یکشنبه, 30 ارديبهشت 1403

 



موضوع: اساسنامه جهاددانشگاهی

اساسنامه جهاددانشگاهی 10 سال 8 ماه ago #35806

الناز اصغري
كارشناسي امور فرهنگي


فهرست

اساسنامه .................................................................. 1


مجموعه مقررات تشکیلات ...................................... 10

ساختار تشکیلاتی .................................................. 27

هیات ها،شوراها و کمیته ها............................ 35









اساسنامه جهاددانشگاهی

مقدمه :

در پي فرمان رهبر كبير انقلاب اسلامي حضرت امام خميني – قدس سره- درتاريخ 23/3/59 مبني بر تشكيل ستاد انقلاب فرهنگي ، ستاد مزبور در جلسه مورخ 16/5/59 به منظور تحقق بخشيدن به اهداف انقلاب فرهنگي ، جهاددانشگاهي را به عنوان يك نهاد انقلابي و برخاسته از انقلاب فرهنگي تاسيس كرد . پس از تبديل ستاد به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ، اساسنامه اين نهاد در تاريخ 11/9/65 مورد تجديدنظر قرار گرفت و با حذف وظيفه مشاركت در مديريت اداره دانشگاهها و تاكيد بر انجام فعاليتهاي فرهنگي و تحقيقاتي به منظور اسلامي شدن دانشگاهها به تصويب رسيد.
بار ديگر شوراي عالي انقلاب فرهنگي با عنايت به شرايط جديد دانشگاهها در تاريخ 22/8/69 مصوبه اي را به تصويب رساند كه در آن جهاددانشگاهي به عنوان پلي ميان دانشگاه و بخش صنعتي ، خدماتي كشور معرفي گرديد . در اين مصوبه دو وظيفه عمده انجام تحقيقات علمي و فعاليتهاي فرهنگي همچنان بعهده اين نهاد مي باشد . بر مبناي اين مصوبه اساسنامه جديد جهاددانشگاهي به شرح ذيل به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيد.

ماده اول : تعريف
جهاددانشگاهي نهادي است عمومي و غيردولتي زيرنظر شوراي عالي انقلاب فرهنگي ، داراي شخصيت مستقل و از لحاظ اداري ، استخدامي و مالي تابع مقرراتي است كه در چارچوب اختيارات قانوني به تصويب هيات امناي جهاددانشگاهي مي‌سد.

ماده دوم : اهداف
• گسترش تحقيقات و شكوفايي روحيه تتبع و استعدادها در سطح جامعه براي نيل به خوداتكايي
• توسعه امور فرهنگي در سطح جامعه از طريق همكاري با حوزه ، دانشگاه و ساير مراجع و نهادهاي فرهنگي به خصوص براي نسل جوان
• گسترش طرحهاي كاربردي و نيمه صنعتي از طريق پيوند با مراكز علمي وتحقيقاتي به منظور به كارگيري نتايج پژوهش
ماده سوم :
وظايف كلي جهاد عبارت است از :
1. تبليغ و ترويج فرهنگ و هنر اسلامي و برنامه ريزي فرهنگي و تربيتي و ايجاد آمادگي فكري و مكتبي در قشر جوان بخصوص دانش آموزان دبيرستاني و دانشجويان به منظور مقابله با غرب زدگي و انحرافات در چارچوب سياستهاي فرهنگي كشور
2. ايجاد تشكيلات مناسب به منظور تأليف ، ترجمه و انتشار كتب ، نشريات نتايج تحقيقات و مقالات علمي ، فرهنگي و توليد مواد كمك آموزشي
3. انجام دادن تحقيقات توسعه اي و كاربردي
4. پي گيري طرحهاي تحقيقاتي جهاد تا پايان مرحله نيمه صنعتي و صنعتي
5. ارائه خدمات علمي – فني در زمينه هاي مختلف مورد نياز جامعه
6. حمايت ، تشويق و جذب دانشجويان و پژوهشگران جوان و مستعد و برنامه ريزي و ايجاد شرايط و امكانات لازم به منظور فراهم آوردن زمينه فعاليتهاي علمي و پژوهشي آنان بر مبناي شناخت مشكلات واقعي و نيازهاي تخصصي جامعه
7. اجراي دوره هاي رسمي آموزش هاي علمي – كاربردي مطابق ضوابط و مقررات آموزش عالي كشور
8. ايجاد تشكيلات آموزشي و تحقيقاتي مطرح شده در بندهاي اين ماده براساس قوانين و مقررات آموزش عالي
9. مشاركت در ايجاد زمينه هاي مناسب براي اشتغال بيشتر فارغ التحصيلان دانشگاهي
تبصره : خدمات علمي فني شامل : انجام دادن آزمايش هاي كيفي، بررسي پيشنهاد استانداردها ، جمع آوري و پردازش داده هاي علمي ، انتشار مدارك و داده هاي علمي ، ترويج فنون و انجام دادن مشاوره علمي و ارائه كمكهاي فني و انجام دادن خدمات بهداشتي و درماني و تشخيص پزشكي مي شود.
ماده چهارم : اركان جهاددانشگاهي
1. هيأت امناء
2. شوراي علمي
3. رئيس جهاددانشگاهي
ماده پنجم :
هيأت امناء به عنوان عالي ترين مرجع سياستگذاري جهاد متشكل از اين افراد است :
1. رئيس جهاددانشگاهي (رئيس هيأت امناء)
2. وزير علوم ، تحقيقات و فناوري يا نماينده ايشان
3. وزير بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي يا نماينده ايشان
4. رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي يا نماينده ايشان
5. دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي
6. رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها يا يكي از اعضاء شوراي نمايندگان مقام معظم رهبري در دانشگاهها به انتصاب آن شورا
7. سه نفر از شخصيتهاي علمي، فرهنگي و اجتماعي يا اعضاي هيأت علمي در جهاددانشگاهي به پيشنهاد رئيس جهاددانشگاهي و براساس ماده 2 اصلاحي قانون تشكيل هيأتهاي امناء دانشگاهها
تبصره : احكام اعضاي هيات امناء از سوي رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي به مدت چهار سال صادر خواهد شد.
ماده ششم :
وظايف هيأت امناء عبارت است از :
1. سياست گذاري و تعيين خط مشي كلي و تصويب برنامه هاي توسعه جهاددانشگاهي
2. تصويب تشكيلات و نمودار سازماني جهاددانشگاهي
3. تصويب ضوابط مالي ، معاملاتي ، اداري و استخدامي
4. تصويب بودجه ، حسابها و ترازنامه سالانه جهاددانشگاهي و نيز تصميم گيري درباره درآمدها و قبول كمك و هدايا
5. تصويب اساسنامه مراكز تحقيقاتي ، شركتها و مؤسسات وابسته به جهاددانشگاهي در چارچوب قوانين و مقررات جاري
6. تصويب اصول كلي همكاري علمي و اقتصادي با ساير مؤسسات
7. تأييد رؤساي مراكز تحقيقاتي علمي، فرهنگي و مؤسسات وابسته كه از سوي رئيس جهاد پيشنهاد مي‌شوند.
8. تصويب آيين نامه داخلي هيأت امناء و آيين نامه داخلي شوراي علمي
9. نظارت و ارزيابي نسبت به حسن اجراي مصوبات هيات امناء و فعاليتهاي جهاد
10. پيشنهاد تغيير در اساسنامه جهاددانشگاهي به شوراي عالي انقلاب فرهنگي
ماده هفتم :
جهاددانشگاهي زيرنظر شوراي عالي انقلاب فرهنگي فعاليت مي كند و رئيس آن به عنوان بالاترين مقام اجرايي اين نهاد بدين صورت تعيين مي شود :
• براي اولين بار، يك نفراز ميان افراد پيشنهادي اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي از طرف شوراي عالي انتخاب و با حكم رياست شوراي عالي منصوب مي شود .
• مدت رياست جهاددانشگاهي هر بار سه سال مي باشد .
• انتخاب رئيس جهاددانشگاهي براي دوره هاي بعد بنا به پيشنهاد هيأت امناء و تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي مي باشد.

