خوش آمديد,
مهمان
|
|
جایزه مالكوم بالدریج
جایزه كیفیت مالكوم بالدریج یكی از جوایز كیفیت معتبر در جهان همانند جایزه بنیاد كیفیت اروپا (E.F.Q.M) است. بالدریج یك مسابقه سالانه شبیه جایزه دمینگ برای قدردانی از شركت های آمریكایی است كه در كیفیت و مدیریت كیفیت به موفقیت هایی نایل آمده باشند اهداف این جایزه، ارتقاء آگاهی از كیفیت بهعنوان یك عنصر مهم افزایش در رقابت، فهم نیازمندیهای اجرای عالی و سهیم شدن در اطلاعات است. جایزه مالکوم بالدریج جایزه كیفیت مالكوم بالدریج یكی از جوایز كیفیت معتبر در جهان همانند جایزه بنیاد كیفیت اروپا (E.F.Q.M) است. بالدریج یك مسابقه سالانه شبیه جایزه دمینگ برای قدردانی از شركتهای آمریكایی است كه در كیفیت و مدیریت كیفیت به موفقیتهایی نایل آمده باشند. اهداف این جایزه عبارتند از: ارتقای آگاهی از كیفیت به عنوان یك عنصر مهم افزایش در رقابت فهم نیازمندیهای اجرای عالی سهیم شدن در اطلاعات این جایزه، سه گروه واجد شرایط را در بر دارد: شركتهای ساخت و تولید، شركتهای خدماتی و سازمانهای تجاری كوچك. جایزه بالدریج یك نشان شیشهای با ارتفاع 14 اینچ بوده که تاكنون به شرکتهای زیر اهدا گردیده است: سال 1988: شركت موتورولا، سال 1989: شركت میلیكن، سال 1990: شركت موتور كادیلاك، سال 1991: شركت صنایع مارلو، سال 1992: شرکت AT&T، سال 1993: شركت لاستیك ایمز، سال 1996: ارتباطات مشتری شركت AT&T، سال 1995: صنایع آرمسترانگ. معیارهای جایزه بالدریج كمیته انتخابكنندگان جایزه كیفیت آمریكا، توجه خود را بر هفت زیرمجموعه و معیار معطوف میسازد: رهبری طرحریزی استراتژیك مشتریمداری و بازارمداری جریان و تحلیل اطلاعات مدیریت منابع انسانی مدیریت فرایند نتایج كسب و كار سازمان اهداف جایزه مالكوم بالدریج اهداف رسمی جایزه بالدریج عبارتند از: ترویج و توسعه آگاهی از كیفیت به عنوان عنصری مهم در رقابت گسترش مشاركت در اطلاعات و راهبردهای موفقیتآمیز كیفی و تسهیم دستاوردهای اجرایی در این میان عوامل اصلی كه اهداف فوق را در قالب نظام جایزه شكل میدهد، دو دستهاند: آمادگی شركتها برای اقتصاد به شدت رقابتی در سطح جهانی ایجاد ابزاری قدرتمند جهت خودارزیابی و اندازهگیری عملكرد و نتایج حاصله جهت طرح برای اقدامات بهبود جایزه بالدریج، سعی دارد با تعمیق فرایند شناخت در داخل و بیرون سازمان، نسبت به شناسایی الگوهای موفق (Role-mode) و نیز با ترغیب سازمانها به آموختن و بهبود عملكرد در خلال فرایند فوق، به اهداف خود دست یابد. در حال حاضر نظام ارزیابی و رویكردهای جایزه بالدریج به عنوان كلید مدیریتی مهم در راه موفقیت برای شركتها در سطح جهان تلقی میشود. 