چهارشنبه, 16 خرداد 1403

 



موضوع: تجزیه و تحلیل و نقد آثار گرافیکی

تجزیه و تحلیل و نقد آثار گرافیکی 4 سال 4 هفته ago #122649

هنرمند انتخابی و گرافیست مطرح رضا عابدینی
لطفا یکی از پوستر های مطرح رضا عابدینی را انتخاب کنید و آن را با توجه به شناختی که از هنر پوستر دارید_تجزیه تحلیل و نقد نمایید .

برخی از ویژگی های بارز آثار رضا عابدینی
لطفا این نوشته در فایل ارسالیتان ذکر شود
ویژگی های مهم کار رضا عابدینی که در سطح بین الملل مطرحش کرد و نشان شوالیه هلند گرفت
۱_تحول در خط ایرانی بخصوص پوستر
یعنی نوعی خاص از تایپو گرافی رو وارد پوستر کرد
تا قبل ما اصلا تایپو گرافی و خط در پوستر به این صورت نداریم
بیشتر خط و خطنگاری هستش که هویت پوستر رو تشکیل میده
تا قبل رضا عابدینی ما بیشتر فونت یا خوشنویسی داریم

فونت ساده و خشک و خوشنویسی هم که معلومه به چه صورت هستش

۲_تکرار زیاد میبینید که کاملا بر میگرد به ایده گرفتن از سیاه مشق ایرانی که میاد جان دوباره ای به سیاه مشق میده اما در تکرار زیبای کلمات و حالت گرافیستی ایجاد میکنه

۳_تک رنگ ها و نخودی های زیاد باز بر میگرده به خط و خوشنویسی که ایده از کاغذ های نوشتار قدیمی برمیداره و میاد باز در دنیای نوین جانی دوباره بهش میبخشه

۴_فرم فیگور به صورت ساده بیان میشو د و در اکثر مواقع با تایپو گرافی و خط ایرانی هوشمندانه ترکیب بندی شده اند


نتیجه گیری
رضا عابدینی جز اولین هنرمندانی است که روح تازه در خط و خوشنویسی ایران ایجاد کرد و توانست بیان گرافیگی در آن ایجاد کند
اون توانست پوسترهایی ایرانیزه و کاملا ایرانی اما با بیان و هویت جهانی خلق کند
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

