چهارشنبه, 16 خرداد 1403

 



موضوع: اصلاح سوالهای طرح شده

اصلاح سوالهای طرح شده 10 سال 5 ماه ago #45011

سوالهای مخاطب شناسی
1- واژه مخاطب به چه معناست ؟ کسی که با وی سخن گفته شود ، خطاب کرده شده و مقابل متکلم ، طرف خطاب ، آنکه روی سخن گوینده به سوی اوست ، آنکه گوینده بدو خطاب کند.
2- پژوهش در ارتباطات نخستین بار توسط چه فردی و درچه سالی انجام شد ؟ توسط هارولد لاسول ودر سال 1930 در امریکا.
3-موضوعات پژوهشی لاسول شامل چه مواردی می باشد؟ پنج حوزه پژوهشی که شامل: 1- چه کسی ؟ اداره کنندگان ، فرستندگان و اشخاص حقیقی و حقوقی که رسانه ها را برای انتقال پیام ایجاد و در نتیجه آن را کنترل می کنند. 2- چه می گویند ؟ تحلیل محتوی ، تحلیل پیام های ارتباطی . 3- از چه طریقی؟ تحلیل مخاطبان .4- به چه کسی ؟ تحلیل مخاطبان. 5- با چه تاثیری ؟ تحلیل تاثیرات وسایل ارتباطی بر مخاطبان.
4-ریشه های مخاطب شناسی به چه دورانی بر می گردد؟ در تمدن کهن مصری ، ایرانی، هندی ، چینی و یونانی که با وجود حکومتهای مقتدر ، متمرکز ، گسترده، سامان یافته و وسیع بودند . یکی از عناصر اصلی وحدت و انسجام بین ارکان این حکومتها، امر ارتباطات و مخاطب و مخاطب شناسی بوده است.
5-ارسطو هدف از ارتباط را چه می داند؟ ترغیب مخاطب می داند و می گوید : ارتباط عبارت است از: جستجو برای دست یافتن به کلیه وسایل و امکانات موجود برای ترغیب و اقناع دیگران . و دارای سه جزء متمایزاز یکدیگر است که هر کدام دارای ویژگی های خاص خود و نقش معینی را در فرآیند ارتباط ایفا میکنند و عبارتند از : گویند، گفتارو مخاطب.
6-مفهوم مخاطبان انبوه و رسانه ای از چه زمانی مورد استفاده قرار گرفت ؟ پس از اختراع چاپ و پیدایش کتابهای چاپی ،مطبوعات ، رادیو ، تلویزیون ، رایانه و ماهواره های ارتباطی بکار گرفته شد هر چند که مخاطبان انبوه ریشه در تجمع های بی شمار مردم که در گذشته به ضروت های حکومتی و یا جشنها و مناسبتهای مذهبی یا ملی گرد هم می آمدند می توان یافت . همچنین در مقیاس کوچک در عصر باستان نیز مرسوم بوده و حکومتهای آن عصر عمومابرای نخبگان و اهل معنویات و فرهنگ مراسم بحث و گفتگو ،دعا ونیایش و ... و برای توده مردم مسابقه های ورزشی ، شعبده بازی وآتش بازی پیش بینی می گردید.
7- ورود سینما و رادیو موجب پدیدار شدن چه واژه گانی در عرضه مخاطب شناسی شد ؟ و بیانگر چه اندیشه ای است ؟ مفاهیمی همچون وسایل ارتباط انبوه یا وسایل ارتباط جمعی / جامعه انبوه / فرهنگ انبوه / مخاطبان انبوه / انسان انبوه .که این مفاهیم اندیشه ای را بوجود آوردند که وسایل ارتباطی جدید مانند سوزن تزریقات توانایی آنرا دارند که پیامها را به طور مستقیم به داخل رگ انبوه مخاطبان منفعل ، بی تصمیم و مجذوب شده تزریق کنند و به اهداف خود برسند.