ماده هشتم :
وظايف و اختيارات رئيس جهاد:
1. اداره كليه امور جهاد در چارچوب اساسنامه و مقررات
2. پيشنهاد روساي مراكز تحقيقاتي علمي و فرهنگي و مؤسسات وابسته جهاد به هيأت امناء
3. نمايندگي رسمي جهاد در مراجع قانوني و حقوقي با حق توكيل به غير
4. تصويب آيين نامه ها و مقررات اجرايي براساس ضوابط مصوب شوراي علمي و هيأت امناء
5. تنظيم بودجه و تهيه گزارش عملكرد سالانه و ارائه به شوراي علمي و هيأت امناء
6. اجراي مصوبات هيأت امناء
7. تهيه و تنظيم آيين نامه ها و ضوابطي كه بايد به تصويب شوراي علمي و هيأت امناء برسد.
ماده نهم :
به منظور تعيين خط مشي و نظارت بر فعاليتهاي علمي و پژوهشي و فرهنگي ، شوراي علمي جهاددانشگاهي تشكيل مي گردد. اعضاي شوراي علمي عبارتند از :
1. رئيس ، معاون آموزشي ، معاون پژوهشي و معاون فرهنگي جهاددانشگاهي
2. سه نفر از اعضاي هيأت علمي و پژوهشي ارشد جهاددانشگاهي بنا به پيشنهاد گروههاي علمي و مطابق مقررات و تعاريف مصوب آموزش عالي كشور
3. دو نفر از صاحب نظران فرهنگي جهاددانشگاهي به انتخاب رئيس
4. دو نفر از مسئولان مراكز پژوهشي و فرهنگي وابسته به جهاددانشگاهي به انتخاب رئيس
تبصره : نحوه پيشنهاد دعوت عضويت افراد موضوع بند «2» و نيز چگونگي تشكيل جلسات شوراي علمي مطابق آيين نامه اي است كه از طرف رئيس براي تصويب هيأت امناء پيشنهاد مي شود.

ماده دهم :
وظايف شوراي علمي بدين شرح است :
1. تعيين سياستهاي تفصيلي و اولويتهاي پژوهشي ، آموزشي ، فرهنگي و انتشاراتي بنا به پيشنهاد مسئولان مراكز
2. نظارت بر نحوه برگزاري دوره هاي آموزشي علمي – كاربردي
3. نظارت بر نحوه تأمين هزينه هاي تحصيلي (بورس ها) و فرصتهاي مطالعاتي
4. تصويب آيين نامه هاي چاپ و نشر كتب، مجلات و مقالات علمي و فرهنگي
5. تصويب مقررات عقد قرارداد ، اجراء و بكارگيري نتايج طرحهاي تحقيقاتي خدماتي
6. اظهارنظر در مورد گزارش عملكرد سالانه جهاددانشگاهي كه به وسيله معاونان تهيه و از طريق شوراي هماهنگي به شوراي علمي ارائه مي شود .
7. بررسي و اظهارنظر درباره مقررات استخدام و ارزشيابي اعضاي هيأت علمي وارائه پيشنهاد به هيأت امناء
8. تصويب ضوابط نحوه فعاليتهاي مراكز فرهنگي جهاددانشگاهي و نظارت بر اجراي آن فعاليتها
ماده يازدهم :
شوراي هماهنگي به منظور ايجاد هماهنگي در امور اجرايي و مديريتي و نظارت بر عملكرد واحدهاي جهاددانشگاهي ،زيرنظر رئيس تشكيل مي گردد.
اعضاي شوراي هماهنگي عبارتند از:
1. معاونان جهاددانشگاهي
2. مسئولان مراكز علمي و پژوهشي و فرهنگي
تبصره : نحوه تشكيل و تصميم گيري درباره وظايف شوراي هماهنگي تابع آيين نامه داخلي مصوب همين شوراست .
ماده دوازدهم :
وظايف شوراي هماهنگي بدين شرح است :
1. فراهم كردن زمينه هاي اجرايي مصوبات هيأت امناء و شوراي علمي و همچنين آيين نامه ها و بخشنامه‌هاي صادر شده از سوي رئيس جهاددانشگاهي
2. بررسي آيين نامه ها و ضوابط اجرايي جهاددانشگاهي و تهيه پيشنهادهاي اصلاحي ، طرحها و برنامه هايي كه بايد در دستور كار هيأت امناء و شوراي علمي قرار گيرد.
3. پيشنهاد اصلاحات اداري و تشكيلاتي به هيأت امناء از طريق رئيس جهاددانشگاهي
4. ايجاد هماهنگي بين مراكز مختلف علمي ، پژوهشي و فرهنگي
5. بررسي و اظهارنظر در مورد نحوه اجراي آيين نامه ها و بخشنامه ها و نظارت بر عملكرد مراكز علمي ، پژوهشي و فرهنگي
6. بررسي و اظهارنظر درمورد بودجه سالانه جهاددانشگاهي
ماده سيزدهم :
منابع اعتبارات جهاددانشگاهي عبارتند از :
1. اعتباراتي كه همه ساله در رديفي مجزا در بودجه دولت منظور و تصويب مي شود .
2. كمكهاي بلاعوض بنياد مستضعفان و سازمان حج و اوقاف و امور خيريه پس از تصويب آنها
3. وجوهي كه جهاددانشگاهي بابت ارائه خدمات ، اجراي طرحها براي سازمانها و اشخاص حقوقي و حقيقي ، فروش توليدات و مؤسسات وابسته و تجاري كردن تحقيقات تحصيل مي كند .
4. ساير كمكها و هداياي نقدي و غيرنقدي
5. استفاده از تسهيلات بانكها
ماده چهاردهم :
اين اساسنامه با يك مقدمه و چهارده ماده و چهار تبصره در تاريخ 14/8/70 به تصويب نهايي شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيد و جايگزين اساسنامه قبلي جهاددانشگاهي (مصوبه شماره 3216/دش مورخ 29/7/65 شوراي عالي ) واصلاحات آن مي گردد.
قانون الحاق جهاددانشگاهي به فهرست نهادها و مؤسسات غيردولتي

ماده واحده :
جهاددانشگاهي به فهرست نهادها و موسسات عمومي غيردولتي ، موضوع قانون فهرست نهادها و موسسات عمومي غيردولتي مصوب 1373 اضافه مي شود .
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علني روز چهارشنبه مورخ بيست وششم آذر ماه يكهزار و سيصد و هفتاد و شش مجلس شوراي اسلامي تصويب و در تاريخ 3/10/1376 به تأييد شوراي نگهبان رسيده است .
نحوه مصرف اعتبارات تخصيصي از بودجه دولت براي امور آموزشي و پژوهشي
رئيس جهاددانشگاهي درخصوص مصرف اعتبارات مندرج در قانون بودجه ، مطابق بند 3 ماده 6 اساسنامه جهاددانشگاهي از شوراي عالي استفسار كرد و شوراي عالي تصويب كرد كه جهاددانشگاهي موسسه تحقيقاتي است و مي تواند كمافي السابق اعتبارات تخصيص يافته از بودجه دولت براي امور آموزشي و پژوهشي را طبق قانون نحوه انجام امور مالي و معاملاتي دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي و تحقيقاتي دريافت و هزينه كند.