تجزیه و تحلیل و نقد آثار گرافیکی 4 سال 4 هفته ago #122689

پوستر با نام فردا که به سفارش یک استودیو در کشور لبنان که به طور تخصصی بر روی تایپوگرافی در چند زبان به ویژه عربی معاصر کار می کند، طراحی شده است.این شرکت پیشنهاد طراحی پوسترهایی تایپوگرافیک بر اساس هر یک از فونت های خود را به رضا عابدینی که یکی از سرشناسترین طراحان ایرانی در عرصه بین المللی است داده بود این پوسترها اولین بار در سال 2014 به نمایش درآمد. پوستر فردا یکی از پوسترهای این مجموعه می باشد.در این پوستر شخصی که وجود دارد رنگش تیره تر از پس زمینه هست و زمینه کمرنگتر و دلیلش هم موضوع آن می باشد فرد از گذشته رو به سوی آینده می رود. به نظرم پاها تیره تر شده چون نماد حرکت رو نشون داده یعنی این فرد به سوی فردا در حرکت است. ویژگی اصلی کار رضا عابدینی درکارهایش تلفیق زیبای فونت با تصویر هست.
فونت های داخل فیگور از پایین به سمت بالا فونت های توپر و بولد استفاده شده و هر چه بالاتر رفته فونتها نازکتر شده. ترکیب فونتها در قسمت تیره تر افقی و جاهای نازکتر عمودی شده است در قسمت پایین که فونتها بولد و تیره هستن فونتها نزدیک به هم و بعضی جاها روی هم افتاده است و در قسمتهای بالا فاصله بین فونت ها بیشتر شده حالت سایه و روشن دارن. فونت های کناری هم همینطور حالت تیره و روشن دارند به نظرم در قسمتهایی که تیره تر هستند فونتها تاکید بیشتری رو داشته و توجه بیننده رو به خودش جلب کرده. در اکثر پوسترهاش یه سری خطوط عمودی نازک هست که در پس زمینه پوستر من هم دیده میشه.هر کجا پوستری با رنگمایه های قهوه ای (تنالیته خاکی)) ببینیم که در آن سایه ای از انسان به همرام نوشتاری که درون آن قرار دارد نقش بسته ، بی اختیار و بدون نیاز به امضای طراح رضا عابدینی خودش رو نشون میده.
در آثار رضا عابدینی خصوصیت بارزی که وی را هنرمندی بدون نیاز به کامپیوتر نشان دهد دیده نمی شود.مثلا اینکه از آثار او می توان فهمید که وی از این میزان طراحی حروف ، طراحی سیاه قلم ، نقاشی و یا حتی ایده پردازی فوق العاده بهره مند است.
ساختار دیداری فیگورها به عابدینی کمک می کنند که بتواند ترکیب بندی های ایستا و تاثیر گذار داشته باشد. سادگی، توازن و قرینگی، زیبایی شناسی شکوهمند و پر جلال ایرانی را در آثار او زنده می کند.
در پوستر های رضا عابدینی پیکره ها با جامه ی روزمره و ظاهری امروزی و خالی از تکلف، تنها ایستاده یا نشسته در سطوح رنگی ساکن، قرار گرفته اند. تن ها یا سایه گون اند یا با سایه پردازی مختصر در چهره و جامه، پرداخته شده اند. چهره ها یا بریده شده اند یا مخدوش گشته اند.
دست ها عموما بار طراحی را به دوش می کشند؛ یا باز شده اند یا بر سینه قرار گرفته اند، یا مثلا شاهد پیکره ای هستیم که دستی به کمر دارد و یا دستانش را به آسمان دراز کرده است.
در پوستر های رضا عابدینی اشیا، تاج، کلاه، جواهر و زینت و سلاح شاهان و شاهزادگان درباری، همه، جایشان را داده اند به حروف، کلام و کلمه. عابدینی کلمات فارسی را گاه چون تاجی مرصع نشان از حروف خیره کننده ی فارسی بر سر فیگورهایش نشانده است و گاه چون جامه‌ی زربفت مزین به مروارید حروف به تن پیکره هایش پوشانده است. او حروف فارسی را گاه سردوشی پیکره هایش قرار داده است و گاه رازگونه چون طلسم محافظ، بر بازویشان بسته است. گاه سرها پر شده اند از خیال کلمات و گاه سینه ها.
در آثار رضا عابدینی کلمات بار نمادین فرهنگ را به دوش می کشند، پیکره ها را دوره می کنند، چهره ها را می پوشانند ، بر سر و سینه و شانه و بازوشان می نشینند و می پیچند و می لولند و آرام می گیرند.
از این گونه، آثار عابدینی، امروزی و معاصر است.تن های عابدینی گاه با صلابت و شکوه در قاب پوستر ایستاده اند و ابرانسان گونه انگار به تو که در برابرش ایستاده ای خیره شده اند: مهاجم، سنت شکن و پرخاشگر. و گاه سایه گون، پوچ و تهی بازنمود انسان استحاله شده معاصر اند: رنگ باخته، ترسان و مستأصل.
ویژگی های مهم کار رضا عابدینی که در سطح بین الملل مطرحش کرد و نشان شوالیه هلند گرفت
۱_تحول در خط ایرانی بخصوص پوستر
یعنی نوعی خاص از تایپو گرافی رو وارد پوستر کرد
تا قبل ما اصلا تایپو گرافی و خط در پوستر به این صورت نداریم
بیشتر خط و خطنگاری هستش که هویت پوستر رو تشکیل میده
تا قبل رضا عابدینی ما بیشتر فونت یا خوشنویسی داریم

فونت ساده و خشک و خوشنویسی هم که معلومه به چه صورت هستش به همان حالت خوش نویسی یا زیبا نویسی هستش اما رضا عابدینی با خلاقیت و شناختی که از خط داشت آن را به عنوان یک عنصر گرافیک واصلی بکار برد اگر دقت کنید زیبایی در خط است اما کاملا بیان گرافیکی دارد

۲_تکرار زیاد میبینید که کاملا بر میگرد به ایده گرفتن از سیاه مشق ایرانی که میاد جان دوباره ای به سیاه مشق میده اما در تکرار زیبای کلمات و حالت گرافیستی ایجاد میکنه

۳_تک رنگ ها و نخودی های زیاد باز بر میگرده به خط و خوشنویسی که ایده از کاغذ های نوشتار قدیمی برمیداره و میاد باز در دنیای نوین جانی دوباره بهش میبخشه

۴_فرم فیگور به صورت ساده بیان میشو د و در اکثر مواقع با تایپو گرافی و خط ایرانی هوشمندانه ترکیب بندی شده اند


نتیجه گیری
رصا عابدینی جز اولین هنرمندانی است که روح تازه در خط و خوشنویسی ایران ایجاد کرد و توانست بیان گرافیگی در آن ایجاد کند
اون توانست پوسترهایی ایرانیزه و کاملا ایرانی اما با بیان و هویت جهانی خلق کند
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

