پنج شنبه, 10 خرداد 1403

 



موضوع: جلسه دوم- فواید علم سیاست

جلسه دوم- فواید علم سیاست 9 سال 1 ماه ago #113950

فواید علم سیاست :
1 – توسعه و تحکیم دموکراسی : دموکراسی با رشد علم سیاست توسعه می یابد ، با ارتقای آگاهــی علم سیاسی شیوه های استبدادی حکومت از مقبولیت می افتد . توسعه دموکراتیک جامعـه با توسعه و رشد علم سیاست روابط تنگاتنگ دارد .
2 – اصلاح رفتار دولتمردان : مردم در پرتو دانش سیاسی ازحکومت و حاکمان توقعات و انتظارات قانونی پیدا می کنند که این امردولتمردان را به سمت پاسخگو بودن ومسئولیت پذیری در برابر قانون و افکار عمومی هدایت می کنند .
3 – کاهش خشونت : توسعه ی علم، دانش سیاست ،دانش روابط بین الملل به انسان ها کمک می کند تا درحل منازعات خویش روش های مسالمت آمیزرا انتخاب کرده و ازتوسل به خشونت پرهیز نماید.
تعریف دموکراسی :
اصطلاحی مشتق است از واژه یونانی دموکراتیا ( مردم + اقتدارو فرمانروایی ) در اصطلاح حقوقی رژیمی است که قدرت عالیه را ناشی از رای ملت می داند . به عبارتی حکومت مردم توسط مردم و برای مردم .
سه ویژگی اصلی دموکراسی :
1 – بر سر احراز مناسب دولتی رقابت وجود دارد .
2 – برای تصــــــدی سمت ها ومقام ها انتخابات منصفانه برگزارمی شود . بدون استفاده از زور و اجبار و بدون آنکه گروهی در جامعه حذف یا محروم شوند .
3 – آزادی های مدنی وسیاسی وجود دارند تا انسجام مشارکت وصحت رقابت سیاسی تضمینی شود .
انواع دموکراسی : مستقیم - نیمه مستقیم - غیر مستقیم
1 – دموکراســی مستقیم : به معنای اعمال مستقیم حاکمیت توسط عمده ی مردم است در این نوع حکومت مردم بدون واسطـه و نماینده نظام خود را اداره می کنند . در جهت تحقق دموکراسی مستقیم همه ی مردم باید بتوانند بدون مانع در یک جا گرد آمده و قانون وضع نمایند .
2 – دموکراسـی نیمه مستقیم : اعمال قدرت حاکم در پاره ای موارد توسط خود مردم و در موارد دیگر با انتخاب نهادهای حکومتی صورت می پذیرد . یعنــی در عین حالی که مجلس قانون گذاری و دیگــــــــر ارکان حکومتی که توسط مردم انتخاب شده اند به وضع قوانین و مقررات می پردازند. در مواردی خود مردم نیز اختیار دارند به نحو مستقیم در اداره ی حاکمیت دخالت نمایند. مانند رفراندوم
3 – دموکراسی غیر مستقیم : با توجه به افزایش جمعیت امروزه اعمال دموکراسی به روش مستقیم و یا حتی نیمه مستقیم با مشکلاتی جدی مواجـــــــــه است . بهترین را ه احترام به دیدگاه های مردم و رعایت حقوق آنان است . روشی که به موجب آن مردم نمایندگان خود را انتخاب می کنند و نمایندگان با اختیارات تفویض شده مصالح و منافع جامعــــه را در نظر گرفته و حقوق ملت را حفظ می نمایند .
هویت ملی : واژه ای است مرکب از دو کلمه ی هویت و ملت . از جمله مفاهیمی است که همواره در معرض تغییر هماهنگ با تحولات سیاسی و اجتماعی جوامع بشری قرار داشته است . هویت در واقع فرآیند پاسخگویی آگاهانه هر فرد یا قوم یا ملت به پرسش هایی است از چیستی و کیستی خویش . اینکه در گذشته چه کسی بوده ، متعلق به کدام ملیتی ، مذهبی ، دارای چه فرهنگ و تمدنی بوده و امروز صاحب چه جایگاه و منزلتی است . به طور کلی هویت عبارت است از مجموعه خصوصیت و مشخصات اساسی اجتماعی ، فرهنگی ، روانی ، فلسفی ، زیستی و تاریخی همسانی است که بر همانندی اعضای آن با یکدیگر دلالت می کند .
هویت : 1 – هویت فردی 2 – هویت جمعی ( اجتماعی ) 3 – هویت ملی
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: مرتضي تاجيك
مدیران انجمن: بهنوش محتشمی