4- ارزشهای بنیادین جایزه مالكوم بالدریج معیارهای كیفیت بر اساس نظر مشتری: كلیه مشخصههای كالاها و خدمات كه برای مشتری ارزش محسوب میشوند و منجر به رضایت مشتری میشوند باید در نظام مدیریت كیفیت سازمان مورد توجه قرار گیرند. رهبری: مدیریت ارشد سازمان باید جهتگیری سازمان را مشخص و ارزشهای سازمان را به گونهای روشن و شفاف بیان كند. همچنین طرحها، نظامها، ساختارها و روشهای دستیابی به موقعیت برتر كیفیتی را توسعه دهد و در زمینه ایجاد و حفظ فرهنگ كیفیت در سازمان بكوشد. تعهد به كیفیت در بلندمدت: دستیابی به موقعیت برتر در بازار و در زمینه كیفیت در صورتی میسر است كه سازمان مایل به دادن تعهد و ایجاد تعهد در سازمان نسبت به مشتریان، كاركنان، سهامداران، تأمینكنندگان و جامعه باشد. بهبود مستمر: دستیابی به بالاترین سطح كارایی، مستلزم اجرای موفق روشهای بهبود مستمر در سازمان است. توسعه نیروی انسانی و مشاركت كاركنان در بهبود كارایی عملیات: سازمانها باید به دنبال راههایی برای درگیر كردن كاركنان در امر بهبود عملكرد سازمان و رضایت مشتریان باشند چرا كه دستیابی به آرمانهای عملكرد سازمان، مستلزم بهرهگیری از نیروهای كارآزموده و متعهد است. كیفیت طراحی و اقدامات پیشگیرانه: توجه به كیفیت در مرحله طراحی و پیشگیری از مسایل كیفیتی، بسیار كم هزینهتر از اقدامات اصلاحی در مراحل نهایی فرایند تولید و عرضه محصولات است. مدیریت بر اساس واقعیت: مدیریت سازمان و تصمیمگیری در سازمان باید بر اساس دادههای حقیقی و اطلاعات دریافتی از مشتریان، بازار، كارایی كالاها و خدمات، عملیات، تأمینكنندگان و كاركنان باشد. توسعه همكاریهای داخلی و خارجی: همكاریهای داخلی و خارجی جهت منافع متقابل واحدها و سازمانها باید برقرار شود. مسئولیت پذیرش شركت (سازمان) در قبال عموم: علاوه بر دستیابی به موقعیت برتر در حوزه كاری سازمان، باید به مسئولیتهای ملی و عمومی خود توجه داشته و اقدامات لازم را در زمینههایی چون حفظ اخلاقیات كاری، حفظ سلامت عمومی، ایمنی و محیط زیست و انتقال تجربیات موفق خود به جامعه تجاری مربوطه اجرا كند. عكسالعمل سریع: در بازار رقابتی كنونی میل فزایندهای به كوتاه كردن سیكل عرضه كالا و خدمات به مشتری و پاسخ سریعتر به تقاضاهای مشتریان وجود دارد. بهبود در زمان پاسخ به مشتریان در عملیات و خدمات پشتیبانی منجر به كیفیت و بهرهوری میشود. نحوه امتیازدهی در جایزه بالدریج امتیازدهندگان معیارهای بالدریج پس از مشاهده سازمان با توجه به موارد زیر اقدام به امتیازدهی میكنند. چگونگی برآورده كردن نیازها و محل ردیابی آن بایستی مشخص باشد. برای امتیازدهی یك مورد، امتیازدهنده ابتدا بهترین دامنه امتیازی را كه با آن مورد هماهنگی دارد، انتخاب میكند (مثلاً 60-50). این تصمیمگیری نیاز به توافق كلی ندارد. امتیاز واقعی در داخل دامنه تعیین شده، به قضاوت امتیازدهنده در ارتباط با آن مورد بستگی دارد. توجه: معیارها به دو قسمت شیوه و نتایج تقسیم شدهاند كه در قسمت موارد شیوهها، امتیاز 50% بیان میكند كه شیوه مورد نظر اهداف اولیه این مورد را پوشش میدهد. امتیازات بالاتر بلوغ، تكامل و دستیابی بالاتر را بیان میكنند. در قسمت نتایج، امتیاز 50% یك روند بهبود مشخصی را در رابطه با