دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403

 



موضوع: louis kuan

louis kuan 10 سال 11 ماه ago #13891

لوئی ایزادور کان لوئي كان به سال 1901 در جزيره “ازل” در استوني كه در آن هنگام جزئي از امپراطوري روسيه تولد يافت.پدر او “لئوپلد” كه كارش ساختن شيشه هاي رنگين بود و مادرش “برتا” كه هارپ مي نواخت به سال 1905 به ايالات متحده مهاجرت كردند و در فيلادلفيا ساكن شدند.پدرش مغازه شيريني فروشي كوچكي باز كرد، اما زندگي براي خانواده “كان” مانند بسياري از مهاجرين ديگر در آن زمان، در سرزمين تازه مشكل بود و اين خانواده با گرسنگي بيگانه نبود. وي از همان اوان جواني در رسم و نقاشي داراي استعداد فوق العاده اي بود و در چندين مسابقه از حريفان خود پيشي گرفت. قبل از آنكه دبيرستان خود را به پايان برساند مي دانست كه در آينده چه رشته اي را دنبال خواهد كرد و با ورود به دانشگاه پنسيلوانيا در رشته معماري آغاز به تحصيل كرد تا آنكه به سال 1924 از دانشكده هنرهاي زيباي اين دانشگاه فارغ التحصيل شد.در مدرسه، وي بيشتر به شيوه “بوزآر” (مدرسه هنرهاي زيباي پاريس) كه شيوه معمول آن زمان در دانشكده هاي هنر و معماري ايالات متحده بود، تعليم يافت.قرينه سازي، فضاهاي بزرگ و حجم هاي هندسي متوازن عواملي بود كه در آن زمان وي را از پيوستن به نهضت هاي در حال توسعه مكاتب مدرن معماري باز داشت. لویی بعد از کار در شرکت های مختلف معماری در سال 1935 آتلیه معماری خود رو تاسیس کرد، در کنار تدرس خصوصی و تدریس در مدرسه معماری ییل تا سال 1957، و از آن به بعد تا آخر عمر در دانشگاه معماری پنسیلوانیا مشغول به تدریس بود. لوئي کان نخستين معمار آمريکائي روسي تبار بود که بعد از جنگ جهاني دوم برخاست و نيز اولين کسي بود که از مکتب جهاني " فرم تابع عملکرد است ". لوئي كان نه در قالب معماري ارگانيك رايت جاي مي گيرد و نه در قالب معماري مدرن لوكوربوزيه و ميس، بلكه وي در پي آن بود كه معماري را، به راهي اساسي، براي خود دوباره تعريف كند.وي شخصيتي طوفاني و متكبر نداشت، يا به بياني ديگر بتهوون عالم معماري نبود و با سادگي فروتنانه اي سخن مي گفت و مي زيست. سبک بین المل تندرو یا متعصب سبکی بود که لویی از آن تبعیت می کرد. سبک معماری لویی ، الهام گرفته از معماری گذشته بود در عین اینکه احجام بتنی سنگین او می تواند یکی از بارز ترین شاخصه های معماری های او باشد. و در کارهای او چیزی پنهان نمیشد همه چیز رو بود اتصالات، مصالح و ... (بروتالیسم) شایان ذکر است که وی تا 50 سالگی سبک شاخصی نداشت. تجزیه حجمهای رایت ، سادگی میس وندروهه، تجزیه حجمهای ساختمان به فرمهای ساده اصلی هندسی مسطحه و به کار گیری مصالح به صورت عریان، استفاده از بتن مسلح لوکوربوزیه ، در اصل ساختمان تا حدودی اکلکتیک است. تاثیر بوزار استفاده از تکنولوژی زمان ، بتن مسلح است . وي در رابطه با نقش معمار به عنوان یک هنرمند گفته است: " خلق هنر بر آوردن یک نیاز نیست، بلکه آفریدن یک نیاز است.
تحقيقات و مطالعات
1912 دبيرستان مركزي و آكادمي هنرهاي زيبا در پنسيلوانيا. براي اين مطالعه، لويي كان تعداد زيادي جايزه دريافت مي كند.
