سه شنبه, 08 خرداد 1403

 



موضوع: راهبردهای محتوایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

راهبردهای محتوایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 10 سال 8 ماه ago #36453

  • محمد نظری
  • محمد نظری's Avatar
  • آفلاين
  • دانشجو
  • ارسال ها: 2
  • Thank you received: 1
به نام خدا

موضوع تحقيق :
راهبردهای محتوایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نام درس :
سازمانها و مراكز فرهنگي هنري

استاد مربوطه :
آقاي قليزده

دانشجو :
محمد نظري

تابستان 92





راهبردهای محتوایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

1. تعمیق و نشر ارزش¬های انقلاب اسلامی برپایه مکتب فکری و سیاسی امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی
2. ترویج و اقامه احکام الهی، نشر و تقویت اخلاق اسلامی و فضائل انسانی برپایه دین ¬مداری و فرهنگ دینی
3. نقد مکاتب الحادی و انحرافی در عرصه¬های فرهنگی، هنری، اجتماعی و مبارزه جدی با خرافات و موهومات
4. تبیین و تقویت فرهنگ مهدویت و نهضت انتظار و ترویج روح بیداری اسلامی
5. تبیین و تاکید بر مولفه¬های هویت ایرانی – اسلامی برپایه میراث تاریخ تمدنی، مشاهیر و مفاخر ایرانی و اسلامی
6. تقویت روحیه عزت، افتخار، خودباوری ملی، امیدواری و نشاط فردی و اجتماعی
7. تولی و تبری، تعمیق روحیه دشمن¬شناسی، ترویج فرهنگ ظلم¬ستیزی و استکبارستیزی
8. تبیین و ارائه الگوهای مطلوب حیات طیبه فردی – اجتماعی برپایه معارف و آموزه¬های قرآن، پیامبر اعظم و اهل بیت (سلام¬ا... علیهم)
9. توجه و تاکید بر نقش بنیان خانواده و خانواده¬محوری در حیات فرهنگی جامعه و ممانعت از گسست نسل¬ها
10. ترویج روحیه سلحشوری، فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت¬طلبی و ذلت¬ناپذیری
11. مبارزه با فساد و تبعیض و اصلاح فرهنگ نظام مدیریتی برپایه عدالت¬خواهی و اهتمام به امر به معروف و نهی از منکر
12. افزایش و ارتقاء آگاهی¬های عمومی و فرهنگ عمومی براساس تمدن فرهنگ ایرانی – اسلامی و اهتمام جدی به زبان فارسی
13. بازشناسی و بازتولید میراث، سنن و آداب و رسوم ایرانی در مناطق مختلف کشور ایران اسلامی
14. ترویج و اشاعه روحیه کار و خلاقیت در راستای فرهنگ مطلوب تلاش و برپایی

اهداف اساسی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی
1- رشد فضائل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی.
2- استقلال فرهنگی و مصونیت جامعه از نفوذ فرهنگ اجانب .
3- اعتلای آگاهی های عمومی در زمینه های مختلف و شکوفایی استعدادها و روحیه تحقیق ، تتبع و ابتکار در جامعه.
4- رواج فرهنگ و هنر اسلامی .
5- آگاهی جهانیان نسبت به مبانی و مظاهر و اهداف انقلاب اسلامی.
6-گسترش مناسبات فرهنگی با ملل و اقوام مختلف به خصوص مسلمانان و مستضعفان جهان.
7- فراهم آمدن زمینه های وحدت میان مسلمین.
وظایف اساسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
1. سیاستگذاری برای رشد و اعتلای فرهنگ و هنر ایران و اسلام به عنوان عناصر هویت ملی
2. سیاستگذاری و برنامه ریزی در زمینه فرهنگ عمومی و اصول سیاست فرهنگی کشور
3. برنامه ریزی و ایجاد بسترهای لازم به منظور پرورش استعداد، انگیزه و ذوق فرهنگی و هنری و تقویت روحیه ابتکار و تحقیق آحاد جامعه به ویژه نسل جوان
4. سیاستگذاری و برنامه ریزی برای توسعه، تعمیق و ترویج فرهنگ قرآن کریم و عترت طاهرین (علیهم السلام)
5. برنامه ریزی در راستای زنده نگاهداشتن و تبیین اندیشه دینی، فرهنگی و سیاسی حضرت امام خمینی (ره)
6. تدوین راهکارهای عملی در جهت تحقق منویات و تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر
7. برنامه ریزی جهت بهره گیری از ابزار و امکانات متناسب به منظور رویارویی با جنگ نرم فرهنگی و تبلیغات سوء رسانه های بیگانه
8. سیاستگذاری و برنامه ریزی به منظور فراهم سازی زمینه کارآفرینی، اشتغال پویا و رونق اقتصادی بخش فرهنگی کشور
9. برنامه ریزی و هماهنگی در زمینه همکاری با مراجع تصمیم گیر و تأثیر گذار در ارتباط با مهندسی فرهنگی کشور
10. سیاستگذاری، برنامه ریزی، هدایت و حمایت از رشد و توسعه فعالیت های فرهنگی، هنری، مطبوعاتی و اطلاع رسانی
11. سیاستگذاری برای تعیین ضوابط صدور مجوز تأسیس، توسعه یا انحلال مراکز، موسسات، کانون ها، انجمن ها، مجامع و سایر تشکل های فرهنگی، هنری، مطبوعاتی و اطلاع رسانی
12. سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت بر اداره امور مربوط به دوره های آموزش عالی علمی - کاربردی فرهنگ و هنر
13. برنامه ریزی و نظارت بر ایجاد و گسترش فضاهای فرهنگی و هنری شامل کتابخانه ها، کانون های فرهنگی و هنری مساجد، سالن های نمایش، موزه های فرهنگی و هنری، مراکز دائمی نمایشگاه های فرهنگی و هنری و نظایر آن
14. تهیه و تدوین آئین نامه ها، ضوابط و مقررات ناظر بر برگزاری جشنواره ها، نمایشگاه ها، مراسم و مسابقات فرهنگی و هنری در سطح ملی و بین المللی
15. سیاستگذاری، برنامه ریزی و حمایت از توسعه کمی و کیفی و بهره مندی از فناوری اطلاعات، ارتباطات و رسانه های دیجیتال در بخش فرهنگ و هنر؛ اعم از فضای واقعی و مجازی
16. سیاستگذاری برای تعیین ضوابط و برنامه های مربوط به آموزش منابع انسانی بخش فرهنگ و هنر و تأسیس، اداره و انحلال موسسات آموزشی در رشته های فرهنگی و هنری و نظارت بر فعالیت آنها با همکاری دستگاه های ذیربط
17. برنامه ریزی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق مؤلفان، مصنفان، هنرمندان و پژوهشگران قانون حمایت از پدید آورندگان نرم افزارهای چند رسانه ای و ایجاد مراکزی برای ثبت آثار پدید آورندگان
18. تدوین سیاست های حمایتی برای تأمین خدمات اجتماعی، درمانی و اعتباری نویسندگان، هنرمندان و روزنامه نگاران
19. سیاستگذاری، برنامه ریزی، نظارت و حمایت از امور مربوط به معرفی و بزرگداشت عالمان و متفکران عرصه فرهنگ و تمدن اسلام و ایران و احیا و انتشار آثار ارزنده آنان و همچنین معرفی آثار فرهنگی و تمدن اسلام و ایران
20. سیاستگذاری برای تدوین ضوابط و شاخص های مربوط به :
1-20. توسعه، گسترش، احداث، بهره برداری و نحوه اداره مجتمع ها، تالارها، فرهنگسراها و سایر فضاها و مراکز فرهنگی، مطبوعاتی، کتابخانه های عمومی، کانون های فرهنگی هنری مساجد با تأکید بر بهینه سازی ارائه خدمات فنی، تخصصی و آموزشی
2-20. صدور اجازه تاسیس، انحلال و نحوه اداره موسسات خبری و نمایندگی های خبرگزاری و رسانه های خارجی و صدور اجازه فعالیت برای خبرنگاران خارجی در کشور بر طبق مقررات مربوطه و نظارت بر آنها
3-20. نحوه فعالیت خبرنگاران داخلی و نظارت بر اجرای آن
21. تعیین ضوابط مربوط به انتشار نشریات و بولتن های داخلی و بروشورهای وزارتخانه ها، موسسات و شرکت های دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی
22. تعیین اهداف کمی و کیفی در جهت غنی سازی اوقات فراغت آحاد جامعه با همکاری دستگاه های ذیربط
23. سیاستگذاری و تنظیم برنامه های فرهنگی، هنری و تبلیغاتی برای انعکاس مناسب فعالیت ها و اقدامات دولت و دستگاه های اجرایی و نهادهای انقلاب اسلامی و موسسات عمومی غیر دولتی در سطح جامعه
24. سیاستگذاری در جهت صدور مجوز فعالیت های فرهنگی، هنری و تبلیغاتی اقلیت های دینی و مذهبی شناخته شده در قانون اساسی و نظارت بر آنها
25. سیاستگذاری در جهت شناساندن مبانی، اهداف و دستاوردهای انقلاب اسلامی و فرهنگ و هنر ایرانی به جهانیان از طریق توسعه مناسبات، مبادلات و روابط فرهنگی با مجامع و سازمان های بین المللی و منطقه ای
26. برنامه ریزی برای حمایت از صدور محصولات فرهنگی و هنری به خارج کشور و حضور مؤثر در بازارهای جهانی
27. سیاستگذاری و نظارت بر امور حج و زیارت در چارچوب قوانین و مقررات مصوب مربوطه
28. سیاستگذاری و نظارت بر فعالیت های اوقاف و امور خیریه بر اساس قوانین و مقررات مربوطه
29. سیاستگذاری در جهت تقویت، توسعه و آموزش زبان فارسی در خارج از کشور
30. سیاستگذاری و نظارت بر فعالیت های فرهنگی – تبلیغاتی در خارج از کشور و پیگیری و هماهنگی انعقاد و اجرای موافقت نامه ها و برنامه مبادلات فرهنگی، هنری و تبلیغی با سایر کشورها