آن مورد بیان میدارد. امتیازات بالاتر بهبود بیشتری را در مورد عملكرد مشخص میسازد. - اجرای جایزه ملی كیفیت بالدریج اجرای این جایزه توسط انجمن كیفیت آمریكا صورت میپذیرد. مرور امتیازدهی و قضاوت برای تقاضاها شامل مشاهده سازمان، توسط صدها سازمان داوطلب از شركتهای آمریكایی، دانشگاهها، دولت، مشاوران و سایر سازمانها انجام میپذیرد. این داوطلبان نقش كلیدی بسیار مؤثری دارند. هیأت ناظران، سازمان را با سؤالاتی درمورد فرایند مورد بررسی قرار میدهند تا از انجام فرایندهای مناسب و ایجاد بهبود مستمر، اطمینان حاصل كنند اما ناظران در قضاوت و ارزیابی واقعی متقاضیان مشاركت ندارند. هیأت ممتحنین از 200 نفر بر اساس تخصص و تجربه آنها تشكیل میشود. فرایند این جایزه دارای چندین مرحله است كه اولین مرحله، بهبود سالانه معیار، راهنماها و فرایند كلی جایزه است. مرحله بعدی تكمیل فرم تعیین شایستگی توسط شركت متقاضی است كه شركت متقاضی بایستی شایستگی خود را به اثبات رساند. سپس هر متقاضی فرم تقاضا را تكمیل میكند. در ادامه هر متقاضی در چهار مرحله، مورد بازبینی قرار میگیرد: مرور توسط حداقل 5 نفر از اعضای هیأت ممتحنین بازبینی و بررسی به صورت اجماع و ارزیابی متقاضی با توجه به یافتههای مرحله بازدید محل سازمان (كارخانه) برای مرور امتیازدهی در مرحله دوم بازنگری قضاوت انجام شده و ارایه توصیهها - نحوه امتيازدهي در جايزه بالدريج امتيازدهندگان معيارهاي بالدريج پس از مشاهده سازمان با توجه به موارد زير اقدام به امتيازدهي ميكنند. چگونگي برآورده كردن نيازها و محل رديابي آن بايستي مشخص باشد. براي امتيازدهي يك مورد، امتيازدهنده ابتدا بهترين دامنه امتيازي را كه با آن مورد هماهنگي دارد، انتخاب ميكند (مثلاً 60-50). اين تصميمگيري نياز به توافق كلي ندارد. امتياز واقعي در داخل دامنه تعيين شده، به قضاوت امتيازدهنده در ارتباط با آن مورد بستگي دارد. توجه: معيارها به دو قسمت شيوه و نتايج تقسيم شدهاند كه در قسمت موارد شيوهها، امتياز 50% بيان ميكند كه شيوه مورد نظر اهداف اوليه اين مورد را پوشش ميدهد. امتيازات بالاتر بلوغ، تكامل و دستيابي بالاتر را بيان ميكنند. در قسمت نتايج، امتياز 50% يك روند بهبود مشخصي را در رابطه با آن مورد بيان ميدارد. امتيازات بالاتر بهبود بيشتري را در مورد عملكرد مشخص ميسازد. اجراي جايزه ملي كيفيت بالدريج اجراي اين جايزه توسط انجمن كيفيت آمريكا صورت ميپذيرد. مرور امتيازدهي و قضاوت براي تقاضاها شامل مشاهده سازمان، توسط صدها سازمان داوطلب از شركتهاي آمريكايي، دانشگاهها، دولت، مشاوران و ساير سازمانها انجام ميپذيرد. اين داوطلبان نقش كليدي بسيار مؤثري دارند. هيأت ناظران، سازمان را با سؤالاتي درمورد فرايند مورد بررسي قرار ميدهند تا از انجام فرايندهاي مناسب و ايجاد بهبود مستمر، اطمينان حاصل كنند اما ناظران در قضاوت و ارزيابي واقعي متقاضيان مشاركت ندارند. هيأت ممتحنين از 200 نفر بر اساس