26-1925 كان با همكاري جان موليتوريك دفتر كار افتتاح مي كند. در اين دفتر آقاي كان مسؤوليت طرح بزرگداشت يكصد و پنجاهمين سال استقلال آمريكا را به عهده مي گيرد.
29-1928 به اروپا سفر مي كند.
1930 با آژانس پل كرت همكاري ميكند.
1937مشاور مسؤول خانه سازي فيلادلفيا مي شود.
1939 مشاور مسؤول خانه سازي ايالات متحده مي شود.
42 -1941 شريك مؤسسه جرج ها مي شود.
43 -1942 شريك مؤسسه جرج ها و اسكار استورنوف مي شود.
52-1946 مشاور كميسيون شهر سازي فيلادلفيا مي شود.
51-1950 در آكادمي آمريكايي شهر رم مقيم مي شود.
1959 سخنراني پاياني دهمين گردهم آيي بين المللي معماران را در شهر اوترلو در هلند انجام مي‌دهد.
1960 در همايش جهاني طراحي در توكيو شركت مي كند.
1962 در جلسه عمومي رويال انسئيتري بريتانيا در لندن سخنراني مي كند.
1968 عضويت كميسيون هنرهاي زيباي فيلادلفيا را مي پذيرد.
57-1947 پرفسور و مدرسه معماري و شهرسازي ميت.
1960 رئيس دانشكده هاي معماري، يال هاروارد و دانشكده هاي كاليفرنيا و هوستن و كارولين شمالي. 1962رئيس دانشكده فيلادلفيا ـ اونتاريو و شيكاگو.
1964 به عضويت انستيتو ملي هنر و ادب منصوب مي گردد. دكتراي افتخاري معماري در دانشگاه كارولين شمالي به او داده مي شود.
1965دكتراي هنرهاي زيبا در دانشگاه يال به او اعطاء مي شود.
1966 به عضويت آكادمي سوئدي هنرهاي زيبا منصوب مي شود.
1967 دكتراي حقوق دانشكده ي ساله به او تقديم مي شود.
1968 به آكادمي آمريكايي هنر و علوم مي پيوندد.
1970به انستيتو آمريكايي معماران ملحق مي شود و عضويت انجمن پادشاهي هنر در لندن به او داده مي شود. دكتراي هنرهاي زيبا از طرف كالج بارد به او اعطا مي شود.
گفته ها و جمله های معروف
" لوکوربوزیه معلم من بود ولی این را خودش نمی دانست.
تاثیر از کارهای بتن مسلح و عریان بودن ساختمان "
" سنتی بودن در معماری مانند سایر موارد به این معنا نیست که گذشته را دوباره تجدید کنیم، بلکه باید از آن و با امکانات معاصر استفاده کنیم . "
" سبک متعلق به زمان است در حالی که جوهر هنرمند ابدی است . "
" ارزش ساختمان با کیفیت فضاهای معماری سنجیده می‌شود . "
" تکنولوژی شگفت انگیز است و باید بخشی انگیزه حرفه ای ما شود . اگر یک ساختمان بتواند به تکنولوژی الهامدهد بی اندازه با ارزش است .
" کان اغلب از فرم ، نور و روشنايي و از فضاهايي که عملکردي بر آنان مترتب است ، صحبت مي داشت . درباره نور و روشنايي نوشته است که : " نور و روشنايي حضور همه چيز را باعث مي شود . اجسام از نور مشتق مي شوند يا به تعبيري ديگر ، هر گاه نور مصرف شود جسم حاصل مي آيد . اجسام همان ها هستند که به سبب وجودشان سايه به وجود مي آيد و سايه به نور تعلق دارد . نور به جانب جسم حرکت مي کند و جسم به جانب نور و اين امر محيط و جو سازندگي را به وجود مي آورد . فرم به خود مي گويد : من بايد چيزي بسازم.
در آثار کان همواره احساسي يکسان از قدمت و تازگي موجود بود . پژوهشي شديد براي تمام چيزهايي که در قبال سازندگي آدمي در تمام زمانها ، زيبا و منطقي بود . اين انديشه که گذشته در حال حاضر ريشه دارد و پژوهش بدنبال حقيقت در جمله اي موجز و شاعرانه از خود کان مستتر است " آينده همان امروز است . "

