دوشنبه, 07 خرداد 1403

 



موضوع: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام

مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام 10 سال 8 ماه ago #35310

مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام

مقدمه
اهم فعالیتهای انجام شده‏
همایش های برگزار شده توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)
اساسنامه
ساختار تشکیلاتی

مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام که با اهتمام مرحوم حجت ‏الاسلام والمسلمین حاج سیداحمد خمینى و براساس حکم مورخ هفدهم شهریور 1367 حضرت امام خمینى و بر مبناى طرح پیشنهادى «تشکیلات و شرح وظایف مؤسسه» که توسط آقایان محمدعلى و حمید انصارى تدوین و کلیات آن مورد موافقت حضرت امام و یادگار ایشان و رؤساى سه قوه قرار گرفت، در سال 1367 تأسیس گردید. این مؤسسه شش سال با هدایت و نظارت یادگار امام، خدمات ارزنده‏اى را ارائه نمود و پس از رحلت یادگار امام تاکنون با نظارت مستقیم حجت‏الاسلام والمسلمین حاج سیدحسن خمینى فعالیت روبه توسعه خویش را در بخش‏هاى پژوهشى، هنرى، امور فرهنگى و ارتباطات، انتشارات، امور بین‏الملل، طرح و برنامه، ادارى و مالى، دفاتر نمایندگى، واحدها و مؤسسات وابسته و پژوهشکده امام خمینى و انقلاب اسلامى ادامه مى‏ دهد.

احکام
نامه ای که حاج سیداحمد خمینی در شهریور 1367 خطاب به پدرش نوشت، خشت بنای موسسه ای شد برای حفظ و نشر آثار بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ؛ تمهیدی برای جلوگیری از اختلاف بر سر متون و فرمایشات امام خمینی.
نامه حجت‏ الاسلام والمسلمین سیداحمد خمینى(س) خطاب به حضرت امام خمینى(س) در مورد چگونگى حفظ و نشر آثار مربوط به ایشان