1-دفتر وزارتی
1. برنامه¬ریزی برای راه‌اندازی و هدایت اتاق فکر به منظور تحلیل و بررسی مسائل مختلف فرهنگی در حوزه‌های تخصصی و ارایه نقطه نظرات مشورتی به مقام عالی وزارت.
2. برنامه‌‌ریزی و اتخاذ تدابیر به منظور رعایت حقوق و شئون ایثارگران و برخورد مناسب با آنان در سطح وزارت‌خانه و جامعه .
3. انجام مطالعات و تحقیقات لازم درخصوص وضعیت، مسائل و مشکلات امور خانواده و بانوان در ابعاد زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی و جهت‌دهی آنان به سوی سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی.
4. نظارت بر امر بررسی اسناد و مدارک واحدهای تابعه وزارت‌خانه و ارزشیابی آنها براساس دستورالعمل‌های صادره ازسوی مراجع قانونی ذیربط.
5. نظارت بر انجام مکاتبات، تحریرات، ترجمه و مراسلات، بایگانی، اسناد و سوابق حوزه وزارتی و تنظیم گزارشات و برنامه‌هایی که نیاز به استحضار و اظهار نظر و امضاء مقام عالی وزارت را دارد.
6. اتخاذ تمهیدات به منظور هماهنگی بهینه و مؤثر در تعامل معاونت‌های تابعه، سازمان‌های وابسته و ادارات کل ستادی و استانی با یکدیگر.
7. فراهم نمودن تمهیدات به منظور تنظیم برنامه‌های دیدار و ملاقات‌های داخلی و خارجی مقام عالی وزارت با هماهنگی قبلی.
8. تهیه و تدارک مقدمات شرکت مقام عالی وزارت در اجلاس‌های داخل و خارج از کشور.
9. ابلاغ قوانین، مقررات، بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها و مصوبات واصله از هیأت دولت و دیگر مراجع به واحدهای تابعه و سازمان‌های وابسته .
10. پی‌گیری تهیه گزارش‌های مربوط به تکالیف قانونی مقرر در قوانین، مصوبات دولت و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از سازمان‌ها، معاونت‌ها و ادارات کل ستادی و استانی و تجزیه¬ ،تحلیل و جمع‌بندی آن جهت ارائه به مقام عالی وزارت یا سایر مراجع ذی‌ربط حسب مورد.
11. ارتباط مستمر با مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و سایر مراجع مرتبط و اجرای خط مشی‌ها، سیاست‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت‌خانه و ارائه گزارش‌های لازم در چارچوب وظایف محوله.
12. برقراری ارتباط مستمر با ایثارگران به منظور شناخت نیازها و مشکلات برای برنامه‌ریزی جهت بهبود زندگی آنها.
13. هماهنگی با سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برای تهیه فهرست و جداول مربوط به اسناد قابل امحاء معاونت‌ها، مراکز ستادی و ادارات کل استانی و ارسال آنها براساس دستورالعمل‌های مربوطه بصورت سالانه.
14. برگزاری جلسات و انجام امور مربوط به دبیرخانه شورای معاونان و شورای برنامه¬ریزی .
15. انجام تشریفات، هماهنگی و حضور در جلسات انعقاد قراردادهای خارجی با هماهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و پی‌گیری نتایج کار هیأت‌های اعزامی و تهیه گزارشات لازم .
16. ایجاد بستر و ارتباط مؤثر و متناسب جوانان با وزارت خانه ازطریق بررسی و جمع‌آوری ایده‌ها و طرح‌های ایشان و ارائه مشاوره به مقام عالی وزارت با موضوع جوانان و انجام هماهنگی لازم با حوزه مشاوران.
17. تهیه، تنظیم و ابلاغ احکام انتصابات معاونان، رؤسای سازمان‌ها، مدیران کل ستادی و استانی .
18. بررسی دستور جلسات کمیسیون‌های دولت و جمع‌آوری مدارک، مستندات و سوابق مربوط یا ارجاع به مسئولان ذی‌‌ربط جهت اعلام نظر و پی‌گیری برای دریافت نظرات آنها به منظور ارائه به مقام عالی وزارت قبل از تشکیل جلسات یا انعکاس به کمیسیون‌ها .
19. معرفی نمایندگان مقام عالی وزارت برای شرکت در کمیسیون‌ها، مجامع، شوراها، جشنواره‌ها، نمایشگاه‌های داخلی و خارجی حسب مورد.
20. درخواست صدور گذرنامه از وزارت امور خارجه برای مهمانان خارجی و مدیران وزارت‌خانه.
21. انجام هماهنگی‌های لازم با نهاد ریاست جمهوری در مورد شبکه پیام دولت به عنوان نقطه اصلی تماس وزارت‌خانه با شبکه مذکور و برقراری ارتباط مستمر جهت اخذ و ارسال مکاتبات.
22. بررسی واگذاری وظایف و اختیارات لازم به واحدهای استانی با حفظ جایگاه نظارتی حوزه مرکزی وزارت‌خانه و پیشنهاد آن به مقام عالی وزارت.
23. ابلاغ تصمیمات و مصوبات جلسات به مراجع و واحدهای ذی‌ربط.
24. تمشیت امور مربوط به مشاوران مقام عالی وزارت.

