چهارشنبه, 16 خرداد 1403

 



موضوع: بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی 9 سال 6 ماه ago #105486

به نام خدا


عنوان موضوع : بازاریابی اینترنتی
نام دانشجو : سامان پورمحسنی
شماره دانشجویی : 91238049270308
استاد مربوطه : جناب آقای پوراشراف
نام درس : خرید و فروش الکترونیکی


پاییز 1393
بازاریابی اینترنتی
از آن جا که در دنیای امروزه اینترنت از ضریب نفوذ بالا و در حال رشدی برخوردار است و برخلاف اکثر رسانه های دیگر به طور مستقیم با کاربران در حال تعامل می باشد و با نظر به امکان تبلیغات گسترده و هدف مند به طور منطقه ای یا بین المللی با هزینه ای بسیار مناسب نسبت به دیگر رسانه ها همچون تلویزیون، رادیو، روزنامه و یا حتی تبلیغات محیطی، تبلیغات و بازاریابی اینترنتی را به یکی از بهترین و موثر ترین شیوه های تبلیغات و بازاریابی تبدیل کرده است.
آموزش بازاریابی اینترنتی :

بازاریابی محتوا را به درستی اجرا کنید .1
یک روش انجام بازاریابی در اینترنت ، بازاریابی محتوا است که در آن اطلاعات مفید و با هدف اطلاع رسانی و به صورت رایگان به کاربران ارائه می شود. در این مطلب به تجربه ای در انجام این نوع بازاریابی پرداخته می شود. استفاده از این روش بازاریابی در اینترنت بین وب سایت های ایرانی بسیار رواج پیدا کرده است اما بعضی افراد هستند که علیرغم زحمتی که در این مورد می کشند این روش را به درستی اجرا نمی کنند. به عنوان مثال چند روز پیش مطلبی را در وب سایتی دیدم که حاوی تصویری بود که متاسفانه در هیچ مکانی در تصویر ، آدرسی از وب سایت و یا نام برند نمایان نبود. در انجام بازاریابی محتوا به یاد داشته باشید که مطلبی که ایجاد می کنید تا جایی که امکان دارد باید از آن استفاده نمایید. اگر تصویری ایجاد می کنید و در وب سایت و یا وبلاگ خود قرار می دهید باید بدانید که این امکان برای تصویر شما وجود دارد که در موتورهای جستجو ، جستجو شود ، در وب سایت های دیگر مورد استفاده قرار گیرد و یا در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود بنابراین باید تصویری که ایجاد می شود حتی اگر در وب سایت مبدا نیز مشاهده نگردد بتواند ایجاد کننده آن را معرفی کند.
دومین اشتباهی که در انجام بازاریابی محتوا به آن در وب سایت های ایرانی برخورد کرده ام این است که گاها بعضی متن ها طولانی هستند. دو توصیه می توانم در این مورد به شما کنم و آن این است که اولا سعی کنید تا جایی که امکان دارد از متون و تصاویر به صورت ترکیبی استفاده کنید و همچنین متون طولانی را به صورت چندین قسمت تقسیم کنید. مثلا فلان عنوان – قسمت اول ، قسمت دوم و …
در صورتی که مطالب را طولانی و بدون سازماندهی بنویسید خواننده را خسته می کنید و ممکن است که تمام زحمتی که کشیده اید را هدر دهید.
این دو اشتباه رایجی بود که در وب سایت های ایرانی به آن ها برخورد کردم و در این مطلب آن ها را با شما به اشتراک گذاشتم.

در مرورگرها(Cookie) , (Cache) فرق .2
در دنیای اینترنت دو واژه داریم که یکی کوکی (Cookie) و دیگری کش (Cache) است. بهتر است که با این دو مفهوم در صورتی که تاکنون آشنایی پیدا نکرده اید آشنا شوید چون در انجام مراحل بازاریابی اینترنتی ممکن است با آن ها برخورد کنید. در این مطلب به تعریف دو عبارت کوکی و کش و تفاوت آن ها با یکدیگر پرداخته می شود.

