi، این امکان را به شما می‌دهد که از طریق نوت‌بوک، تبلت یا گوشی هوشمند خود به صورت بی‌سیم به اینترنت وصل شوید. پس اگر هر یک از این وسایل را در اختیار دارید، حتماً به سراغ مدلی مجهز به اتصال Wi-Fi بروید.
WiMAX
اتصال WiMAX نیز توانایی ارائه اتصال اینترنت با سرعت بالا (همانندADSL ) را دارد، ضمن این‌که به خط تلفن نیاز ندارد. در مقابل، وایمکس از امواج مخابراتی برای انتقال اطلاعات استفاده کرده و در نتیجه، همانند یک گوشی تلفن همراه که با آنتن دهی خوبی برای برقراری تماس با کیفیت نیاز دارد، وایمکس نیز باید آنتن‌دهی خوبی در محل استفاده داشته باشد.این ویژگی باعث می‌شود بتوان مودم وایمکس را با خود جابه‌جا کرد و هرجا که آنتن دهی خوبی وجود داشت از آن استفاده کرد. به همین دلیل شرکت‌های ارائه‌دهنده وایمکس مدل‌هایی مجهز به باتری داخلی نیز ارائه کرده‌اند تا کاربران بتوانند بسادگی آنها را جابه‌جا کرده و از اینترنت بهره ببرند.
مهم‌ترین دغدغه در استفاده از وایمکس بحث آنتن دهی آن است که می‌تواند تجربه‌ای خوب از دسترسی به اینترنت یا عذابی مطلق و شبانه روزی برایتان ایجاد کند! سرویس‌دهندگان برای کسانی که محل‌شان آنتن‌دهی نامناسبی دارد، مودم‌هایی با قابلیت نصب در بیرون از محیط داخلی ارائه می‌دهند که دارای آنتن‌های قدرتمندی است، اما این مودم‌ها دیگر قابل جابه‌جا شدن نیست و در ضمن باید یک کابل شبکه را از مودم به داخل خانه و به کامپیوتر بکشید. بیشتر مودم‌های وایمکس دارای اتصال داخلی Wi-Fi نیز است و به همین دلیل برای اتصال لپ تاپ، تبلت و گوشی هوشمند به اینترنت از طریق وایمکس، دچار مشکل نخواهید شد.
توضيح Wi-Fi چيست؟
شبکه های ارتباطی بدون سیم همواره از امواج رادیویی استفاده می کنند. در این شبکه ها یک قطعه رایانه ای اطلاعات را تبدیل به امواج رادیویی می نماید و آنها را از طریق آنتن ارسال می کند. در طرف دیگر یک روتر بدون سیم، با دریافت سیگنال های فوق و تبدیل آنها به اطلاعات اولیه، داده ها را برای رایانه قابل فهم خواهد ساخت.
به زبانی ساده، سیستم Wi-Fi را می توان به یک جفت واکی - تاکی که شما از آن برای مکالمه با دوستان خود استفاده می کنید تشبیه نمود. این لوازم، رادیوهای کوچک و ساده ای هستند که قادرند تا سیگنال های رادیویی را ارسال و دریافت نمایند. هنگامی که شما بوسیله آنها صحبت می کنید، میکروفون دستگاه، صدای شما را دریافت نموده و با تلفیق آن با امواج رادیویی، از طریق آنتن آنها را ارسال می کند. در طرف دیگر، دستگاه مقصد، با دریافت سیگنال ارسال شده از طرف شما توسط آنتن، آنها را آشکار سازی نموده و از طریق بلندگوی دستگاه، صدای شما را پخش خواهد کرد. توان خروجی و یا قدرت فرستنده این گونه لوازم اغلب در حدود یک چهارم وات است و با این وصف، برد آنها چیزی در حدود 50 تا 100متر می رسد.

GPRS اگر یک سیمکارت موبایل همراه اول یا ایرانسل دارید، می‌توانید به اینترنت از طریق GPRS نیز دسترسی داشته باشید. برای استفاده از سرویس GPRS روی سیمکارت باید تنظیمات آن را در گوشی خود وارد کنید. گاهی نیز با نصب سیمکارت در گوشی به‌طور خودکار این تنظیمات توسط مخابرات به گوشی ارسال می‌شود. (برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت سازنده سیمکارت مراجعه کنید.)
در ضمن نسخه جدید GPRS که با نام EDGE نیز شناخته می‌شود نیز قابل استفاده است که از حداکثر سرعت 237 کیلوبیت در ثانیه پشتیبانی می‌کند (البته سرعت قابل دستیابی در سیمکارت‌های ایران بسیار پایین‌تر از این مقدار است). این اینترنت بیشتر برای استفاده توسط خود گوشی توصیه می‌شود و بالطبع برای استفاده از آن باید در منطقه‌ای با آنتن‌دهی مناسب قرار داشته باشید. در ضمن گوشی شما نیز باید توانایی پشتیبانی از فناوری GPRS را داشته باشد.
