چهارشنبه, 09 خرداد 1403

 



موضوع: خلاصه درس تاریخ94/1/29

خلاصه درس تاریخ94/1/29 9 سال 1 ماه ago #114275

سلام استاد گرانقدر

در این جلسه در خصوص مراحل سیاستگذاری در رسانه ها صحبت شد که سیاستگذاری در رسانه های خبری به 6 مرحله تقسیم می شود :
1ـ اهداف و خط مشی ها
2ـ استراتژی ها
3ـ اجرای سیاست ها
4ـ سیاستگذاران چه کسانی هستند؟
5ـ سیاستگذاری برای چه کسانی است؟
6ـ سیاستگذاری کی و چه وقت ؟

اهداف و خط مشی ها : خط مشی و اهداف رسانه ها همان قانون آن رسانه است. هر حکومتی در واقع دارای ایدئولوژی خاصی می باشد که خود بر پایه آن ایدئولوژی بنا شده است.
استراتژی : استراتژی از کلمه یونانی «استراتگوس» به معنای فرمانده کشوری ـ لشکری می باشد و در تعاریف امنیتی منظور از استراتژی طراحی عملیات نظامی برای پشتیبانی اهداف سیاسی می باشد. در واقع می توان گفت زمانیکه در رسانه خبری اتفاق می افتد رسانه ها وظیفه دارند از این 4 جنبه استراتژی خبری استفاده کنند.
1ـ استراتژی خبری به معنای موضع
2ـ استراتژی خبری به معنای الگو
3ـ استراتژی خبری به معنای نقشه
4ـ استراتژی خبری به معنای طرح
در کار رسانه های خبری دونوع استراتژی وجود دارد : 1ـ استراتژی تمایز 2ـ استراتژی حداقل هزینه. رسانه هایی که می خواهند مخاطب جدید جلب کنند استراتژی تمایز را انتخاب می کنند و رسانه هایی که دچار بحران های مالی شده اند از استراتژی حداقل هزینه استفاده می کنند.
اجرای سیاست : اجرای سیاست به این معنی است که ما بعد از انتخاب استراتژی باید بدانیم که چگونه و چطور به هدف برسیم. در تنظیم خبر باید هم به شکل ظاهری و هم به محتوای آن توجه شود.
سیاستگذاران چه کسانی هستند؟
خبر اطلاع رسانی صرف نیست بلکه روندها در سایر حوزه ها را هم تعیین می کند. از عوامل تأثیرگذار بر شکل گیری یک خبر عبارتند از : 1ـ فرهنگ 2ـ نهاد 3ـ سازمان 4ـ گروه 5ـ فرد
سیاستگذاری برای چه کسانی است؟
باید مخاطب را شناخت و به ویژگی های آنان توجه کرد. باید به تاریخ، فرهنگ ، تمدن و تمام ابعاد زندگی مخاطبان و همچنین خلق و خوی آنان توجه کرد .
سیاستگذاری کی و چه وقت؟
زمان به عنوان یک محور می باشد یعنی لحظه مشخصی که برای تاثیرگذاری بر مخاطب می توان کار کرد.

فریدون غفاری چراتی/ روابط عمومي رسانه
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: حسن گل احمدي
مدیران انجمن: حسن گل احمدي