1/1- دبیرخانه ستاد پیشگیری ازآسیب های اجتماعی
1. برنامه¬ریزی¬درخصوص چگونگی¬حسن اجرای مصوبات ستاد مبارزه با مواد مخدر و ارائه راهکارهای اجرایی مناسب در زمینه های آموزشی، پژوهشی، هنری و رسانه¬ای.
2. برنامه¬ریزی برای ایجاد انگیزه، حساسیت ¬در هنرمندان، اهالی فرهنگ به منظور تولید برنامه¬های فرهنگی و هنری در ابعاد مختلف با رویکرد پیشگیری ¬از آسیب های اجتماعی.
3. تهیه و تدوین استراتژی¬های بخش فرهنگ و هنر در راستای پیشگیری از¬ آسیب های¬ اجتماعی.
4. بررسی و ارائه پیشنهاد سیاست¬های امور فرهنگی، تبلیغاتی و آموزشهای عمومی به منظور پیشگیری از آسیب¬های اجتماعی از اعتیاد بویژه مشروبات الکلی، مواد دخانی، ایدز و غیره.
5. حمایت از تولیدات نمایشی، موسیقی، هنرهای تجسمی با مضامین پیشگیری از آسیب های اجتماعی و تقدیر از آثار برتر.
6. حمایت از تهیه و چاپ کلیه آثار مکتوب (بولتن، نشریه، بروشور، پوستر) و آثار غیر مکتوب (نرم افزارهای رایانه¬ای ) به منظور اشاعه فرهنگ پیشگیری از اعتیاد.
7. جمع آوری اطلاعات جهت ارزیابی و نظارت بر اجرای فعالیتهای فرهنگی و هنری در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی در واحد¬های استانی.

2/1- دبیر خانه ارزشیابی هنرمندان ، نویسندگان و شاعران کشور
1. تهیه آئین نامه¬ها و ضوابط نحوه چگونگی تشکیل اداره جلسات شورای ارزشیابی هنرمندان.
2. اخذ نظرات خبرگان رشته¬های هنری بر اساس ضوابط شورا.
3. ارزش¬گذاری به تخصص و تجربه و پاسداشت شأن و منزلت هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور.
4. تبیین شیوه های ارزشیابی و تعیین جایگاه متولیان امر.
5. تهیه صورت جلسات و ثبت تصمیمات اتخاذ شده توسط اعضای شورا.
6. پاسخگویی به مراجعان و نیز بررسی شکایات واصله.

3/1- دبیرخانه هیأت تخلفات اداری

1. بررسی و تجزیه و تحلیل نتیجه کار هیأت‌ها در حوزه ستادی، سازمانهای وابسته و واحدهای استانی و آثار این فعالیت‌ها در سالم‌سازی محیط واحدهای تابعه و ‌ارسال آن برای بالاترین مقام دستگاه و هیأت عالی نظارت در فاصله‌های شش ماهه و یک ساله.
2. نظارت بر فعالیت هیأت‌ها در حوزه ستادی و واحدهای استانی و راهنمایی، هدایت و آموزش آنها به منظور اجرای قانون.
3. برگزاری¬ و حضور در جلسات هماهنگی بین هیأت‌های وزارت خانه یا سازمانهای وابسته در فاصله‌های زمانی مناسب.
4. بازرسی از چگونگی کار هیأت‌های مربوط در حوزه ستادی و استانی و تهیه گزارش برای بالاترین مقام دستگاه به ویژه در مواردی که گزارشی‌ از کم‌کاری و غرض‌ورزی آنها دریافت می‌کنند و ارسال یک نسخه از آن به هیأت عالی نظارت.
5. بررسی صلاحیت اعضای هیأت‌ها و گروه‌های تحقیق و ارسال گزارش از موارد احتمالی عدم صلاحیت به بالاترین مقام دستگاه¬ و هیأت‌عالی نظارت.
6. ارائه نقطه ‌نظرها و پیشنهادهای هیأت‌ها به مراجع ذی‌ربط برای رفع اشکال‌ و بهبود فعالیت هیأت‌ها.
7. تهیه گزارش‌های ماهانه از کار هیأت‌های مربوط و ارسال آنها به هیأت عالی نظارت، همراه با یک نسخه از کلیه آرای صادرشده به منظور:
الف - جمع‌بندی و تهیه گزارش‌های دوره‌ای لازم برای اطلاع مسئولان ذیربط.
ب - تجزیه و تحلیل کار هیأت‌ها از نظر کیفی و کمی در خصوص آثار ناشی از اجرای صحیح و دقیق قانون بر اصلاح بافت نیروی انسانی دستگاه‌.
ج - بررسی آرای صادر شده و راهنمایی هیأت‌ها در موارد لزوم.
8. انجام پیگیری برای رفع مشکلات و نیازهای مربوط به تأمین نیروی انسانی و تدارکاتی هیأت‌ها برای تسهیل در کار آنها.
9. پیشنهاد ایجاد، انحلال شعبه یا شعبه¬هایی از هیأت ها در حوزه ستادی یا واحد های استانی با توجه به حجم نیروی انسانی و واحدهای مربوط به منظور پوشش مناسب در کلیه واحدهای تابعه و وابسته.
10. ارتباط با دیوان عدالت اداری بمنظور ایجاد هماهنگی با دیوان مزبور.

2- مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی
1. برنامه ریزی، فرهنگ سازی و ایجاد وحدت رویه در عرصه اطلاع رسانی به منظور حمایت از آزادی اطلاعات و دسترسی همگانی به اطلاعات .
2. تدوین برنامه جامع و بهینه سازی ارتباطات دو سویه وزارت خانه و مخاطبان داخلی و خارجی با همکاری مراجع ذیصلاح و نظارت بر حسن اجرای آن.
3. برنامه¬ریزی ¬و اجرای فعالیت¬های تبلیغاتی، شامل تبلیغات محیطی و محتوایی متناسب با سیاست¬های کلان تبلیغاتی دولت با هدف اقناع و ترغیب افکار عمومی نسبت به عملکرد¬ها و فعالیت¬های دستگاه .
4. برنامه ریزی و تدوین تقویم سالانه مناسبت¬های ملی، مذهبی و انقلاب اسلامی به منظور برگزاری مراسم و مناسبت¬ها با هدف پاسداشت شعائر دینی و ایجاد شادابی و نشاط در محیط کار.
5. تهیه دستورالعمل¬ها و آیین نامه¬های اجرایی روابط عمومی متناسب با راهبردها و سیاست های کلان دولت.
6. طراحی، تدوین، ساماندهی به منظور انتشار ، اشتراک ،تأمین و توزیع نشریات داخلی دستگاه و نظارت بر انتشار سایر نشریات تخصصی درون و برون سازمانی.
7. تهیه متون و محورهای مورد نظر برای سخنرانی مقامات دستگاه در چارچوب راهبردها، سیاست¬ها و خط مشی¬های دولت.
8. بررسی و تحلیل محتوای رسانه¬های جمعی ( صدا و سیما ، جراید، خبرگزاری¬ها و پایگاههای اطلاع رسانی) و ارائه گزارش مستمر برخوردهای رسانه¬ای به مسئولان از طریق تهیه بولتن های خبری و اطلاع رسانی.
9. طراحی و اجرای پژوهش های ارتباطی در حوزه شناخت مخاطبان و سنجش افکار عمومی به منظور اخذ بازخورد از عملکرد دستگاه و ارائه راهکارهای مناسب به مدیریت.
10. بررسی و پاسخگویی مطالبات مردمی و دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات عمومی از طریق راه اندازی دورنگار، شبکه پیام گیر، تلفن گویا و برگزاری ملاقات¬های عمومی.
11. سنجش افکار عمومی نسبت به عملکردهای دفتر و ارتباطات مردمی و انعکاس آنها به مقامات وزارت خانه به منظور اتخاذ روشهای مطلوب و بهره¬برداری از آنها در تدوین طرح¬ها وبرنامه¬ها .
12. برقراری ارتباط اثربخشی و تعامل فعال با رسانه¬های جمعی از طریق برگزاری گفت و گوهای اختصاصی و نشست های عمومی خبری و ارسال تولیدات رسانه¬ای در جهت اطلاع رسانی صحیح، به هنگام و شفاف از فعالیت¬های دستگاه و پاسخگویی به خواسته¬های معقول رسانه¬های جمعی داخلی و خارجی.
13. هدایت عملکرد روابط عمومی معاونت¬ها و واحدهای استانی و نظارت بر حسن انجام فعالیت آنان براساس سیاست¬ها و خط مشی¬های ابلاغی.
14. گردآوری، تدوین و انتشار گزارش های عملکرد وزارت در دوره های معین و همچنین تهیه و گردآوری آمار و اطلاعات مورد نیاز با هدف اقناع و اطلاع رسانی به مخاطبین در راستای وظایف دبیرخانه ای کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات .
15. ایجاد پایگاه اطلاع رسانی در حوزه روابط عمومی و انعکاس فعالیت¬ها و اخبار دستگاه از طریق آن به مراجعین ذیربط.
16. برقراری ارتباط با مراکز و مؤسسات و مجامع فرهنگی و علمی و اطلاع رسانی داخلی و خارجی به منظور همکاری و تبادل اطلاعات از طریق عضویت در مجامع .

1/2- دبیرخانه کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
1. برنامه¬ریزی و نظارت بر تهیه انواع گزارش عملکرد به صورت فصلی ، نوبه¬ای ، دوره¬ای، سفرهای استانی برای مخاطبان عام و خاص.
2. انتشار گزارشات به صورت مکتوب، نشریه ، لوح فشرده، بولتن اختصاصی مقام عالی وزارت و معاونین و مدیران.
3. برگزاری جلسات توجیهی با نمایندگان معاونت¬ها، سازمانها و واحدهای ستادی و استانی در تهیه بعضی از گزارشات خاص.
4. تعیین شاخص ها بر اساس فعالیت های بخش¬های مختلف وزارت¬خانه با همکاری معاونت ها ، سازمان ها و واحدهای ستادی و استانی.
5. تهیه نرم افزار جهت جمع آوری اطلاعات و ارتباط کلیه معاونت ها، سازمان¬ها و واحدهای ستادی و استانی با دبیر خانه به صورت بهنگام.
6. آرشیو تمامی گزارشات تهیه شده و نگهداری مستندات مربوط به هر گزارش.