3G
این عبارت به معنای نسل سوم شبکه‌های مخابراتی است و اکنون فقط شرکت رایتل از آن پشتیبانی می‌کند. در آخرین نسخه از استاندارد نسل سوم شبکه‌های مخابراتی، حداکثر سرعت دانلود اطلاعات می‌تواند به 56 مگابیت در ثانیه نیز برسد (نوع گوشی مورد استفاده نیز در دسترسی به حداکثر سرعت و نحوه پشتیبانی از آن نیز تاثیرگذار است). اما حداکثر سرعتی که در شبکه 3G در ایران ارائه می‌شود به مگابیت در ثانیه می‌رسد که البته برای استفاده از این سرعت نیز باید مدارک مورد نیاز آن را به ارائه‌کننده این سرویس ارائه دهید.
سرویس 3G نیز به آنتن‌دهی مناسب نیاز دارد و در مناطق مختلف سرعت انتقال اطلاعات می‌تواند متغیر باشد. با این حال سرعت انتقال اطلاعات بسیار بیشتر از آن چیزی است که توسط GPRS یا یک اتصال DialUp تجربه می‌کنیم. کاربران این سری از اتصالات اینترنتی می‌توانند یک مودم 3G که شبیه یک حافظه فلش بزرگ است تهیه کرده و با نصب سیمکارت درون آن و سپس اتصال به پورت USB کامپیوتر، دستگاه خود را از طریق اینترنت سیم کارت به اینترنت وصل کنند.
کدام سرویس بهتر است؟
در میان پنج سرویس معرفی شده برای دسترسی به اینترنت، واقعا نمی‌توان گفت کدام یک بهترین است. نوع نیاز شما، محل سکونت، شرایط خاص و عوامل دیگر همگی در انتخاب یک سرویس مناسب دخیل است و در کمال صداقت باید گفت هیچ یک از این سرویس‌ها، بهترین نیست.
هر یک ممکن است در شرایطی خوب بوده و در شرایطی دیگر بد باشد. برای مثال در خط ADSL، نویز خط یا پروسه تعمیر و نگهداری مخابرات (که ممکن است چند روزی سرویس ADSL را از کار بیندازد) روی کیفیت و دسترسی به آن تاثیرگذار باشد یا برای مثال هوای بارانی و رعد و برق می‌تواند بر میزان آنتن دهی WiMAX تاثیر بگذارد. پس اگر دسترسی به اینترنت برایتان حیاتی است، بهتر است بیش از یک روش برای دسترسی به اینترنت داشته باشید. جدول روبه‌رو بخشی از مزایا و معایب سرویس‌های اینترنتی مختلف را به شما نشان می‌دهد.
اينترنت چگونه کار مي کند:
نکته اصلي براي انجام هر کاري در اينترنت درک مفهوم دو کلمه است :سرويس ده (Server) وسرويس گير (Client) .
اکثر اطلاعاتي که شما از طريق اينترنت مي توايند به آنها دسترسي پيدا کنيد در کامپيوترهايي ذخيره شده اند که به آنها «سرويس ده» گفته مي شود. يک کامپيوتر سرويس ده مي تواند هر کامپيوتري باشد ؛آنچه که اين کامپيوتر را به يک سرويس ده تبديل مي کند نقش آن در چرخه ارتباطات است .کامپيوتر سرويس ده اطلاعاتي را در خود ذخيره مي کند تا کامپيوترهاي سرويس گير بتوانند از آنها استفاده کنند .از طرف ديگر ، يک کامپيوتر «سرويس گير » يک کامپيوتر ، يا به بيان دقيقتر يک «برنامه کامپيوتري » است که مي داند چگونه بايد با يک «نوع خاص» از کامپيوترهاي سرويس ده ارتباط برقرار کرده واز اطلاعات موجود در آن کامپيوترها استفاده کند (يا اينکه اطلاعات خود را در کامپيوترهاي سرويس ده قرار دهد ).
اینترنت و تغییر فرهنگی
بشر صاحب فرهنگ است، درست همان طور كه صاحب روح است. اما فرهنگ‌های بشری فناپذیرند و با نابودی نژاد یا گذر زمان از بین می‌روند
بنابراین، ممكن است فرهنگ‌ها هم پس از مدتی نابود شوند، اما در تمام فرهنگ‌های بشری حقایقی وجود دارد كه ارزش حفظ كردن دارند. شاید بتوان فرهنگ را مجموعه‌ای از ارزشهایی تعریف کرد كه افراد ، خود و دیگران را متعلق به آن می‌دانند
:برخی از عواملی که در افراد حس تعلق به فرهنگی خاص را ایجاد می کند عبارتند از
-آموزه های پیشگامان فرهنگی كه امید می رود بر اساس آنها افراد شایسته ای تحویل اجتماع شوند
-عوامل محیطی چون آب و هوا ، شرایط اقتصادی و آینده ی جامعه -
-رو به رو شدن با الگو های بیگانه
عامل سوم یعنی رو برو شدن با الگوهای بیگانه در بحث حاضر نقش عمده دارد. این عامل قابلیت تغییر در فرهنگ ها یا به نوعی تاثیر پذیری فرهنگ ها از یكدیگر را باعث می شود
همه‌ی فرهنگ‌ها ، بطور پیوسته در حال تغییراند و این تغییرات، امروزه هم سریع و هم عمیقتر از گذشته شده اند. اینترنت و به تعبیر دیگر شبكه های ارتباطات فردمدار جهانی، نقش عمده ای در تشدید تغییرات فرهنگ و موجودیت‌های فرهنگی ایفا خواهد كرد
اینترنت به دو شیوه موجب تغییر فرهنگی می شود: نخست فرهنگ خودش را عرضه می‌كند و دوم گذرگاهی برای سایر فرهنگها تدارک می کند
كاربران اینترنت به پیشروان و جریانات پیشتاز فرهنگی دسترسی دارند؛ این افراد و جریانات بخشی از فرهنگ اینترنت و یا بخشی از فرهنگ های دیگر هستند.