تغيير عنوانهاي سازماني در آيين نامه ها و مقررات مصوب قبلي براساس آخرين اساسنامه
به معاونت پشتيباني و امور مجلس جهاددانشگاهي اجازه داده مي شودكه با توجه به تغييرات ساختاري در آخرين اساسنامه جهاددانشگاهي ، كليه عنوانهاي جديد (از جمله عنوان رئيس جهاددانشگاهي بجاي عنوان رئيس شوراي مركزي و جانشين شوراي مركزي در آن دسته از وظايف كه به رئيس منتقل شده است و ... ) را جايگزين عنوانهاي قبلي در كليه آيين نامه ها و مقررات مصوب شوراي مركزي و كميسيونهاي ذيربط نمايد . ضمناً در صورت ضرورت ايجاد تغييرات جزيي در اصل آيين نامه ها و مقررات بايد تغييرات به تصويب كميسيون اداري و مالي هيأت امناء رسانده شود.



مجموعه مقررات تشکیلات
قانون الحاق جهاد دانشگاهي به فهرست نهادها و موسسات غيردولتي
ماده واحده: جهاد دانشگاهي به فهرست نهادها و موسسات عمومي غيردولتي،‌ موضوع قانون فهرست نهادها و موسسات عمومي غيردولتي مصوب 1373 اضافه مي‌شود.
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علني روز چهارشنبه مورخ بيست و ششم آذر ماه يكهزار و سيصد و هفتاد و شش مجلس شوراي اسلامي تصويب و در تاريخ 3/10/76 به تاييد شوراي نگهبان رسيده است.

نحوه مصرف اعتبارات تخصيصي از بودجه دولت براي امور آموزشي و پژوهشي
رئيس جهاد دانشگاهي در خصوص مصرف اعتبارات مندرج در قانون بودجه، مطابق بند 3 ماده6 اساسنامه جهاد دانشگاهي از شوراي عالي استفسار كرد و شوراي عالي تصويب كرد كه جهاد دانشگاهي موسسه تحقيقاتي است و مي‌تواند كمافي‌السابق اعتبارات تخصيص يافته از بودجه دولت براي امورآموزشي و پژوهشي را طبق قانون نحوه انجام امور مالي و معاملاتي دانشگاهها و موسسات آموزش عالي و تحقيقاتي دريافت و هزينه كند.
دستورالعمل تطبيق پستهاي سازماني جهاد دانشگاهي با رسته استخدامي
در اجراي ماده 12 آيين‌نامه استخدامي جهاد دانشگاهي و به منظور مشخص شدن وضعيت پستهاي سازماني جهاد دانشگاهي و نحوه اختصاص آنها به اعضاء هيات علمي و غيرهيات‌علمي، اين پستها به سه دسته " الف"، "ب" و "ج" به شرح زير دسته بندي مي‌گردند:‌
الف ) پستهاي با علامت * ( ستاره) مخصوص اعضاء هيات علمي است و اعضاء غيرهيات علمي نمي توانند به اين پستها منصوب شوند كه عبارتند از:
-رئيس جهاد دانشگاهي
-معاونان جهاد دانشگاهي
-مديران كل حوزه رياست، حراست، دفتر همكاريهاي علمي و ارتباطات بين الملل، دفتر طرح و توسعه و نظارت، دفتر طرح و برنامه، دفتر مطالعات فرهنگي، مديران كل برنامه ريزي پژوهشي، فرهنگي، آموزشي و دبير هيات امناء‌
-رئيس دانشگاه علم و فرهنگ، روساي موسسات آموزش عالي جهاد دانشگاهي و رئيس مركز آموزش عالي علمي - كاربردي
-روساي پاركهاي علم و فناوري
-روساي پژوهشگاه‌ها و پژوهشكده‌ها
-معاونان پژوهشي و آموزشي پژوهشگاه‌ها و پژوهشكده‌ها
-مسئولان گروه‌هاي تخصصي پژوهشي در دفترمركزي
-مديران گروه‌هاي پژوهشي در واحدها و پژوهشكده‌ها
-عضو هيات علمي

ب) پست هاي با علامت × (ضربدر):‌
مخصوص اعضاء هيات علمي است اما اعضاي غيرهيات علمي نيز مي‌توانند براساس ضرورت به اين پستها منصوب شوند. عناوين اين پستها به شرح زير است:
-روساي واحدهاي استاني و دانشگاهي
-مديران كل جهاد دانشگاهي به استثناء‌ مواردي كه در بند الف ذكر شده است.
-مشاور رئيس جهاد دانشگاهي
-معاونان پژوهشگاه‌ها؛‌ پژوهشكده‌ها و واحدها به استثناء مواردي كه در بند الف ذكر شده است.
-روسا و معاونان شعب مراكز آموزش عالي علمي - كاربردي
-روسا و معاونان سازمانها و مراكز وابسته به جهاد دانشگاهي
-مديران به شرح جدول پيوست

ج) پست‌هاي بدون علامت:
مخصوص اعضاء غيرهيات علمي است و اعضاء هيات علمي نمي‌توانند به اين پست ها منصوب شوند.
عناوين اين پستها شامل كليه پستهاي جهاد دانشگاهي به استثناء مواردي كه در بند " الف" و "ب" ذكر شده است. ادامه فعاليت اعضاء هيات علمي كه در حال حاضر تصدي اين پستها را بر عهده دارند تا زمان تصدي اين پستها بلامانع است.
تبصره‌ها:
1-از تاريخ تصويب و ابلاغ اين دستورالعمل رعايت دستورالعمل در انتصابهاي جديد الزامي است.
2-تطبيق پستهاي جديد با اين دستورالعمل بر عهده شوراي اداري و استخدامي است.
اين دستورالعمل در تاريخ 21/12/1387 به تصويب شوراي اداري و استخدامي رسيده و پس از تاييد رئيس جهاد دانشگاهي لازم الاجرا است. اين دستورالعمل جايگزين مصوبه جلسه مورخ 19/5/1383 با عنوان " شرايط تعيين پستهاي ستاره دار" مي‌گردد
تشكيلات واحدهاي جهاد دانشگاهي
تشكيلات سازماني واحدها, پژوهشكده‌ها و سازمانهاي وابسته به جهاد دانشگاهي برحسب مورد از يك نمودار واحد تبعيت خواهند كرد.
نمودار تشكيلاتي واحدهاي جهاد دانشگاهي به شرح پيوست مورد تصويب قرار گرفت.
تشكيلات سازماني هر واحد, پژوهشكده و سازمان وابسته به جهاد دانشگاهي براساس ضوابط و دستورالعملهاي صادره از سوي رئيس جهاد دانشگاهي مي‌تواند امتيازبندي شود.
تشكيلات و پستهاي سازماني هر واحد, پژوهشكده و سازمان وابسته براساس امتيازهاي اخذ شده تعيين و پس از تأييد نهايي رئيس جهاد دانشگاهي قابل اجراء خواهد بود


تشكيلات پژوهشكده‌هاي جهاد دانشگاهي
با عنايت به ضرورت اجراي سياست واحد براي پژوهشكده‌هاي جهاد دانشگاهي مجدداً پژوهشكده‌ها به شرح پيوست به تصويب هيأت امناءرسيد. با تصويب اين نمودار كليه مصوبات قبل هيات امناء در خصوص نمودار پژوهشكده‌ها لغو شد.
از رئيس محترم جهاد دانشگاهي خواسته شد كليه پژوهشكده‌ها را مطابق نمودار پيوست تنظيم نمايد.