بسم‏اللَّه الرحمن الرحیم
‏پدر عزیز و مراد بزرگوارم، پس از سلام:
1. یکى از مسائل بسیار مهم که بعد از جنابعالى - خدا آن روز را نیاورد - موجب موضع گیری هاى فرزندان انقلاب و افراد گوناگون و محققین و احیاناً اختلاف آنها مى‏ گردد، برداشتهاى گوناگون سیاسى و غیرسیاسى آنان از یک متن است و از این بسیار گسترده ‏تر، از اختلاف بین متون منتشر شده حضرتعالى با آنچه به عنوان اسناد سیاسى و غیره از صدا و فیلم و متنهاى دستنویس جنابعالى که منتشر نشده و در اختیار ماست، سرچشمه مى‏گیرد. شما بهتر از هر کس مى‏ دانید که به علل گوناگون گاهى خود شخصاً و گاهى اینجانب و یا مسؤولین و حتى بعض افراد معمولى پیشنهاد حذف یک قسمت و یا قسمتهایى از سخنرانیها یا حذف و تغییر و اضافه جمله و یا جملاتى بسیار در اعلامیه‏ ها خدمتتان عرضه شده‏ است که حضرتعالى گاهى قبول نمى ‏فرمایید و گاهى پس از دقت، دستور حذف و یا تغییر و اضافه را بدان صورت که مایل باشید، صادر مى ‏فرمایید که انجام گیرد، حال اگر روزى تصمیم بر این گردد - که حتماً مى‏ گردد - متن سخنرانیها و یا اعلامیه‏ ها و چیزهایى از این قبیل که با صدا و خط حضرتعالى منتشر گردد، مسلماً متن دستخط و یا متن اصلى صدا و فیلم به عنوان سند خدشه‏ ناپذیر اصل قرار مى ‏گیرد و آنچه از زیاد و کم بدان صورتى که گذشت ولو بسیار هم مهم باشد یا کنار گذاشته مى‏شود و یا تحت‏ الشعاع خط و یا متن اصلى سخنرانى قرار مى ‏گیرد و این از مسائلى است که باید جدى براى آن فکرى کرد.
2. یکى دیگر از مسائلى که خوب است حضرتعالى براى آن فکرى کنید، این است که آنچه از حضرتعالى منتشر شده است در جراید و صدا و سیما و حتى بولتنها، به یک صورت نیست، گاهى دیده شده در روزنامه‏ اى و یا مجله‏ اى به علل ، چه سیاسى و چه غیرسیاسى و یا سهواً، جمله یا جملاتى از لابه ‏لاى اعلامیه‏ ها و یا سخنرانیها در روزنامه‏ اى آورده شده و در روزنامه دیگر نیامده است، کدام را باید اصل قرار داد، آن متنى که این جمله را دارد و یا متنى که فاقد آن جمله است؟ بدیهى است این تردید، در جایى است که دسترسى به صدا و خط حضرتعالى نیست و این هم بسیار است، چرا که خیلى وقتها است که صحبتهاى جنابعالى را من و یا دوستان مى‏نویسیم و بعد از تصویب شما به مطبوعات و غیره مى ‏دهیم، چه کسى باید تشخیص دهد آن جمله از حضرتعالى است یا نه؟ روشن است که گاهى تغییر و یا حذف و یا اضافه کلمه‏ اى بطور کلى معناى جمله را تغییر مى ‏دهد.
3. مسأله دیگر این است که تکلیف نامه‏ ها و نوشته ‏ها و پیام‏ها و فیلم و نوارها و اشعارتان که بطور کلى منتشر نشده است و در بایگانى دفتر موجود است را هم روشن بفرمایید.
4. پرونده‏هاى حضرتعالى در ساواک است (که الان در اختیار وزارت اطلاعات مى‏باشد) و یک نسخه از آن را اینجانب در اختیار دارد، لازم است به اطلاع حضرتعالى برسانم که تنها پرونده‏ هاى جنابعالى در سازمان امنیت شاه در تهران 48 جلد است که تقریباً هر جلد حدود پانصد صفحه مى‏باشد که انتشار آن بدون شک پرده از مسائل بسیارى برمى‏دارد و طبیعى است که گرانقدرترین اسناد انقلاب اسلامى است.
5. کتابها و نوشته‏ هایى که صرفاً علمى و یا اخلاقى است، از ارزشمندترین کتبى است که مى‏ تواند زیربناى انقلاب فقهى، اخلاقى، فلسفى، عرفانى و اصولى باشد.
6. بهره‏بردارى و تحقیق و تحلیل و نیز انتشار اسناد و نامه‏ ها و بولتن هایى که قبل و بعد از انقلاب به عنوان حضرتعالى و یا دفتر ارسال گردیده و هم اکنون نیز در اختیار دفتر مى‏ باشد، دو - سه نمونه از مواردى که باعث نوشتن این نامه شد، به عنوان ضمیمه و استشهاد تقدیم مى‏ گردد.
خدا یار و نگهدارتان باد
فرزند شما: احمد خمینى‏
نیمه اول شهریور 1367
پاسخ حضرت امام خمینى(س) به نامه حجت ‏الاسلام والمسلمین سیداحمد خمینى در مورد تنظیم و تدوین اسناد و مدارک مربوط به ایشان
بسم‏اللَّه الرحمن الرحیم
فرزند عزیزم احمد
حفظه‏ اللَّه تعالى و ایده
از آنجا که شما را بحمداللَّه تعالى در مسائل سیاسى و اجتماعى صاحبنظر مى ‏دانم و در تمامى فراز و نشیب‏ها در کنار من بوده‏اى و هستى و با صداقت و کیاست امور سیاسى و اجتماعى اینجانب را متصدى هستى، لهذا شما را براى تنظیم و تدوین کلیه مسائل مربوط به خود، که بسا در رسانه‏هاى گروهى اختلافات و اشتباهاتى رخ داده‏است، انتخاب مى‏نمایم و از خداوند متعال که حاضر و ناظر است توفیقات شما را خواستارم. امید است با صرف وقت و دقت‏نظر، این امر را به پایان برسانى.
والسلام علیکم
پنجشنبه 17 شهریور 67/ 26 محرم‏الحرام 1409
روح ‏اللَّه الموسوى الخمینى

قانون نحوه حفظ آثار و یاد حضرت امام خمینى(س) والحاقیه آن
مجلس شوراى اسلامى با تصویب قانون نحوه حفظ آثار و یاد حضرت امام خمینى در تاریخ چهاردهم آبان 1368 و سپس تأیید آن توسط شوراى نگهبان، امر حفظ، نشر، نظارت و تأیید آثار امام خمینى را بطور مستقیم به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى(س) واگذار و علاوه بر آن بعضى سازمانها، وزارتخانه‏ ها و صدا و سیما را موظف به نشر و بسط اندیشه‏ هاى بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران نموده‏است. همینطور مجلس شوراى اسلامى با الحاق موادى به قانون فوق که در تاریخ 26 شهریور 1369 به تصویب و در تاریخ 3/7/69 به تأیید شوراى نگهبان رسیده‏است، درباره دخل و تصرف و یا انهدام اسناد مرتبط با حضرت امام(س) و نیز سایر موادى که در این الحاقیه آمده است براى مرتکبان، پیگرد قانونى و مجازات تعیین کرده است.