از طرف دیگر،اینترنت به خودی خود ، سبب دگرگونی وضعیت اقتصادی و سیاسی می شود و آینده، اثرات دیگری را پدیدارخواهد كرد . اینترنت محلی است برای عرضه‌‌ الگو‌های رفتاری متفاوت با فرهنگ های رسمی و لذا در سطح فعالیت های موثری چون جنگ ، صنعت تروریسم و تبادل دانشجویان قرار می گیرد
احتمالا به همین خاطر است که تاثیر گذاری آن در قیاس با دو عامل دیگر (عوامل محیطی و حوزه های فرهنگی) بیشترخواهد بود
اینترنت، علاوه بر آنكه محیطی برای تبادل فرهنگی مهیا و گذر گاهی برای دسترسی كاربران به فرهنگ های دیگر تدارک میكند، خود نوعی فرهنگ یا خرده فرهنگ است كه همه ‌فرهنگ ها را در بر می‌گیرد
اینترنت محیط، ابزار و تعاملات خاص خود را دارد كه با محیط ، ابزار و تعاملات فضای غیر مجازی کاملا متفاوت است. این بدان معناست که اینترنت به خودی خود و بدون در نظر گرفتن فرهنگ‌های بیگانه ای كه ممکن است یك فرهنگ خاص با آن ها در ارتباط باشد، عامل موثری در ایجاد تغییر درون فرهنگی است
این فناوری به وضعیت بحرانی (شاید منظورتان "نقطه عطف" باشد) خود نزدیك می‌شود ، كاربران اینترنت ، همین كه تعدادشان به حد لازم رسید، فرهنگ خود را كه ریشه در ارتباطات جهانی دارد به وجود خواهند آورد . بدین ترتیب کاربران، اجتماعات و گروه های خاصی را سازماندهی می‌كنند؛ حتی طبقه‌بندی ظاهری اعضا هم به منظور تعیین هویت درون فرهنگی یا برون نگری است
یعنی رفتار های انسانها را بر اساس آنچه كه در اجتماع انجام می دهند(بازتاب‌های رفتاری افراد) ، طبقه بندی می كنند . به عنوان مثال ؛ ممكن است افرادی از وسایل عمومی برای تردد خود استفاده كنند كه این عمل (رفتار) در یك طبقه بندی خاص قرار می گیرد و یا اینكه افرادی از ماشین شخصی خود استفاده می‌كنند كه باز در طبقه بندی ویژه خود در نظام طبقه بندی ظاهری افراد یك اجتماع قرار می گیرند
عوامل خارجی كه منجر به شكل گیری و تغییر فرهنگ ها می شوند می توانند ریشه در فرهنگ غالب یك جامعه داشته باشند؛ جائیكه افراد یك جامعه از شركت موثر در روند سیاسی، از ایفای نقشهای ارزشمند در پیكره ی جامعه گرفته تا مقدار سهمی كه از سود اقتصادی ملی آنها حذف می شود چیزی در این جا حذف شده است از سوی دیگر گروه‌های محروم شده به وسایل و روش‌هایی برای مقابله با این محرومیت نیاز دارند
باید گفت كه اینترنت، با ارائه وسایل و روش هایی که جایگزین محرومیت های موجود در یک جامعه می شود به شکل‌گیری هویت فردی هم کمک می کند. از این نظر اینترنت در تمامی فرهنگ های حاکم و در بین اقلیت های محکوم نقش واحدی خواهد داشت.
اینترنت نخستین محصول تكنولوژی غرب نیست كه در مقیاس جهانی مورد استفاده قرار می گیرد،اگر چه اولین محصولی است كه بر قراری ارتباط تعاملی و در سطح عامه را میان كاربران غربی و غیر غربی را میسر ساخته است
مدرن سازی جوامع طبق تعریف جنبشی است معطوف به اولویت یافتن حرفه ها و تفکیک نقش ها، وابستگی آحاد جامعه به رسانه های گروهی به جای گفت و گو های محلی و فردگرایی به معنی استقلال از مکان جغرافیایی كار. به عبارت روشنتر مدرن شدن به این معنی است که هدف اصلی زندگی فعایت و تولید اقتصادی است نه تفریح، و این که رسانه‌های جمعی، نه افراد محلی، منبع اصلی اخبار هستند.
