جمعه, 14 ارديبهشت 1403

 



موضوع: مفهوم بازاریابی بعدازانقلاب صنعتی

مفهوم بازاریابی بعدازانقلاب صنعتی 10 سال 8 ماه ago #27346

بسمه تعالی

قسمتی از مقاله ام را در زمینه مفهوم بازاریابی جهت استفاده در اینجا قرار می دهم. امیدوارم مفید واقع شود. اصل مقاله را جهت درج به یکی از مجلات داخلی فرستادم. دعا کنید چاپ بشه !!!
مفهوم بازاریابی بعد از انقلاب صنعتی و در کشورهای توسعه یافته غربی پدید آمد. این مفهوم با گذشت زمان با تغییرات و پیشرفت هایی همراه بوده است و دو مرحله تولید و فروش را پشت سر گذاشته است. در اواخر دهه 1940 به بهره وری تولید به عنوان ضرورتی برای ایجاد و حفظ فعالیت بازرگانی موفق نگریسته می شد اما در دهه 1960 محققان مباحثی در خصوص لزوم توجه بیشتر به نیازها و خواسته های مشتریان آغاز کردند. از این اصل مهم اغلب به عنوان "مفهوم بازاریابی" یاد می شود و جایگزین گرایشات محصول (تاکید بر کیفیت کالا)، تولید (تاکید بر تولید و دردسترس بودن کالا) و فروش (حجم فروش) گردید.
لويت (1960) مفهوم بازاريابي را به عنوان يك فلسفه بازرگاني معرفي مي‌كند كه با پيدايش آن ساير مفاهيم به چالش كشيده مي‌شوند. وي براي مفهوم بازاريابي چهار بعد در نظر گرفته است.
• تمركز بر بازار
• مشتري‌گرايي
• بازاريابي هماهنگ
• سودآوري
تمركز بر بازار بيان مي‌كند كه هيچ سازماني نمي‌تواند در همه بازارها كار ‌كند و همه نيازها را برآورده سازد. سازمان‌ها اگر مرزهاي بازار خود را بخوبي تعريف كنند مي‌توانند به نحو بهتري عمل كنند. و اين امر منوط بر آن است كه سازمان‌ها براي هر يك از بازارهاي خود يك برنامه بازاريابي ويژه ترتيب دهند. «مشتري‌گرايي» مستلزم تعريف دقيق نيازهاي مشتري از ديدگاه مشتري است نه از ديدگاه ‌سازمان. زيرا در طراحي محصول عواملي وجود دارد كه تنها از طريق مصاحبه با مشتريان مي‌توان به آنها پي برد. «بازاريابي هماهنگ» به دو معني است: اولاً عوامل متعدد بازاريابي – شامل نيروي فروش، تبليغات، تحقيقات بازار و... بايد در بين خود هماهنگ باشند. بيشتر اوقات نيروهاي فروش از بازاريابان براي تعيين قيمت‌هاي بالا انتقاد مي‌كنند و يا مدير تبليغات و مدير يك مارك خاص نمي‌توانند روي بهترين شيوه تبليغ براي آن مارك توافق كنند. لذا اين عوامل بايد همگي از ديدگاه مشتريان با هم هماهنگ باشند. ثانياً بازاريابي بايد بخوبي با ديگر بخشها در سازمان هماهنگ باشد. همانطور كه ديويد پاكارد گفته «بازاريابي بسيار مهم تر از آن است كه تنها به يك واحد واگذار شود.»
بقیه مطلب را در اینجا دنبال کنید.

ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط عباس بختیاری در شنبه 15 دی1386 و ساعت | آرشیو نظرات 6 نظر
MSDS چیست؟
امروز قصد دارم مطلبی در مورد MSDS بنویسم. قضیه از آنجا شروع شد که برای حمل نمونه ای از یک ماده شیمیایی از آلمان به ایران، با شرکت آرامکس تماس گرفتم. اولین سوالی که از من پرسیدند این بود که آیا گواهی MSDS برای آن ماده را دارم یا نه. به همین خاطر کنجکاو شدم تا بدانم MSDS چیست؟
MSDS (یا Material Safety Data Sheets) يا برگه هاي شناسايي ايمني مواد شيميايي، برگه هاي اطلاعات فني مي باشند كه اطلاعات مربوط به مخاطرات ويژه، كاركردن ايمن و دستورالعملهاي اضطراري و اطلاعات اساسي بهداشتي و ايمني مواد شيميايي را براي مصرف و كاربرد آنها در محيط كار توسط كارگران و كارفرمايان صنايع، كشاورزي، ساختمان سازي و ديگر محلهاي كاري فراهم و مشخص مي نمايند. چون MSDS حاوي اطلاعات جزيي و تخصصي ايمني و بهداشتي ويژه هر ماده شيميايي مي باشد بايد بعنوان منبع اصلي اطلاعاتي براي برنامه هاي آموزشي و مقررات كاري ايمن مورد استفاده قرار گيرد. MSDS هم چنين يك منبع مرجع با ارزش اطلاعات ايمني و بهداشتي براي كارگران ، كميته هاي ايمني و بهداشت و پرسنل اورژانس مي باشد.
نمونه یک MSDS به زبان فارسی را در اینجا ببینید که مربوط به اسید استیک است. این بحث بیشتر مربوط به رشته بهداشت حرفه ای می شود و در وبلاگ های آنها می توانید اطلاعات تکمیلی بیشتری پیدا کنید.

ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط عباس بختیاری در پنجشنبه 29 آذر1386 و ساعت | آرشیو نظرات 8 نظر
دعوت به همکاری برای نوشتن مقاله در زمینه مدیریت بازرگانی
این روزها در حال کار روی یک مقاله در زمینه "بازارمحوری" هستم. از دوستانی که علاقه مند به نوشتن مقاله در زمینه بازرگانی و بازاریابی هستند دعوت به همکاری می شود. برای آشنایی با بحث فوق می توانید به اینجا مراجعه کنید.
+ نوشته شده توسط عباس بختیاری در سه شنبه 27 آذر1386 و ساعت | آرشیو نظرات 2 نظر
Business Dictionary و Marketing Dictionary
برای پیدا کردن معنی لغات انگلیسی در مبحث بازرگانی و بازاریابی از دیکشنری های زیر می توانید استفاده کنید. سایت Answers این لینکها را در خود جای داده است.
• Business Dictionary
• Marketing Dictionary
+ نوشته شده توسط عباس بختیاری در دوشنبه 26 آذر1386 و ساعت | آرشیو نظرات 4 نظر
یک زن ایرانی به عنوان ریاست دانشکده مدیریت بازرگانی دانشگاه دولتی هاریس- استو آمریکا
یک استاد زن ایرانی به عنوان ریاست دانشکده مدیریت بازرگانی دانشگاه دولتی هاریس- استو آمریکا برگزیده شد. به گزارش ایونا به نقل از سایت اختصاصی این دانشگاه دکتر "فاطمه ذاکری" در حالی به این سمت برگزیده شده است که این دانشکده در عرصه تربیت نیروهای متخصص مدیریت بازرگانی رشد چشمگیری داشته است . برای اطلاعات بیشتر به اینجا مراجعه کنید.


+ نوشته شده توسط عباس بختیاری در یکشنبه 25 آذر1386 و ساعت | آرشیو نظرات 5 نظر
Order Confirmation در بازرگانی چیست؟
Order Confirmation سندی است که فروشنده/تولید کننده خارجی برای اطمینان از اینکه خریدار، کالای مورد نظر را از او خواهد خرید درخواست می کند. فرض کنید که شما از شرکتی برای کالایی استعلام قیمت کرده و موافقت خود را برای خرید اعلام نموده اید. در صورتی که قیمت کالای مورد نظر بالا باشد و فروشنده برای تولید یا تامین آن مجبور به صرف هزینه و وقت زیادی باشد، به دنبال اطمینان بیشتر از خرید شما خواهد بود. چون اگر او کالای مورد نظر را تهیه کند و خریدار از خرید انصراف دهد ممکن است متحمل ضرر و زیان شود (توضیحا اینکه بعضی از تولید کنندگان جنس مورد نظر را کاملا مطابق با سفارش خریدار می سازند و ممکن است بعد از ساخت نتوانند آن را به فرد دیگری بفروشند). در این موارد فروشنده از خریدار می خواهد که Order Confirmation خود را در ارتباط با خرید مورد نظر ارسال نماید. در سند فوق خریدار متعهد می شود که کالای مورد نظر را خریداری نماید. در Order Confirmation نام فروشنده، خریدار، شماره و تاریخ پروفرم درج و پس از امضا به مهر شرکت خریدار ممهور و برای فروشنده ارسال می گردد.
نمونه Order Confirmation را می توانید در اینترنت پیدا کنید. در ادامه نمونه یک Order Confirmation برای آشنایی شما قرار داده شده است. لزوما Order Confirmation به صورتی که در ادامه می بینید نیست و ممکن است به صورت های مختلفی تنظیم گردد. منتظر مطالب تکمیلی شما برای درج در این پست هستم.

ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط عباس بختیاری در یکشنبه 18 آذر1386 و ساعت | آرشیو نظرات 3 نظر
تحقیق در زمینه بازرگانی
یکی از دوستان زحمت کشیدند و فایل تحقیق خود در زمینه مباحث خرید خارجی را برای این وبلاگ ارسال کردند. ضمن تشکر از ایشان فایل مورد نظر را برای استفاده شما قرار می دهم. این تحقیق توسط سه نفر از دانشجویان بازرگانی دانشگاه الزهرا انجام شده است.

فایل را می توانید از اینجا دانلود کنید.
+ نوشته شده توسط عباس بختیاری در چهارشنبه 14 آذر1386 و ساعت | آرشیو نظرات 2 نظر
مبحث بازرسی کالا
بازرسي كالا گرچه در سطح بين المللي داراي سابقة تاريخی بيش از يكصد سال مي‌باشد، اما در ايران تا قبل از انقلاب اسلامي به جز در مواردي خاص، توسط خريداران كالا مورد استفاده قرار نمي‌گرفت. موضوع بازرسي كالا به ويژه در زمينه كالاي وارداتي به كشور در سال‌هاي پس از انقلاب، به سبب ضرورت كنترل خروج ارز از كشور و حصول اطمينان از دريافت كالاي خريداري شده مطابق با استاندارد و شرايط مندرج در مدارك خريد اهميت يافت، و در مقررات مربوط به خريدهاي خارجي و واردات كالا به صورت الزامي درآمد. در سال 1359، بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، اولين بخشنامه خود را در مورد ضرورت درج بازرسي كالا در اعتبارات اسنادي خريدهاي خارجي، با توجه به برخي سو استفاده‌هاي به عمل آمده توسط دلالان فروش كالا و پاره‌اي از گزارش‌های دريافتي در ارتباط با مغايرت مشخصات كالاي حمل شده با كالاي سفارش شده، صادر نمود. همزمان، بانك مذكور با تشكيل كميته‌اي بنام "كميته سورويانس" اقدام به بررسي و ارزيابي مؤسسات و شركت‌هاي بازرسي بين‌المللي نمود.

در بند 2 شرايط عمومي استاندارد در بازرسي‌هاي بين‌المللي مصوب IFIA، بازرسي چنين تعريف شده است:
" بازرسي عبارت است از انجام بازرسي، بازبيني، بررسي، آزمايش، نمونه‌برداري، اندازه‌گيري و عمليات مشابه و صدور گزارش‌ها و گواهينامه‌هاي مربوط به اين عمليات و همچنين ارائه خدمات مشاوره‌اي در رابطه با اين موضوعات مي باشد. "
بقیه بحث در ادامه مطلب.

ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط عباس بختیاری در سه شنبه 13 آذر1386 و ساعت | آرشیو نظرات 2 نظر
قانونی کردن اسناد (Legalization of Documents) در خرید خارجی چیست؟
امروز می خواهم مختصری درباره Legalization یا قانونی کردن اسناد در خریدهای خارجی توضیح بدهم. به جای واژه Legalization گاهی نیز از Authentication نیز استفاده می شود اما در مباحث بازرگانی و خرید خارجی بیشتر واژه اول مصطلح است.
اسنادی که در یک کشور صادر می شوند قبل از اینکه در کشور دیگر مورد استفاده قرار گیرند (یا به عبارت دیگر در کشور دیگر نیز اعتبار داشته باشند) باید به نحوی قانونی و یا تصدیق شوند. به این فرایند Legalization of Documents گفته می شود. این قاعده در مورد اسناد خرید و در بحث بازرگانی هم وجود دارد. فرض کنید که شما کالایی را از یک کشور خارجی خریداری می کنید. فروشنده همراه کالای شما یک سری اسناد و مدارک نیز می فرستد. از جمله این اسناد بارنامه، گواهی مبداء، گواهی بازرسی و اینویس می باشد. شما برای اینکه از صحت و اعتبار هر یک از این اسناد مطلع شوید می توانید از فروشنده درخواست کنید تا نسبت به Legalization اسناد اقدام کند. این عمل هزینه ای را برای شما در بردارد که فروشنده به پروفرم خود اضافه می کند. اما طرف خارجی چگونه اسناد را قانونی می کند؟ برای اینکار فروشنده اسناد خود را ابتدا به اتاق بازرگانی کشور خود برده و مهر اتاق بازرگانی کشور خود را پشت اسنادی که شما درخواست کرده اید می زند. سپس اسناد به کنسولگری ایران در کشور خارجی برده شده و در صورت صحیح بودن مهر قبلی، کنسولگری ایران نسبت به تایید اسناد و مهر قبلی با الصاق مهر خود اقدام می کند.

استادمحترم: وزحمتکش جناب آقای میرزائی پور
دانشجو:بهبود امینی فر درس مدیریت وبازاریابی فرهنگی دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد 13
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.