تجزیه و تحلیل و نقد آثار گرافیکی 4 سال 4 هفته ago #122700

پوستر ماشین اثر استاد رضا عابدینی
سایز ۵۰_۷۰
از المان انسان استفاده شده و پیرهن مرد به شکل کلمه و حروف هست که انگار سبک استاد عابدینی هست
قسمت پشت پیرهن به شکل بال درومده شاید نشانه اوج گیری ذهن انسان و پرواز ذهن باشه
و کلماتی که به صورت ریتم افقی و گنگ کار شده نشانه تفکر و ایده هایی هست که مرد با استفاده از اون ها میتونه اوج بگیره
اما مردی که در پوستر هست متفکر و غمگینه دست درون جیب نشانه تفکر و سر پایین مرد هم نشانه تفکر و ناراحتی میتونه باشه
خط های افقی که مرد رو به کادر متصل میکنه شاید مانع قدم برداشتنش میشه
با توجه به اسم پوستر برداشت من این هست که انسان تبدیل به یک ماشین شده که از خودش اختیار نداره و دائما چیز هایی اونو کنترل میکنن و تحت سلطه خودشون گرفتن
به اصطلاح پر پرواز و پای قدم برداشتنش رو محدود کردن و انسان ازین بابت خوشحال نیست
رنگ ابی بکگراند پوستر نشانه ارامش و سکوت تصویر و بی تحرکی تصویر هست
از دو رنگ سفید و مشکی استفاده شده مشکی برای بدن مرد که حالت سایه داشته باشه و یه حالت فراموش شده بهش میده و تیرگی سر و شلوار در دیده شدن فیکور نقش به سزایی داره
و پیرهن و بال که به رنگ سفید برای برجسته شدن و اهمیت اون قسمت هست
خطوط موازی که مرد رو به کادر وصل میکنن هم سفید هست تا بدن مرد رو از خط های طناب مانند جدا کنه که معلوم باشه عنصر خارجی اونو به کادر متصل کرده نه نفس مرد
نوشته های کنار کادر هم صرفا برای اصلاع رسانی درباره پوستر هست
نتیجه میگیریم که اثر استاد عابدینی با استفاده از حروف در همه پوسترها با فونت مشخص
مثل امضای کار ایشان است و تنوع رنگی ندارد تو پوستراش معمولا تک رنگ در کنار سفید و مشکی هست
شاید هدف این است که نوشته ها بیشتر به چشم بیاداکثرا هم از المان انسان استفاده کرده
نه اشیا
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

تجزیه و تحلیل و نقد آثار گرافیکی 4 سال 4 هفته ago #122705

پوستر تن ها مجموعه ای از پوستر ها و منابع الهامش را در اناتوم گالری گرافیک پاریس در سال ۱۳۸۱ به نمایش گذاشت سبک کاری این پوستر با رنگنمایه های اجری قهوه ای تنالیته خاکی است که در ان سایه ای از انسان به همراه نوشتاری که درون فیگور ها نقش بسته که از چند فونت مشخص تو همه کار هاش استفاده شده بی اختیار و بدون نیاز به امضای طراح امواج عابدینسم صاطع میشود. .عابدینی در اثارش از خانواده رنگ های قهوه ای و کرمی بهره میبرد.عابدینی حتی المکان در پوستر هایش از هاله یا سایه ای از انسان استفاده میکند عابدینی در اجرای عادت کاریش آنقدر تکرار مکررات کرده که با هر بار ارائه ی  اثری جدید گویی که بجز به رخ کشیدن تبهر در اجرا حرفی برای گفتن ندارد. نوشته های بالای تصویر به صورت لاتین و فارسی قرار گرفته اند و حالت توازن دارند.
ویژگی های مهم کار رضا عابدینی که در سطح بین الملل مطرحش کرد و نشان شوالیه هلند گرفت
۱_تحول در خط ایرانی بخصوص پوستر
یعنی نوعی خاص از تایپو گرافی رو وارد پوستر کرد
تا قبل ما اصلا تایپو گرافی و خط در پوستر به این صورت نداریم
بیشتر خط و خطنگاری هستش که هویت پوستر رو تشکیل میده
تا قبل رضا عابدینی ما بیشتر فونت یا خوشنویسی داریم

