چهارشنبه, 12 ارديبهشت 1403

 



موضوع: چاپ ملخی

چاپ ملخی 9 سال 10 ماه ago #90008

باپیشرفت صنعت چاپ کم کم ماشین های چاپ سنگی وپرسی دستی وفلکه ای باصطلاح ... جای خودشونو به ماشینهای چاپ ملخی وغیره دادن .البته اساس کارتوی ماشینهای ملخی چندان فرقی با سیستم های قدیمی عهدگوتنبرگ نمیکرد.
درواقع بیشترین تغییر توی مکانیزه شده سیستم بود ولی اصول کارکردشون تفاوت محسوسی نداشت.. به این معنی که درماشین های ملخی هم اصل کاربرپایه ی آغشته کردن حروف کنارهم گذاشته ی سربی وبرداش کا غذها ن توسط یک گیره* وبعدش فشاردادنشون توسط نورد پرس به کاغذ بود.
تفاوتی که این ماشین ها درابتدای ورودشون باسیستم های قدیمی داشتن:
1- وجودنوردهای صلایه ی مرکب
2- برداشتن اتوماتیک کاغذ توسط وسیله ای که بدلیل نوع حرکتش به اسم ملخ *معروف شدتوی ایران (وجه تسمیه ی این ماشین هاهم همینه )
3- بالاتربودن سرعت کاروعدم نیاز به کارگراضافه
اما کم کم با پیشرفت تکنولوژی پای کاربردهای دیگه ی ماشین های ملخی هم بمیون آمد ...که درپست های بعدی درموردشون صحبت میشه.
توی سیستم چاپ ملخی قدیم کارگر حروف چین.. حروف سربی رو از توی گارسه*یکی یکی برمیداشت ودرورساد*میچید بعدش با انتقال این حروف (بطورمنظم )به رانگا* و باصطلاح قفل کردنشون اون مجموعه روتوی ماشین ملخی میگذاشت وشروع بکارمیکرد.
============
*ملخ:
دراصطلاح چاپ همون گیره ی کذائی کاغذکه مثل ملخ هواپیما حرکت میکنه.

چاپ برجسته از قدیمی ترین روش های چاپی است که در اوسط قرن پانزدهم توسط گوتنبرگ اخترا گردید. چون نخستین بار از این روش برای تکثیر متن و کتاب استفاده شده، در زبان آلمانی به آن « روش چاپ کتاب نیز گفته می شود. در چاپ برجسته ، چاپ از حروف برجسته ی سربی که کنار یکدیگر چیده می شوند برای تهیه فرم چاپی استفاده می گردد. همین سطح برجسته است که باعث انتقال اطلاعات از فرم به روی کاغذ می گردد.

به خاطر استفاده از حروف و فشار د ادن به روی سطح مورد نظر برای چاپ به این روش چاپی لترپرس نیز گفته می شود. پس معلوم شد ، که فرم چاپ برجسته از حروف های مختلف سربی تشکیل شده که به علت برجستگی سطح حروف،انتقال مرکب از روی آن میسر می گردد. روشن است که بخشی از فرم که حامل اطلاعات نیست با سطح چاپی تماس پیدا نمی کند.
گرچه با دگرگونی های سریعی که سال های اخیر در امر چاپ رخ داده است، روش چاپ برجسته کم کم منسوخ خواهد شد، ولی از این روش چاپی هم چنان در بعضی از چاپخانه ها، در مواردی خاص استفاده می گردد. در این نوع چاپ، چیدن حروف کنار یکدیگر کاری بسیار زمان بر است و نیاز به تجربه ی زیاد دارد. به منظور سهولت کار وانتخاب حروف با اندازه و شکل مورد نظرف در چاپخانه ، میزهای مخصوصی برای طبقه بندی حروف و دسترسی راحت به آن ها ساخته اند. به کسی که کار چیدن حروف را انجام می دهد حروف چین می گویند، باید گفت این روش جایی همان روش گوتنبرگ است که با گذشت قرن ها از آن، هنوز تغییر چندانی نکرده است .

دستگاه های چاپ برجسته از فرم هایی استفاده می کردند که توسط چیدن حروف برجسته در کنار یکدیگر بوجود می آمدند. در حدود سال ۱۸۲۲ میلادی شخصی انگلیسی به نام ویلیام جرج دستگاهی ساخت که به وسیله ی آن حروف به صورت خودکار در کنار یکدیگر قرار می گرفتند. به این ترتیب اولین ماشین حروف چینی به صورت خودکار یا اتوماتیک بوجود آمد.
چاپ ملخی که نوعی ماشین لترپرس است ازقدیمی ترین ماشین های چاپ محسوب می شود. در واقع کاربرد حروف سربی که گوتنبرگ مخترع آن بود در این شیوه چاپ بکار گرفته می شود. هرچند نسل ماشین های ملخی رو به انقراض است اما هنوز کارهایی با استفاده از ماشین های ملخی انجام می شود. از جمله کارهای کم تیراژ همچون کارت ویزیت، سربرگ، اعلامیه و .. با بکارگیری ماشین چاپ ملخی و استفاده از حروف سربی، کلیشه های فلزی و قالب های برش انجام می شود.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: گلناز قهوئی