3- مرکز حراست
1. برنامه‌ریزی در جهت پشتیبانی و هدایت حراست واحد¬های تابعه و سازمانهای وابسته و شناخت نارسائیها، مشکلات و کمبودهای آنها در زمینه‌های آموزشی، پرسنلی و تجهیزات و کوشش برای رفع آنها .
2. کنترل و نظارت بر حضور و اشتغال اتباع خارجی در وزارت¬خانه، بر اساس ضوابط اعلام شده از طریق سازمان حراست کل کشور.
3. کنترل و نظارت بر تردد کارکنان و مراجعان در اماکن و تاسیسات طبقه‌بندی شده وزارت¬خانه.
4. کنترل و نظارت بر نحوه انجام وظایف حراست واحد های تابعه و سازمانهای وابسته، میزان موفقیت طرحها و برنامه‌های مصوب، از طریق دریافت گزارشها و بازدیدهای غیرمترقبه.
5. بررسی و نظارت بر فناوری اطلاعات و سیستم های مکانیزه و اتوماسیون وزارتخانه جهت تأمین و حفاظت از اطلاعات سخت افزاری و نرم افزاری موجود.
6. بررسی و تجزیه و تحلیل فعالیتهای حراستهای تابعه و جمع‌بندی آنها به منظور تهیه بولتن در فواصل زمانی مناسب، جهت ارائه به مقامات و مراجع ذیصلاح و ذیربط و ارائه گزارش عملکرد ماهانه به وزارت اطلاعات .
7. بررسی صلاحیت و اعلام نظر در مورد انتصاب کارکنان، در مشاغل حساس و نیز اعزام آنان به خارج از کشور بر اساس آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغ شده از سوی سازمان حراست کل کشور.
8. بررسی صلاحیت افراد و اعلام نظر در خصوص کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست اعطای مجوز فعالیت می‌نمایند.
9. تدوین و ابلاغ ضوابط مربوط به اتصال رایانه¬ها و شبکه های سازمان به شبکه های خارج از سازمان از جمله اینترنت.
10. تهیه و ابلاغ ضوابط کلی حفاظتی و حراستی.
11. تهیه، ابلاغ و اجرای طرحها و دستورالعمل‌های حفاظت از اماکن و تاسیسات وزارت¬خانه بمنظور جلوگیری از بروز هرگونه خطر و تهدید امنیتی .
12. تهیه، ابلاغ و اجرای طرحها و دستورالعمل‌های حفاظت از اسناد و مدارک طبقه‌بندی شده وزارت¬خانه به منظور تضمین حیطه دسترسی و جلوگیری از افشاء غیرمجاز ‌آنها .
13. تهیه و ابلاغ و اجرای طرحها و دستورالعمل‌های آموزشی برای مدیران و کارکنان وزارت¬خانه، در زمینه‌های حفاظتی و اطلاعاتی، از طریق تشکیل کلاس، انتشار جزوات ‌آموزشی، نمایش فیلم و غیره پس از سیر مراحل تصویب.
14. تدوین و ابلاغ ضوابط مربوط به ورود و خروج تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری.
15. ابلاغ دستورالعملها و ضوابط حراستی و ایجاد ساز و کارهای لازم به منظور هماهنگی با واحدهای استانی و نظارت بر آن.
16. تهیه طرحها و دستورالعمل‌های دفاع غیرنظامی کارکنان وزارت¬خانه، برابر مقررات غیرنظامی کشور.
17. حفاظت از اطلاعات، اسناد، پرسنل و اماکن تحت پوشش وزارت¬خانه‌، به منظور جلوگیری از هرگونه تهدید و خطرات احتمالی.
18. کسب و پرورش اطلاعات و اخبارسیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و غیره وزارت¬خانه‌ و انعکاس بموقع آنها به مسئولین ذیربط.
19. تعیین مشاغل حساس وزارتخانه‌، بر اساس خط مشی ابلاغی سازمان حراست کل کشور.
20. پیش‌بینی و پیشگیری از تحرکات ضد امنیتی از قبیل تجمع، اعتصاب، اغتشاش و تظاهرات در اماکن تحت پوشش وزارت¬خانه‌، با هماهنگی سازمان حراست کل کشور.
21. شناسایی تخلفات کارکنان و بررسی زمینه‌ها و چگونگی انجام آنها و گزارش موارد به مراجع ذیربط و انجام اقدامات بعدی لازم، با هماهنگی سازمان حراست کل کشور.
22. شناسایی عوامل و عناصر ایجاد کننده نارضایتی (درون و برون سازمانی)، بررسی و تحلیل آنها و گزارش موارد به مراجع ذیربط.
23. پیشگیری از نفوذ و مقابله با توطئه‌های عوامل ضد انقلاب داخلی و خارجی در وزارت¬خانه‌، بر اساس سیاستها و دستورالعمل‌های ابلاغ شده از طریق سازمان حراست کل کشور.
24. شناسایی و کنترل عناصری که دارای مسائلی از قبیل وابستگی به معدومین و یا خود جزء زندانیان آزادشده می‌باشند.
25. صدور کارت شناسایی برای کارکنان و مجوز تردد برای مراجعان به وزارت¬خانه و اتخاذ تدابیر به منظور پیشگیری از هرگونه سوء استفاده‌ و جعل در مدارک مذکور و ترددهای غیرمجاز.
26. طبقه‌بندی اماکن و تاسیسات وزارت¬خانه، از نظر حفاظت فیزیکی، برابر مقررات مصوب مربوط، با هماهنگی مراجع ذیربط.
27. انجام امور مربوط به مکاتبات محرمانه و ثبت آنها در دبیرخانه محرمانه.
28. تشکیل پرونده حفاظتی برای کارکنان و مدیران وزارت¬خانه و ایجاد بایگانی محرمانه.
29. تهیه شناسنامه محیطی وزارت¬خانه و بهنگام نمودن اطلاعات آن در فواصل زمانی مناسب.
30. همکاری با وزارت اطلاعات از طریق تأمین و ارائه تسهیلات لازم جهت فعالیتهای اطلاعاتی نظیر صدور کارت پوششی، استفاده از اماکن و سایر امکانات وزارتخانه.
31. همکاری با سایر ارگانهای ذیصلاح و پاسخ به استعلامهای آنها، برابر دستورالعمل صادره از طریق سازمان حراست کل کشور.
32. انجام امورپدافند غیرعامل ازطریق تقویت زیر ساخت¬های سخت افزاری ، برنامه سازی و نرم افزاری براساس راهبردهای کلان دفاعی پدافند غیرعامل کشور .
33. انجام سایر امور محوله از سوی مقام عالی وزارت .
4- اداره کل پدافند غیر عامل
1. تهیه و تدوین برنامه های سالیانه و پنج ساله پدافند غیر عامل دستگاهها.
2. آموزش و فرهنگ سازی پدافند غیر عامل در دستگاه در سطح مختلف (ستاد واحدهای استانی و شهرستانی).
3. شناسایی و طبقه بندی زیر ساخت های دستگاهها و به روز رسانی آنها با توجه به پویا بودن تهدیدات.
4. تهیه برآورد تهدیدات تخصصی دستگاه در حوزه های مختلف و به روز رسانی آنها.
5. تهیه برآورد رزمایش¬های تخصصی دستگاه و پی گیری اجرای آن با هماهنگی سازمان پدافند غیر عامل کشور.
6. تهیه آسیب پذیری حوزه¬های مختلف دستگاه و طراحی اقدامات پدافند غیر عامل برای کاهش آنها.
7. حفظ و مراقبت از اطلاعات و طرح های طبقه بندی پدافند غیر عامل در دستگاه.
8. نظارت بر اجرای طرح های پدافند غیر عامل.
9. پی گیری و دریافت گزارش های مرحله¬ای مشاورین طرح های پدافند غیر عامل دستگاه.
10. برقراری جلسات و ارائه گزارش پیشرفت پروژه های طراحی های پدافند غیر عامل و ارسال گزارش به سازمان پدافند غیر عامل.
11. برآورد اعتبارات مورد نیاز طرح های پدافند غیر عامل و ارائه به مراجع ذیربط برای پیش بینی در بودجه سنواتی.
12. بررسی مقدماتی طرح های پدافند غیر عامل دستگاه و ارائه به سازمان پدافند غیر عامل.
5- دفتر مدیریت عملکرد
1. برنامه¬ریزی به منظور تهیه و تدوین شاخص های اختصاصی و معیار های ارزیابی عملکرد دستگاه ، سازمان ها ، مؤسسات و شرکت های وابسته و واحدهای استانی در سه سطح سازمان، مدیران و کارمندان.
2. استقرار نظام جامع مدیریت عملکرد در سطح دستگاه. (مشتمل بر سه سطح؛ سازمان، مدیران و کارمندان)
3. همکاری در تهیه و تدوین برنامه راهبردی و برنامه های عملیاتی سالانه دستگاه ، سازمان ها، موسسات و شرکت های وابسته واحدهای استانی از طریق اعمال مدیریت واحد.
4. هماهنگی، پی¬گیری و نظارت بر اجرای نظام ارزیابی عملکرد در سطح سازمان، مدیران و کارمندان با در نظر گرفتن سازمانها، موسسات و شرکت های وابسته و واحدهای استانی.
