سه شنبه, 08 خرداد 1403

 



موضوع: حضور استاد محترم :خلاصه درس جلسه یازدهم

حضور استاد محترم :خلاصه درس جلسه یازدهم 9 سال 5 ماه ago #107489

خلاصه درس جلسه یازدهم :
منابع اطلاعاتي
پنج منبع اصلي كسب اطلاعات كه در دسترس مصرف كننده قرار دارند به شرح ذيل مي باشد:
١- حافظه: حافظه فرد از جستجوهاي گذشته، تجارب فردي، و نتايج حاصل از يادگيري با ميزان درگيري ذهني اندك
-2 منابع شخصي: نظير دوستان، خانواده و سايرين
-3 منابع مستقل: مجلات، ساير گروه هاي مصرف كنندگان و نهادهاي دولتي
-4 منابع بازاريابي: فروشندگان، وب سايت ها و آگهي هاي تبليغاتي مرتبط با كامپيوتر
-5 منابع تجربي: بازرسي و تست مستقيم محصول توسط خود مصرف كننده.
استراتژي هاي بازاريابي بر مبناي الگوهاي جستجوي اطلاعات
استراتژي هاي موثر بازاريابي ، ماهيت جستجوي اطلاعاتي را كه خريداران بازار هدف در مرحله قبل از خريد انجام مي دهند در نظرمي گيرند. دو ويژگي بر روي سطح جستجوي اطلاعات افراد تاثير مي گذارند : 1- نوع تصميم گيري هايي كه مصرف كننده بايد انجامدهد بر روي ميزان جستجوي اطلاعات وي تاثير مي گذارد. 2- ماهيت مجموعه فراخوانده شده بر روي جهت گيري جستجوي فرد تاثير مي گذارد.
ارزيابي و انتخاب گزينه ها
در اين فصل بحث ما در چهار حوزه اصلي سازماندهي مي شود.
فرايندهاي انتخاب مصرف كننده : خوشبختانه همه ما در موقعيت مصرف كنندگي قرار داريم و بارها و بارها دست به انتخاب زدهايم . بنابراين مي توانيم به خوبي شرايط حاكم بر موقعيت تصميم گيري نظير شرايط احساسي ، جريانات تاثيرگذار بر تصميمات مصرف كننده و پيچيدگي اين فرايند را درك كنيم .سه نوع فرايند انتخاب مصرف كننده عبارت است از:
1.انتخاب احساسي- عاطفي: در تصميماتي كه بر پايه احساسات شكل مي گيرند، مصرف كننده بر اساس آنچه احساس مي كند، تصميم مي گيرد.
2. انتخاب بر پايه ويژگي: در انتخاب بر پايه ويژگي، مصرف كننده بايد در هنگام خريد، اطلاعاتي را در مورد تعدادي از ويژگي هاي خاص محصول، داشته باشد.
3. انتخاب بر پايه نگرش: در انتخاب بر پايه نگرش، مصرف كننده بايد از نگرش هاي كلي خود و خلاصه اي از برداشت از محصول و الهامات دروني خوداستفاده كند.
معيارهاي ارزيابي ، ماهيت آنها و وظيفه بازاريابان
بيشتر تصميم گيري ها نيازمند آنند كه خريدار عملكرد محصول يا خدمت را بر پايه يك يا چند بعد مورد ارزيابي قرار دهد. معيارهاي ارزيابي عبارتند از ابعاد ، ويژگي ها و منافعي كه مصرف كننده در واكنش نسبت به يك مسئله خاص جستجو مي نمايد.
. بازاريابان به دو دليل بايد معيارهايي را كه مصرف كنندگان براي ارزيابي نامهاي تجاري خود دارند ، درك نمايند. اول اينكه درك اين معيارها براي توسعه يا ارتباط و انتقال ويژگي هاي مناسب نام تجاري به مصرف كنندگان بازار هدف لازم و ضروري است. بعلاوه بازاريابان مي خواهند بر روي معيارهاي ارزيابي مورد استفاده مصرف كنندگان تاثير بگذارند و آنها را به نفع خودشان تغيير دهند.
انتخاب مكان و مرحله خريد
انتخاب خرده فروشي و انتخاب محصول
انتخاب خرده فروشي براي مديران شركتهاي خرده فروشي بسيار با اهميت است. در عين حال ، به همان اندازه براي بازاريابان كالاهاي
مصرفي نيز اهميت دارد. يك مصرف كننده مي تواند هنگام خريد از اين سه ترتيب اصلي استفاده نمايد :
-1 اول انتخاب نام تجاري و سپس انتخاب مركز خريد.
-2 اول انتخاب مركز خريد و سپس انتخاب نام تجاري.
-3 انتخاب نام تجاري و مركز خريد به طور هم زمان .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

حضور استاد محترم :خلاصه درس جلسه یازدهم 9 سال 5 ماه ago #108167

با سلام و تشکر از پیگیری ها و زحمات شما ، مطالب ارسالی در خصوص جستجوی اطلاعات در فرایند تصمیم گیری می باشد ، که در جلسا قبل بررسی و تدریس شد.
موفق باشید
صفرلی
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: مسعود صفرلی