8-طبق نظر بلومر انبوه چه ویژه گیهای دارند ؟ 1- انبوه افرادی از اقشار مختلف ، با موقعیتها و منزلت ها و میزان ثروت و دیدگاه فرهنگی متفاوت هستند.2- انبوه گروهی ناشناس و گمنام است .3- کمترین میزان کنش متقابل و تبادل تجربه بین اعضای یک انبوه وجود دارد.4- انبوه واجد کمترین سازماندهی است و به همین دلیل توانایی عمل ندارد.
9- منظور از مخاطبان انبوه چیست و بیانگر چه معنائی می باشند و چرا؟ مخاطبان انبوه شماری از انسانهای ناشناخته که کمترین ارتباط را با دیگران دارند . و و با مفاهیم منفی مانند انسانهایی با ذوق و سلیقه پایین و افرادی با پیش داوریهای فراوان و قدرت تشخیص اندک همراه است . زیرا در این نظریه نقش نهادهای سنتی و دیگر نهادهای جامعه که در طول تاریخ به ارتقای فرهنگ و آگاهی اجتماعی اشخاص کمک می کردند پایان یافته تصور می شدو در این میان، میدان برای وسایل ارتباط جمعی باقی می ماند.
10- در نظریه "مخاطبان بعنوان بازار" نقش مخاطبان چگونه توصیف شده است ؟به عنوان انسانهای کم و بیش ساده ، منفعل و یکسان که از روی احساس ونه از روی عقل به خروجی های وسایل ارتباط جمعی پاسخ می دهند ، در نظر گرفته شده است .
11-در نظریه کاربری و ارضامخاطب دارای چه ویژه گیهای است ؟ با آگاهی کامل ، هدفمند و با انگیزه به یکی از خروجی های وسایل ارتباط جمعی توجه میکند.
مهم / 12-اهداف مخاطبان با توجه به نظریه کاربری و ارضا چیست؟1- اطلاع یابی : جامعه و جهان خود را بشناسند همیاری فکری در زمینه های خاص بگیرند ، حس کنجکاوی خود را در موارد خاص ارضا کنند و مطالب مورد علاقه خود دست یابند و مطالبی در زمینه های خاص خود بیاموزند.2- هویت فردی : تأییدی در زمینه ارزشهای خود دریافت ، علائق و اندیشه های خود را محک بزنند و شناخت بیشتری به جهان بینی خود کسب کنند.3- انسجام و همسازی با اجتماع : هم نوایی و همسوئی با دیگران پیدا کنند ، تجربه در برقراری ارتباطات با دیگران به دست آورند ، رموز پیوستن به گروه های دیگر را فرا گیرند.4-تفریخ و سرگرمی : لحظه ای از دشواریها رها شده ، لذت معنوی و فرهنگی را حس کرده ، زمان خود را پر کنند و به استراحت بپردازند.
13- نظریه تحمیل دریافتها ، مخاطب را چگونه معرفی می کند؟ در ارتباطات معنا منتقل نمی شد ، بلکه نمادی که نماینده آن معناست، منتقل می شود . معنا در ذهن خود گیرنده است و هر کس بنا به فکر خودش از موضوعی برداشت می کندو آنرا تفسیرو تحلیل می نماید.
14- دیوید مورلی کدام نظریه را در مورد مخاطب بیان می کند و مقصود وی چیست ؟ نظریه رسانه هادر زندگی روزمره را بیان میکند و به نکات زیر توجه دارد .1- برای آنکه بتوان مطالعه همه جانبه و درستی داشت باید ارتباط همه رسانه هارا در رابطه با زندگی روزمره در نظر گرفت .2 – به عنوان یک اصل فرد به طور کامل و تمام عیار به یک رسانه توجه نمیکند.3- توجه به رسانه را باید با سایر فعالیتهای دیگر انجام میدهد. 4- استفاده از رسانه در خلا انجام نمگیرد و یک فرآیند فردی نیست ، بلکه در ارتباط با سایر کارها باید مورد توجه قرار گیرد.
15-تفاوت انتخاب نوع برنامه ها در بین خانمها و آقایان را مثال بزنید: مردان علاقه مند به تماشای برنامه های عینی تر و واقع گرایانه تر نظیر اخبار، برنامه های ورزشی و خانم ها خواهان تماشای برنامه های تخیلی و سریالهای احساسی و عشقی هستند .
