پنج شنبه, 10 خرداد 1403

 



موضوع: شیوه های گزینش

شیوه های گزینش 10 سال 9 ماه ago #27717

انواع شیوه های گزینش کدامند و به نظر شما کدامیک بهتر است ؟با ارائه دلیل
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

شیوه های گزینش 10 سال 9 ماه ago #27808

1- سانسور
2- شیوه باز
3- ساخت دهی بدون کنترل
اگر جامعه به آگاهی و درک و قدرت تحلیل برسد شیوه باز می تواند موفق باشد ! در غیر این صورت سانسور در جامعه سنتی نیاز است .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

شیوه های گزینش 10 سال 9 ماه ago #27863

1- روش سانسور
2- روش باز
3- روش ساخت دهی بدون کنترل
که روش باز اگر جامعه ای که دارای قدرت درک و تحلیل بالایی باشند و به این آگاهی رسیده باشند می تواند روش بسیار خوبی باشد ، در غیر اینصورت باید باز هم از روش سانسور استفاده کرد تا عقاید و افکار مردم را تحت تاثیر مطالب اشتباه قرار ندهند .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

شیوه های گزینش 10 سال 9 ماه ago #27952

با سلام
سانسور
خود سانسوری
شیوه باز
به نظر بنده در شیوه سانسور و خود سانسوری یه جور دستکاری حرفه ای ایجاد میشود ولی اجحافی برای مخاطب میشود درنتیجه اگر شیوه باز باشد بهتر است
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

شیوه های گزینش 10 سال 9 ماه ago #28416

گزینش:

هر وسیله ارتباط جمعی اعم ازروزنامه ، رادیو ، تلویریون و ...... باید در میان کهکشانی از داده ها و اطلاعاتی که دنیای امروز مشحون از آنان است دست به گزینش زند چون هرگز قادر نیست تمامی حوادث را منعکس کند . در خصوص مفهوم گزینش واژه هایی چون صافی ( فیلتر ) و دروازه بانان نیز به کار می رود . دروازه بانان عبارتند از : تمامی دست اندرکاران وسایل ارتباط جمعی که باید در انبوه دادهای خبری دست به گزینش زنند و بعضی از این داده ها را متبلور کرده ، وارده مجرای خبری سازند . یک واحد خبری بیش از همه با این امر سروکار داشته و براساس نحوه گزینش ساخت میپذیرید . برای گزینش مطلوب از میان انبوه اطلاعات و خبر ها ، هر سازمان خبری باید موارد زیر را رعایت نمایند :

1- گزینش ومعیار های آن:

معیار گزینش اخبار در جوامع گوناگون متفاوت است . در جامعه ای که سورکین جامعه شناس معروف عصر حاضر از آن به عنوان جامعه حسی نام می برد امور معنوی اولویت کمتری داشته و در مقابل امور و پدیده های مادی ، ملموس و محسوس مورد توجه بیشتری قرار دارند و افراد بیشتر درپی سود اندیشی ، خویشتن نگری و ارضای غرایز جسمانی می باشند لذا اخباری مورد توجه قرار می گیرند که در ارتباط با ارضای منافع و غرایز عمل کنند نکته عکس این قضیه در مورد جوامع ایدئولوژیک صادق است که بیشتر به پدیده های غیر مادی و معنوی توجه می شود و یا در جوامع فرد گرا وسائل خبری چنان طراحی می شوند که در برابر هر اقدام علیه مصالح فردی موضع بگیرند و در یک جامعه جمع گرا ، صرفاً پدیده های را اولویت می بخشند که در حد مصالح و منافع جمع اند .

از آنچه قبل از همه موجبات تبلور ، بر جستگی و حتی بزرگ سازی اخبار و وقایع را فراهم می آورد خود جامعه و ماهیت آن و شرایط خاص اجتماعی حاکم بر آن جامعه می باشد.

2- گزینش وشیوه های آن:

در خصوص شیوه های گزینش گاه روش سانسور به کار برده می شود که در این حالت ماموران خاص دولتی جزئیات اخبار و اطلااعات قابل انتشار را باز بینی نموده و حتی قسمت هایی از خبر و یا کل آن را حذف مینمایند . در مقابل روش باز و بدون کنترل وجود دارد که خود فرد مسئول گزینش ، ویرایش ودر نهایت پخش خبری می باشد . در این روش نیز به سبب محدودیت ظرفیت واحد خبری خود فرد مجبور به خود سانسوری می شود .

3- سرعت عمل : مشکل اساسی گزینش:

در برخی از وسایل همچون کتاب ، کار گزینش دشوار نیست چون نویسنده از وقت و فرصت کافی جهت گزینش داده ها بر خوردار است اما در وسائل ارتباط جمعی نظیر رادیو و تلوزیون و روزنامه گار گزینش در نهایت سرعت انجام می گیرد

4- تعدد داده ها : امتیازی در گزینش:

تعدد داده های خبری موجب تسهیل در کار گزینش می گردد . زمانی که حق انتخاب و امکانات گزینش بیشتر می شود دست گزینشگر برای انتخاب باز تر می باشد . به عنوان مثال کسانی که از نزدیک به مشاهده یک مراسم رژه می پردازند از جهان مختلف با انان که از تلوزیون به تماشا می نشینند تمایز می یابند . به این معنی که بینندگان حاضر در صحنه داده های کمتری در اختیار داشته و فقط بعضی از قسمت های رژه رامی بینند در صورتی که تماشاگران تلویزیون این مراسم را از آغاز تا پایان ودر زوایای مختلف می بینند . با این حال نباید فراموش کرد که حضور مستقیم در صحنه نیز به پیدایی انبوه خلق می انجامد . دیدن مستقیم مراسم استقبال یایک مسابقه ورزشی موجب موجب انتقال و سرایت بهتر هیجانات می شود حال آنکه وجود وسایل واسطه ، این انتقال و تراکم هیجان را کاهش میدهد .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سعیده حاج علی