5. مدیریت و جمع آوری گزارش خود ارزیابی دستگاه در ابعاد شاخص های عمومی و اختصاصی و اعلام میزان تحقق اهداف برنامه و بهره¬وری به صورت دوره¬ای منظم به بالاترین مقام دستگاه و دفتر نوسازی و تحول اداری برای ارائه به شورای تحول اداری.
6. نظارت بر تکمیل فرمهای ارزشیابی کارکنان واحدهای ستادی و استانی و راهنمایی مدیران در مورد نحوه تکمیل آنها و نظارت براجرای صحیح مقررات مربوط و رسیدگی به شکایات ارزشیابی شوندگان.
7. استفاده از نتایج ارزیابی عملکرد توسط دستگاه، سازمانها، مؤسسات و شرکت های وابسته و واحدهای استانی به نحوی که ضمن رفع نقاط ضعف، موانع و مشکلات موجود، زمینه ارتقای بهره وری و بهبود عملکرد سازمان ، مدیران و کارمندان فراهم شود.
8. مکانیزه نمودن فرآیند اجرای نظام مدیریت عملکرد دستگاه در راستای سامانه جامع نظام مدیریت عملکرد مستقر در معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور.
9. تعامل و همکاری با دبیرخانه شورای تحول اداری در اجرای دستورالعمل های ارزیابی عملکرد در سه سطح سازمان مدیران و کارمندان.
10. تجزیه و تحلیل عملکرد واحدها، مدیران و کارمندان بر اساس بازرسی های انجام شده و اعمال نتایج حاصله در ارزیابی عملکرد آنها.
11. تشکیل کمیته ارزیابی عملکرد کارمندان و انجام امور مربوط به عنوان دبیرخانه کمیته.
12. تهیه و تنظیم و اجرای برنامه¬های بازرسی مستمر ، دوره ای و یا موردی از واحدهای ستادی و استانی دستگاه، سازمان ها، موسسات و شرکت های وابسته و واحدهای استانی برای سنجش میزان "مطابقت عملکرد" اقدام کنندگان با اهداف ،برنامه ها، دستور العمل ها، ضوابط و شاخص های مورد ارزیابی دستگاه.
13. بازرسی از عملکرد مدیران و کارمندان و سنجش میزان رضایت مردم از واحدهای مختلف و نحوه برخورد مدیران و کارمندان با ارباب رجوع.
14. برقراری ارتباط با سازمان بازرسی کل کشور و ایفای وظیفه مندرج در ماده 12 قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور، کمیسیون اصول 88 و 90 قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی و واحدهای نظرسنجی دستگاهها و رسانه های جمعی و مطبوعات.
15. شناسایی سوء جریان و مفاسد اداری از طریق بازرسی های آشکار و پنهان و ارائه گزارش های لازم به بالاترین مقام اجرایی دستگاه و سایر مراجع ذیربط.
16. تهیه و تدوین شاخص های سنجش میزان سلامت اداری دستگاه و اندازه گیری سالیانه آن و ارایه به مراجع ذیربط.
17. استقرار نظام ارتباطات مردمی در سطح دستگاه، سازمان¬ها، مؤسسات و شرکت های وابسته و واحدهای استانی.
18. استقرار سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت (سامد) در سطح دستگاه، سازمان ها، مؤسسات و شرکت¬های وابسته و واحدهای استانی و شهرستانی و فراهم نمودن ارتباط سامد با سایر اتوماسیون¬های دستگاه متبوع و روز آمد نمودن آن.
19. هماهنگی و تعامل دو سویه بین مردم و دستگاه و دریافت موارد مردمی از قبیل: درخواست، شکایت، پیشنهاد، طرح، ایده، گزارش و تقدیر و تشکر در ملاقات های چهره به چهره مردم با مقامات عالی وزارت.
20. برقراری امکان مراجعه حضوری و غیرحضوری در بستر سامد و ایجاد امکان دسترسی به اطلاعات خدمات ارائه شده به متقاضیان برای مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری و سامد.
21. جمع بندی شکایات در مقاطع سه ماهه و تجزیه و تحلیل علل بروز شکایات و ارائه گزارش به بالاترین مقام اجرایی دستگاه و سایر مراجع ذیربط.
22. انجام مطالعات و تحقیقات در ارتباط با موضوعات مدیریت و ارزیابی عملکرد، پاسخگویی و رسیدگی به شکایات (ارتباطات مردمی) و بازرسی در دستگاه و ارایه پیشنهاد.
6- دبیرخانه هیات مرکزی گزینش
1. تشکیل پرونده‌های گزینشی اعضاء هسته‌ها و دبیرخانه هیأت و انجام اقدامات لازم نظیر تحقیق و استعلام با نظر هیئت مرکزی.
2. ارائه اطلاعات و گزارشات به هیأت مرکزی جهت ایجاد هسته‌های گزینش و یا هر گونه تغییرات لازم در هسته‌ها .
3. بررسی و ارزیابی امور هسته‌ها و واحدهای مربوط از نظر رعایت ضوابط و معیارهای مصوب و تهیه گزارش لازم با نظر و حکم هیأت مرکزی گزینش.
4. پی‌گیری و دریافت گزارش ماهیانه از اقدامات انجام شده توسط هسته‌های گزینش و ارائه به هیأت مرکزی گزینش .
5. انجام کلیه امور پشتیبانی هیأت مرکزی و هسته‌های گزینش اعم از اداری، روابط عمومی، تدارکات و نظیر آنها.
6. تهیه دستور جلسات هیأت مرکزی گزینش بر اساس پیشنهادات اعضاء به هیأت و انجام مراحل مقدماتی و طرح در جلسات هیئت مرکزی.
7. تهیه و تنظیم صورتجلسات هیأت مرکزی و ابلاغ و پی‌گیری مصوبات و تصمیمات متخذه و ارسال آن به هیأت عالی گزینش.
8. تهیه و تدوین پیش نویس دستورالعمل¬های مورد نیاز در صورت تفویض از طرف هیأت مرکزی.
9. پی‌گیری اجرای کلیه مصوبات هیأت عالی و دستورالعمل¬های صادره از سوی هیأت مرکزی به هسته‌های گزینش.
10. دریافت و طرح شکایات مرحله دوم تجدید نظر از¬ آراء هسته‌های گزینش و شکایات واصله از مراجع ذیصلاح و انجام اقدامات لازم طبق نظر هیأت مرکزی و ارائه گزارشات لازم به هیأت مذکور جهت اعلام نتیجه .
11. پی‌گیری شکایات واصله مرحله بدوی تا اعلام پاسخ به شاکیان توسط هسته‌های گزینش.
12. دریافت اعلام نیازهای آموزشی اعضای هسته‌های گزینش و طرح موضوع در هیأت مرکزی و فراهم آوردن امکانات لازم جهت اجرای دوره‌ها با نظر هیأت مرکزی و تائید هیأت عالی گزینش.
13. پیگیری و اقدام در خصوص مواردی که نیاز به تائید هیأت مرکزی و هیأت عالی گزینش دارد نظیر تائید اعضاء هیأت، هسته‌ها، تهیه جزوات و غیره.
14. انعکاس کلیه گزارشات مربوط به اقدامات انجام شده، در هسته‌های مختلف گزینش به هیأت مرکزی
15. تهیه و تنظیم گزارشهای مربوط به عملکرد اعضاء هسته‌های گزینش از نظر پیش‌گیری از ورود عناصر اخلالگر و نفوذی در هسته با نظر هیأت مرکزی گزینش جهت ارائه به هیأت عالی گزینش.
16. بررسی و تعیین صلاحیت عقیدتی، سیاسی و اخلاقی متقاضیان ورود به خدمت وزارتخانه از طریق هسته‌های گزینش.
17. حفاظت و نگهداری پرونده‌ها و اطلاعات جمع آوری شده در رابطه با گزینش افراد بصورت محرمانه.
18. انجام مراحل اجرایی گزینش با اعلام ادارة کل امور اداری و بررسی وتعیین صلاحیت اخلاقی ، اعتقادی و سیاسی داوطلبان ورودبه خدمت اعم از رسمی ، غیررسمی ، پیمانی و مشمولین قانون کار.
19. انجام مراحل اجرایی گزینش کارکنان متصدی مشاغل حساس ، اعزامی به ماموریت های خارج ازکشور، مامور یا انتقال به وزارت متبوع.
20. انجام مراحل گزینش درخصوص به کارگیری مجدد مستخدمین رسمی وثابت که رابطة استخدامی آنان با وزارت متبوع قطع شده باشد.
21. بررسی و تأیید صلاحیت کارکنان هسته .
22. صدور رأی درمراحل بدوی و تجدید نظر و اعلام آن به ادارة کل اموراداری.
23. بررسی و رسیدگی به شکایات درمرحلة تجدید نظردرچارچوب قوانین ومقررات مربوطه.
24. انجام مصاحبه با داوطلبان پذیرفته شده در آزمون اختصاصی.