16-طبق تعریف مورلی یا نظریه رسانه ها آیا میتوان مخاطبان رسانه ها را انبوه نامید؟ خیر. جمع منفعل از انسانهای بی نام و نشان و بی هویت و همچنین آنهارا نمیتوان مصرف کنندگان پیامها دانست . بلکه مخاطبان در برابر رسانه ها فعال هستند ، تحلیل و برداشتهای خود رااز خروجی های آن دارند و با توجه به عادتها و ویژگی ها ، نقشها و جایگاه خاص خود را از این خروجی ها استفاده می کنند.
17- چه عواملی در انتخاب برنامه ها و رسانه ها توسط بینندگان موثر است ؟ جنسیت ، طبقه اجتماعی ، نژاد ، مذهب و پیشینه های تاریخی آنها از یکسو و از سویی عوامل فرهنگی و اجتماعی آنها بستگی دارد.
18- نظر برلو در زمینه مخاطبان چیست ؟ معتقد است مخاطبان دارای سه خصوصیت هستند 1- وسیع و فراوان هستند: که پیام جنبه عمومی پیدا میکندو همه مردم میتوانند پیامرارمشاهده و بررسی کنند2-مخلوط و نامتجانس هستند: زیرا ارتباط برای یک گروه مشخص و یا قشر و طبقه معینی ارسال نمی شود.3-ناآشنا و غیر مشخص می باشند:بدین معناست که منبع پیام به هنگام برقراری ارتباط جمعی به طورمشخص و فردی مخاطبان را نمی شناسد و هدف او مخاطبان پراکنده ، جدا و ناآشناست .
19-رسانه ها در جهان با اقتصاد آزاد چه ماهیتی دارند ؟ چرا؟ماهیت یک بنگاه اقتصادی . زیرا عمدتاً وابسته به بخش خصوص هستند.و به عنوان یک نهاد سرمایه داری هستندکه تولیدات رسانه ای ، خبری و فرهنگی رابه جامعه می فروشند.
20-کالاهای که رسانه ها تولید می کنند شامل چه چیزهایی است؟ عبارتند از : خبر ، گزارش ، تفسیرو تحلیل سایرشکل های ارتباط صوتی و تصویری برای اطلاع رسانی ، آموزش ، تفریح و سرگرمی .
21-آیا میتوان رسانه ها را یک موسسه انتفاعی دولتی دانست ؟ چرا؟ خیرزیرا چنانچه دخل و خرج را کنترل نکنند ، پس از مدتی مجبور به توقف کار و تعطیل شدن فعالیت خود میشوند .و در نتیجه فعالیت روزمره و هربرنامه ریزی دیگرآنها متوجه سود و زیان شده که در پایان یک مقطع زمانی ارائه میشود.
22- گروهای مختلف موثر در رسانه هاچه کسانی هستند؟1- صاحبان رسانه ها: سهامدارانی که مالکیت رسانه ها را در اختیار دارند 2- مخاطبان : که محتوای خروجی رسانه ها را مشاهده میکنند.3- آگهی دهندگان : که زمان و فضای رسانه هارا برای انتقال پیامهای خود خریداری میکنند.4- کارکنان رسانه ها : که برای رسانه کار میکنند.
23- عامل موفقیت رسانه ها در رقابت جهانی چیست؟ 1- استقبال و روی آوری مخاطبان 2-و اینکه چه نوع تولید رسانه ای ، به بازار عرصه میکنند.
24- نقش روابط عمومی در سازمان به چه تشبیه شده است ؟ جوامع کنونی از موسسات و سازمانهای دولتی ،نیمه دولتی و خصوصی تشکیل شده که به سلولهای اندام اجتماعی معروف هستند، روابط عمومی چرخش اطلاعات در درون این سلولها و اندام کل اجتماع را بعهده دارند.