البته باید دقت داشت که اینترنت رسانه ای جمعی نیست ، حداقل نه به صورتی كه به عنوان منبع ارتباطات یك جانبه تعبیر شود؛ یعنی صرفا فهرستی از مطالب نیست كه بیننده هیچ كنترلی بر آنها نداشته باشد
اینترنت "غیبت كردن های محلی " را بصورت راهی برای جمع آوری اخبار درآورده است. اما دقت داشته باشد که در اینجا واژه " محلی" به معنای تمام جهان است، تمام مکان جغرافیایی ای كه تحت پوشش اینترنت قرار دارد
یكی از ابعاد كاربری اینترنت این است كه عضویت افراد ، در آن پنهان می‌ماند. بعد دیگر استفاده از اینترنت ناشناخته ماندن سر نخ ها و منابع قدرت است. به علاوه، اینترنت امكان دسترسی اعضای یك خرده فرهنگ را به یكدیگر فراهم می آورد، اعضایی كه بدون اینترنت ، حتی از وجود یكدیگر هم اطلاعی نداشتند. هنگامی‌كه این افراد متوجه خدماتی می‌شوند كه اینترنت می‌تواند به آنها بكند، سعی می كنند از آن بهره برند.
نحوه استفاده این افراد از اینترنت و وابستگی آنها به این امکان، حتی بیش از اتکای ایشان به جریان اصلی فرهنگ خودشان خواهد بود. یکی از دلایل عمده این موضوع این است که اینترنت امکان دستیابی به چیز های زیادی را برای ایشان فراهم می کند، چیزهایی که اساسا فرهنگی که این افراد به آن تعلق دارند در اختیارشان قرار نمی دهد
در اینترنت تفاوتهایی چون زبان ، شیوه نوشتار و ملیت می تواند مهم باشد. به عنوان نمونه، زبان امری تعیین کننده است ، بر اساس نظر گوته، ترجمه از یک زبان به زبانهای دیگر امریست ضروری، مهم و در عین حال غیر ممكن
نکات حقوقی و اخلاقی:
در کشور ما از عمر آدرس پایگاههای اینترنتی (www.) حدود 15 سال می‌گذرد و فرصتهایی برای ابلاغ پیامهای علمی و فرهنگی خویش بدست آورده‌ایم که در طول تاریخ بی‌سابقه بوده است. ما می‌توانیم فعالیت‌هایی صورت دهیم که در طول قرون گذشته امکان آن فراهم نبوده، در حالی که انبوهی از اطلاعات فرهنگ غرب حدود یک قرن و نیم است که گوش مردم دنیا را پر کرده است. البته باید توجه داشت که این فرصت در صورتی که به خوبی مدیریت نشود و اصحاب رسانه به کمک آن نیایند کم‌کم رنگ می‌بازد و فضای جذاب فرصت‌ساز خویش را از دست می‌دهد. اگر چالشهای آن برجسته‌تر از آنچه واقع است به تصویر کشیده شود فرصت‌سوزی جای آن را خواهد گرفت. در عین حال اگر به چالشهای آن نیز توجه کافی مبذول نشود مشکلاتی پدید خواهد آمد که ممکن است شکستهایی برایمان ببار بیاورد که احیاناَ جبران ناپذیر باشد.
هدف بحث از اخلاق رایانه این است که به سؤالاتی پاسخ دهد که مربوط به بنیانهای ارزشی افعال و مسؤولیت‌های افراد در حوزه رایانه‌ها و فناوری اطلاعات است. علاوه بر آن می‌توان از سیاست‌های دولتی و زیربناهای ارزشی قوانین و مقررات حاکم بر نهادهای دولتی و غیر دولتی مربوط در حوزه‌ رایانه‌ها و فناوری اطلاعات نیز بحث کرد. اخلاق رایانه موضوعی میان‌رشته‌یی است که بحث درباره‌ آن نیازمند آشنایی و تخصص در دو حوزه‌ اخلاق و رایانه به ویژه فناوری اطلاعات است؛ این بحث به مسائلی می‌پردازد که کاربرد و گسترش رایانه و فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات موجب آن شده .
هم اکنون نگرانی عمومی در مورد مطالب موجود در اینترنت وجود دارد. بعضی از جدال آمیز ترین آنها تخلف در کپی رایت ، جعل هویت و مکالمه تنفر آمیز هستند که وجود دارند و قانونی کردن آنها مشکل می باشد. همچنین اینترنت یکی از علل مرگ و میر شناخته شده است . Brandon Vedasبعد از اینکه به توصیه ای که در IRC به او شده بود و در مصرف دارویی که از مخلوط کردن چندین داروی مجاز و غیر مجاز درست کرده بود ،زیاده روی کرد ، جان خود را از دست داد. shwan woolley بعد از اینکه همسرش به سرویس EverQuest معتاد شده بود و در حال نابودی خود و زندگی بود به خودش شلیک کرد و جان سپرد.
اینترنت امروزی:
اینترنت هم اکنون دارای قراردادهای گوناگونی در مورد پروتکل‌های ارتباطی و شامل اطلاعات فنی آنها است که به‌وسیله آنها نوع تبادل اطلاعات در سطح شبکه اینترنت توضیح داده می‌شود. این پروتکل‌ها توسط گروه‌های کاری مهندسی اینترنت که برای اعمال نظر توسط عموم مردم نیز گشوده بوده و هست، تهیه شده‌اند. این گروه‌ها مدارکی تهیه کردند که چون در حین تشکیل از همگان می‌خواست که نظرات خود را در مورد آنها بدهند، به مدارک درخواست برای اعلام‌نظر یا (RFCs) معروف شدند. بعضی از این مدارک تا جایی پیشرفت کردند که توسط گروه تخصصی معماری اینترنت به عنوان استاندارد اینترنت تعیین گردیدند.
