پنج شنبه, 10 خرداد 1403

 



موضوع: جاذبه های گردشگری ایران در جذب توریست

جاذبه های گردشگری ایران در جذب توریست 10 سال 2 ماه ago #63965

یكی از شاخصهای توسعه هر كشوری مساوی با توسعه صنعت توریسم و جهانگردی آن كشور است چون تمام بخش ها بطور مستقیم با این صنعت مرتبط هستند.

سیر و سیاحت و سفر از قدیمی ترین اركان فعالیت های بشری بوده است . بشر در طول حیات خویش به منظور دیدار از مناطق و سرزمین های مختلف همیشه در تكاپوی مسافرت و عظیمت از نقطه یی به نقطه دیگر زمینه برخورد فرهنگی را به وجود می آورد و گاه موجب اشاعه و گسترش یك الگوی فرهنگی می شود. همواره انسان ها در پرتو حس كنجكاوی خویش به منظور دیدار از مناظر، زیبایی ها و دنیای ناشناخته بیگانه به این فكر وا داشته شده اند كه از منطقه و سرزمین خویش دل بركنده و به عظم دیدار، قصد مسافرت كنند. چنین روحیه و تفكری را می توان یكی از دلایل شكل گیری جهانگردی در جهان دانست .

به دنبال این نیاز و انگیزه ها در انسان همواره در دوران های مختلف انواع سیر و سفر شكل گرفته و همچنان تداوم یافته است . از طرف دیگر با رشد و توسعه وسایل ارتباط جمعی و امكانات ارتباطاتی در جهان بتدریج زمینه بسط سیر و سفر فراهم شده و ابعاد تازه یی به خود گرفته است و به لحاظ دارا بودن فواید اقتصادی و اجتماعی فراوان و مزایای مختلف ناشی از آن دولت ها و ممالك مختلف جهان به منظور فراهم كردن زمینه یی مساعد و لازم برای گسترش سیر و سفر امكانات و تسهیلات مناسبی را تدارك دیده اند و لذا فعالیت های عمده یی تحت عنوان صنعت جهانگردی در جهان شكل گرفته است . امروزه صنعت جهانگردی دارای چنان اهمیتی شده است كه تقریبا تمام كشورهای جهان به منظور معرفی و شناساندن زمینه ها و جاذبه های توریستی كشور خویش از هیچ كوششی دریغ نمی ورزند و هر روز با استفاده از تكنیك ها و ابزارهای جدیدی به تبلیغ در این زمینه می پردازند.

در واقع می توان گفت یكی از شاخصهای توسعه هر كشوری مساوی با توسعه صنعت توریسم و جهانگردی آن كشور است چون تمام بخش ها بطور مستقیم با این صنعت مرتبط هستند.

در جهان امروز بودجه یی كه به مسافرت و جهانگردی اختصاص دارد ۳ برابر بودجه یی است كه صرف امور دفاعی و نظامی می شود و گردشگری پس از صنایع نفت و خودروسازی سومین صنعت مهم جهان محسوب می شود بطوری كه در سال ۲۰۰۳ میلادی با سفر بیش از ۶۹۴ میلیون گردشگر به كشورهای مختلف جهان درآمدی در حدود ۷۰۰ میلیارد دلار وارد چرخه اقتصادی كشورها شده است و شمار گردشگران جهان برای نخستین بار در تاریخ از رقم ۸۰۸ میلیون نفر در سال ۲۰۰۵ میلادی گذشته است .