25-مسئولیت روابط عمومی در سازمان چیست؟ اطلاع رسانی است زیرا که وسایل ارتباط جمعی بدون کمک و یاری این واحد قادر به ایفای نقش اطلاع رسانی خود نخواهد بود.
26- تفاوت معنای مخاطب در رسانه ها و روابط عمومی را بیان کنید؟مخاطب در رسانه ها اشخاص حقیقی هستند که پیام برای اطلاع آنها تهیه و تولید میشود.ولی مخاطب در روابط عمومی به همه اشخاص حقیقی و حقوقی ، گروه ها و سازمانها ی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم از یک فعالیت ، برنامه یا سازمان تاثیر می پذیرند یا بر آن تاثیر می گذارند .
27-مخاطب در روابط عمومی به چه معناست؟به همه اشخاص ، گروه ها ، موسسات که بنحوی با آنها در تعامل می باشند و میتوانند آن سازمان، برنامه ، پروژه و فعالیت را در دستیابی اهدافش یاری رساند یا مانعی درراه نیل به آن ایجاد کنند.دراصل رقبای یک سازمان میتوانند مخاطب آن سازمان باشند.
28- تقسیم بندی مخاطبان بر چند دسته میباشند نام ببرید؟سه دسته 1-مخاطبان درون سازمانی و برون سازمانی 2- مخاطبان اصلی ، فرعی و حاشیه ای 3- مخاطبان کنونی وآینده
29- مخاطبان درون سازمانی را نام ببرید؟ 1- رئیس و اعضای هیات مدیره ،رئیس و مدیران ارشد.2- مدیران میانی 3-مدیران اجرایی و خط 4-ستادهای عمومی و تخصصی 5-مشاوران 6-کارمندان و کارگران 7- خانواده های پرسنل .
30-مخاطبان برون سازمانی را نام ببرید؟1-خریداران و مصرف کنندگان 2- فروشندگان و توزیع کنندگان ، دلالان ، واسطه ها 3-رقبا 4 - بخشهای مالی تاثیر گذار ، دانشگاه های مرتبط ، فعالان اجتماعی مرتبط 5- بانکها ، شرکتها ی بیمه ، موسسات وابسته 6- رسانه های جمعی .
31- اهمیت واحد مخاطب شناسی در رسانه ها را بیان کنید؟ در هر رسانه وجود واحد مخاطب شناسی برای سازماندهی ، تمرکز و انسجام فعالیتهای مخاطب شناسی ضروری است .
32- روشهای گوناگون جهت مخاطب شناسی را بیان کنید؟ به دو روش است الف - روش ساده ، غیر رسمی و معمولی :که عبارتنداز 1- گردآوری و تجزیه و تحلیل نوشتهای انتقادی نامه ها ، تلفنها ، پیامها ، گزارشها و شکایات مخاطبین 2-تماس با کارمندان، دوستان، همکاران و مراجعه کنندگان به موسسات برای شناخت نظریات و عقاید آنها 3-شرکت در جلسه ها ، سمینارها و نشستهایی که در جامعه مرتبط با فعالیت رسانه ها صورت میگیرد.4- انجام پرسو جوهای شفاهی و تلفنی .و 5- تهیه بریده جراید. ب – روش تخصصی : که نیاز به خدمت گرفتن افراد و موسسات متخصص در امر تحقیقات اجتماعی است و مستلزم هزینه فراوان تری است که در فاصله های زمانی معین با توجه به امکانات مالی و سیاست های مدیریت انجام می گیرد.
32- نتایج عدم توجه به بازاریابی در رسانه ها را بیان کنید:خارج شدن آنها از عرصه رقابتها و یا اینکه مجبور شوند به یک منبع سیاسی و اقتصادی خارج از سازمان خود متکی شوند که این خود باعث ازدست دادن استقلال و ماهیت رسانه ای آنها میشود.
33- توجه مخاطب به رسانه به چه عواملی بستگی دارد: مخاطب و رسانه باید بطور مستمر و دائم در نقد و اصلاح همدیگر تلاش کنند تا رسانه ها همیشه خودرا مکلف به ایجادسطح بالاتری از تولیدات فرهنگی بدانند و هم مخاطبان به مصرف فرآورده های فرهنگی با استانداردهای بالاتری عادت کنند.
