شنبه, 19 خرداد 1403

 



موضوع: تاثیر رسانه و اینترنت در بازار یابی

تاثیر رسانه و اینترنت در بازار یابی 9 سال 9 ماه ago #98948

تاثیر رسانه ها و اینترنت در بازار یابی
در عصر ارتباطات مهمترین اصلی که به موفقیت کسب و کار شما کمک می کند تمرکز شما بر ارتباط سالم، پاسخگو و مستمر با مخاطبانتان است. در این ارتباط نقش رسانه ها چیست و رسانه ها تا چه میزان می توانند به کسب کارتان رونق دهند و تا چه حد ممکن است بر آن اثر منفی بگذارند؟! در این مقاله بر آنیم تا مختصری از تاثیر رسانه ها بر کسب و کارها سخن بگوییم و ۴ روش اجرایی استفاده بهینه از رسانه ها را بررسی کنیم.
نزدیک به 400 سال از انتشار اولین روزنامه جهان می گذرد. از اولین دریچه کاغذی انسان مدرن به جهان پیرامونش. روزنامه ای که هر چند با استانداردهای امروز همخوانی و شباهت زیادی نداشت اما ساده ترین مفاهیم اولیه اطلاع رسانی و خبررسانی را دارا بود. شاید روزی که «یوهان کارولوس» منتشر کننده اولین روزنامه رسمی جهان، «ریلیشن» (Relation)، برای روزنامه اش سطر به سطر قلم می زد هرگز فکرش را نمی کرد که چند صد سال بعدتر، روزنامه ها بخشی مهم و اساسی از زندگی بشر را به عهده بگیرند. تاثیری که شاید در نگاه اول در رسالت وجودی هیچ نشریه و خبرنامه و روزنامه و سایت خبری دیده نشود اما در نگاهی عمیق تر به نیاز و ضرورت آن می توان پی برد. در این میان مسئله ای اساسی مطرح می شود و آن تاثیر رسانه ها بر دنیای نوین و مشخصا نیاز کسب و کارها به آن هاست. رسانه ها تا چه میزان می توانند به بیزنس و کسب کارتان شما رونق دهند و تا چه حد ممکن است شما را از نان خوردن بیاندازند؟! در این مقاله بر آنیم تا مختصری از تاثیر رسانه ها بر کسب و کار شما سخن بگوییم.
در عصر ارتباطات مهمترین اصلی که به موفقیت کسب و کار شما کمک می کند تمرکز شما بر ارتباط سالم، پاسخگو و مستمر با مخاطبانتان است. این به معنای این است که دنیای بیرون از شرکت شما، که جامعه پیرامون شما هم هست، نیاز به شناخت دقیقی از شما دارد و این شناخت را نه فقط از راه تبلیغات شرکت شما، که حتی با خواندن یک خبر کوتاه نیز به دست می آورد.دنیای بیرون از شرکت شما، که جامعه پیرامون شما هم هست، نیاز به شناخت دقیقی از شما دارد و این شناخت را نه فقط از راه تبلیغات شرکت شما، که حتی با خواندن یک خبر کوتاه نیز به دست می آورد.
تصور کنید شما در شرکتی کار می کنید که به شکل پیوسته در ماه چند خبر کوتاه به رسانه ها اعلام کند. چه اتفاقی می افتد؟ شما در ذهن اجتماع مدام تکرار می شوید و هر بار به شکلی تازه و جدید خودتان را به نمایش می گذارید. اما باید به یک اصل مهم هم دقت داشت. وقتی که حرف از کسب و کار و بیزنس می شود شما باید همه تلاش خود را بکنید تا نه تنها بیشترین اخبار از شما در رسانه ها درج شود، بلکه رسانه ای شدن هر خبری را در محیط اجتماعی و رسانه ای پیرامونتان پایش و کنترل کنید. گاهی ممکن است هرگونه کوتاهی در این زمینه به قیمت گزافی برای شما تمام شود. اگر شرکت بزرگ یا کسب و کار مهم و معروفی هستید باید خود را از رویکردهای منفی رسانه ها نسبت به اخبار شرکت خود دور کنید. و اگر در شرکتی تازه کار و نوپا مشغول به فعالیت هستید تلاش در ایجاد نگاه مثبت رسانه ای کنید.
برای گرفتن نتیجه و بازخورد مثبت، ۴ اصل را باید رعایت کرد و هیچ کدام را نمی توان ندیده گرفت. چهار اصل مهمی که اجرای درست و حرفه ای آنها موفقیت کسب و کار شما را در عرصه رسانه تضمین می کند.
چهار اصل مهم برای رسیدن به بازخورد مثبت رسانه ای:
1:رسانه ها و خبرنگاران را بشناسید:
اطلاعات رسانه ها و خبرنگاران را جمع آوری کنید. مهم نیست که شرکت شما چقدر معروف و بزرگ یا کوچک و تازه کار است. هر خبری در محیط کار شما می تواند تبدیل به یک ارزش خبری، جریان و یا موج شود. پس برای روزی که نیاز به مخابره خبر دارید آماده باشید.
۲- نشست های خبری برگزار کنید:
ممکن است که برگزاری یک نشست خبری از شما زمان و هزینه بگیرد اما این را در نظر داشته باشید که در عوض، با یک تیر چند نشان زده اید. هم محصول شرکت خود را ( چه مادی و چه معنوی) به شکل رسانه ای توزیع کرده اید. هم ارتباط خود را با رسانه ها حفظ و قوی تر کرده اید و هم کسب و کارتان را به شکل حرفه ای در ذهن ها منقوش کرده اید. در زمینه برگزاری کنفرانس های خبری موفق می توانید به مقاله من با عنوان «چک لیست ۲۵ مورد مهم کنفرانس های خبری موفق» مراجعه کنید.
۳- برای تولید و توزیع اخبار کسب و کارتان تقویم رسانه بنویسید:
برای ارسال اخبار شرکتتان نه خیلی عجله کنید که خبر از ارزش و محتوی خالی شود و نه آن قدر دیر اقدام به ارسال آن کنید که به قول معروف خبر بسوزد. از طرفی ارسال پیاپی و با فواصل بسیار کم زمانی خبرنگاران را از شما زده می کند و همینطور ارسال دیر به دیر اخبار، شما را از ذهن ها بیرون می برد.
سعی کنید برنامه تولید و توزیع اخبارتان را بر اساس یک برنامه مدون پیش ببرید. بهترین ابزار این امر هم، تدوین تقویم خبری و روابط عمومی است که قبلا یک متن آموزشی در این زمینه برایتان فراهم کرده ایم. در آن مقاله (مطالعه از این لینک)، یک فایل تدوین برنامه رسانه هم به رایگان برای دانلود در اختیارتان قرار داده ایم که به طور اختصاصی در آژانس رسانه اخبار رسمی تهیه شده و برای اولین بار در ایران در اختیار عموم قرار گرفته است.
پس از تهیه این تقویم و برنامه رسانه، فعالیت های تولید خبر و محتوای شما نظم و ترتیب بیشتری خواهد یافت، در عین حال اخباری هم خواهند بود که نمی توانید آنها را پیش بینی کنید ولی بسته به نوع سازمان شما، میزانی از منابع را برای کار بر روی آنها آزاد خواهید داشت.