نامه حجت‏الاسلام والمسلمین سیداحمد خمینى به حجت‏الاسلام والمسلمین حاج محمدعلى انصارى‏
جناب حجت‏الاسلام آقاى حاج شیخ محمدعلى انصارى دامت افاضاته
با توجه به سابقه و تجربه خدمت شما در پیشگاه مقدس رهبر کبیر انقلاب اسلامى، حضرت آیت‏اللَّه العظمى امام خمینى - سلام‏اللَّه علیه - جنابعالى را به عنوان سرپرست مسؤول مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى(قدس ‏اللَّه سره) و حرم مطهر آن حضرت منصوب مى‏ نمایم که با هماهنگى و استفاده از کلیه نیروهاى مجرب اجرایى و فکرى و فرهنگى و مردمى کشور، زمینه‏ هاى لازم نشر آثار با برکت و همچنین طراحى و ساخت مرقد شریف را فراهم نمایید. ان شاءاللَّه تمامى ارگانها و نیروهاى مؤمن و مخلص انقلاب در تمامى برنامه‏ ها با شما همکارى مى‏نمایند و در اجر بزرگ تعظیم شعائر اسلام و تحقق آرمانهاى مقدس امام سهیم خواهند بود. خداوند به شما و همگى توفیق خدمت بیشتر در پیمودن راه مقدس و اهداف عظیم انقلاب اسلامى عنایت فرماید.
و السلام علیکم و رحمت اللَّه
احمد خمینى
31/3/68

نامه حجت‏الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینى به حضرت آیت‏اللَّه خامنه‏ اى
محضر مبارک حضرت آیت‏اللَّه خامنه‏اى رهبر بزرگوار انقلاب اسلامى دام ظله‏العالى
با عرض سلام و تقدیم مراتب تشکر خویش و خانواده داغدیده خمینى(سلام‏اللَّه علیه) از حضور حضرتعالى که همواره لطف و محبت‏هایتان تسلى ‏بخش جانهاى خسته ما بوده ‏است. همانگونه که مستحضرید، اینجانب به واسطه وصیت پدرم حضرت حجت‏الاسلام والمسلمین سیداحمد خمینى(س) به عنوان تولیت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام و حرم مطهر حضرتش منصوب گشته‏ ام. ولیکن از آنجا که همه امور را بنا به فتواى امام راحل به مقام شامخ ولایت مى‏ دانم و همواره بر این اعتقادم که این نظام مقدس در پرتو ولایت مطلقه فقیه و گام نهادن در مسیر اندیشه‏ هاى تابناک خمینى کبیر مى‏تواند از مرزهاى موجود فراتر رفته و به لطف الهى نجات‏بخش انسانیت از ورطه هلاکت و ظلمت باشد، لذا از محضر مبارک حضرتعالى تقاضا مى‏کنم در صورت صلاحدید، وصیت آن عزیز سفر کرده را تنفیذ فرمایید.
فرزند کوچک شما
سیدحسن خمینى‏

