جمعه, 07 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه درس : مدل رفتار مصرف كننده

خلاصه درس : مدل رفتار مصرف كننده 9 سال 5 ماه ago #104277

مدل رفتار مصرف كننده
عواملي كه بر رفتار مصرف كننده جهت خريد كالا تأثير مي گذارند عبارتند از عوامل بيروني :
1- فرهنگ
2- خرده فرهنگ
3- عوامل جمعیت شناختی
4- موقعیت اجتماعی
5- گروههای مرجع
6- خانواده
7- فعالیت های بازاریابی

و عوامل دروني با قيد ادراك،يادگيري،حافظه و ...باعث ايجاد برداشت از فرد و سبك زندگي در فرد وايجاد نياز و تمايلات در فرد مي گردد . سپس فرد درفرايند تصميم گيري اقدام به خريد كرده و اين خريد باعث ايجاد تجربه اي خوب يا بد شده كه بر عوامل ريز بيروني و دروني تأثيرگذار است.

تمام تاكتيكهاي بازاريابي بر پايه باورهاي صريح و محكمي ازرفتار مصرف كننده است و احتمال موفقيت تصميماتي كه بر پايه فرضيات صريح و تئوري ها و تحقيقات اثبات شده شكل گرفته به مراتب بیشتر است .

تنظيم مقررات كارآمد و مناسب در بسياري از فعاليتهاي بازاريابي مستلزم كسب دانش عميق در موردرفتار مصرف كننده است .
بازاريابي اجتماعينیز به مفهوم استفاده از استراتژي ها وتاكتيك هاي بازاريابي در جهت ايجاد يا تغيير رفتار مصرف كننده می باشد.

فرهنگ
فرهنگ ، مفهومي يكپارچه وپيچيده است ودر برگيرنده دانش ، اعتقادات ، هنر ، قوانين ، اخلاقيات ، آداب وسنن وبسياري ازعادات ديگر و قابليت هاي كسب شده توسط افراد يك جامعه مي باشد . جنبه هاي مختلف فرهنگ عبارتند از :
1- فرهنگ يك مفهوم جامع است شامل هر چيزي كه برفرآيندهاي فكري ورفتاري افراد تاثير مي گذارد .
2- فرهنگ اكتسابي است و تنها در برگيرنده پاسخ هاي موروثي ويا از پيش تعريف شده نيست .در بسياري از رفتارهاي انساني يادگيري بسيار موثرتر از تاثيرات غريزي است.
3- پيچيدگي جوامع مدرن به نحوي است كه فرهنگ به ندرت مي تواند جزئيات از پيش تعيين شده اي را براي بروز رفتارهاي مناسب در اختيار ما قراردهد .
4- ماهيت تاثيرات فرهنگي به نحوي است كه ما به ندرت از آنها مطلع هستيم.

هنجارها در اصل قوانيني هستند كه در هر موقعيت معين شكل خاصي از رفتارها را مشخص مي كنند ويا مانع شكل گيري وبروزآنها مي شوند . هنجارها از ارزش هاي فرهنگي هر جامعه نشات مي گیرد مخالفت با اين هنجارهاي ارزشي منجربه مجازات افراد مي شوند . اين مجازات ممكن است از عدم پذيرش جمعي تا طرد شدن از يك گروه باشد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

خلاصه درس : مدل رفتار مصرف كننده 9 سال 5 ماه ago #104336

با سلام ، ضمن تشکر از زحمات و پیگیری های شما ،مطالب مورد نظر در خصوص مدل جامع رفتار مصرف کننده می باشد که در چندین جلسه بررسی و ارایه گریده است.
موفق باشید
صفرلی
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: مسعود صفرلی