۴- رسانه ها را پایش و نظارت کنید:
پایش کردن مداوم رسانه ها می تواند با اهداف مختلفی صورت گیرد. مهمترین دلیل این است که ببینید در رسانه ها در مورد شما چه می گویند. پایش کردن مداوم رسانه ها می تواند با اهداف مختلفی صورت گیرد. مهمترین دلیل این است که ببینید در رسانه ها در مورد شما چه می گویند. بازتاب اخبار ارسالی شما برای رسانه ها و خبرنگاران چیست؟ دلیل دیگر بررسی و پایش رقبای شما در رسانه هاست. در سطح پیشرفته تر شاید بخواهید فضای رسانه ای کشور را رصد کنید و از آن برای یافتن ایده های خبری و «موج سواری بر روی اخبار» استفاده کنید. در این روش شرکت ها، موضوعات داغ رسانه ها را دنبال می کنند و بر آن اساس اقدام به تولید محتوا می کنند. این نوع محتوا، قابلیت ایجاد بازتاب های رسانه ای زیادی دارد. فرض کنید امروز بحث قیمت انرژی و برق در جامعه و رسانه ها داغ است. شرکت شما با آگاهی از این امر می تواند طی یک «خبر رسمی» اعلام کند که با چند اقدام ساده ولی خلاقانه موفق شده است مصرف انرژی را در شرکتش کاهش داده است.
یکی از رسالت های ما در آژانس رسانه اخبار رسمی ایجاد این فضای ارتباط بین شرکت ها و رسانه ها برای اطلاع رسانی درست و دقیق است تا شرکت ها را در ایجاد ارتباط موثر و مستمر با جامعه مخاطبین خود از طریق رسانه ها همراهی کند. شما می توانید با ارسال اخبار کسب و کارتان به تحریریه اخبار رسمی و یا سفارش نگارش آن، از استاندارد بودن خبر و حفظ ارزش خبری آن مطمئن باشید. همچنین می توانید برگزاری نشست های خبری تان را به این آژانس بسپارید و در نهایت اینکه از کمک تیم پشتیبانی برای ایجاد تقویمی مدون در زمینه تولید اخبارتان بهره مند شوید. در نهایت امیدواریم این سرویس ها که برای اولین بار در ایران به صورت مجتمع در اختیار شما قرار گرفته بتواند بستر مناسبی برای رسانه ای شدن اخبار شما فراهم نماید.
نگاه شما به مقوله رسانه و اثر آن بر کسب و کار چیست؟ آیا در مورد خاضی این اثر را بر کسب و کارتان دیده اید؟ خوشحال می شوم دیدگاه های خود را درباره این مطلب بیان کنید. همچنان می توانید برای دریافت مقالات ما در ایمیلتان که به طور منظم بر روی این وبلاگ منتشر می شود، در مجله روابط عمومی و برند اخبار رسمی، به سادگی ثبت نام کنید.


