دوشنبه, 07 خرداد 1403

 



موضوع: امور فرهنگي آستان قدس رضوي

امور فرهنگي آستان قدس رضوي 10 سال 8 ماه ago #36005

باعرض سلام و ادب خدمت استاد ارجمند جناب آقاي قلي زاده، موضوع اينجانب درخصوص امور فرهنگي آستان قدس رضوي مربوط به درس سازمانها و مراكز فرهنگي به شرح ذيل جهت استحضار ايفاد مي گردد:


تابستان 92


آستان قدس رضوی بنیادی است که در شهر مشهد بنا شده است و متولی حرم و موقوفات علی بن موسی الرضا (امام هشتم شیعیان) است. فعالیت‌های آستان قدس رضوی در راستای حفظ احیای موقوفات و ایفای تعهدات بر اساس نیات واقفان و نیازهای زائران شهر مشهد است.
پیشینه
تولیت آستان قدس از آغاز دوران صفوی و رسمی شدن مذهب تشیع در ایران اهمیت یافت و توسط پادشاه وقت تعیین می‌گردید. پس از انقلاب اسلامی انتخاب تولیت بر عهده ولی فقیه گذاشته شد. تولیت آستان قدس رضوی از ابتدای انقلاب به حکم روح الله خمینی با عباس واعظ طبسی است.
ساختار
این سازمان شامل شش حوزهٔ معاونت، یک سازمان اقتصادی که سرپرستی حدود پنجاه شرکت اقتصادی را بر عهده دارد و پانزده موسسه و بنیاد فرهنگی و اجتماعی زیر نظر شورای عالی فرهنگی است.
این بنیاد با استفاده از کمک‌های مردمی اهدا شده توسط ۸ میلیون زائر حرم علی بن موسی الرضا [سالیانه] توانست ۹۰٪ زمین‌های قابل کشت در محدودهٔ خود را خریداری کند. ارزش تقریبی این زمین‌ها تا حدود ۲۰ بیلیون دلار تخمین زده شده است. این بنیاد بزرگترین کارفرما در استان خراسان است که مجری ۵۶ شرکت شامل کارخانه‌های کوکاکولا و دو دانشگاه است و گفته می‌شود فعالیت خود را به حوزهٔ خودروسازی نیز گسترش داده است. تولیت این بنیاد با عباس واعظ طبسی است که از افراد قدرتمند مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

در پي پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي به رهبري قائد عظيم الشان حضرت آيت ا... العظمي امام خميني (قدس سره الشريف) و با توجه به عنايت خاص توليت عظماي آستان قدس رضوي نسبت به گسترش و توسعه فعاليتهاي فرهنگي در تاريخ 8/7/1365 بنياد فرهنگي رضوي بنا نهاده شد و تحت شماره 25/65 به ثبت رسيد.
دراين سال فعاليتهاي بنياد با هدف تاسيس موسسات و مجتمع هاي آموزشي در سطوح مختلف از دبستان تا دانشگاه به منظور فراهم آوردن امكانات و تسهيلات آموزشي و تحصيل علوم و فنون مورد نياز كشور براي تربيت نيروي انساني متخصص آغاز گرديد.
موفقيت بنياد در ايجاد واحد هاي آموزشي در توفيق دانش آموزان اين واحد ها در ورود به دانشگاههاي بر تر كشور براي تكميل مدارج علمــي و تخصصــي مسئولان آستان قدس رضوي را بر آن داشت تا با بهره گيري از رهنمودهاي داهيانه حضرت آيت ا... العظمي خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي (مدظله العالي) به منظور حفظ روند موفقيت هاي بدست آمده و گسترش زمينه فعاليتها در اهداف موسسه تجديد نظر نموده و با تفكيك سطوح آموزش به آموزش پيش دانشگاهي و دانشگاهي وظيفه بنياد را در سطح آموزش تا دانشگاه متمركــز گردانــد تا با استعانت از عنايات امام همام حضرت ثامن الائمه علي ابن موسي الرضا (عليه آلاف التحيه و الثنا) و با توسعه بيشتر واحد هاي آموزشي خدمات خود را به توده هاي وسيعتري از مشتاقان كسب علم و دانش ارائه نمايد.
سياست تربيتي بنياد فرهنگي رضوي بر دو محور استوار است يكي از اين محور ها ايجاد معنويت در فضاي آموزشي و بالا بردن معرفت مذهبي و دوم ايجاد نشاط و شادابي در قالب آموزه هاي ديني است. ايجاد ارتباط معنوي نقش بسيار سازنده اي در ساختن آينده نونهالان و دانش آموزان دارد , در مدارس امام رضا (عليه السّلام) در مقاطع ابتدايي , راهنمايي و متوسطه تمام درس ها تخصصي شده است و به شخصيت معلم بهاي بسياري داده شده تا جايي كه سعي برآن بود متعهدترين و اخلاق گراترين افراد به اين شغل كه ميراث انبياء است به كار گرفته شوند.
بنياد فرهنگي رضوي با بكارگيري بهترين مدرسان , كارگاههاي مجهز, برنامه هاي نوين آموزشي گام هاي برتري در امر آموزش برداشته است و در اين نهاد , اساس آموزش برخلاقيت است. اين بنياد با كم كردن فاصله معلم و دانش آموز از طريق ايجاد همياري مي تواند الگوي مناسبي در زمينه آموزش و پرورش كشور باشد.
در هرحال بي شك عنايت امام رضا (ع) به اين مدارس در موفقيت هاي دانش آموزان و معلمان بنياد فرهنگي تاثير بسزايي داشته است. مدارس امام رضا (ع) حرم علمي آقا علي ابن موسي الرضا (ع) مي باشد لذا تمامي 700 نيروي شاغل در اين مدارس خود را خادمان حرم علمي آن امام همام مي دانند.
کسب رتبه های عالی در کنکور سراسری و پذیرفته شدن تعداد زیادی از فارغ التحصیلان مراکز پیش دانشگاهی امام رضا (علیه السلام) در این کنکور ، کسب مدال نقره المپیاد جهانی ، کسب رتبه در جشنواره خوارزمی و کسب عنوان ممتاز در مسابقات فرهنگی کشوری ، از مهم ترین دستاوردهای این بنیاد در سال های گذشته بوده است.
تلاش های قابل توجه بنیاد فرهنگی رضوی برای اجرای تعلیم و تربیت اسلامی و رضوی باعث شد تا مؤسسه مشاور و پژوهش بین المللی OTHER WAYS جایزه طلایی کیفیت خود را در سال 2002 به این بنیاد اهدا کند.
هدف
تربيت جوانان و نوجوانان با استعداد جهت نيل به مراتب علمي همراه با پرورش روحيه مذهبي و تعهد ديني .پايان
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کورش قلی زاده