آيين‌نامه نحوه تعيين مسئولين در دفتر مركزي و جهادهاي دانشگاهي
ماده1: ميزان تحصيلات در دفتر مركزي
1- در بخشهاي مالي، اداري و امور جهادهاي دانشگاهها:
معاونين بخش با حداقل مدرك كارشناسي و مسئولين واحدها با حداقل مدرك فوق‌ديپلم و مسئولين قسمتها با حداقل مدرك ديپلم منصوب خواهند شد.
2- در بخش طرح و تحقيقات:
معاونت تحقيقاتي و مسئولين گروه‌هاي تخصصي بخش با مدرك دكتري (يا حداقل مدرك كارشناسي‌ ارشد و مسئولين كميته‌هاي گروه (شاخه‌ها) با مدرك ‌كارشناسي ارشد (يا حداقل مدرك ليسانس) و معاونت ‌اجرايي و مسئولين‌ واحدها با حداقل مدرك كارشناسي و مسئولين قسمتهاي واحد با حداقل فوق ديپلم منصوب خواهند شد.
3- در بخش فرهنگي:
معاونتها و مسئولين واحدها با تحصيلات كارشناسي ارشد (يا حداقل كارشناسي) و مسئولين قسمتها با مدرك‌كارشناسي (يا حداقل تحصيلات فوق ديپلم) منصوب خواهند شد.
تبصره 1: دفاتر بخشها بعنوان قسمت و دفاتر واحدها (گروه‌ها) بعنوان امور محسوب خواهند شد.
تبصره 2 : در موارد خاص ( از قبيل تخصصي يا فني بودن كارها و...) با پيشنهاد مسئول بخش و در صورت تصويب شوراي مركزي مي‌توان تحصيلات فوق را يك درجه تقليل داد.

ماده2 : ميزان تحصيلات در جهادهاي دانشگاهي
حداقل تحصيلات براي اعضاي شوراي جهادها ليسانس و در موارد خاص، افراد با درجات كمتر تحصيلي به عضويت شورا درخواهند آمد. حداقل تحصيلات در هررده مسئوليتي در جهادهاي دانشگاهي (به استثناي اعضاي شوراي جهاد) نسبت به دفترمركزي يك درجه تقليل خواهد يافت و در تبصره 2 بجاي شوراي ‌مركزي، شوراي جهاد ذيربط تصميم‌گيري خواهد كرد.

ماده3 : چگونگي انتصاب مسئولين در دفتر مركزي
انتصاب مديران‌كل و مديران ادارات با هماهنگي رياست جهاد دانشگاهي صورت مي‌گيرد.

ماده4: چگونگي انتصاب مسئولين جهاد دانشگاهي
- در هريك از جهادهاي دانشگاهي يك نفر به عنوان رئيس جهاد دانشگاهي جهاد مربوطه، از سوي رياست جهاد دانشگاهي منصوب خواهد شد.
- رئيس هر جهاد مي تواند با توجه به گسترگي فعاليتهاي خود حداكثر پنج معاون به رياست جهاددانشگاهي جهت تاييد پيشنهاد كند.
- تعيين تعداد معاونين هر واحد به عهده رياست جهاددانشگاهي خواهد بود.
- عزل و نصب معاونان جهادهاي دانشگاهي تابعه، پس از تأييد رئيس جهاد دانشگاهي، توسط رئيس جهاد ذيربط توسط رئيس جهاد امكان پذير است
ماده واحده تشكيل سازمانهاي جهاد دانشگاهي
با توجه به توسعه فعاليت‌هاي جهاد دانشگاهي در استانهاي كشور و ايجاد زير مجموعه‌هايي در قالب پژوهشكده، موسسه آموزش عالي، پارك علم و فناوري، ‌مركز رشد و شركت ها و موسسات به منظور ايجاد هماهنگي و مديريت متمركز سازمان جهاد دانشگاهي با شرايط زير تشكيل مي‌شود:
الف- دارا بودن فعاليت جامع و كامل در حوزه هاي پژوهشي،‌ فرهنگي و آموزشي ( با تاييد معاونت ذيربط در دفترمركزي ‌)
ب – دارا بودن حداقل يك تشكيلات مستقل سازماني شامل پژوهشكده، موسسه آموزش عالي، پارك علم و فناوري ( مصوب هيات امناء) در كنار واحد.
تبصره 1: ايجاد سازمان جهاد دانشگاهي در صورت فراهم شدن شرايط فوق با درخواست رئيس جهاد دانشگاهي و تصويب هيات امناء خواهد بود.
تبصره 2: آيين‌نامه اجرايي اين ماده واحده و شرح وظايف و اختيارات رئيس سازمان با توجه به مقررات جهاد دانشگاهي توسط رئيس جهاد دانشگاهي تعيين و ابلاغ مي‌گردد.
همچنين مقرر شد رده مسئوليت مسئولان سازمان و تفاوت سازمانهاي جهاد دانشگاهي با سازمانهاي موجود توسط رئيس جهاد دانشگاهي تهيه و در جلسه آتي مطرح شود.
نحوه تصويب نمودار تشكيلاتي جهاد دانشگاهي در هيات امناء
مقرر گرديد ازاين پس در طرح ساختار جهاد دانشگاهي در هيات امناء ‌صرفاً نمودار تشكيلاتي اصلي (تاپ چارت) هريك از حوزه‌ها در هيات امناء‌ مطرح و زير مجموعه آن در دفتر بودجه، تشكيلات و روشها بررسي و پس از تاييد رئيس جهاد دانشگاهي توسط ايشان ابلاغ گردد.
آيين نامه تشكيل و نحوه تصميم گيري در شوراي هماهنگي جهاد دانشگاهي
ماده 1: جلسات شوراي هماهنگي به دعوت رئيس جهاددانشگاهي حداقل هر دو ماه يكبار تشكيل مي‌گردد.
تبصره : جلسات فوق العاده به دعوت رئيس جهاددانشگاهي و يا درخواست حداقل سه نفر از اعضاي شوراي هماهنگي تشكيل شود.

ماده 2: جلسات شوراي هماهنگي با حضور نصف + يك اعضاء رسمي است.
تبصره 1: حضور رئيس جهاددانشگاهي براي رسميت جلسات شوراي هماهنگي الزامي است.
تبصره 2: در غياب رئيس جهاددانشگاهي اداره جلسه بعهده معاون پشتيباني و امور مجلس خواهد بود.

ماده 3: تصميمات با اخذ راي دوسوم اعضاء حاضر در جلسه مصوب تلقي مي‌گردد.

ماده 4: تجديد نظر در تصميم گيري هاي شورا به پيشنهاد حداقل نصف اعضاي شوراي هماهنگي در دستور كار قرار مي گيرد.

ماده 5 : شوراي هماهنگي داراي دبيري خواهد بود كه از سوي شورا پيشنهاد و با تاييد و حكم رياست جهاددانشگاهي منصوب و بدون حق راي در جلسه شركت مي نمايد.
تبصره : وظايف دبير شوراي هماهنگي ، تدوين و ارسال دستور جلسه، جمع آوري پيشنهاد و نظرات اعضاء پيرامون موضوعات قابل طزح و تنظيم صورت مذاكرات و تدوين صورتجلسات كه به امضاي اعضا مي رسدو ابلاغ مصوبات به مراجع ذيربط و اموري كه از سوي رئيس به ايشان محول خواهدشد، مي‌باشد.