پنج اصل ثابت لویی کان
1. احساس تركيب دركل بنا در زمينه ي فلسفي، بيشتر رويكرد لويي كان به موضوع وحدت و يكدست بودن شكل نهايي كار معماري است. فرضيه ي او در مورد تركيب بخش هاي مختلف ساختمان با نظريه و تعريف زيبايي«سان توماس داكويين» منطبق مي شود و كان به طور آشكار، نظريه‌ي سان توماس را نقل مي كند كه در آن زيبايي به چهار عامل مشروط مي شود: تماميت، هماهنگي، تقارن و منحصر به فرد بودن. از نظر لويي كان تماميت در معماري از طريق خودكفايي به دست مي آيد و همگني در آن است كه نتوان قسمتي از چيزي را بدون درهم ريختن كل آن از جدا كرد. به عبارت ديگر، اگر بخشي از طرحي را جدا كنيم، تمام طرح به هم خواهد ريخت. تقارن، در ارتباط بين قسمت هاي مختلف است ودر پايان ، حالت انحصاري وضعيتي است كه يك شيء مانند شيء ديگري نباشد و آن شيء داراي حالت منحصر به فرد باشد.
2. استفاده از مواد و مصالح ساختماني، متناسب با طبيعت آنها دومين مشخصه‌ي كارهاي لويي كان را مي توان در ارتباط بين هنرهاي دستي و مصالح ساختماني تعريف كرد. ديوارهاي انستيتو سالك كه از طريق قالب بندي با بتون مسلح ساخته شده از نمونه هاي بارز و زنده‌ي نماسازي به طريق هنرمندانه است. آزمايشگاه هاي ريچاردز شايد اولين بنايي باشد كه در آن بتون پيش فشرده به كار رفته و هر عضو بتوني، در مجموعه‌ي تركيب ساختمان جزء مكمل قلمداد مي‌شود. كارهايي كه لويي كان در هندوستان اجرا كرد موقعيت استفاده از آجر را براي او فراهم كرد. آجر نه تنها از جمله مصالح ساختماني است كه بيش ترين استفاده از آن در ساختمان مي شود؛ بلكه از بهترين و مناسب ترين آنها نيز مي باشد. آجر در دست هاي لويي كان زندگي جديدي پيدا مي كند. او با تركيب آجر و سيمان روش بي سابقه اي را خلق مي كند كه ضمن كسب استحكام بيش تر، ارزش هاي آن نيز به خوبي حفظ مي گردد.
3. احساس فضاي معماري به عنوان هدف اصلي احساس فضا كه لويي كان بر آن تأكيد داشت بدين شكل مطرح مي شود كه يك پلان از مجموع فضاها تشكيل شده است. واحد فضا، يك اتاق است كه اغلب، وجود آن نسبت به شكل پلان داراي حالت مستقل مي باشد. ولي براي كان اين واحد فضايي خصلت انتزاعي ندارد بلكه امري واقعي در رابطه با ابعاد وجودي انسان است كه در آن فعاليت هايي كه انجام مي شود كاملاً احساس مي شود. در اين اتاق، صدا، نور و يا حتي ارتباط