8 مهارت لازم برای یک استاد دانشگاه و یک دانشجوی امروزی در حوزه اینترنت و کامپیوتر
محیط و ابزار دانشگاهی سالهاست که در حال تغییر است. این تغییرات نیز حاصل استفاده از ابزارهای جدیدی همچون کامپیوتر و اینترنت است. به نظر بنده استفاده از این ابزارها برای هر استاد و دانشجویی ضروری است و باید اساتید و دانشجویان محترم با روش صحیح استفاده از ابزارها و همچنین با موارد کاربرد آنها آشنا شوند. در این نوشته سعی خواهم کرد ابزارها و تکنیک‌هایی را که فکر می‌کنم قشر علمی کشور حتما باید با آنها آشنا باشند را معرفی کنم.
۱. ایمیل باید موضوع داشته باشد.
هر روز تعداد بسیار زیادی ایمیل دریافت می‌کنیم و این ابزار تبدیل به یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی شده است. نکته‌ای که باید در ارسال ایمیل حتما رعایت شود پر کردن قسمت موضوع یا Subject ایمیل است. حتما موضوع ایمیل ارسالی را در این فیلد بنویسید تا گیرنده ساده و سریع بتواند اهمیت مطالعه آن را درک کند. در غیر اینصورت احتمال خوانده نشدن ایمیل شما به شدت افزایش خواهد یافت. کلا توصیه می‌کنم استفاده صحیح از ایمیل را فراگیرید. به همین منظور می‌توانید دوره آموزشی Gmail در ۳۸ روز را مطالعه کنید.
۲. سرویس‌های اشتراک فایل
دانشجو و استاد باید با سرویس‌های اشتراک فایل آشنا باشد. اغلب اساتید فایلهایی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند که این فایلها هر ترم و در هر کلاس از طریق فلش میان همه دانشجویان جابجا می‌شود. همانطور که می‌دانید با یک بار آپلود کردن فایلها بر روی یکی از سرویس‌های اشتراک گذاری فایل مانند دارپ‌باکس، هر استاد می‌تواند هر بار تنها اقدام به اشتراک گذاری لینک فولدر به اشتراک گذاشته شده بکند.
۱. روشهای هوشمندانه استفاده از Drop Box
۳. انتخاب فونت مناسب
دقت کنید که در هنگام ارسال ایمیل فارسی از فونت Tahoma استفاده کنید. این فونت برای خط فارسی خوانا است. استفاده از فونت‌های دیگر نوشته شما را نامنظم و نازیبا خواهد کرد. در ضمن این فونت در تمام نرم‌افزارهای ارسال ایمیل وجود دارد و نوعی پیوستگی را در کار ایجاد می‌کند. در ساخت اسلاید‌ها هم حتما دقت کنید تا از فونت‌های زیبا و مناسب فارسی که به وفور وجود دارند استفاده کنید.
۴. اسلاید‌های موثر بسیازید
ارائه خوب مطلب یکی از مهمترین ویژگیها برای انسان امروز است و یکی از ابزارهایی که در این راه استفاده می‌شود اسلاید است. دقت کنید که لازم نیست همه مطالب را روی یک اسلاید بنویسید فقط نکاتی را قید کنید که می‌خواهید در مورد آنها صحبت کنید البته لازم است بدانید که توصیه شده است از نوشتن لیست‌ها در اسلایدها خودداری کنید. توصیه می‌کنم حتما این مجموعه اسلاید را که روش ساخت اسلایدهای موثر است را ببینید و علاوه بر آن برای مهارت در نحوه ارائه حتما فیلهای مربوط به رونمایی از محصولات شرکت اپل توسط استیو جابز را مشاهده فرمایید.
۵. منابع آموزشی آنلاین
برای تمام دانشجویان و اساتید لازم است که در مورد سایتهای و سرویس‌هایی که منابع با کیفیت آموزشی دارند را بشناسند. بارها در آی‌کلاب اینگونه سایت‌ها را معرفی کرده‌ایم
۱. ۶ سایت برای یافتن مطالب ناب آموزشی بر روی اینترنت.
۲. 100 ابزار برتر آموزش الکترونیکی در سال 2012 انتخاب شدند.
۶. مهارت‌های جستجو
امروزه با دنیایی از اطلاعات روبرو هستیم. در مورد هر موضوعی می‌توانید مطالب بسیاری را پیدا کنید. البته باید با روشهای بهینه جستجو در وب نیز آشنا باشید. در ادامه تعدادی از مطالبی را که در این مورد در آی‌کلاب منتشر شده است را می‌خوانید.
۱. خانه ای برای ابداعات گوگل در جستجو
۲. جستجو درون کتاب های اسکن شده
۳. تلاش گوگل برای عقب نماندن از رقبا: کشف وب !!!