رشد بخش گردشگری در سال گذشته میلادی در جهان ۵/۵ درصد بوده كه در این میان ، قاره آفریقا با ده درصد رشد، پیشتاز بوده است . منطقه خاورمیانه نیز از این امر مستثنی نبوده و صنعت گردشگری در كشورهای این منطقه توسعه پیدا كرده است بطوری كه در سال ۲۰۰۳ میلادی علی رغم وجود جنگ در عراق و صنعت بد اقتصادی و مشكلات امنیتی موجود در برخی كشورهای منطقه كه طبیعتا اثر منفی در گردشگری دارد بیش از ۲۸ میلیون گردشگر به منطقه خاورمیانه سفر كرده اند. این میزان نسبت به سال ۲۰۰۲ میلادی در حدود ۱۴ درصد افزایش داشته و درآمدی معادل ۱۳ میلیارد دلار برای این كشورها در بر داشته است و در میان این كشورها اردن و امارات متحده عربی از بیشترین رشد در این بخش برخوردار بوده اند.

علی رغم آنكه ایران یكی از كشورهای مستعد در زمینه گردشگری محسوب می شود اما به دلایل بسیار رشد این بخش در كشور ما در مقایسه با دیگر كشورهای منطقه مطلوب و قابل توجه نبوده است .

وقوع جنگ تحمیلی هشت ساله ، تبلیغات منفی توسط رسانه های خارجی و نشان دادن چهره منفی از كشورمان ، نبود متولی امر مناسب و جابه جا شدن پی در پی مدیران دولتی ، فقدان برنامه جامع گردشگری و جامعه آماری مناسب و توجه نكردن مسئولان به این صنعت كه از اشتغال زایی بالایی نیز برخوردار است از عوامل اصلی و بازدارنده در توسعه صنعت گردشگری در ایران محسوب می شود.

كشور ایران به دلیل برخورداری از شرایط متنوع آب و هوایی ، تاریخ و تمدن كهن ، آثار باستانی ، مناظر بدیع و چشم اندازها و سایر امتیازات فرهنگی و اجتماعی (سنت ها، آداب و رسوم جذاب ، تمدن ها، عشایر و صنایع دستی ) و همچنین موقعیت خاص جغرافیایی در قاره آسیا دارای جایگاه ویژه یی است كه می تواند آن را به قطب بزرگی از صنعت جهانگردی بین المللی مبدل سازد. به این دلیل صنعت گردشگری یا توریسم بزرگترین موتور محرك ایجاد اشتغال و درآمد است و ایران یكی از مناطقی است كه دارای پتانسیل خوبی در زمینه جهانگردی و سفر است . به عنوان نمونه جاذبه های فرهنگی و اجتماعی یعنی سنت ها و آداب و رسوم جذاب در میان عشایر بخصوص در منطقه فارس و انواع و اقسام صنایع دستی و دستبافت های آنها می تواند یكی از دلایل جذب توریست در این منطقه باشد.

منطقه یی كه از لحاظ آب و هوایی هم به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص دارای تنوع بسیار زیادی است و این تنوع در نوع آب و هوا، خود زمینه یی برای انواع مختلف زندگی عشایری كه كوچ نشینی است ایجاد كرده است .

در حقیقت آشنایی با سنت ها و آداب و رسوم مذهبی و اجتماعی ، موسیقی ، جشن ها، رقاها، نوع پوشش و لباس و حتی غذا خوردن می تواند بیانگر فرهنگ كهن و قدیمی مردم این منطقه باشد. یكی از اقداماتی كه باید برای رشد صنعت گردشگری در هر منطقه یی بخصوص ایران صورت گیرد ایجاد شهرك های توریستی با امكانات رفاهی ، تفریحی ، ورزشی ، اقامتگاه ها، فروشگاه ها، مراكز تجاری و مراكز فروش ، سیستم مجهز حمل و نقل سریع و... با الهام از فرهنگ و سنت ها و آداب و رسوم حاكم بر آن منطقه است با توجه به اینكه مهمترین عنصر در یك شهرك توریستی می تواند هتل و محل اقامت توریست ها باشد و در حقیقت هتلداری به عنوان پیكره اصلی صنعت گردشگری مورد توجه است بنابراین تامین محل اقامت و ایجاد تسهیلات لازم برای گردشگران ، احداث هتل های جدید، مرمت و بازسازی هتل های موجود، تربیت نیروی انسانی كارآمد، به كارگیری تجهیزات لازم و ارتقای سطح خدمات در دستور كار مسئولان صنعت گردشگری هر كشوری باید لحاظ شود بنا به نقش و اهمیتی كه طراحی فضاهای داخلی در هتل های توریستی دارد و اولین چیزی كه توجه تماشاگر و توریست را در یك هتل به خود جلب می كند نما و چشم انداز دكوراسیون داخلی آن است می توان در طراحی و سیال و قسمت های مختلف هتل از مبلمان ، تختخواب گرفته تا سالن غذاخوری ، سالن پذیرش و... از زمینه های فرهنگی و سنت های بومی منطقه استفاده كرد.