فونت ساده و خشک و خوشنویسی هم که معلومه به چه صورت هستش به همان حالت خوش نویسی یا زیبا نویسی هستش اما رضا عابدینی با خلاقیت و شناختی که از خط داشت آن را به عنوان یک عنصر گرافیک واصلی بکار برد اگر دقت کنید زیبایی در خط است اما کاملا بیان گرافیکی دارد
۳_تک رنگ ها و نخودی های زیاد باز بر میگرده به خط و خوشنویسی که ایده از کاغذ های نوشتار قدیمی برمیداره و میاد باز در دنیای نوین جانی دوباره بهش میبخشه

۴_فرم فیگور به صورت ساده بیان میشو د و در اکثر مواقع با تایپو گرافی و خط ایرانی هوشمندانه ترکیب بندی شده اند


نتیجه گیری
رصا عابدینی جز اولین هنرمندانی است که روح تازه در خط و خوشنویسی ایران ایجاد کرد و توانست بیان گرافیگی در آن ایجاد کند
اون توانست پوسترهایی ایرانیزه و کاملا ایرانی اما با بیان و هویت جهانی خلق کند
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

تجزیه و تحلیل و نقد آثار گرافیکی 3 سال 10 ماه ago #129613

عنوان اين نمايشگاه "تن ها"، از يک سو به پيکره هايی اشاره دارد که به يکی از مشخصه های پوسترهايش بدل شده اند و از سوی ديگر بيانگر تنهايی است. خودش هم به هر دو معنی اشاره می کند: "می خواستم به تنها بودن خودم به عنوان يک گرافيست مستقل اشاره کنم".فيلم خواب خاکاما دو چيز در ميان همه آنها مشترک بود؛ تک پرسوناژهايی که در ميانه صفحه نشسته يا ايستاده اند و حروفی که محل استقرار آنها نسبت به خط رايج امروز، جابه جا شده اند.در پوسترهای عابدينی، حروف و کلمات نقشی مهم ايفا می کنند. او که با ساده سازی نقاشی های قاجاری، ساختار ايرانی مورد نظر خود را بازيافته، از حرف و واژه به عنوان جايگزينی فرهنگی برای کمربندها، سردوشی ها، دستبندها، شمشيرها و حمايل های جواهر نشان بهره می گيرد.حالت غم و تنهایی در این پوستر نمایان است
ویژگی های مهم کار رضا عابدینی که در سطح بین الملل مطرحش کرد و نشان شوالیه هلند گرفت
۱_تحول در خط ایرانی بخصوص پوستر
یعنی نوعی خاص از تایپو گرافی رو وارد پوستر کرد
تا قبل ما اصلا تایپو گرافی و خط در پوستر به این صورت نداریم
بیشتر خط و خطنگاری هستش که هویت پوستر رو تشکیل میده
تا قبل رضا عابدینی ما بیشتر فونت یا خوشن
وستر تن ها مجموعه ای از پوستر ها و منابع الهامش را در اناتوم گالری گرافیک پاریس در سال ۱۳۸۱ به نمایش گذاشت سبک کاری این پوستر با رنگنمایه های اجری قهوه ای تنالیته خاکی است که در ان سایه ای از انسان به همراه نوشتاری که درون فیگور ها نقش بسته که از چند فونت مشخص تو همه کار هاش استفاده شده بی اختیار و بدون نیاز به امضای طراح امواج عابدینسم صاطع میشود. .عابدینی در اثارش از خانواده رنگ های قهوه ای و کرمی بهره میبرد.عابدینی حتی المکان در پوستر هایش از هاله یا سایه ای از انسان استفاده میکند عابدینی در اجرای عادت کاریش آنقدر تکرار مکررات کرده که با هر بار ارائه ی اثری جدید گویی که بجز به رخ کشیدن تبهر در اجرا حرفی برای گفتن ندارد. نوشته های بالای تصویر به صورت لاتین و فارسی قرار گرفته اند و حالت توازن دارند.
ویژگی های مهم کار رضا عابدینی که در سطح بین الملل مطرحش کرد و نشان شوالیه هلند گرفت
۱_تحول در خط ایرانی بخصوص پوستر
یعنی نوعی خاص از تایپو گرافی رو وارد پوستر کرد
تا قبل ما اصلا تایپو گرافی و خط در پوستر به این صورت نداریم
بیشتر خط و خطنگاری هستش که هویت پوستر رو تشکیل میده
تا قبل رضا عابدینی ما بیشتر فونت یا خوشنویسی داریم

فونت ساده و خشک و خوشنویسی هم که معلومه به چه صورت هستش به همان حالت خوش نویسی یا زیبا نویسی هستش اما رضا عابدینی با خلاقیت و شناختی که از خط داشت آن را به عنوان یک عنصر گرافیک واصلی بکار برد اگر دقت کنید زیبایی در خط است اما کاملا بیان گرافیکی دارد
۳_تک رنگ ها و نخودی های زیاد باز بر میگرده به خط و خوشنویسی که ایده از کاغذ های نوشتار قدیمی برمیداره و میاد باز در دنیای نوین جانی دوباره بهش میبخشه