7- مرکز فناوری اطلاعات و رسانه¬ها ی دیجیتال
1. مطالعه، برنامه¬ریزی و تدوین مستندات راهبردی در زمینه رسانه¬ها و فعالیت¬های فرهنگی دیجیتال و کاربری فن¬آوری اطلاعات و ارتباطات در بخش فرهنگ کشور و انتشار نتایح حاصله.
2. مطالعه، برنامه¬ریزی و تدوین مستندات راهبردی در زمینه سامانه¬ها وخدمات مخابراتی و ارتباطی، کاربری فن¬آوری¬اطلاعات ¬و ارتباطات، مدیریت متمرکز اسناد، اطلاعات، محتوا و بسته¬های نرم افزاری و امنیت اطلاعات و ارتباطات در وزارت متبوع.
3. مطالعه، تدوین و نظارت بر استانداردها و نظام¬های رتبه بندی رسانه¬ها، فعالیت¬ها و آثار، محصولات و خدمات فرهنگی، هنری و رسانه¬ای دیجیتال، ابزارها، خدمات و مراکز مرتبط و ضوابط و مقررات اعطای آن¬ها در چارچوب قوانین مربوط.
4. مطالعه و بررسی واژگان و عبارات فارسی مناسب برای پدیده¬های حوزه فن¬آوری اطلاعات و ارتباطات و رسانه¬ها و فعالیت¬های فرهنگی دیجیتال با همکاری با فرهنگستان¬های جمهوری اسلامی ایران و اشاعه کاربری واژه¬ها و عبارات فارسی به¬جای واژگان بیگانه.
5. نظارت، هماهنگی وتدوین ضوابط و مقررات و تأیید تعهد و پرداخت وجوه و چگونگی استفاده، خرید و حمایت از آثار، محصولات، سامانه ها، رسانه¬ها، نرم افزارها، سخت افزارها و خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط کلیه واحدهای سازمانی وزارت متبوع.
6. تهیه و تدوین ضوابط و مقررات، ثبت، صدور مجوز تأسیس، انحلال، دسترسی، نصب و استفاده از تجهیزات مربوط و تأسیس دفاتر و نظارت بر فعالیت اشکال مختلف رسانه¬های برخط از قبیل
رسانه¬های گروهی اینترنتی، مخابراتی، کابلی، بی¬سیم، ماهواره¬ای و سامانه¬های پیام¬ده و کاربرمحور و خدمات مرتبط.
7. تهیه وتدوین ضوابط و مقررات، صدور اجازه تأسیس و انحلال و نظارت¬ بر¬فعالیت ¬واحدها، مؤسسات و مراکز فعالیت¬های¬فرهنگی دیجیتال از قبیل نشر دیجیتال برخط و برحامل دیجیتال، تکثیر و تولید حامل¬دیجیتال،پدیدآوردن وتهیه¬کردن¬بسته¬های¬نرم افزاری¬ رسانه¬ای(مانند چند رسانه¬ای¬ها، دایرةالمعارف¬ها)، خدمات تخصصی، ویرایش و پردازش محتوا با استفاده از ابزارهای مبتنی بر فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات و سایر خدمات مرتبط.
8. تهیه و تدوین ضوابط و مقررات، صدور مجوز تأسیس و انحلال و نظارت بر سامانه¬های الکترونیک عرضه و توزیع آثار، محصولات و خدمات فرهنگی، هنری،مطبوعاتی و رسانه¬ای و نیز فعالیت¬های تجاری در زمینه توزیع، تکثیر و عرضه بسته نرم¬افزاری، داده و محتوای دیجیتال و حامل¬های دیجیتال حاوی بسته¬های نرم افزاری، داده و محتوا از قبیل واحدهای صنفی، فروشگاه¬ها و
سامانه¬های عرضه برخط .
9. تهیه و تدوین ضوابط و مقررات و بررسی نرم افزارهای رایانه¬ای و محتوای آن¬ها از جهت فرهنگی با همکاری سایر حوزه های تخصصی وزارت متبوع و صدور مجوز، وضع ضوابط و مقررات و نظارت بر انتشار بسته های نرم افزاری رایانه¬ای و آثار و محصولات نرم افزاری دیداری، شنیداری و نوشتاری که با کمک نرم افزار پردازش شده و به صورت یک پدیده مستقل تهیه و ارائه می¬شود.
10. تهیه و تدوین ضوابط و مقررات، صدور مجوز و نظارت بر واردات، صادرات، تولید، عرضه و ارائه سامانه¬ها، نرم افزارها، تجهیزات، و خدمات مبتنی بر فن¬آوری اطلاعات و ارتباطات که برای پدیدآوردن، تکثیر، نشر، عرضه و اجرای آثار، محصولات و خدمات فرهنگی، هنری، مطبوعاتی و رسانه¬ای مورد استفاده قرار می¬گیرد.
11. تهیه و تدوین ضوابط و مقررات، صدور مجوز تأسیس و انحلال و نظارت بر فعالیت¬ مراکز اعطای استاندارد و رتبه بندی رسانه¬ها، فعالیت¬ها و آثار، محصولات و خدمات فرهنگی، هنری و رسانه¬ای دیجیتال، کاربری فن¬آوری اطلاعات و ارتباطات در پدیدآوردن، انتشار، تکثیر، عرضه و اجرای آثار فرهنگی، هنری،مطبوعاتی و رسانه¬ای و ابزارها، خدمات و مراکز مرتبط.
12. تهیه و تدوین ضوابط و مقررات، صدور مجوز تأسیس و انحلال، نظارت¬ بر فعالیت و حمایت از تشکل¬های صنفی مربوط به وظایف و مأموریت¬های محوله.
13. تهیه و تدوین ضوابط و مقررات، صدور مجوز، نظارت بر برگزاری و حمایت از مسابقات، جشنواره ها، بازارچه ها و نمایشگاه¬های بین¬المللی، ملی و استانی رسانه¬ها، فعالیت¬های فرهنگی، آثار، محصولات و خدمات فرهنگی، هنری و رسانه¬ای دیجیتال و نیز مشارکت و حضور دست اندرکاران داخلی در مسابقات، جشنواره ها، بازارچه ها و نمایشگاه¬های یاد شده در خارج از کشور.
14. تهیه وتدوین ضوابط و مقررات، صدور مجوز تأسیس و انحلال و نظارت بر فعالیت و حمایت از ایجاد، استمرار فعالیت و توسعه مجتمع¬های فرهنگی دیجیتال، خانه های فرهنگی دیجیتال، شهرک ها و مراکز توانمندسازی (رشد) رسانه¬ها و فعالیت¬های فرهنگی دیجیتال و نیز بخش¬های ویژه رسانه¬ها و فعالیت¬های فرهنگی دیجیتال در پارک¬های علم و فن¬آوری و مراکز رشد.
