پنج شنبه, 03 خرداد 1403

 



موضوع: روانشناسی اجتماعی

روانشناسی اجتماعی 10 سال 5 ماه ago #47313

مسائلی مثل رقابت در گروه , ستیزه , همکاری , سبقت جویی , رهبری و بطور کلی کنشهای متقابل گروهی از اهم موضوعاتی است که در روانشناسی اجتماعی مورد بررسی واقع می گردد, بنابراین می توان حیطه تحقیق در روانشناسی اجتماعی را در موارد زیر خلاصه نمود:
* اثر جامعه در فرد از طریق اجتماعی شدن
* اثر فرد بر جامعه از طریق پدیده هایی مانند رهبری
* روابط میان افراد و کنشهای متقابل آنها در پدیده هایی مثل ستیزه , رقابت , سازگاری و ... .
رفتار فرد در گروه ، مساله همرنگی ، بررسی نگرش و تغییرات آن ، تاثیر عوامل اجتماعی روی رفتار مثلا اثر تلویزیون بر خشونت و یا تاثیر جنگها بر روان افراد و ... ، توجیه خود ، مساله اسنادها و ارتباطات و ... عمده ترین مباحث مورد علاقه روان شناسان اجتماعی است. همچنین روان شناسی اجتماعی با پدیده های رایج و جاری اجتماعی به صورت کاربردی درگیر است. به عنوان مثال مساله استرس و بررسی عوامل اجتماعی موثر در بروز آن در جوامع پیشرفته بسیار مورد توجه روان شناسان اجتماعی است که در تلاش برای رفع این عوامل مثلا عامل ازدحام در جوامع پرجمعیت می باشند. همچنین در دهه های اخیر شاهد خدمات مهم روان شناسان اجتماعی در زمینه های مهمی چون روابط پزشک و بیمار ، واکنش در برابر اطلاعات تشخیصی ، مهار بیماری و تجربه درد بر مبنای نظریه اسنادها بوده ایم.
سرانجام باید به درگیری فزاینده روان شناسان اجتماعی در مطالعه مسائلی اشاره کرد که از دستگاههای قانونی و نظامهای دادرسی سرچشمه می گیرد. در این حیطه روان شناسان اجتماعی به فرایند محاکمه ، روانشناسی شهادت ، اعتراف و ... پرداخته اند. همچنین در فرایند طرح و اجرای مقررات اجتماعی مثلا مقررات راهنمایی رانندگی از یاخته های روان شناسی اجتماعی استفاده بهینه ای به عمل آمده است
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

روانشناسی اجتماعی 10 سال 5 ماه ago #48811

با سلام و تشکر از مطلب ارسالی شما .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: اعظم نوروزی