مرورگرها نرم افزارهایی هستند که ما از آن ها برای دریافت و مشاهده اطلاعات در فضای اینترنت استفاده می کنیم. کش ها در مرورگرها امکانی هستند که بعضی قسمت های وب سایت ها مانند تصاویر و کدهای HTML را ذخیره سازی می کنند و با این کار در بارگذاری های بعدی وب سایت تسریع ایجاد می شود و همچنین پهنای باند کمتری مصرف می شود. در مورد پهنای باند باید عرض کنم که هر هاستی پهنای باند خاصی در اختیار مشتریان خود قرار می دهد مثلا چند گیگا بایت در ماه و در صورتی که میزان رد و بدل اطلاعات یا همان پهنای باند بیش از حد مجاز باشند مشکل ساز می شود و خدمت رسانی وب سایت متوقف می شود.
اما کوکی ها چه هستند؟
کوکی ها فایل هایی هستند که پس از مشاهده وب سایت ها در رایانه کاربران ذخیره می شود و اطلاعاتی را در خود نگه داری می کنند. مثلا نام و ایمیل شما پس از مشاهده صفحاتی از وب سایت در مراجعات بعدی به شما نمایش داده می شود که ممکن است باعث تعجب شما شود.
فرق کوکی و کش در چیست؟

کوکی فایلی است که اطلاعات کاربران را در رایانه خود آن ها ذخیره می کند ولی کش به اطلاعات کاربران کاری ندارد و در مورد نمایش وب سایت خواه کدهای HTML ای باشد و خواه تصاویر ، اطلاعاتی را در مرورگر ذخیره می کند که شما می توانید کش و کوکی را هر زمان که بخواهید با مراجعه به بخش تنظیمات مرورگر خود پاک کنید.

3.کارایی ارسال ایمیل ها در روزهای پایان هفته بیشتر است
در بازاریابی ایمیلی تعداد ایمیل های ارسالی یکی از سوالات بحث برانگیز محسوب می شود. در بررسی کلی که انجام شده است این نتیجه به دست آمده که تعداد ایمیل های ارسالی در سال ۲۰۱۳ نسبت به سال ۲۰۱۲ بیشتر شده است. در این مطلب در این مورد بیشتر نوشته می شود.

میزان افزایش تعداد ارسال ایمیل ها در سال ۲۰۱۳ نسبت به سال ۲۰۱۲ بسیار قابل توجه است و شاید بتوان دلیل اصلی این افزایش را رو آوردن کسب و کارهای مختلف به استفاده از این روش بازاریابی دانست و این جنبه مثبت قضیه است اما جنبه منفی قضیه این است که کسب و کارهای مختلف تعداد ارسال های ایمیل خود را افزایش داده اند که این امر باعث آزرده خاطری دریافت کنندگان می شود.

همچنین در این بررسی نکته جالب دیگری هم بررسی شده است که نشان می دهد آن دسته از کسب و کارهایی که ارسال ایمیل در روزهای پایان هفته دارند نتیجه بهتری می گیرند.
تاثیر این بررسی بر کسب و کار شما چگونه است؟
اگر کسب و کار شما کسب و کار B2B است بهتر است که ایمیل های ارسالی را در روزهای کاری ارسال کنید اما در صورتی که کسب و کار شما B2C است بهتر است که ایمیل های خود را در روزهای پایان هفته ارسال کنید. اما شاید در ذهن شما این سوال ایجاد شود که در روزهای تعطیل که امکان ارسال ایمیل وجود ندارد چون شرکت تعطیل است. در جواب شما باید این مطلب را یادآوری کرد که در سیستم های ارسال ایمیل در بازاریابی ایمیلی گزینه ای قرار دارد که می توانید ارسال ایمیل را زمان بندی کنید. مثلا برای روز جمعه و حتی ساعت را نیز می توانید تعیین کنید.

موتورهای جستجو بهترین منبع افزایش بازدید برای سایت های تجارت الکترونیک
هدف از ایجاد هر وب سایت افزایش تعداد بازدید کنندگان و نتیجه نهایی آن اطلاع رسانی و یا درآمد زایی به صورت مستقیم و غیر مستقیم است. سایت های تجارت الکترونیک نیز سایت هایی هستند که محصولات و خدماتی را به صورت آنلاین می فروشند. بنابراین شاید جالب به نظر برسد که بدانید بهترین منبع برای افزایش تعداد بازدید کنندگان موتورهای جستجو هستند. در این مطلب در این مورد بیشتر نوشته می شود.