ماده 6: دستور جلسات براساس شرح وظايف شورا در ماده دوازدهم اساسنامه و پيشنهادهاي واصله تنظيم و پس از تاييد رئيس جهاددانشگاهي و قبل از تشكيل جلسه، توسط دبير به اطلاع اعضاي شورا مي رسد.
تبصره : موضوعات مهم پيش از دستور با پيشنهاد حداقل 4 نفر در دستور جلسه قرار مي‌گيرد.

ماده 7: متناسب با موضوعات دستور جلسه،‌رئيس جلسه مي تواند از كارشناسان و يا افراد مطلع دعوت به عمل آورد كه بدون حق راي در جلسه شركت نمايند.

ماده 8: چنانچه بنا به ضرورت رسيدگي دقيقتر به موضوعات دستورجلسه، تشكيل كميته هاي فرعي نياز باشد، حسب مورد تصميم گيري و اختيارات لازم به كميته تفويض مي گردد.
ماده واحده در خصوص فعاليت جهاددانشگاهي در خارج از كشور
هيات محترم امناء جهت توسعه و تحقق اهداف اساسنامه و جايگاه جهاددانشگاهي در افق 1404 و با توجه به وجود فناوري علمي – پژوهشي ، فرهنگي و آموزشي و توانمنديهاي قابل صدور اين نهاد با فعاليت جهاددانشگاهي در خارج از كشور موافقت نمود.
ماده 9: در صورت غيبت غيرموجه عضو به صورت متوالي ( حداكثر سه جلسه) و غير متوالي (‌حداكثر 5 جلسه) موضوع توسط رئيس جهاددانشگاهي بررسي و تصميم گيري خواهد شد.
ماده 10: اين آيين نامه براساس تبصره ماده يازده اساسنامه جهاددانشگاهي در جلسة مورخ 20/3/77 شوراي هماهنگي ( به استناد مصوبه بيست و هشتمين جلسه هيات امناء) در 10 ماده و 4 تبصره به تصويب رسيد.
استفاده از ظرفيت‌هاي انقلابي جهاد دانشگاهي در ساير دستگاهها
با عنايت به دستوررياست محترم جهاد دانشگاهي به پيوست*تصوير بخشنامه شماره 6590/101 مورخ 29/1/85 جناب آقاي دكتر پرويزداودي معاون اول محترم رئيس جمهور در خصوص استفاده از ظرفيت انقلابي جهاد دانشگاهي جهت بهره‌برداري ايفاد مي‌گردد.
اختيارات و وظايف سرپرستان و رؤساي واحدهاي جهاددانشگاهي
1- تلاش و نظارت دائمي بر حفظ هويت انقلابي و اسلامي جهاددانشگاهي
2- تلاش در جهت اجراي اساسناممه و وظايف سازماني و حفظ و ارتقاي معرفت ديني و فضاي معنوي و ايماني جهاددانشگاهي
3- جذب نيروهاي مؤمن ، متعهد و متخصص
4- رسيدگي به امور اعضاي جهاددانشگاهي و تلاش در جهت ايجاد روحيه تعاون مابين اعضا
5- تدوين و اجراي شايسته برنامه هاي مناسب در چارچوب اهداف جهاددانشگاهي و برنامه هاي توسعه آن
6- اتخاذ خط مشي و شيوه هاي اجرايي مناسب در جهت اجراي طرح هاي توسعه جهاد
7- ارائه برنامه و بودجه سالانه و مشاركت در تدوين برنامه و بودجه سالانه كل جهاد
8- ارائه گزارش عملكرد سالانه در خرداد ماه و مشاركت در تهيه و تدوين گزارش عملكرد فعاليت كل جهاد
9- ارتقاي سطح فعاليتها و عملكرد واحد و انجام سنجش مستمر عملكرد خود با ساير واحدها و پرهيز از فعاليتهايي كه موجب وهن جهاددانشگاهي مي گردد.
10- هدايت واحد در جهت اجراي سياست هاي جهاد و تعامل پويا با مديران و اعضا
11- شركت فعال در جلسات هماهنگي اعم از نشست رؤساي واحدها و ... و مشاركت در بحث هاي مطروحه
12- حضور فعال در شوراهاي استاني و دانشگاهي كه به نحوي از رئيس واحد دعوت بعمل مي آيد.
13- ايجاد ارتباط و همكاري مناسب با دستگاههاي اجرايي و نمايندگان استان و يا شهرستان ذيربط و ارائه گزارش
14- رسيدگي به كليه امور واحد و اتخاذ تصميم درخصوص امور اداري، استخدامي، مالي، معاملاتي، عمراني، خدماتي، آموزشي، پژوهشي، فرهنگي و اشتغال واحد ذيربط طبق مقررات و مصوبات ابلاغ شده از مراجع ذيصلاح
15- اجراي نمودار سازماني و تشكيلات تفصيلي واحد و پيشنهاد تغيير يا اصلاح آن در چارچوب ساختار تشكيلاتي جهاددانشگاهي به مراجع ذيربط
16- امضاي كليه قراردادها، چك ها، اسناد تعهدآور و اوراق مالي واحد طبق آئين نامه مالي و معاملاتي وقوانين و مقررات مربوط
17- اختيار و مسئوليت تشخيص و انجام تعهد ، تسجيل و حواله در چارچوب آئين نامه مالي و معاملاتي و ساير قوانين و مقررات مربوط
18- تاييد صورتهاي مالي واحد ذيربط و همچنين ارائه ساير گزارشات مالي مورد نياز به مراجع ذيصلاح
19- اجراي كامل كليه مصوبات، آئين نامه ها، بخشنامه ها، قوانين و مقررات ابلاغي از سوي مراجع ذيصلاح
20- عزل و نصب معاونين با هماهنگي رياست جهاددانشگاهي و مديران واحد ذيربط با رعايت مقررات مربوط
21- نمايندگي حقوقي واحد ذيربط نزد مراجع قضايي و حقوقي پس از اخذ تفويض اختيار از رئيس جهاددانشگاهي
22- اجراي دستورهاي رئيس جهاددانشگاهي
عضويت جهاددانشگاهي استان در كارگروه تخصصي پژوهش، فناوري وتحول اداري
تصويب نامه شماره 134880/ت 47221ﻫ مورخ 6/7/90 هيات محترم وزيران موضوع آيين نامه اجرايي شوراي برنامه ريزي و توسعه استان جهت بهره برداري و اقدام لازم به پيوست ارسال مي شود. براساس بند ح ماده 14 اين آيين نامه رئيس جهاددانشگاهي واحد استاني عضو كارگروه تخصصي پژوهش،‌فناوري و تحول اداري مي باشد.

ماده 14 آيين نامه اجرايي شوراي برنامه ريزي و توسعه استان
ماده 14- اعضاي كارگروه تخصصي پژوهش، فن آوري و تحول اداري به شرح زير تعيين مي شوند:
الف- معاون توسعه مديريت و منابع انساني استانداري (رييس)
ب – مدير كل دفتر منابع انساني و تحول اداري استانداري(دبير)
ج- نماينده معاون برنامه ريزي استاندار (در سطح مديركل)
د- مديركل دفتر آموزش و پژوهش استانداري
ﻫ- نماينده وزير علوم، تحقيقات و فناوري در استان به انتخاب وزير
و- نماينده وزير علوم، تحقيقات و فناوري در استان به انتخاب وزير
ز- رئيس پارك علم و فناوري استان
ح- رئيس جهاددانشگاهي استان
آيين نامه داخلي شوراي علمي
مقدمه
در اجراي ماده نهم و دهم اساسنامه جهاددانشگاهي مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي مورخ 14/8/70 آيين نامه داخلي شوراي علمي بشرح ذيل ابلاغ مي گردد.