پاسخ حضرت آیت‏اللَّه خامنه ‏اى به نامه حجت‏ الاسلام والمسلمین حاج سیدحسن خمینى
بسم‏اللَّه‏الرحمن الرحیم‏
با طلب رحمت و مغفرت براى پدر گرامى شما و برادر عزیز ما مرحوم حجت ‏الاسلام والمسلمین سیداحمد آقا طاب‏ثراه وصیت مزبور را تنفیذ مى‏کنم و توفیقات الهى را براى شما صمیمانه مسألت مى‏نمایم.
والسلام علیکم
سیدعلى خامنه ‏اى
21 ذى‏القعده 1415
2/2/1374
حکم انتصاب مجدد حجت‏الاسلام والمسلمین محمدعلى انصارى از طرف‏ حجت‏الاسلام والمسلمین سید حسن خمینى‏
بسم‏اللَّه الرحمن الرحیم‏
جناب حجت‏الاسلام والمسلمین آقاى حاج شیخ محمدعلى انصارى (زید عزه)
با توجه به انتخاب شایسته پدرم و همچنین با عنایت به عنایات خاص حضرت امام - سلام‏اللَّه علیه - و مرحوم یادگار گرانقدر امام - رضوان‏ اللَّه علیه - و با تأسى به حکم آن عزیز بزرگوار که همواره از حضرتعالى به عنوان رازدار و مونس خویش یاد مى‏ کردند و لذا در همه کارهاى خویش شما را چونان برادرى مى ‏دانستند و از همین‏رو مسؤولیت حرم امام(س) و مؤسسه تنظیم و نشر آثار ایشان را به جنابعالى تفویض کرده بودند و با توجه به صراحتى که در وصیتنامه خویش دارند و جداى از همه موارد فوق، با توجه به شناختى که اینجانب از شما دارم و حضرتعالى را از دیر باز یکى از همراهان افکار امام و یاران با وفاى ایشان مى ‏شناسم، شما را کماکان در سمت سابق ابقاء مى‏ نمایم.
ان شاءاللَّه موفق باشید.
سیدحسن خمینى
(15/4/74)
حکم انتصاب مجدد آقاى حمید انصارى‏ از طرف حجت‏الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینى
برادر عزیز جناب آقاى حمید انصارى‏
با توجه به سوابق درخشان و نقش برجسته و تعیین کننده جنابعالى در کلیه مراحل تأسیس و برنامه‏ریزى و تعیین خطوط و اهداف اساسى مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینى(س) و نیز مدیریت موفق و حضور مستمر شما در کلیه امور اجرایى آن در سمت قائم مقام مؤسسه و خصوصاً با توجه به عنایت خاص و تأیید یادگار امام راحل(س) حضرت حجت‏ الاسلام والمسلمین آقاى حاج سید احمد خمینى - رحمت‏اللَّه علیه - از شما و بنا به پیشنهاد سرپرست مؤسسه بدین وسیله مجدداً به سمت قائم مقام مؤسسه منصوب مى‏شوید. امید است با استعانت از خداوند متعال و با همکارى وهمدلى کلیه مسؤولین واحدها و مراکز وابسته و به کارگیرى اختیارات لازم همچون گذشته در راه توسعه و پیشرفت این مجموعه با برکت که حقاً نقش بارز خود را در بسط و نشر افکار بلند امام راحل بخوبى ایفا نموده است، موفق باشید.
والسلام علیکم و رحمت ‏اللَّه
سیدحسن خمینى (15/4/74)

اهداف
مهمترین اهداف مؤسسه عبارتند از:
1. جمع‏آورى کلیه اسناد و آثار حضرت امام و آثار منتشر شده درباره شخصیت، زندگانى، مبارزات و اندیشه ایشان؛
2. نگهدارى و محافظت از اسناد و آثار یاد شده با استفاده از مناسبترین شیوه‏ ها؛
3. بررسى، تحقیق و پژوهش آثار، به منظور تدوین تاریخ انقلاب اسلامى و زندگینامه حضرت امام و ترجمه و آماده‏سازى مجموعه آثار جهت نشر؛
4. انتشار مجموعه آثار به زبانهاى مختلف در معرفى و تبلیغ اندیشه و سیره امام خمینى به منظور زنده و نمایان ساختن دائمى یاد و نام رهبر کبیر انقلاب اسلامى در داخل و خارج کشور؛
5. آموزش و تدریس مبانى اندیشه امام خمینى در رشته‏هاى مختلف علوم اسلامى در حوزه و دانشگاه و...؛
6. نظارت مستمر بر آنچه به نام حضرت امام تدوین و یا توسط هنرمندان تولید مى‏شود و همچنین تولید آثار فرهنگى و هنرى و حمایت از اینگونه آثار؛
7. صدور مجوز براى آثار پدیدآورندگان محصولات «علمى، پژوهشى - فرهنگى و هنرى» در حیطه اندیشه و آراى حضرت امام(س)؛
8. حفظ و نگهدارى از اماکن و آثار تاریخى و فرهنگى منسوب به حضرت امام به عنوان میراث فرهنگى.


با تقدیم احترام و ادب
محمدرضا مشایخی
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کورش قلی زاده