تبليغات و رسانه ها در عصر اينترنت

اينترنت چگونه فعاليت هاي بازاريابي سنتي را تغيير مي دهد و منافع و تهديدات استفاده از اينترنت در استراتژي بازاريابي چيست ؟
بازاريابي الكترونيكي با روش هاي متفاوتي بازاريابي سنتي را تغيير مي دهد. در بازاريابي الكترونيكي , شركت مي تواند اطلاعات زيادي درباره خريداران به دست آورد . متقاضيان اينترنت با كارت اعتباري خريد خود را انجام مي دهند و تعقيب كننده الكترونيكي مي تواند مشتريان را از نظر اطلاعات غني كند . در بازاريابي الكترونيكي. امكانات زيادي براي مشتري شدن محصولات و پيام هاي عرضه شده به بازار وجود دارد خريداران الكترونيكي , پول و زمان را درهنگام سفارش دادن پس انداز مي كنند . دراين شيوه در صف انتظار ماندن وجود ندارد و خريداران الكترونيكي به راحتي مي توانند خريد كنند . البته بازاريابي الكترونيكي محدوديت هايي نيز دارد . خريدار قبل از خريد كالا نمي تواند آن را بازرسي و لمس كند . ( اگر چه او مي تواند در صورتي كه از كالا رضايت نداشت , آن را باز گرداند) .خريدار بايد منتظر باشد تا كالا به او تحويل داده شود.
زماني كه خريدار كالا را به طور طبيعي از مغازه خريد مي كند , مي تواند آن را درهمان روز انتخاب كند و يا مستقيما و چهره به چهره درباره مسايل كالا در مغازه صحبت كند , ولي اين از طريق اينترنت امكان پذير نيست , مگر از طريق اتاق گفت گو( Chat Room )هرچند كه احتمالا ممكن است خريدار , چهره فروشنده را در مانيتور كامپيوتر خود ببيند .
آيا واقعيت دارد كه اينترنت نقش رسانه هاي گروهي را در استراتژي هاي بازاريابي كاهش مي دهد ؟ نقش رسانه هاي گروهي سنتي در آينده چه خواهد بود ؟