ماده 1- تشكيل جلسات:
جلسات شورا حداقل هر ماه يكبار تشكيل مي گردد. دعوت براي تشكيل جلسه حداقل يك هفته قبل از تاريخ برگزاري جلسه صورت مي‌گيرد.

تبصره : جلسات فوق العاده به درخواست رييس شورا و با حداقل سه نفر از اعضا تشكيل مي گردد.

ماده 2- تركيب اعضاي شورا:
تركيب اعضاء شورا مطابق با ماده نهم تشكيل شورا است و همگي اعضاء داراي حق راي هستند. رئيس جهاددانشگاهي رياست شوراي علمي و معاون پژوهش و فناوري عنوان نايب رئيس را عهده دار خواهند بود.

ماده 3- رسميت جلسات:
جلسات شورا با حضور حداقل هفت نفر از اعضاي شورا رسمي است.
تبصره1: در غياب رئيس جهاددانشگاهي، نايب رئيس مسئوليت جلسه را عهده دار خواهد بود.
تبصره 2: حضور رئيس و يا نايب رئيس شورا براي تشكيل و رسميت جلسات الزامي است.

ماده 4- دبير شورا:
شوراي علمي يك نفر را به عنوان دبير انتخاب مي كند. وظايف دبير شورا عبارتست از:
الف- تدوين دستور جلسات و ارسال دعوتنامه
ب- ايجاد هماهنگي در جهت برگزاري مستمر جلسات شورا
ج- جمع آوري پيشنهادات و نظرات پيرامون موضوعات قابل طرح در جلسات
د- تنظيم خلاصه مذاكرات و تدوين صورتجلسه كه به امضاي اعضاي شورا مي رسد.
ﮪ - پيگيري مصوبات شورا
و- ساير اموري كه از سوي رئيس شورا به وي محول مي گردد.

ماده 5- دستور جلسات:
دستور جلسات براساس شرح وظايف شورا و پيشنهادهاي واصله توسط دبير تنظيم و پس از تاييد رئيس و يا نايب رئيس شورا به اطلاع اعضاي شورا مي رسد.
تبصره : موضوعات مهم به صورت خارج از دستور با پيشنهاد رئيس شورا و با حداقل سه نفر از اعضا در دستور جلسه قرار مي گيرد.

ماده 6- مصوبات شورا:
تصميمات شورا با موافقت اكثريت اعضاي حاضر و حداقل 5 راي اتخاذ مي گردد. در صورت تساوي آراء راي رئيس شورا تعيين كننده خواهد بود.
تبصره : تجديد نظر در تصميم گيري ها به پيشنهاد حداقل سه نفر از اعضاء و تاييد رئيس شورا در دستور جلسه قرار مي گيرد.

ماده 7- دعوت از كارشناسان
دبير شورا مي تواند متناسب با موضوع جلسات با تاييد رئيس شورا از كارشناسان، خبرگان و يا افراد مطلع جهت شركت در جلسه دعوت به عمل آورد. اين افراد بدون حق راي در جلسه حضور خواهند يافت.
ماده 8- كميسيونهاي تخصصي
چنانچه رسيدگي دقيقتر به موضوعات دستور جلسه ضرورت يابد، با تشخيص شورا حسب مورد كميسيونهاي تخصصي تشكيل مي گردد. نتيجه بررسي هاي كميسيون جهت تصميم گيري در دستور كار شورا قرار مي گيرد.

ماده 9- حضور در جلسات شورا:
اعضاي شورا بايد شخصاً در جلسه حضور يابند. در صورتي كه هر يك از اعضا نتواند در جلسات شركت نمايد، بايد مراتب را تا يك روز قبل از تشكيل جلسه به دبيرخانه شورا اطلاع دهد.
تبصره : در صورت غيبت غير موجه عضو به صورت سه جلسه متوالي و يا پنج جلسه متناوب، موضوع جهت تصميم گيري به رئيس شورا منعكس مي گردد.
اين آيين نامه در 9 ماده و 6 تبصره در تاريخ 1/5/1390 در جلسه 286 شوراي علمي جهاددانشگاهي به تصويب رسيد.
نحوه برقراري ارتباط جهاددانشگاهي با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي
پيرو بخشنامه‌هاي شماره 19730/50/20د مورخ 25/11/1378، 35189/51/29د مورخ 29/11/1387، 6315/91/ص مورخ 24/4/1391، 10092/91/ص مورخ 3/7/1391 و بخشنامه‌هاي معاون محترم رئيس جمهور به شماره‌هاي 124038 مورخ 25/6/1391 و 124035 مورخ 25/6/1391 نظر به اهميت برقراري ارتباط برنامه‌ريزي شده بين جهاددانشگاهي و نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي و با توجه به اينكه معاونت پشتيباني و امور مجلس به عنوان متولي اصلي ايجاد اين ارتباط با مجلس شوراي اسلامي تعيين شده، ضروري است موارد ذيل مورد عنايت مديران و همكاران محترم قرار گيرد:
1. شايسته است قبل از برقراري هرگونه تماس – ملاقات و يا مكاتبه با نمايندگان محترم مجلس درخصوص جهاددانشگاهي، موضوع موردنظر و قابل طرح را به دفتر امور مجلس منعكس نمايند.
2. پس از انجام هر نوع تماس تلفني يا ملاقات حضوري با نمايندگان، دفتر اينجانب را از نتايج حاصله مطلع و گزارش مذاكرات انجام شده را كتباً براي دفتر ارسال نمايند.
3. قبل از امضاء هر نوع موافقت‌نامه با نمايندگان محترم، موضوعات مورد توافق را به دفتر مركزي جهاددانشگاهي منعكس و پس از تبادل موافقت‌نامه، يك نسخه از آن به معاونت هماهنگي و امور مجلس ارسال گردد.
4. رونوشتي از كليه مكاتبات با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به دفتر امور مجلس جهاددانشگاهي ارسال گردد.
5. در صورتي كه رونوشتي از مكاتبات معاونان محترم دفتر مركزي، رؤساي محترم واحدها و پژوهشگاهها، پژوهشكده‌ها، مراكز و دانشگاه علم و فرهنگ به نمايندگان مجلس ارسال گردد، شايسته است يك نسخه نيز به دفتر اينجانب ارسال شود.
6. تأكيد مي‌گردد كه به صورت ماهانه گزارش خلاصه‌اي از ارتباط با نمايندگان (اعم از حضور در جلسات مربوط به جهاددانشگاهي، سخنراني ايشان در مراسم مختلفي كه توسط جهاددانشگاهي برگزار مي‌شود، افتتاحيه‌ها، بازديدها، تماس‌هاي تلفني و غيره و با شركت مؤثر همكاران محترم جهاددانشگاهي در برنامه‌هاي مربوط به نمايندگان) به دفتر امور مجلس ارسال گردد.
7. در صورت ارسال مستقيم درخواست از طرف نمايندگان، ضروريست نسبت به برآورد كردن درخواست‌هاي قانوني و قابل اجرا كه در محدوده اختيارات معاونت‌ها، واحدها و يا پژوهشكده‌ها مي‌باشد اقدام شايسته مبذول و نسخه‌اي از نامه به انضمام گزارش اقدامات انجام شده نيز به اين دفتر ارسال گردد. در صورتي كه انجام درخواست‌هاي نمايندگان به هر علتي مقدور نباشد قطعاً عين درخواست را با ذكر دليل در اسرع وقت به دفتر اينجانب ارسال فرمائيد.
8. در موارد اضطراري از طريق تلفن و يا پيامك به مديركل دفتر امور مجلس موضوع اطلاع داده شود.
بديهي است هرگونه تماس و ارتباط با نمايندگان محترم در ارتباط با موضوع جهاددانشگاهي كه چگونگي آن در بندهاي فوق، ذكر نشده نيز مشمول اين بخشنامه خواهد بود.