بر اساس بررسی که صورت گرفته است مشخص شده در سال ۲۰۱۳ مهمترین منبع برای افزایش ترافیک وب سایت های تجارت الکترونیک ، موتورهای جستجو هستند و دریافت ایمیل و استفاده از شبکه های اجتماعی در رتبه های بعدی قرار دارند.

دلایل خریداران آنلاین برای انتخاب یک وب سایت به جای وب سایت دیگر .4
با پیشرفت استفاده از اینترنت و تمایل صاحبان کسب و کارها برای فروش محصولات خود به صورت آنلاین ، رقابت در این حوزه هم زیاد شده است. در این مطلب به دلایل اولویت دهی خریداران آنلاین برای استفاده از یک وب سایت نسبت به وب سایت های دیگر پرداخته می شود.
در این نظرسنجی که از خریداران آنلاین صورت گرفته است مشخص شده که مهمترین دلیلی که یک وب سایت نسبت به وب سایت دیگر در اولویت قرار دارد روش جستجو و مشاهده آسان آن است. در رتبه های بعدی تجربه موفق استفاده قبلی از وب سایت ، نظرات و رتبه بندی های مشتریان ، گرفتن نمادهای اعتماد ، پیشنهادات شخصی سازی شده ، پشتیبانی از طریق چت آنلاین ، وب سایت بهینه شده برای دستگاه های موبایل ، ابزارهای رسانه ای مانند ویدئوهای آموزشی ، دموهای محصولات و خدمات و … اشاره کرد.
یک دلیل بسیار جالب ، وب سایت های بهینه سازی شده برای دستگاه های موبایل است که با وجود پیدایش استفاده از دستگاه های موبایل در رده بندی در جایگاه خوبی قرار ندارند. این نشان از این است که تعداد خریدهای اینترنتی از طریق دستگاه های موبایل در حال افزایش است اما هنوز خریداران آنلاین تمایل زیادی به انجام خرید با این دستگاه ها ندارند چون شاید هنوز بعضی وب سایت ها آمادگی خدمات رسانی برای استفاده در دستگاه های موبایل را ندارند.

رضایت مشتریان از روش های پشتیبانی مختلف
در مطالب قبلی وبلاگ در مورد روش های متنوع پشتیبانی مطالبی نوشته شده بود اما در این مطلب به مقایسه روش های مختلف پشتیبانی بر اساس نظرسنجی که انجام شده است پرداخته می شود.
در مطلب استفاده از فیس بوک و تویتر در سیستم های ارتباط با مشتریان به روش جدید استفاده از شبکه های اجتماعی در این سیستم ها پرداخته شد. اما نتایج نظرسنجی نشان می دهد که کاربران همچنان روش های دیگر ارتباط با مشتریان را مانند ارتباط تلفنی ، چت ، ارسال ایمیل و … را ترجیح می دهند.
مطلبی که می توان از این تصویر نتیجه گرفت این است که علاوه بر روش های جدید تر برای ارتباط با مشتریان باید از روش های دیگر هم استفاده کرد. بعضا در وب سایت هایی که مراجعه می کنم می بینم که یا فقط یک شماره تماس وجود دارد و ایمیل و مشخصات دیگری وجود ندارد و یا یک فرم تنها در صفحه است و یا هیچ شماره تماسی در صفحه نیست که واقعا باعث تعجب است. مثلا در صفحه ارتباط با ما در وب سایت تابناک به عنوان یکی از پر بازدید کننده ترین وب سایت های ایرانی هیچ شماره تماسی دیده نمی شود و فقط یک فرم و یک ایمیل وجود دارد که این مسئله ممکن است باعث نارضایتی کاربران شود.
همچنین می توان از تصویر نمودار به عنوان معیاری برای روش های ایده آل پشتیبانی نام برد. وب سایت ۷۰۱۰ سعی کرده است از اغلب این روش ها استفاده کند و با مشتریان خود در ارتباط باشد.
امیدوارم این مطلب توانسته باشد معیاری برای مقایسه وب سایت های مختلف در خصوص روش های ارتباط با مشتریان برای شما فراهم کند.
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.