در دوران انفجارDotcom در آمريكا رسانه هاي گروهي نقش شاخصي پيدا كردند Dotcom ها به خاطر ساختن برند عنوان تجاري خود از ,‌تبليغات سنتي استفاده مي كردند و تبليغات Online را گسترش مي دادند اما وقتي كه بازار اشباع شد , ‌اين بخش از تبليغات رسانه هاي گروهي قطع شد . واقعيت اين است كه رسانه هاي گروهي به عنوان نيروي قدرتمند بازاريابي در اقتصاد آينده استمرار خواهند يافت . اگر چه رشد آنها در رده هاي مختلف متفاوت خواهد بود . به عنوان مثال , مشاهده تلويزيون احتمالا كاهش خواهد يافت , چرا كه بسياري از مردم وقت خود را با كامپيوتر و بازيهاي آن پر خواهند كرد .گوش دادن به راديو استمرار خواهد يافت ,زيرا كه با رشد ترافيك مردم در اتومبيل خود به آن گوش خواهند داد . روزنامه ها ممكن است آسيب ببينند چرا كه مردم اخبار را از طريق اينترنت دريافت خواهند كرد و مجلات نيز ممكن است آسيب ببينند , چرا كه وب سايت هاي تخصصي قابل توجهي در اينترنت وجود دارد . همه اين وسايل ويژگي هاي خاص خود را خواهد داشت كه از كشوري به كشور ديگر بسيارمتفاوت خواهد بود .
چگونه تكنولوژي جديد روي محصول , قيمت و سياست هاي توزيع شركت هاي سنتي اثر خواهد گذاشت ؟

اينترنت به خريدار , قدرت فزاينده اي در مقابل فروشنده مي دهد . مشتري امروزه پادشاه است و بازاريابي وارونهReverse Marketing مد روز مي شود . در موارد مختلف خريداران قيمت را تعيين مي كنند , ‌آنها ترجيحا قيمت پيشنهادي خود را درنظر مي گيرند .
خريداران در اين شيوه به فروشندگاني كه پيشنهاد همكاري به آنها مي دهند , توجه دارند . آنها حتي تقاضا مي كنند كه براي تماشاي تبليغات به آنها پول پرداخت شود .خريداران مي توانند به صفحات مطمئن وب مراجعه كنند و درخواست كاربرگ پس انداز پول اختصاصي كنند.
تعدادي از شركت هاي در حال گسترش بودجه خود را در آگهي , بازاريابي از راه دور , نمابر , ايميل صفحات وب و تبليغات وب متمركز مي كنند و بنابراين تعدادي از كانال هاي ازتباطي و پيشبرد فروش بسيار توسعه يافته اند .
چگونه نقش آژانس هاي تبليغاتي و دفاتر مطبوعاتي دگرگون خواهد شد ؟ آيا در آينده به آنها نياز خواهيم داشت ؟

آژانس هاي تبليغاتي به مدت زيادي نمي توانند تنها بر تبليغات و انتخاب رسانه هاي گروهي متكي باشند . امروز راه هاي ايجاد ارتباط زياد است . شركت هاي تبليغاتي هوشمند به سمت خدمات ارتباطاتي و مشاوره اي تمام عيار حركت خواهند كرد تا بهترين پيام ها و كانال ارتباطي را انتخاب كنند.
در اقتصاد آينده چه شركت هايي نمي توانند باقي بمانند؟