ساختلر سازمانی وتشکیلات واحد مرکزی
ساختار سازمانی وتشکیلات دفتر مرکزی










ساختار سازمانی وتشکیلات مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی


هیات ها _شوراها و کمیته ها
ریاست
شوراي بررسي وضعيت خويشاوندي در واحد هاي بيش از 75 نفر

شوراي راهبردي مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران

شوراي راهبري فنآوري اطلاعات

شوراي سياستگذاري مركز اطلاع رساني بازار كار

شوراي علمي

شوراي فنآوري مركز رشد جهاد دانشگاهي

شوراي مركز ي مركز گردشگري علمي – فرهنگي دانشجويان ايران

شوراي مركزي سازمان انتشارات جهاد دانشگاهي

شوراي مركزي سازمان دانشجويان جهاد دانشگاهي

شوراي مركزي سازمان فعاليت‌هاي قرآني‌ دانشجويان‌ كشور

شوراي مركزي سازمان همياري اشتغال دانش آموختگان

شوراي مركزي مركز آموزش عالي علمي – كاربردي جهاد دانشگاهي

شوراي مركزي مركز اطلاعات علمي

شوراي مركزي مركز فرهنگي دانشجويي امام و انقلاب اسلامي

شوراي معاونين و مشاورين

شوراي نظارت بر نشريات جهاد دانشگاهي

شوراي هماهنگي

شوراي پاركهاي علم و فناوري جهاد دانشگاهي

صندوق مددكاري زوج‌هاي نابارور

هيأت امناء‌ دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهي

هيأت بدوي انتظامي اعضاي هيأت علمي

هيأت بدوي رسيدگي به تخلفات اداري

هيأت تجديد نظر انتظامي اعضاي هيات علمي

هيأت تجديد نظر رسيدگي به تخلفات اداري

هيأت مديره خبرگزاري دانشجويان

هيأت مديره مركز افكارسنجي دانشجويان‌ ايران‌

هيات امنا

حوزه پژوهشی
شوراي بررسي نهايي طرحهاي پژوهشي

شوراي تاسيس صندوق تعاون پژوهش و فناوري

شوراي راهبري برنامه ريزي بخش پژوهشي

شوراي نظارت بر گسترش تشكيلات پژوهشي

شوراي گروههاي تخصصي / شاخه هاي تخصصي



حوزه فرهنگی

1) شوراي برنامه‏ريزي بخش فرهنگي
شرح وظايف:
- بررسي كليات توسعه،‌ تعيين سياستها ، اهداف كمي و برنامه‏هاي بخشي و تعيين شاخص براي ارزشيابي

استناد قانوني:
نظام برنامه‏ريزي مصوب هيأت امناء

اعضاي شورا:
1- معاون فرهنگي (رئيس شورا)
2- مديران كل معاونت فرهنگي
3- حداقل سه نفر به انتخاب معاون فرهنگي

2) شوراي نظارت و گسترش تشكيلات فرهنگي
شرح وظايف:
- بررسي و اتخاذ تصميم در خصوص تشكيل مراكز فرهنگي
- اعطاي موافقت اصولي براي تأسيس مراكز فرهنگي بر اساس بند 1-3 ماده 3 اين آئين‌نامه
- اعطاي موافقت قطعي براي مراكز فرهنگي بر اساس بند 2-3 ماده 3 اين آئين نامه
- تعيين معيارها و اولويتها در تأسيس مراكز فرهنگي
- نظارت بر حسن اجراي مصوبات شورا
- نظارت بر عملكرد مراكز فرهنگي و رسيدگي به تخلفات مراكز در چارچوب ضوابط و مقررات جهاد دانشگاهي
- تدوين و تصويب ضوابط و دستورالعمل‌هاي اجرايي تأسيس و فعاليت مراكز فرهنگي
- تصميم‌گيري در خصوص توقف يا انحلال مراكز فرهنگي
- تهيه دستورالعمل‌هاي نظارت بر عملكرد مراكز فرهنگي
- تدوين و تصويب آئين‌نامه داخلي شورا
- تهيه و ارائه گزارش فعاليت يكساله هر مركز به هيأت امناء

استناد قانوني:
شوراي علمي

اعضاي شورا:
1- رئيس جهاد دانشگاهي (رئيس شورا)
2- معاون فرهنگي ( نايب رئيس)
3- معاون پشتيباني و امور مجلس
4- دو نفر از اعضاي علمي جهاد دانشگاهي به پيشنهاد معاونان پژوهش و فناوري و آموزشي جهاد دانشگاهي و تصويب شوراي علمي
5- دو نفر از اعضاي هيأت علمي جهاد دانشگاهي به پيشنهاد معاون فرهنگي و تصويب شوراي علمي
6- دو نفر از رؤساي‌ مراكز فرهنگي‌ به‌ پيشنهاد معاون‌ فرهنگي‌ و تصويب‌ شوراي‌ علمي‌
7- مدير كل‌ دفتر برنامه‌ريزي‌ فرهنگي‌ (دبير شورا)
تبصره : دبيرخانه‌ شورا در دفتر برنامه‌ريزي‌ فرهنگي‌ حوزه‌ معاونت‌ فرهنگي‌ تشكيل‌ و مسئوليت‌ آن‌ به‌ عهده‌ مدير كل‌ دفتر برنامه‌ريزي‌ فرهنگي‌ است‌.

3) شوراي گروههاي تخصصي برنامه ريزي فرهنگي
شرح وظايف:
- بررسي و تصويب طرحهاي فرهنگي پيشنهادي واحدها
- طراحي ساز و كارهاي لازم براي سنجش اثر بخشي فعاليتهاي فرهنگي
- بررسي و ارائه پيشنهاد براي توقف برخي فعاليتهاي فرهنگي به دليل عدم تطابق با اهداف كلان يا اثر بخشي اندك
- بررسي و بازنگري مستمر در انجام فعاليتهاي فرهنگي

استناد قانوني:
افقهاي چشم انداز حوزه فرهنگي جهاددانشگاهي در چشم انداز 20 ساله نظام جمهوري اسلامي ايران و برنامه‌هاي 3 ساله توسعه جهاددانشگاهي مي‌باشد.

