چهارشنبه, 16 خرداد 1403

 



موضوع: کاربرد اینترنت در روابط عمومی

کاربرد اینترنت در روابط عمومی 10 سال 1 هفته ago #83567

بنام خدا

موضوع : کاربرد اینترنت در روابط عمومی

روابط عمومی پدیده ای است که به طور همزمان با بهره گیری از علوم متفاوت به انجام وظایف روزمره خود می پردازند و در این میان علوم ارتباطات عمده ترین سهم را به خود اختصاص داده است. بدون شک اکنون بهره‌گیری از علوم ارتباطات و تکنولوژی های مدرن ارتباطی برای کارشناسان روابط عمومی یک ضرورت جهت انجام بهینه امور است.

هزاره سوم آغاز شده است، دهکده جهانی اتفاق افتاده است و آدمیان در کلبه های الکترونیکی که ابزار آن کامپیوتر و فرآیند آن اینترنت است زندگی خواهند کرد. لازم است از خود بپرسیم ما به عنوان روابط عمومی در کجای این جهان ایستاده ایم؟

اطلاعات فراوان و انبوه، علم زدگی و پدیده تکنوپولی «تسلیم فرهنگ به تکنولوژی» را ایجاد کرده است. اکنون انتخاب یک راه از میان چند راه در این بزرگراه اطلاعاتی جهان یعنی اینترنت کمی ما را بایستی بیشتر به فکر وا دارد. پیامدهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی این پدیده در ابعاد مثبت و منفی در راه است. آیا «اطلاعات دوست است یا دشمن»؟!

اکنون ما به اطلاعات حداقل به چهار دلیل زیر نیازمندیم:

1-شناسایی نقاط قوت سازمان

2-شناسایی نقاط ضعف سازمان

3-شناسایی فرصت های بیرون از سازمان

4-شناسایی تهدیدهای بیرون از سازمان

از سویی اینترنت به ابزاری تبدیل شده است که دارد خود را جایگزین تمامی رسانه‌های دیگر از جمله سینما، رادیو، تلویزیون، تئاتر، تلفن، مطبوعات، تلگراف، پست و ... می‌کند و به ابزار مهمی برای تفریح، آموزش، تحقیق، اطلاع رسانی، برقراری ارتباطات، تجارت و ... تبدیل شده است.

با این شناخت از اینترنت و با نگاهی به وظایف و ماموریت های روابط عمومی به این واقعیت نزدیک می‌شویم که بهره‌مندی و بهره گیری از (اینترنت) ضروری است.

حال اگر الف: تبلیغات ب: تحقیقات ج: انتشارات د: ارتباطات را چهار چوبی بدانیم که عمده فعالیت روابط عمومی ها در این قالب ها می‌گنجد اتصال به اینترنت ضروری‌تر به نظر می‌رسد.

ما می توانیم در اینترنت تبلیغ کنیم. فقط یک آگهی، موجب شهرت موسسه حقوقی لارنس کانتر و همسرش مارتا تاسیگل شد. آن دو در این آگهی، خدماتی را به علاقمندان دریافت گرین کارت ارائه می‌کردند. کامپیوتری که این کار را انجام می‌داد یک کامپیوتر معمولی بود. که در منزل آنان در آریزونا قرار داشت، اما بر روی اینترنت حتی یک کامپیوتر به تنهایی می‌تواند قدرت شگفت‌‌آوری پیدا کند. اکنون پیامی به وسیله اینترنت ارسال می‌شود به وسیله میلیونها استفاده کننده از اینترنت دریافت می‌شود. نه یک بار بلکه به دفعات زیاد.

مثال: وبلاگ دیر آتش باز که توسط سرباز معلمی در یکی از روستاهای بوشهر راه اندازی شد و از این طریق توانست مشکلات روستا و مدرسه خود را حل کند ومدرسه خود را به عنوان کوچکترین مدرسه دنیا مطرح کند.

ما می‌توانیم تحقیق کنیم. در اینترنت سازمانهایی هستند که کارشان جمع‌آوری، طبقه‌بندی و ذخیره کردن اطلاعات درباره مردم است آنها درباره آخرین عادات، علایق، نفرت‌ها و وابستگی های اجتماعی، نهادی یا سیاسی افراد، بانکهای داده درست می‌کنند و آنها را به دیگران به ویژه شرکت‌های بازرگانی که مدام در جستجوی مشتریان تازه برای محصولات خود هستند می‌فروشند.

ما می‌توانیم در اینترنت روزنامه داشته باشیم. اینترنت دروازه بانی اطلاعات است. خبرنامه منتشر کنیم، کتاب به چاپ برسانیم، پوستر، کاتالوگ و کارت دعوت بفرستیم. در حال حاضر اکثر روزنامه ها و مجلات بر روی سایت اینترنتی هستند. شما می‌توانید با مراجعه به آدرس اینترنتی نشریات از مطالب آنها استفاده کنید.

ما می‌توانیم ارتباط برقرار کنیم، جلسه بگذاریم، سخنرانی کنیم، بیانیه بفرستیم، آگهی، خبر و گزارش ارسال کنیم. فیلم و عکس بر روی اینترنت داشته باشیم. نمایشگاه برگزار کنیم. شما می‌توانید وارد سایت رسانه ها شوید و رسانه ها هم می‌توانند وارد سایت شما شوند.

اینترنت همان جریان آزاد اطلاعات است و پایان سیاسیت های ملی. ما به سوی جهانی شدن در حرکت هستیم چه در حوزه فرهنگی و چه در حوزه اقتصادی. ممکن است فرهنگ ما تغییر نکند اما نیازمندیم درباره فرهنگ خود اطلاعات بدهیم و درباره فرهنگ دیگران اطلاعات بگیریم و مجبوریم در این بازی اقتصادی شریک باشیم می‌توانیم با هر کسی در هر جای دنیا ارتباط برقرار کنیم و فرد به فرد با او مکاتبه کنیم.

اطلاعات بفرستیم. اطلاعات بگیریم و مکاتبه کنیم.

ما به عنوان کارشناس روابط عمومی اکنون می‌توانیم هر ثانیه هزاران صفحه اطلاعات از طریق اینترنت ارسال و با دریافت کنیم و در واقع با این تکنولوژی هر گیرنده یک فرستنده است و هر فرستنده یک گیرنده .

به طور کلی اطلاع یابی، اطلاع رسانی، پاسخگویی به مخاطبان، ارتباط با مخاطبان و مشتریان، ارتباط با همکاران و مدیران و شاید بتوان گفت تمامی امور ارتباطی که روابط عمومی به دنبال آن است اکنون از طریق اینترنت امکان پذیر شده است و وظیفه روابط عمومی هاست که آموزش های لازم را در این زمینه کسب کرده و بهره‌وری از این پدیده بزرگ را آغاز کنند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: محسن بقائی

کاربرد اینترنت در روابط عمومی 9 سال 11 ماه ago #91670

تشکر
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: دنیا کربلایی غلام فرد