تنها شركت هايي باقي خواهند ماند و پيروز خواهند شد كه مشتريان خود را برنده سازند . شركت هاي توليد مدار نابود خواهند شد چرا كه برنامه ريزي آنها به جاي نگاه از بيرون به درون , نگاه از درون به بيرون است . شركت ها بايد علايم را از بازار و مشتريان دريافت كنند .
منافع اصلي استفاده از سيستم( CRM ) در بازاريابي چيست ؟

خيلي از شركت ها به آن نياز دارند كه مديريت ارتباط با مشتري( CRM ) را به معناي وسيع كلمه به كار گيرند .
ولي شركت ها ممكن نيست براي صرف انرژي خود براي فكر كردن به هر مشتري و نيازهاي خاص او به طور انفرادي مايه بگذارند در بهترين وضعيت , يك شركت مي تواند تمام توجه خود را به 20 درصد از مهم ترين مشتريان اختصاص دهد و به طور انفرادي با آنها رفتار كند و آماده باشد تا راه حل هاي هماهنگي با آنها داشته باشد( CRM ) سرمايه با ارزشي براي مجموعه داده ها معاني ساختگي داده ها , نياز دارد و اين داده ها براي هر صفت و يا شركتي نيست .
وقتي( CRM ) كار مي كند , شركت ها مزيت هاي رقابتي در قوي ساختن برند و ساختن مشتريان وفادار را به دست مي آورند .
آيا دستورالعملي هست كه نشان دهد , چگونه يكDotcom كامل مي تواند رويكرد استراتژي بازاريابي را به يك برند موفق تبديل كند ؟
معمولا Dotcom ها افكار خوبي براي پيشنهاد ديدن بعضي از نيازهاي بازار را دارند , ولي اگرچه بسياري از Dotcom هاي كارآفريني از لحاظ فني خوب هستند ولي در بازاريابي و مسايل مالي ضعيف اند . آنها نمي دانند كه چگونه يك مدل كسب و كار خوب را سازماندهي كنند , اينجا دلايل اصلي اين كه چرا خيلي از Dotcom هاي آمريكايي ورشكسته شدند ارايه مي شود :
خيلي از Dotcomها بدون تحقيق ضروري و برنامه ريزي , به بازار هجوم آوردند , آنها در بدست ‎آوردن باورهاي مشتريان و ورود به اولين مقوله شركت كه مقوله رهبري در بازار است ضعيف بودند . به دست آوردن مشتريانDotcom ها به ميزان زيادي روي بازاريابي انبوه و تبليغاتOffline براي پخش نامشان هزينه كردند . آنها به جاي بازاريابي هدف و Viral Marketing به خيالات و شايعات اعتماد كردند . آنها به جاي ايجاد وفاداري در مشتريان و خريداران مجدد از ميان مشتريان حاضر , خيلي از تلاش هاي خود را براي به دست آوردن مشتريان جديد متمركز كردند . آنها رفتار مشتري را در زماني كه روي خط مي آمد و پيشنهاد مي داد و يا خريد مي كرد , به طور واقعي نفهميدند. خيلي از وب سايت ها طراحي ضعيفي داشتند و با پيچيدگي و مشكلات زيادي مواجه بودند , هدايت آنها ضعيف بود و بدون استراحت كار مي كردند. خيلي از وب سايت ها فاقد يك زير ساخت مناسب براي حمل و
.نقل كالا در سرموعد مقرر و پاسخ دادن به درخواست مشتريان بودند خيلي از وب سايت ها نتوانستند مدل كسب و كار سالمي را پايه ريزي كنند, اين امر سودهي آنان را مشروط كرد . سهولت دسترسي مشتريان به وب سايت ها براي تحقق روي قيمت هاي بهتر , وب سايت ها را به سمت .ايجاد سيستم كاهش قيمت ها و از بين بردن سود كشاند بااين وصف بايد بدانيم كهDotcom هاي زيادي وجود دارد كه امروزه زنده مانده اند و حتي در بازار امروز كامياب و ثروتمند هستند
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

تاثیر رسانه و اینترنت در بازار یابی 9 سال 9 ماه ago #99230

خوب بود
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: حجت مداحی شاهخالی