بسيار ظريفي كه در فعاليت هاي انسان ها وجود دارد نيز به طور دقيق قابل دريافت مي باشد. به طور كلي براي لويي كان اتاقي كه در آن دو انسان داراي تفاهم و هم زيستي باشند با اتاق ديگري كه چندين نفر در آن، فقط اجتماع مي كنند متفاوت است. تفاوت موجود در اين قضيه را مي توان به سادگي همچون تفاوت يك عمل اتفاقي با يك كار متداول طولاني دانست.
4. اهميت نور به منزله ي بخشي از طرح نور طبيعي، هويت يك اتاق را تعيين مي كند و طرح و نقشه‌ي ساختماني، نور را در قسمت هاي مخصوص به خود پراكنده مي كند. كان در اسكيس معبد يوناني پارتنون اجزاي ضخيم و توپر، مانند ديوارها و ستون ها را با رنگ سياه مشخص كرده است. در بناي معبد، اينها از جمله اجزاي لازم و كافي به حساب مي آيند. اين صرفه جويي طبيعي در اجزاي مهم بنا، يكي از نگراني ها و اشتغالات فكري كان، از ابتداي كارش بوده است؛ گرچه او هيچ گاه آن را به اين روشني بيان نكرده است. وي در كارهاي اوليه اش سعي كرده تا يك توزيع منطقي در قسمت هاي پر و خالي نماها به وجود آورد به طوري كه بازكردن يك سوراخ در ديوار براي ايجاد يك پنجره را كاري خودسرانه قلمداد مي كند. بدين ترتيب نماي خانه‌ي ويس از تركيب پانل هاي متحرك عمودي درست شده كه در هر زمان مي توان طبق شرايط مورد نظر جهت آنها را تغيير داد.
5. تناسب ها و ارتباط هاي معمارانه عامل ديگري كه موجب تداوم منطقي تركيب معماري مي شود رابطه و تناسب بين اجزا و فرم هاي ساختمان است؛ چه از لحاظ مواد و مصالح ساختماني و چه از جنبه‌ي اشكال و ابعاد آن. اين عامل همواره براي معماران و طراحان ساختمان ايجاد نگراني كرده است. آنان براي كشف راه حل هاي اين مسأله، گاهي موضوع را در محورهاي گسترش خطي و زماني در نماهاي فضايي و حالت هاي هندسي آن مطرح كرده اند.
از جمله آثار او:
مجلس ملي بنگلادش در داکا 1962
موسسه ی امور اداری هنر: احمدآباد (هند) – 1963
موزه هنری کيمبل 72-1966
بيمارستان مرکز ايوب در داکا 1963
گالري هنري دانشگاه يل 54-1950
بناي يادبود شش ميليون يهودي 69-1967
ساختمان آزمايشگاههاي پزشکي ديچاردز، پنسيلوانيا 61-1957
توسعه شهر سازي محله عباس آباد تهران با مشارکت کنزوتانگه
اولین کلیسای واحد و کامل در راچستر- نیویورک-1976
خانه اشریک- پنسیلوانیا (آمریکا)- 1951- 1961
کتابخانه اکستر فیلیپس - 1965 -1972