به عنوان مثال می توان با گردآوری خصوصیات زندگی و هنر عشایر قشقایی منطقه فارس اعم از منسوجات و دستبافت های آنها لباس ها، طرح ها، نقش ها و نوع زندگی شان اقدام به طراحی دكوراسیون داخلی یك هتل در شهرك توریستی كرد و مسلما از این زمینه های فرهنگی و سنتی اگر به گونه یی صحیح و درست و زیبا در طراحی داخلی هتل استفاده شود می تواند بسیار جذاب و دیدنی باشد و به نوعی مبین فرهنگ كهن و غنی در مردمان ایران زمین بخصوص در منطقه فارس باشد.

همچنین صنایع دستی مردم بومی این منطقه می تواند برای گردشگران و جهانگردان بسیار جذاب و جالب باشد. اهمیت صنایع دستی در دنیای امروز كاملا مشهود و مورد توجه و تانی است كه تاثیر عمیق و شگرف آن را می توان از طریق صنعت جهانگردی مشاهده كرد. صنعت گردشگری به رشد شتابان خود كه در سال ۲۰۰۴ میلادی و پس از وقفه ناشی از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی آغاز شده است ادامه داده و بهره گیری افراد از وقت آزاد خود برای گردشگری در جهان روبه افزایش است و شواهد نشان می دهد نه حوادث طبیعی مانند سونامی یا توفان های كاراییب ، نه حملات تروریستی و نه نوسانات اقتصادی هیچ یك نمی توانند از رشد فزاینده این بخش جلوگیری كنند.

نگاهی جامع و كامل به میزان ورود گردشگران به كشورهای مختلف و چگونگی پیشرفت و توسعه صنعت گردشگری در آنها می تواند به عنوان یك راهكار مناسب در ایران نیز مورد استفاده قرار گیرد. شایان توجه است كه درآمد اعلام شده دولت تركیه از محل ورود گردشگران در سال ۲۰۰۳ بیش از ۱۲ میلیارد دلار بوده كه در صورت ادامه روند كنونی درآمد گردشگری این كشور طی سال های آینده از درآمد حاصل از فروش نفت ما بیشتر خواهد بود، كما اینكه درآمد گردشگری امارات متحده عربی نیز در سال گذشته میلادی از درآمد حاصل از فروش نفت آن كشور بیشتر بوده است .

جهانگردی گسترده ترین صنعت خدماتی است كه بدون تردید در هزاره سوم میلادی با سرعتی بیش از گذشته گسترش خواهد یافت . بدون شك با توجه به اینكه ایران در جایگاه هفتم جهان از نظر جاذبه های توریستی قرار دارد حل مشكلات فرهنگی ، خدماتی و زیربنایی ورود جهانگردان خارجی به كشورمان علاوه بر اینكه بخش عمده یی از مشكلات سیاسی ناشی از ضعف تعامل با دنیای خارج را حل خواهد كرد در حل مشكل اشتغال و افزایش رفاه عمومی نیز تاؤیر بسزایی خواهد داشت و در حالی كه صنعت جهانگردی با رشد بی سابقه وارد عصر جدید می شود مردم و مسئولان باید به صورت جمعی به فكر تحصیل سهم و جایگاه كشورمان در این موضوع باشند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کورش قلی زاده