۴. سه تکنیک برای جستجوی بهتر در گوگل
۵. Wolfram موتور جستجوی جدید!
۶. ۹ کاربرد جالب ولف‌رم آلفا
۷. حساب کاربری در لینکد‌این
استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط با افراد دیگر در سراسر جهان یکی از مهمترین کارهایی است که می‌توان انجام داد. اما برای کارهای رسمی معمولا استفاده از لینکد‌این پیشنهاد می‌شود. با استفاده از این رسانه‌ اجتماعی می‌توانید رزومه کاملی از خود ایجاد کرده و با افراد دیگری که در حوزه علایق شما فعالیت می‌کنند ارتباط برقرار کنید. توجه کنید که محیط این رسانه به شدت جدی و کاری است. سعی کنید اطلاعات تحصیلی و کاری خود را با دقت پر کنید.
۸. وبلاگ
داشتن یک وبلاگ شخصی ساده به شدت توصیه می‌شود. وبلاگ وسیله ارتباطی بسیار خوبی است که می‌توان در آن در مورد مطالبی که تازه آموخته‌ایم و یا در مورد آنچه که مورد توجه مان قرار گرفته است بنویسیم. اگر به موضوع خاصی علاقه دارید توصیه می‌کنم در مورد آن موضوع به صورت تخصصی در وبلاگ خود بنویسید. اینکار به مرور زمان اعتبار خاصی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. علاوه بر این وقتی در مورد چیزی که تازه فراگرفته‌اید می‌نویسید آن مطلب را بهتر فرا خواهید گرفت. اما وبلاگ خواندن هم آدابی دارد که در این نوشته به ان اشاره شده است.
اینترنت آینده (New generation Internet):
15 پیش‌بینی در مورد آینده اینترنت
اینترنت در چند سال اخیر زندگی مردم را بکلی دگرگون ساخته، راه‌های جدیدی برای ارتباط با خانواده و دوستان ایجاد کرده و شیوه‌های مرسوم ارتباط بین سازمان‌ها و شرکت‌ها را نیز به طور کلی متحول کرده است.
اما اینترنت هنوز در ابتدای راه قرار دارد. تنها بیست و چند سال از دسترسی عمومی به شبکه مجازی اطلاعات می گذرد و به همین دلیل گزافه نیست بگوییم در آینده شاهد تغییرات بسیار گسترده تری در ساختار و شیوه بهره گیری از آن باشیم.
با این که هنوز بسیاری از کارشناسان درباره بی طرفی محتویات وب، حفظ حریم خصوصی و نیز ساختار اینترنت اختلاف نظر دارند، اما در مقابل نوعی اتفاق نظر در مورد آینده اینترنت در ده سال آینده وجود دارد.
به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد تولد وب، موسسه پژوهشی پیو (Pew Research Center) با همکاری دانشگاه الون (ElonUniversity) یک نظرسنجی بسیار گسترده انجام داد و نظر بیش از 1500 نفر از کارشناسان خبره در حوزه اینترنت و دنیای دیجیتال را در مورد آینده وب جویا شد.
نتایج به دست آمده از این نظر سنجی جالب بود. بیشتر این کارشناسان بر این باورند در ده سال آینده اینترنت کارکردی همچون برق در زندگی روزمره بشر می یابد. در واقع اینترنت به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی بدل شده و حتی تصور زندگی بدون آن نیز دشوار خواهد شد.
این کارشناسان در مورد تاثیرات این تغییرات بر زندگی بشر با یکدیگر اختلاف نظر دارند. اصلی ترین نگرانی های پیش روی در گسترش استفاده از اینترنت را باید امکان گسترش بداخلاقی در حوزه مجازی، زیرپاگذاشتن اصول انسانی، اشاعه ناهنجاری ها و خشونت، نقض گسترده حریم خصوصی و نیز سرقت اطلاعات شخصی کاربران دانست. اما بهتر است سخن کوتاه کنیم و نگاهی اجمالی به 15 پیش بینی ارائه شده از سوی این کارشناسان در مورد آینده وب در ده سال آینده بیندازیم:
1 ـ به اشتراک گذاری اطلاعات روی شبکه جهانی ساده تر شده و بسیار آسان تر و سریع تر از امروز می توان این کار را به انجام رساند. بهره گیری از ایمیل، وبلاگ نویسی، شبکه های اجتماعی مختلف و نیز فضای ابری از مهم ترین شیوه های به اشتراک گذاری اطلاعات بین کاربران معمولی است.
2 ـ گسترش اینترنت سبب افزایش ارتباط موثر جهانی می شود. این امر به نوبه خود می تواند به نزدیکی هر چه بیشتر جوامع انسانی و گسترش صلح و دوستی در جهان بینجامد. افزایش درک متقابل ناشی از ارتباط موثر نه تنها می تواند جلوی بسیاری از سوء تفاهمات و دشمنی های بی منطق را بگیرد، بلکه می تواند برخی مشکلات و دشمنی های فعلی موجود را نیز حل کند.
