خوش آمديد,
مهمان
|
|
روز شنبه مورخ 19/2/94 مدرس استاد گل احمدی
موضوع در سیاست خبری ( جنگ روانی ) در این روز استاد در مورد موضوع جنگ روانی در رسانه ها اشاره داشتند . تعریف جنگ روانی عبارت است: « استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و دیگر اعمالی است که منظور اصلی آن تاثیر گذاری بر عقاید ، احساسات ، تمایلات و رفتار دشمن ، گروه بی طرف و یا گروه دوست است به نحوی که پشتیبانی برای برآوردن مقاصد و اهداف ملی باشد.» از نظر ویلیام داواتی جنگ روانی عبارت است « مجموع اقداماتی که از طرف یک کشور به منظور تاثیر گذاری و نفوذ بر عقاید و رفتار دولت ها و ملت های دیگر در جهت مطلوب و با ابزارهایی غیر از ابزار های نظامی، سیاسی و اقتصادی انجام می شود» یا جنگ روانی : مجموعه اقدامات تبلیغی – روانی یک کشور یا گروه به منظور اثرگذاری و نفوذ بر عقاید و رفتار دولت ها و مردم در جهت مطلوب است در مورد اهداف جنگ روانی صحبت شده آن عبارت است از : 1-از بین بردن امید نزد مخاطبان، کشور و یا جناح مقابل 2-بی اعتمادی نسبت به رهبران کشور یا جناح مقابل 3- شکاف در بین جامعه مخاطب مهمترین ابزارهای جنگ روانی گفته شده که عبارت است از تلویزیون – رادیو – خبرگزاری های – مطبوعات – سایت های خبری سانسور و انواع آن ؟ تعریف سانسور عبارت است« حذف عمدی مواردی از جریان عبور از آگاهی ها به منظور شکل دادن به عقاید و اعمال دیگران است » این حذف عمدی می تواند به دو شکل صورت پذیرد . 1-شکل ساده : رسیدگی و آزمایش های کثیرالانتشار توسط اولیای امور به جهت بازداشت مواردی است که از نظر آنان نامطلوب است . 2- شکل گسترده : می تواند در برگیرنده هر نوع تلاشی جهت تضعیف یا جلوگیری از انتشار موارد نامطلوب از نظر برخی اولیای امور باشد . انواع سانسور عبارت است . 1-نشان دادن سانسور به شکل غیر مستقیم 2-اخبار کنترل شده 3- سانسور برون قانونی 4- دست چین کردن پیام 5- درشت نمایی پیام 6- تحریف 7- ساختن یک یا چند دشمن فرضی 8-پاره حقیقت گویی 9- محک زدن 10 –ادعا به جای واقعیت 11- اغراق 12- ترور شخصیت |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: حسن گل احمدي
|