۴_فرم فیگور به صورت ساده بیان میشو د و در اکثر مواقع با تایپو گرافی و خط ایرانی هوشمندانه ترکیب بندی شده اند


نتیجه گیری
رصا عابدینی جز اولین هنرمندانی است که روح تازه در خط و خوشنویسی ایران ایجاد کرد و توانست بیان گرافیگی در آن ایجاد کند
اون توانست پوسترهایی ایرانیزه و کاملا ایرانی اما با بیان و هویت جهانی خلق کند
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

تجزیه و تحلیل و نقد آثار گرافیکی 3 سال 10 ماه ago #130377

[2:38 PM, 7/14/2020]: رضا عابديني براي نشان دادن اهميت تايپ در گرافيك، رابطه‌ي حروف و تصوير را بررسي و تحليل مي‌كند.

وی تصمیم گرفت حروف فارسی و انگلیسی را با دست طراحی کند و در دوره های بعدتر جشنواره فجر نوشته ها را با الهام گرفتن از منطق مُهر های سنتی ایرانی در کنار تصاویر اما جدا از آنها قرار داد.
[2:38 PM, 7/14/2020]: عابدینی حروف فارسی را بهم ریخت تا شاید فلبداهگیِ خوشنویسی فارسی را به تایپ برگرداند، تلاشی که دست کم امروز برای ما معادل بصری ِدوره ای درخشان و احتمالا درخشان ترین دوران صنعت نشر بعد از انقلاب است.
[2:38 PM, 7/14/2020]: تلاش وی برای رسیدن به نوعی گرافیک ایرانی به کارش با تایپ محدود نبود، او می خواست فراتر از استفاده ی ظاهری از عناصر سنتی به منطق ایرانی برای تصویر سازی هم برسد. فضاهای طراحی های او مطلقا مدرن و امروزی هستند نه الزاما از بته جقه اثری هست نه الزاما از نستعلیق، اما روحی در آنها هست که ما را به سنن بصریِ ایرانی اسلامی وصل میکند.عابدینی بدین ترتیب با سنت ایرانی کار میکند اما وی طراح سنتی نیست.
رضا عابدینی دبیر سرویس تجسمی ماهنامه هنری، ادبی و فرهنگی سوره نیز بود، وی لوگوی برنامه ی روایت فتح را نیز طراحی کرده است.
[2:39 PM, 7/14/2020] : رضا عابدینی متولد 1346 در تهران است.
او فارغ التحصیل رشته طراحی گرافیک از مدرسه هنرهای تجسمی و لیسانس هنر ازدانشگاه هنر تهران است.
این هنرمند، فعالیت حرفه ای خود در گرافیک را از سال 1368 آغاز کرد و در سال 1372 به تاسیس دفتر طراحی رضا عابدینی پرداخت.
وی در نمایشگاه های فردی و نمایشگاه های گروهی معتبری شرکت داشته و نامش در لیست جوایز بسیار معتبر طراحی گرافیک به چشم می خورد.
عابدینی در سال 1385 جایزه طراحی پرنس کلاوس هلند را دریافت کرد.
او اولین طراح ایرانی است که نامش در کتاب تاریخ طراحی گرافیک "مگز" ثبت شده‌است.
عابدینی از نسل پنجم گرافیک ایران است و آغازگر تایپوگرافی در ایران به طور حرفه ای محسوب می شود
[2:39 PM, 7/14/2020] : او نوشته است: “سعی نکنید که این نوشته‌ها را بخوانید! آنها را ببینید. اینها نوشته‌هایی برای خوانده نشدن هستند… چرا ما تصور می‌کنیم هر نوشته به خودی خود و بدون در نظر گرفتن محتوایش باید ارزش خواندن داشته باشد. وقتی یک فیگور طراحی می‌کنیم، تشخیص اینکه این طراحی خوبی است یا نه کار چندان دشواری نیست (مشروط به آنکه طراحی بدانیم) اما وقتی کلمه را طراحی می‌کنیم، معیارمان برای خوبی یا بدی چیست؟ دست‌خط آدمیزاد، همچون لهجه و آهنگ صدایش به هنگام سخن گفتن، بخشی از روح نویسنده را در خود دارد. در عالم ما هیچ‌چیز میسر نیست مگر از طریق فرم (شکل- ظاهر)
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.