3 ـ اینترنت اشیا (Internet of things) و هوش مصنوعی آگاهی بیشتر بشر از دنیای اطراف و تاثیر رفتارش بر دنیا را در پی دارد. «شبکه اشیا» امکان ارتباط بین دستگاه های مختلف را فراهم می سازد. برای نمونه با به اشتراک گذاری خودکار اطلاعات از وسایل خانگی نظیر یخچال می توان از محتویات آن باخبر شد یا با تنظیم سیستم گرمایشی و سرمایشی خانه، بر میزان بهره وری در مصرف انرژی افزود. هوش مصنوعی نیز کاربردهای شگفت انگیزی خواهد داشت. برای نمونه خودروهای بدون راننده یا سیستم های هوشمند تشخیص پزشکی را باید از جمله این کاربردهای هوش مصنوعی دانست.
4 ـ واقعیت افزوده هر چه بیشتر در دستگاه های پوشیدنی نظیر عینک گوگلی جای می گیرد. این فناوری کاربردهای بسیار گسترده ای در زندگی روزمره خواهند داشت. بهره گیری از واقعیت افزوده در خودروها می تواند مانع تصادفات و تلفات جاده ای شود. بهره گیری از ابزارهایی نظیر عینک گوگلی یا ساعت های هوشمند می تواند نقش مهمی در پایش سلامت فرد و در نتیجه ارتقای سلامت عمومی جامعه داشته باشد.
5 ـ افزایش آگاهی اجتماعی از تحولات محلی و جهانی از دیگر تاثیرات اینترنت بر زندگی بشر خواهد بود. تحولات صورت گرفته در کشورهای عربی که در اصطلاح «بهار عربی» نامیده شده و به سقوط رژیم های وابسته و خودکامه را در این کشورها انجامیده می توان از جمله مهم ترین اثرات تبادل اطلاعات در شبکه جهانی دانست. به این ترتیب می توان پیش بینی کرد اینترنت بتواند زمینه آگاهی اقشار مختلف جامعه و در نتیجه گسترش مردمسالاری را هر چه بیشتر فراهم سازد.
6 ـ گسترش اینترنت و شبکه های اجتماعی به معنای کمرنگ ترشدن مرزهای جغرافیایی خواهد بود. در واقع اینترنت و به طور کلی روند جهانی سازی مفهوم سنتی دولت ـ ملت را با چالش های جدیدی روبه رو می سازد، زیرا افراد با علایق مشترک در سراسر دنیا به نوعی می توانند نوعی ملت مجازی را تشکیل دهند.
7 ـ در چند سال آینده به احتمال زیاد اینترنت با تغییرات ساختاری زیادی روبه رو می شود. ممکن است شبکه یکپارچه جهانی به چند شبکه مجزا ولی متصل به هم تبدیل شود. نگرانی از تسلط قدرت های جهانی و بویژه ایالات متحده بر شاهراه ها و زیرساخت های عمده اینترنت را باید اصلی ترین دلیل گسترش چند شبکه اینترنت به جای یک شبکه واحد دانست.
8 ـ اینترنت سبب شکل گیری تحولی بنیادین در آموزش و پرورش می شود. گسترش مدارس و دانشگاه های مجازی و نیز ارائه دروس به صورت آنلاین نه تنها می تواند فرصت های برابر را برای اقشار مختلف مردم به منظور ادامه تحصیل در سطوح مختلف (از ابتدایی گرفته تا دانشگاه) فراهم سازد، بلکه حتی هزینه های آموزش و پرورش را نیز به طور قابل توجهی کاهش می دهد. امکان مشارکت گسترده تر در حوزه تهیه محتوای آموزشی و بحث و گفت وگوی بیشتر در این خصوص نیز بر کیفیت سیستم های آموزشی می افزاید.
9 ـ شکل گیری قوانین و مقررات جدید به دلیل گسترش اینترنت می تواند موجب نارضایتی برخی افراد و گروه ها و حتی بروز خشونت شود.
10 ـ امکان گسترش نقض حقوق انسانی و زیر پا گذاشتن اصول اخلاقی را می توان یکی از پیامدهای گسترش استفاده از اینترنت دانست. کلاهبرداری، ترویج خشونت، هرزه نگاری و همچنین تولید و پخش انواع ویروس، تروجان و بدافزار را باید از مهم ترین پیامدهای ناگوار گسترش اینترنت دانست.
11 ـ دولت ها و سازمان های بزرگ برای مقابله با این تهدیدات، قوانین و مقررات جدیدی را وضع خواهند کرد. با این که این قوانین تا حدی می تواند موفق باشد، اما همچنان راه های میانبری برای عبور از آن وجود خواهد داشت. از آن مهم تر این که برخی دولت ها ممکن است از شرایط موجود سودجویی کرده و به بهانه تامین امنیت و حریم خصوصی در زندگی کاربران دخالت کنند. جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا از میلیون ها شهروند این کشور و نیز بسیاری از کشورهای دنیا را باید نمونه آشکار این سوءاستفاده دانست.
12 ـ کاربران همچنان مساله حریم خصوصی را نادیده گرفته و دسترسی به اطلاعات و به اشتراک گذاری آن را مهم تر تلقی خواهند نمود. برای نمونه درست همان طور که امروز کاربران فیسبوک با وجود آگاهی از دسترسی سازمان های امنیتی ایالات متحده به اطلاعات آنها همچنان به حضور در این شبکه ادامه می دهند، در آینده نیز باید شاهد این تداوم این رویه بود.