15. تهیه ¬و تدوین ضوابط و مقررات، نظارت، اعطای مشوق¬ها و حمایت از صادرات، حضور فعال و اثر گذار و جذب مخاطب در عرصه جهانی، سرمایه گذاری و مشارکت خارجی، اقدامات تبلیغی و ترویجی و برگزاری سالانه مسابقات، نمایشگاه¬ها، جشنواره¬ها و بازارچه¬های ملّی و منطقه ای و بین المللی در زمینه رسانه ها،آثار و محصولات فرهنگی و هنری رسانه های دیجیتال.
16. تدوین استانداردها و حمایت از ابزارهای ویرایش و سامانه¬های مبتنی بر خط و زبان فارسی و تاریخ هجری شمسی.
17. تهیه و تدوین ضوابط و مقررات، مدیریت و حمایت از ایجاد، نگهداری، پشتیبانی، توسعه، ارتقاء، تبلیغ و ترویج و آموزش کاربری سامانه¬های ملی بخش فرهنگ کشور از قبیل شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران، درگاه ملی فرهنگ، گنجینه ملی دیجیتال فرهنگ و هنر.
18. تهیه و تدوین و ضوابط و دستورالعمل¬ها، تأمین امنیت و حفاظت از نرم¬افزارها و سخت¬افزارهای رایانه¬ای، سامانه¬ها و درگاه¬های ارتباطی و اطلاعاتی و اسناد، اطلاعات و محتوای دیجیتال وزارت متبوع با نظارت مرکز حراست.
19. تهیه و تدوین و نظارت بر اجرای دستورالعمل¬های کاربری و دسترسی، مدیریت، نظارت و تدارک و تأمین کالا و خدمات مربوط به پیاده¬سازی، نگهداری، ، پشتیبانی، ارتقاء، توسعه، آموزش سامانه¬های سخت افزاری و نرم افزاری، خدمات، وسایل و تجهیزات مبتنی بر فن¬آوری اطلاعات و ارتباطات، مخابرات، ارتباطات، تلفن¬خانه برای تمامی واحدهای سازمانی وزارت متبوع به¬صورت متمرکز .
20. وضع مقررات ضوابط و دستورالعمل¬ها یا پیشنهاد تصویب یا اصلاح قوانین و مقررات مربوط به وظایف و مأموریت¬های محوله برای تصویب در هیات وزیران، شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر مراجع ذی¬صلاح در چهارچوب موازین قانونی.
21. هدایت رسانه¬ها، فعالیت ¬ها، آثار، محصولات و خدمات فرهنگی، هنری و رسانه¬ای دیجیتال کشور در جهت ترویج فرهنگ اسلامی- ایرانی، شناساندن مبانی انقلاب اسلامی به جهانیان، مقابله با تهاجم فرهنگ بیگانه و سایر اهداف فرهنگی نظام جمهوری اسلامی.
22. حمایت از رسانه¬ها، فعالیت¬ها و آثار، محصولات و خدمات فرهنگی، هنری و رسانه¬ای دیجیتال، کاربری فن¬آوری اطلاعات و ارتباطات در پدیدآوردن، انتشار، تکثیر، عرضه و اجرای آثار فرهنگی، هنری، مطبوعاتی و رسانه¬ای و ابزارها، خدمات و مراکز مرتبط.
23. حمایت از انجام فعالیت¬های پژوهشی، در حوزه رسانه ها و فعالیت¬ها فرهنگی و هنری دیجیتال، کاربری فن¬آوری¬ اطلاعات و ارتباطات در بخش فرهنگ کشور و تعامل فرهنگ و فن¬آوری اطلاعات و ارتباطات.
24. حمایت از انجام فعالیت¬های، فرهنگی، آموزشی، رسانه¬ای، تبلیغی و ترویجی از قبیل برگزاری دوره¬ها و کارگاه¬های آموزشی، پدیدآوردن و انتشار محتوایی، آثار و محصولات فرهنگی، هنری و رسانه¬ای مانند فیلم، کتاب، نشریه و رسانه برخط در حوزه وظایف و مأموریت¬های محوله.
25. فراهم آوردن بسترهای مورد نیاز و اعمال تدابیر و حمایت¬های لازم برای توسعه فن¬آوری اطلاعات و ارتباطات و دانش و مهارت¬های عمومی و تخصصی مرتبط در پدیدآوردن، انتشار، تکثیر، عرضه و اجرای آثار فرهنگی، هنری،مطبوعاتی و رسانه¬ای.
26. فراهم آوردن بسترهای مورد نیاز و اعمال تدابیر و حمایت¬های لازم برای توسعه فرهنگ عمومی و ارتقای دانش، مهارت و مشارکت عمومی در زمینه کاربری و بهره گیری مناسب از فن¬آوری اطلاعات و ارتباطات و ابزارهای مبتنی برآن و رسانه ها و آثار، محصولات و خدمات فرهنگی و هنری دیجیتال.
27. همکاری و هماهنگی با دستگاه¬ها و مراجع قضایی، انتظامی، امنیتی و اجرایی در خصوص تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه¬ای، مقابله با جرایم، تخلفات، ناهنجاری¬ها و تعیین مصادیق و پالایش محتوای غیرمجاز در حامل¬های دیجیتال، رسانه¬های برخط، شبکه¬های پستی و ارتباطی و سامانه¬های مخابراتی و اطلاع رسانی و سایر اشکال فضای دیجیتال، مقابله با تکثیر، توزیع و عرضه غیر مجاز آثار، محصولات و خدمات فرهنگی، هنری، رسانه¬ای و سایر وظایف و مأموریت¬های محوله.
28. تعامل، همکاری، مشارکت در جلسات و فعالیت¬ها و پیشنهاد عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان ها، مؤسسات، مجامع و مراجع خارجی، بین المللی و منطقه¬ای در اجرای وظایف محوله با هماهنگی وزارت امورخارجه و سایر دستگاه¬های اجرایی ذیربط.
29. ایجاد و اداره سامانه مدیریت داده به منظور تمرکز ، گردآوری، نگه¬داری، طبقه بندی و فراهم آوردن دسترسی¬های مجاز به اسناد، اطلاعات، بسته¬های نرم¬افزاری، محتوای نوشتاری، دیداری، شنیداری و سایر دادهایی که واحد های حوزه مرکزی وزارت متبوع در حین انجام وظایف خود تولید، دریافت، مبادله، منتشر یا خریداری می¬نمایند.
30. ایجاد مدیریت متمرکز، پشتیبانی، ارتقاء و توسعه سامانه¬های نرم افزاری و ارتباطی اطلاع رسانی، رسانه¬های برخط برای تمامی واحدهای سازمانی وزارت متبوع.
31. طراحی، استقرار و ارتقا مستمر سیستم مدیریت امنیت اطلاعات در وزارت متبوع براساس استانداردهای ملی مربوط و با نظارت مرکز حراست.
3
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کورش قلی زاده