اعضاي شورا:
1- مديركل دفتر برنامه ريزي فرهنگي جهاددانشگاهي به عنوان مسئول گروه
2- مدير اداره بررسي و تدوين طرحهاي فرهنگي به عنوان دبير گروه
3- مديركل راهبري معاونت فرهنگي
4- رئيس مركز يا سازمان مربوط و يك نفر ديگر به معرفي ايشان
5- دو نفر از معاونان فرهنگي واحدها به پيشنهاد مديركل دفتر برنامه ريزي فرهنگي و انتخاب معاون فرهنگي جهاددانشگاهي و در صورت لزوم، به انتخاب معاونان فرهنگي واحدها
حوزه آموزشی
شوراي تسهيلات آموزشي

شوراي راهبري برنامه ريزي بخش آموزش

شوراي صندوق تعاون آموزش

شوراي نشر منابع آموزشي جهاددانشگاهي

شوراي نظارت و گسترش مراكز آموزشي كوتاه مدت

شوراي گروه‌هاي تخصصي آموزشي

شورای توسعه تحصیلات تکمیلی

شورای راهبردی برنامه های آموزشی

شورای هماهنگی برنامه های آموزشی

كميته تخصصي ارتقاء

كميته ترفيعات

كميسيون مركزي ارتقاء

هيأت اجرايي جذب جهاددانشگاهي

هيات مميزه جهاددانشگاهي
حوزه هماهنگی
شوراي برنامه‏ريزي شركتها و مؤسسات

شوراي تلفيق برنامه ها

كميته تدوين برنامه توسعه جهاد دانشگاهي


نظام بودجه ريزي جهاددانشگاهي
بودجه شاهرگ حياتي هر سازماني مي باشد, زيرا سازمانها تمام فعاليتهاي مالي خود, اعم از كسب درآمد و پرداخت هزينه ها براي اجراي برنامه هاي متعدد و متنوع خود را در چارچوب بودجه انجام مي دهند. بنابراين بودجه آئينه تمام نماي همه برنامه ها و فعاليتهاي سازمان بوده و نقش بسيار مهم و حياتي در توسعه سازمانها ايفا مي كند.
خوشبختانه طي سالهاي اخير در جهاد دانشگاهي, بدلايل متعدد از جمله گستردگي حجم فعاليتهاي اين نهاد در سطح كشور, نزديكي به نقطه سربه سري منابع و مصارف و... لزوم به برنامه ريزي در سطح سازمان احساس شده است و برنامه ريزي بعنوان يكي از اولويتهاي اساسي اين نهاد مطرح شده است. بنحويكه در جهاد دانشگاهي بر اساس نظام برنامه ريزي مصوب بهمن ماه 1376 بودجه سالانه بايد بر مبناي برنامه سالانه، برنامه سالانه بايد بر مبناي برنامه سه ساله تهيه شوند.
همزمان با آغاز برنامه چهارم توسعه جهاد دانشگاهي (1389-1387) مقدمات تصويب سند جايگاه جهاد دانشگاهي در چشم انداز بيست ساله جمهوري اسلامي ايران فراهم شد. پس از تصويب اين سند در تيرماه 1386 برنامه هاي بلند مدت جهاد دانشگاهي براساس سند چشم انداز تهيه مي‌شوند.
در این میان بودجه به عنوان آئینه تمام نمای برنامه ها و عملیات اين نهاد، نقش مهمی را در این زمینه (تحقق اهداف و استراتژی های برنامه) بر عهده خواهد داشت.
اگرچه پس از تصويب نظام برنامه ريزي جهاد‌دانشگاهي، اين نهاد داراي چهار برنامه مصوب بوده است اما اجراي اين برنامه ها با توجه به وضعيت خاص اين نهاد از لحاظ تعدد فعاليت، پراكندگي جغرافيايي، هيچگاه به طور كامل ميسر نگرديده است و هميشه بحث مغايرت بودجه هاي سالانه با برنامه هاي ميان مدت به دليل وجود دلايل عديده اي چون عدم ارسال به موقع جداول مبنا از سوي واحدها ، فقدان اولويت بندي ها و نبود شاخص هاي بخشي مطرح بوده است.
اما با توجه به بررسي و شناخت صورت گرفته از معايب بودجه ريزي در جهاد دانشگاهي، تدوين نظام بودجه ريزي از سال 1388 در دستور كار دفتر بودجه، تشكيلات و روشها قرار گرفت.

1- روش تدوين بودجه ريزي
بودجه ريزي را فرآيند تخصيص منابع محدود به نيازهاي نامحدود مي نامند. بودجه، هدف ها و راهبردها را به صورت عبارت هاي مالي در مي‌آورد و راه اجراي برنامه و كنترل پيشرفت آن ها را نشان مي دهد.
1-1 انواع بودجه ریزی:
- بودجه ریزی متداول: طبق این روش هزینه ها نباید از اعتبارات تخصیصی فراتر رود.
- بودجه ریزی برنامه ای: در این شیوه عملیات دستگاه های اجرایی به شکل برنامه کار تنظیم می شود(طبق برنامه جلو می روند)
- بودجه ریزی عملیاتی: نوعی بودجه ریزی برنامه ای پیشرفته است. بر طبق اصول خاصی استوار است مثل روش اندازه گیری کارو قیمت های تمام شده.
از آنجا كه بودجه سالانه جهاد دانشگاهي بر مبناي برنامه سالانه پيش بيني مي‌شود و مشتمل بر بودجه عمومي دولت (جاري و عمراني)، بودجه درآمدهاي اختصاصي واحدهاي تابعه، شركتها و موسسات وابسته مي‌باشد لذا از ميان روشهاي مختلفي كه براي بودجه ريزي وجود دارد، روش بودجه ريزي برنامه‌اي به عنوان روشي كه متضمن مشاركت سطوح مختلف سازماني است به عنوان روش بهينه انتخاب گرديده است.
اين روش از سويي به دليل گردش آسانتر اطلاعات، تبادل نظر با دست اندركاران فعاليتهاي مختلف و علاقه‌مند شدن آنها به تدوين بودجه ريزي و از سوي ديگر به دليل ساختار خاص تشكيلاتي جهاد دانشگاهي و استقلال نسبي واحدهاي زير مجموعه كاراتر به نظر مي‌رسد.

2- فرآيند بودجه ریزی در جهاد دانشگاهي:
بخشي از بودجه كل جهاد دانشگاهي كه تحت عنوان درآمدهاي اختصاصي مطرح است ، حاصل فعاليت‌هاي واحدها ، پژوهشكده‌ها، سازمانها و مراكز وابسته به جهاد دانشگاهي مي‌باشد و با توجه به اينكه از سال 1382 ، واحدها، پژوهشكده‌ها، سازمانها و مراكز وابسته به جهاد دانشگاهي ملزم به ارائه پيش‌بيني برنامه‌هاي خود در محدوده بودجه اختصاصي (اعم از منابع و مصارف) مي‌باشند؛ اهميت پيش بيني بودجه در جهاد دانشگاهي بيش از پيش نمايان مي گردد.
بودجه ريزي جهاد دانشگاهي به 4 فاز زير دسته‌بندي مي‌شود:
فاز يك: تهیه و تنظیم و تدوين ماده واحده بودجه
فاز دو: تصویب بودجه توسط هيات امناء
فاز سه: اجرای بودجه
فاز چهار: نظارت، كنترل و ارزيابي عملكرد بودجه

1-2 تهیه و تنظیم و تدوين ماده واحده بودجه :
اين مرحله در حقیقت اساسی‌ترین و پیچیده ترین و در عین حال فنی ترین مرحله از مراحل چهارگانه بودجه ریزی است كه شامل كليه عمليات مربوط به تهيه, ارزيابي, طبقه بندي و تنظيم اطلاعات بودجه اي مي باشد.
در اين مرحله هر ساله دفتر بودجه و تشكيلات به منظور تطبيق و هماهنگي با برنامه توسعه جهاد دانشگاهي، پس از هماهنگي و اخذ نظرات حوزه‌
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: سليمان شادلو*
مدیران انجمن: کورش قلی زاده