13 ـ سرعت تغییرات در شبکه جهانی و شکل گیری روندهای جدید به حدی سریع است که نباید انتظار واکنش سریع به آن از سوی کارشناسان و سازمان ها را داشت.
14 ـ بسیاری از افراد از اثرات گسترده شبکه جهانی بر زندگی روزمره و شبکه های ارتباطی آگاه نیستند. به هر حال دامنه اثرات اینترنت بر این حوزه ها بسیار بیشتر خواهد بود.
15 ـ پیش بینی دقیق آینده می تواند راه حل اندیشی برای آینده و چالش های پیش رو را تسهیل کند. درواقع با شناسایی فرصت ها و تهدیدها و فراهم کردن زمینه بهره گیری درست از موارد مثبت رویارویی موثر با تهدیدات پیش رو می توان آینده را به شکل دیگری رقم زد./ ضمیمه کلیک
اصطلاحات مرتبط با اينترنت:
صفحه وب ( web page ) : يك پرونده ساده وب هر چيزي كه در پنجره مرورگرتان (browser ) ميتوانيد بينيد.
مرورگر، مرورگر وب ( browser , web browser ) : قسمتي از نرم افزار كه در كامپيوتر و به شما اجازه مي دهد تا صفحات وب را ببينيد. معمولترين مرورگرهاي وب يا web browser ها عبارتند از Internet Explorer و Netscape .
Web Site :يك سري از صفحات وب كه به صورت منطقي با يكديگرارتباط دارند و آنها معمولاً ظاهر و حال و هواي مشابهي دارند وبه يك موضوع مرتبط مي شوند.
home page : رساله مقدماتي يا صفحه خوش آمد گويي براي يك وب سايت را گويند. home page شخصي يك نفر يك صفحه وب است كه خود او را توصيف مي كند.
Link , Hot link , Hyper link: يك قسمت از يك صفحه وب كه با كليك كردن بر روي آن مي توان به جاهاي ديگري رفت مثال: اين يك لينك به موتور جستجوي گوگل است
لينكها معمولاً با رنگهاي متفاوت و يا به صورتUnder line از متن اصلي شناخته مي شوند.
Broken link : يك لينك كه شما رابه صفحه اي آدرس مي دهد كه در گذشته وجود داشته ولي اكنون وجود ندارد واگر شما بر روي آن كليك كنيد آنچه در برابر شما ظاهر خواهد شد صفحه اي است كه در آن پيغام page not found (صفحه پيدا نشد ) يا page can not display ( صفحه قابل نمايش نيست ) يا Error 404 (خطاي 404 ) وجود دارد.
Hyper text: متني كه مي تواند شامل لينكهايي باشد.
HTML : اين زباني است كه تمامي صفحات وب بر اساس آن نوشته شده اند.
URL : اين آدرس يك صفحه وب است براي مثال :
http://english.unitecnology.ac.nz/resources/tutorial/introduction
URL يك صفحه وب است.Webserver , Web Server :يك وب سرور كامپيوتري است كه تعدادي صفحات وب را در خود داشته و آنها را به كامپيوترهايي كه آن صفحات را در خواست مي كنند ارائه مي دهد. هيچ چيز بسيار ويژه اي در اين كامپيوترها وجود ندارد و فقط يك كامپيوتر معمولي است كه نرم افزارهاي ويژه اي را اجراء مي كند. ( با اين وجود يك كامپيوتر به اندازه كافي قوي است. )
SURF : سرفينگ در وب ( surfing the web ) به اين معناست كه به صورت تصادفي از اينترنت استفاده كنيم بدون داشتن يك جهت مشخص و فقط با دنبال كردن لينكها به سايت يا صفحه جالبي برسيد.
new bie : يك شحص كه در اينترنت تازه كار است يا در يك زمينه خاص در اينترنت تازه كار است مثلاً در زمينه هايي مانند : Use net , IRC يا در يك گروه بخصوص مانند mailing list يا يك گروه حبري.
post : وقتي كه شما به يك بحث و نظرخواهي عمومي پيغام ميفرستيد شما در حال عمل posting هستيد. كلمه post مي تواند به عنوان يك فعل بكار رود.( I posted a message ) يا به صورت اسم ( that was a nice post )
FAQ : مخفف كلمات « Frequently Asked Question » است. كه بر اساس سئوالات تكراري كه افراد تازه كار يكي پس از ديگري از افراد با تجربه تر در بحثهاي on line مي پرسند شكل گرفته است. حرفه ايهايي كه از پاسخ دادن به سئوالات تكراري خسته شده اند شروع به نوشتن ليستي از سئوالات مكرر پرسيده شده و جوابهايشان كردند بنابراين تازه كارها ( New bies ) مي توانند به آنها مراجعه كنند.
اكنون FAQ توسعه يافته و عمومي تر طراحي شده و مي توان از آنها براي آشنايي با يك موضوع خاص استفاده كرد.
Download : به معني انتقال يك فايل از يك كامپ
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

كنفرانس (فلسفه شبكه اينترنت) 9 سال 11 ماه ago #85059

باسلام خوب بود سپاس
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: حجت مداحی شاهخالی