شنبه, 29 ارديبهشت 1403

 



موضوع: روابط عمومی در آموزشگران سازمان بازیافت

روابط عمومی در آموزشگران سازمان بازیافت 10 سال 3 ماه ago #59468

به نام خدایی که طبیعت زیباترین لبخند اوست.

به دلیل افزایش جمعیت، زباله های شهرها نیز افزایش یافته است. از آن گذشته رواج فرهنگ مصرف سبب شده است در شهرهای بزرگی چون تهران هر فرد روزانه 900 گرم زباله تولید کند.
در ایران بازیافت مواد قدمتی طولانی داشته و به بخشی از فرهنگ جامعه ما تبدیل شده است از طرف دیگر با توجه به معضلات و مشکلات زیست محیطی تولید زباله ، سازمان ها و مرا کز مختلف تلاش کرده اند این بخش از فرهنگ جامعه را گسترده تر و عمیق تر نمایند به نحوی که به سایر مواد نیز تعمیم داده شود. از طرف دیگر مشکلات اقتصادی، کمبود منابع طبیعی و افزایش جمعیت نیز باعث شده روند توجه به مسائل بازیافت در تمامی کشورها سرعت بیشتری به خود بگیرد.
در حال حاضر طرح های مختلفی برای بهره گیری بهینه از پسماندهای در دستور کار سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهر تهران قرار دارد که در میان آنها آموزش، اطلاع رسانی برای عموم مردم و بستر سازی به منظور استفاده از همکاری مردم و تفکیک زباله در مبدا به عنوان مسایل و محورهای اصلی مورد توجه قرار دارد.
انواع زباله ها
1ـزباله تر: پسماندهای گیاهی وحیوانی.
2- زباله خشک: کاغذ ومقوا اعم از روزنامه ، کتاب،دفتر وکاغذ بسته بندی نیز بخش بزرگ دیگری از زباله خشک را تشکیل می دهد. انواع پلاستیک ،ظروف یکبار مصرف ،اسباب بازی ، قوطی های فلزی وشیشه ای . شیشه، کاغذ، پلاستیک و انواع فلزات از بهترین مواد برای بازیافت هستند.
باید توجه داشت تمام موادی که از نظر ما به درد بخور نیستند دور ریختنی نیستند.
3ـ زباله خطرناک: بعضی از زباله های تولید شده در خانه ها از مواد بسیار خطرناک به شمار می آیند مانند باطریهای مختلف، لامپهای مهتابی و جیوه ای، لوازم الکترونیکی و ... . این وسایل دارای مواد خطرناکی هستند که سلامت ما و محیط زیست را تهدید می کنند. چه خوب است از لوازم خانگی یا اسباب بازیهای باطری دار کمتر استفاده کنیم. ساعتهای اتوماتیک بهتر از ساعتهایی است که با باطری کار می کنند. از قرار دادن لامپهای جیوه ای و مهتابی و یا لامپهای سوخته در محلی که احتمال شکستن آنها وجود دارد خودداری کنیم.

