خوش آمديد,
مهمان
|
|
به نام خدا
لیلا دانشی رشته مدیریت تبلیغات تجاری عنوان درس : رفتار شناسی بازار یابی مقطع : کارشناسی رفتار مصرفکننده و تصمیم خرید عوامل بسیار زیادی بر روی رفتار خرید مصرفکننده اثر میگذارند. رفتار خرید به هیچ وجه ساده نیست اما درک این رفتار نیز برای مدیران بسیار حیاتی است. رفتار خرید مصرفکننده (Customer buying behavior) عبارت است از رفتار خرید مصرفکنندگان نهایی، یعنی افراد و خانوارهایی که کالا و خدمات را برای اهداف مشخصی خریداری می نمایند. رفتار به معنای شناخت فرصتها و تهدیدهای بیرونی و بهرهبرداری از آنها و همچنین شناخت ضعفها و قوتهای درونی در مقابل رفتار مشتری در جهت تحقق اهداف سازمان میباشد. برقراری ارتباط بهتر و موثر با مشتری ناشی از شناخت فرآیند رفتار مصرفکننده، فرآیند تصمیمگیری و عوامل تاثیرگذار در آن و همچنین شناسایی فرصتها و تهدیدات و مشخص نمودن ضعفها و قوتهای داخلی در مقابل رفتار مصرفکننده است. لذا جهت برقراری ارتباط موثر با مشتری، شناخت رفتار وی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. محرکهای بازاریابی و محرکهای محیطی وارد جعبه سیاه مصرفکننده میشود و این سبب بروز واکنشهایی در این جعبه سیاه میشود. بازاریاب باید بداند که در جعبه سیاه خریدار چه میگذرد. بازاریاب در پی این است که بداند چگونه یک محرک در جعبه سیاه مصرفکننده به یک پاسخ (response) تبدیل میشود. جعبه سیاه خود از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول خصوصیات فردی خریدار است که روی نحوه درک و پاسخ او نسبت به محرک تاثیر دارد و قسمت دوم فرآیند تصمیمگیری خریدار است که روی رفتار او تاثیر میگذارد. فرهنگ عمیقترین تاثیر را بر روی رفتار مصرفکننده در جوامع مختلف دارد. در واقع فرهنگ یک جامعه تعیینکننده اصلی خواستهها و رفتار آن جامعه در مقایسه با جوامع دیگر است. فرهنگ را میتوان به عنوان مجموعه ویژگیهای رفتاری آموخته شده که بین اعضای یک جامعه مشترک است تعریف کرد. بنابراین فرهنگ اکتسابی است و از نسلی به نسل دیگر از طریق آموزش و یادگیری منتقل میشود. ارزشها و نگرشها که جزیی از فرهنگ یک جامعه است در اوایل زندگی شخص شکل میگیرد و در مقابل تغییر مقاومتر از مواردی است که بعدها در زندگی آموخته میشود. در هر حال باید توجه داشت که فرهنگ یک جامعه پویاست و به صورت مستمر با شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و تکنولوژیکی جامعه خود را تطبیق میدهد. هرچند تغییرات فرهنگی در جوامع بسیار کند صورت میگرفته است اما شواهد زیادی در دست است که تغییرات فزاینده تکنولوژیکی باعث ایجاد تغییرات فرهنگی قابل ملاحظهای در جوامع مختلف شدهاند. هر فرهنگ به گروههای کوچکتری به نام خرده فرهنگ تقسیم میشود. این تقسیمبندی بر اساس دین، نژاد یا منطقه جغرافیایی میباشد. از آنجا که هر خرده فرهنگ دارای برخی نیازها و خواستههای متفاوت است، بسیاری از این خرده فرهنگها بازارهای هدف مناسبی را برای بازاریابان ایجاد مینمایند. |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|
|
با سلام و تشکر از زحمات شما ، مطالب ارسالی در خصوص رفتار مصرف کننده و مراحل تصمیم خرید می باشد که در جلسات قبل به تفصیل بررسی شده است. .
موفق باشید صفرلی |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|