تخصص و تجربه آنها تشكيل ميشود. فرايند اين جايزه داراي چندين مرحله است كه اولين مرحله، بهبود سالانه معيار، راهنماها و فرايند كلي جايزه است. مرحله بعدي تكميل فرم تعيين شايستگي توسط شركت متقاضي است كه شركت متقاضي بايستي شايستگي خود را به اثبات رساند. سپس هر متقاضي فرم تقاضا را تكميل ميكند. در ادامه هر متقاضي در چهار مرحله، مورد بازبيني قرار ميگيرد: • مرور توسط حداقل 5 نفر از اعضاي هيأت ممتحنين • بازبيني و بررسي به صورت اجماع و ارزيابي متقاضي با توجه به يافتههاي مرحله • بازديد محل سازمان (كارخانه) براي مرور امتيازدهي در مرحله دوم • بازنگري قضاوت انجام شده و ارایه توصيهها كيفيت ملي مالكوم بالدريججايزه كيفيت مالكوم بالدريج در آگوست 1987 ايجاد شد. مفاد مربوط به اين جايزه ملي در قانون اساسي ايالات متحده درج شده و در سال 1988 انتشار يافت. اين جايزه به منظور شناسايي ميزان دستيابي سازمانهاي امريكايي به كيفيت و عملكرد و ميزان رشد آگاهي آنها نسبت به اهميت كيفيت و برتري عملكرد تحت يك قالب رقابتي ايجاد شده است. در ابتدا حوزههاي در نظر گرفته شده جهت اين جايزه به سه دسته توليد، خدمات و شركتهاي كوچك محدود بود، اما در سال 1999 مراكز درماني و آموزشي نيز جزء حوزه اين جايزه قرار گرفتند. مدل و معيارهاي ارزيابي جايزه ملي كيفيت مالكوم بالدريج تقريباً هر سال بازنگري و تجديد نظر شده است. مدل ويرايش سال 2002 اين جايزه در شكل زير ارائه شده است. براساس اين مدل معيارهاي ارزيابي جايزه از هفت معيار اصلي تشكيل شده است. معيارهاي مدل مالكوم بالدريج بر مبناي مجموعهاي از ارزشها و مفاهيم كليدي تدوين شدهاند كه عبارتند از: 1. رهبري دورانديش 2. برتري مشتريمدار 3. يادگيري شخصي و سازماني 4. ارزش دادن به كاركنان و شركاء 5. تحرك و چالاكي 6. تمركز بر آينده 7. مديريت نواوري 8. مديريت برمبناي حقيقت 9. مسئوليتهاي عمومي و شهروندي 10. تمركز بر نتايج و ايجاد ارزش 11. ديدگاه سيستمي معيارهاي ارزيابي جايزه ملي مالكوم بالدريج 1. رهبري 120 امتياز 2. برنامهريزي استراتژيك 85 امتياز 3. تمركز بر مشتري و بازار 85 امتياز 4. دادهها و اطلاعات و تجزيه و تحليل آن 90 امتياز 5. تمركز بر منابع انساني 85 امتياز 6. مديريت فرايند 85 امتياز 7. نتايج تجاري 450 امتياز جمع امتيازات 1000 امتياز عمدهترين معيارهاي جوائز كيفيت همانطور كه اين جدول نشان ميدهد اكثر جوائز تحت بررسي داراي انطباق نسبي يا كامل با يكي از جوائز دمينگ، مالكوم بالدريج و يا جايزه كيفيت اروپا ميباشند. جايزه دمينگ بر مبناي اصول كيفيت دمينگ، جايزه مالكوم بالدريج براساس مدل مالكوم بالدريج و جايزه كيفيت اروپا بر پايه مدل برتري تجاري اروپا به وجود آمدهاند. در ادامه اين جوايز بطور مختصر مورد بررسي قرار ميگيرند. ¬مقايسه جوايز ملي كيفيت از نظر تطبيق با جوايز كيفيت دمينگ، مالكوم بالدريج و اروپا |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|