فوائد بازیافت چیست؟
بازیافت زباله ها سه فایده مهم برای محیط زیست دارد. ما به کمک بازیافت زباله در مصرف منابع طبیعی صرفه جویی کرده ایم زیرا به جای استفاده از مواد خام برای تولید محصولات نو، از مواد بازیافتی استفاده می کنیم. از دیگر فوائد بازیافت، صرفه جویی در مصرف انرژی است. البته برای بازیافت مواد زاید هم نیاز به مقداری انرژی است اما انرژی لازم برای بازیافت زباله خیلی کمتر از انرژی مورد نیاز برای تولید محصولات جدید از مواد خام است. برای مثال ساختن آلومینیوم از آلومینیوم بازیافت شده ۹۰ درصد انرژی کمتر از ساختن آن از سنگ معدن نیاز دارد. سومین فایده بازیافت نیاز به فضای کمتر برای دفن زباله هاست.
- به کمک بازیافت کاغذهای موجود در زباله ها، ماهیانه در آمدی بالغ بر۲۰ میلیارد ریال به دست خواهد آمد.
- برای تهیه شیشه از شیشه بازیافت شده ۵۰ درصد آلودگی آب و ۲۰درصد آلودگی هوا را کاهش می دهد.
- برای تهیه هر تن کاغذ از چوب ۴۴۰ هزار لیتر آب مصرف می شود در حالی که برای تهیه آن از کاغذ باطله، ۱۸۰۰ لیتر آب کافی است. برای تهیه هر تن کاغذ نیاز به قطع ۱۷ اصله درخت است. بنابراین اگر هر شخص کاغذهای باطله اش را در طول یک سال جمع کند معادل ۵/۱ اصله درخت است و اگر همه ما ایرانیان این کار را انجام دهیم از قطع ۱۰۰ میلیون درخت در طول یک سال جلوگیری کرده ایم. بنابراین بازیافت کاغذ علاوه بر منافع اقتصادی، موجب عدم وابستگی در جهت ورود خمیر کاغذ، کاهش آلودگی، ممانعت از قطع درختان و کمک به سیستم جمع آوری و دفن زباله های تولیدی می شود.
- به کمک بازیافت، مساحت کمتری از بیابانها و مراتع کشور به زباله دانی تبدیل می شود.
- به کمک بازیافت کاغذ، میزان انرژی مورد نیاز به یک چهارم و آب مورد نیاز به یک صدم کاهش می یابد.
- کیسه های نایلونی و پلاستیک به طور متوسط ۵۰۰ تا ۷۰۰ سال در طبیعت باقی می مانند. استفاده از بسته بندیهای قابل بازگشت و یا ساکهای پارچه ای به هنگام خرید، از راههای مؤثر در جهت کاهش میزان ورود زباله ها به طبیعت است.
- بطری شیشه ای که امروز دور انداخته می شود تا ۱۰۰۰ سال دیگر هم به صورت زباله در روی زمین قرار دارد. تهیه شیشه از شیشه بازیافت شده نسبت به تهیه آن از مواد اولیه، آلودگی آبها را به میزان ۵۰ درصد آلودگی آب و تا ۲۰در صد آلودگی هوا را کاهش می دهد. ذوب هر تن شیشه منجربه صرفه جویی۱۰۰تن نفت می شود. برای تولید شیشه باید مقدار زیادی شن و ماسه از زمین استخراج شود که این کار مستلزم صرف مقدار زیادی انرژی و آب است.
با کاهش مصرف منابع طبیعی و بازیافت زباله، عمر تنها زیستگاه بشر « زمین » را طولانی تر کنید.


گفته های یک آموزشگر سازمان بازیافت:
ما فقط یک زمین داریم.

همه ما این جمله را در اماکن طبیعی بسیار دیده ایم اما دیدن فقط کافی نیست. این موضوع به آموزش مفید وبا انگیزه واطلاعات پر ثمر نیاز دارد تا همت مخاطب را بر حفاظت از محیط زیست برانگیزد.
نقش آموزشگران در این زمینه میتواند نقش روابط عمومی را ایفا نماید، اینکه چگونه با بیان وابزار خود پیام را پراهمیت وحیاتی جلوه دهند وانتخاب ابزار برای انتقال پیامشان بسیار مهم است ، طوری که مخاطب بامیل وانگیزه بیشتر زباله های منزل را جداکند واین توصیه آموزشگران را به سایر دوستانش انتقال دهد. همچنین اهمیت و اثر نقش مخاطب وهمکاری شان با سازمان بازیافت را بیان نمایند وسازمان نیز برای تشویق این رفتار فرهنگی جوایزی رادر نظر بگیرد که در بعضی مناطق این کار انجام میشود.
روابط عمومی سازمان باید مخاطب را به خوبی شناسایی کند وبر این اساس, اطلاعاتی را تنظیم کند که اهمیت موضوع وهمکاری مردم درآن احساس شود مانند مواردی که در فوق اشاره شد.
آموزشگران در نقش روابط عمومی با اقشار مختلفی ارتباط دارند از جمله کودکان ودانش آموزان که از کاغذ استفاده بیشتری می کنند, بنابراین پیام آنها باید در حد درک این گروه سنی باشد؛ مثلا در قالب صوتی وتصویری باشد, مثل استفاده از سی دی،شعر، قصه، مسابقه نقاشی، کاردستی از مواد بازیافتی که خوشبختانه بسیار از این طرح در مدارس استقبال شده است.
آموزشگران در این سازمان با هنر ارتباطشان واطلاعاتی که میدهند ,میتوانند رفتار فرهنگ جدا سازی زباله در منازل و... را به مردم معرفی وآن را پر اهمیت جلوه دهند وباتمهیداتی که سازمان در نظر گرفته این فرهنگ را در مردم تقویت کنند تا کم کم این فرهنگ جز آداب مردم شود ومحیط زیست برای تمام مردم مهم جلوه کند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.