ساختمان ملی بنگلادش

معماری مدرنیستی به طور متداول به سودمندگرا بودن و بیشتر از همه بدون مفهوم بودن معروف است.آن چنان که می تواند در هر زمینه و بستری قرار داده شود و هنوز پا برجا به اصول علمی و نیازهای عملی بماند . اما ساختمان مجلس ملی بنگلادش لویی کان در داکا یک مثال خارق العاده معماری قرن نقل شده به عنوان یک بخش معماری بوی بنگالی می باشد . ساختمان مجلس ملی در سال 1982 به عنوان یکی از برجسته ترین کارهای هندی کان قرار می گیرد. اما همچنین به عنوان یک اثر تاریخی سمبلی برای حکومت بنگلادش به شمار می رود . ساختمان انجمن ملی در سال 1959 توسط حکومت پاکستان به عنوان یک توسعه برای اداره مرکزی پارلمانی شان به طور مفهومی و عقیده ای تصور شد . آن اجرا نشد تا سال 1962 که لویی کان برای طراحی اداره مرکزی حکومتی گماشته شد . اما در مارس 1971 ساخت عمارت متوقف شد ، هنگامیکه بنگلادش از پاکستان اعلام استقلال کرد. به طور ابتکاری کان قصد به ساخت یک ساختمان عظیم تاریخی را داشته بود . اما پس از اینکه بنگلادش به طور رسمی از فرمانروایی پاکستانی در دسامبر 1971 شکست خورده پروژه از مرزهای کالبدی خود فراتر رفت و بیشتر به سمبلی از دموکراسی و غرور و مباهات برای بنگالی تبدیل شد . ساختمان سرانجام در سال 1982 با بیش از دو برابر برآورد ابتدایی یعنی 32 میلیون دلار هزینه به اتمام رسید. همانگونه که عصر و دوره ساختمان مجلس ملی گیرا و با شکوه است طراحی لویی کان همچنین بیشترین جنبه فریبنده پروژه را داراست .مجتمع کامل و بی عیب به واسطه ریخته شدن بتون با مرمر جواهر نشان شده سفید در مکان ساخته شد. چیزی که هست نه تنها یک اظهار قدرت و حضور نوگرائی و مدرنیستی هست اما بیشتر یک عهد و پیمان به مصالح و ارزش های محلی می باشد.جرم خالص (حجم عمود) مجلس ملی مقیاس شده تاریخی و دریاچه مصنوعی اطراف ساختمان به عنوان یک عایق و جداکننده طبیعی و سیستم خنک کننده عمل می کند که همچنین شروع به خلق فضائی که جذاب و وضعیت های نور رسانی می کند.شکل های هندسی برپاشده بر روی منظرهای متفاوت نمای خارجی یک تأثیر نمایشی و مهیج به سرتاسر ترکیب ساختمان می افزاید.شکل های هندسی مختصری از برپائی اشکال و تصاویر در فرهنگ سنتی بنگالی هستند که در خلق یک اتحاد ویگانگی هویت های فرهنگی قدیم و جدید معنی می شوند. و به علاوه سرویس دادن روشنائی دیوارها و یک سیستم کنترل محیطی طبیعی برای درونی . برای کان نور یک جنبه (نمود) مهم در طراحی یک ساختمان بود ، نه فقط به عنوان یک روش برای روشن ساختن . یک مکان ، اما بیشتر روشنائی (ادراکی ، تصوری ، خیالی ) به عنوان یک خالق مکان.در مجلس من یک عامل نوردهنده به درونی طرح را معرفی و مطرح کردم. اگر شما یک سری ستون ها را ببینید شما می توانید بگوئید که انتخاب ستون ها یک انتخاب در نور است. ستون ها مانند سه بعدی هائی مکان های روشنائی را تنظیم می کنند. هم اکنون درباره آن دقیقا در معکوس فکر کنید و فکر کنید که ستون ها تهی و خیلی بزرگتر هستند و دیواره هایشان می توانند نور خودشان را بدهند. آن گاه تهی ها اتاق هائی هستند و ستون سازنده روشنائی هست و می تواند نور را روی اشکال مجتمع ببرد و پشتیبان مکان ها باشد و نور را به مکان بدهد. من در حال کارکردن برای توسعه عامل به این قبیل وسعت و اندازه هستم که آن یک نهاد شاعرانه شود جائی که زیبائی خودش را خارج از مکانش در ترکیب دارد. در این روش آن قابل قیاس با ستون سه بعدی می شود که مثل یک روشنائی دهنده عمل می کند که من در بالا به آن اشاره کردم.
وقتی که لویی کان ساختمان مجلس ملی بنگلادش را در سال 1962 طراحی می کرد، برای طراحی موسسه ی امور اداری هنر،از طرف معمار مشهور هندی، بالک ریشنا دوشی دعوت
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: یعقوب رضایی

louis kuan 10 سال 11 ماه ago #13934

مرسی خوب بود اما متن کامل نیست جهت کاملتر شدن تحقیق(عنوان،چکیده، کلمات کلیدی،منابع و ...) رجوع شود به مقاله خانم مبرهنی :)
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: یعقوب رضایی, زهرا خزانه