جمعه, 11 خرداد 1403

 



موضوع: انواع تاکتیک های خبری

انواع تاکتیک های خبری 9 سال 6 ماه ago #103802

به نام خدا
درس : سیاست خبری - جلسه 6 / انواع تاکتیک های خبری
< استاد گرامی آقای گل احمدی>
تاکتیک اطلاعات سری : اخباربه نوعی دسته بندی می شوندکه در مواقع نیاز مخاطبان مختلف به اینگونه اطلاعات ، در اختیارآنان قرار می گیرد.
تاکتیک نشت هدایت شونده : در اینگونه تاکتیک ، اخبار و اطلاعات در مواقعی استثنایی ، حفظ میشوند و بعضی
دیگر بسته به شرایط و موقعیت زمانه ، عنوان و مطرح میشوند .
تاکتیک ماساژ پیام : اخبار واطلاعاتی که توسط دولتها مطرح میشود که حاصل افکار اهل قلم می باشد به ماساژ پیام معروف است که خود نیزشامل انواع ذیل میباشد :
1- تاکتیک حذف : در بعضی مواقع و بنا برحسب زمان و موقعیت ، قسمتهایی از اخبار که مهم نیز میباشند بنا به حکم تاکتیک حذف می شوندتا شرایط برای شایعات آماده شود .
2-تاکتیک کلی بافی : در بعضی مواقع به یک تعداد اخبار شاخ وبرگ می دهند و به قول معروف رنگ و لعاب می دهند تا منظور اصلی و جزئیات آن درست مشخص نشود و پنهان بماند تا مخالفت برخی احزاب و گروهها را به دنبال نداشته باشد .
3- تاکتیک زمان بندی : اخبار و اطلاعات مرحله به مرحله عنوان میشود .
4- تاکتیک قطره چکانی : اخبار و اطلاعات در برخی مواقع مرحله به مرحله و اصطلاحا" قطره قطره به مخاطبان ارائه میشود تا به نوعی مخاطبان بدنبال ادامه خبر باشند و اعتیاد به آن پیدا کنندو منتظربقیه اخبار باشند تا آخر آنرا پیگیرباشند.
5- تاکتیک موجی: در بعضی مواقع وقتی مخاطبان معترض هستندکه چرا درباره مساله ای بی اطلاعند ، با موجی از اخبار و اطلاعات فرعی که باعث انحراف افکار مخاطبان میشودکه از مسئله اصلی دور و منحرف شوند.
6-تکتیک تبخیر: اخبار و اطلاعات در برخی مواقع بهمراه شایعات عنوان میشود بطوری که مخاطبان خبر واقعی را از شایعه تشخیص نمی دهند.
7- تاکتیک بازگشتی : یک سری اخبار غیر واقعی و شایعاتی در جامعه مطرح وپخش میشود تا عکس العمل مردم و مخاطبان را بسنجندکه تا چه حد است مانند: حمله موشکی امریکا به عراق و شایعه کشته شدن صدام در این بمباران .
8- تاکتیک دروغ بزرگ : این نوع تاکتیک روشی قدیمی است که زیاد استفاده میشودتا رعب و وحشت را در دل دشمنان ویا به هیجان درآوردن افکارعمومی بکار می رود.
فوریت بخشیدن ساختگی به خبر: انتقال سریع و لحظه به لحظه اخبارو اطلاعات و بالابردن کمیت آن که از روشهای مطبوعات میباشدکه درذهن مخاطبین اثر می گذارد که این مطبوعات اخبارلحظه به لحظه اخبار را میدهد . مانند: خبرهای 60 ثانیه ای که ازتلویزیون پخش میشود.

باتقدیم احترام - سعیدغفاری
پاینده و سربلند باشید
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: حسن گل احمدي
مدیران انجمن: حسن گل احمدي