34- علل گرایش مخاطبان بیشتر به رسانه های دیداری و شنیداری چیست ؟ به وسیله این رسانه ها ، بیسوادان ، کم سوادان و نوسوادان جامعه و کلیه کسانی که در سطح فرهنگی نازلتری قرار دارند ، آسانتر و با صرف انرژی کمتری میتوانند پیامهای اطلاع رسانی آموزشی ، تفریحی ، تبلیغی و سرگرمی را بدون نیاز به مهارت خواندن داشته باشند و همچنین سهل الوصول بودن آن و جذابیتهای این ودو رسانه به گونه ای است که توده های مردم را به سوی خود می کشاند.
35-نقش حکومتها در توسعه فرهنگی چیست؟ حکومتها باید در ابتدا مساله مطالعه و تجزیه و تحلیل ، خردورزی ، استدلال گرائی ، مشارکت جویی اجتماعی و سیاسی را بصورت رسمی و غیر رسمی ترغیب و تشویق نمایند.
36-چرا مطبوعات جایگاه مناسبی در افکارعمومی ندارند؟زیرا در اولویت بندی ارزشهای اصلی جامعه ، مساله ، تحلیل کردن و استدلال گرایی در ردۀ بالای فهرست ارزشها قرار ندارد و هنوز تیراژ قدیمیترین روزنامه های کشور با جمعیت میلیونی کشورمان از چندهزار فراتر نمیرود و محتوای لازم را از نظر اطلاع رسانی و تفسیر وقایع روز پیدا نکرده و فضاهای خالی از مطبوعات ، بسیار فراوان و ظرفیتهای تکمیل نشده بسیار زیاد است .
37-مشکلات و تنگناهای مطبوعات کشور را بیان کنید: تنگناهای فرهنگی – ساختاری مطبوعات – سیاسی – قانونی و حقوقی – سخت افزاری ، مسائل مربوط به تجهیزات ووسایل جدید و بهره گیری از فن آوری نوین.
38- راه حل گسترش مطبوعات کدام است ؟ 1- توجه به مسائل کلان و عمومی جامعه در زمینه های فرهنگی و اطلاع رسانی .2- اقدامات مدیران مطبوعات در جهت بهبود کمی و کیفی مطبوعات.
39-برای مقابله با عدم گرایش به مطبوعات چه توسعه های وجود دارد؟ برنامه ریزان کلان جامعه باید در ارزش های جامعه اولویت بندی دیگری نمایند و هم ارباب مطبوعات به نیازها ، علایق و خواسته های شهروندان توجه بیشتری کنند و با افکار سنجی منظم و مستمر وعلمی ، سیاست خود را با خواستهای مخاطبان هماهنگ سازند.
40- مهمترین عوامل شکل دهی نیازهای مخاطبان چیست ؟ ویژه گی های فرهنگی یک جامعه و ارزشها ی مورد تاکید آن است .
41-ارزشهای اصلی جامعه چگونه منتقل می شود؟از طریق سازمانها و نهادهای حکومتی خانواده ، نهادهای آموزشی و تربیتی و وسایل ارتباط جمعی انتقال پیدا میکند و قالب اندیشه و رفتار افراد را پی ریزی میکند .
42- ارزشهای فرهنگی شامل چیست و چگونه در مخاطب اثرگذار است ؟شامل 1- پیشرفت و کسب موفقیت 2- کار و موفقیت 3- کارآیی ، لیاقت و اهل عمل بودن 4- توسعه و تکامل 5- رفاه 6- فردگرایی 7- آزادی 8- همسازی و هماهنگی با محیط 9- انسان دوستی 10- شادابی و جوانی 11- تناسب و زیبایی معنوی و فیزیکی ( ورسانه ها با انتقال این ارزشها ، مبنای ذهنیت مخاطبین را تشکیل میدهند و سایر ارزشها حول محور ارزشهای اساسی بوجد می آید و رشد میکند .
43- اصول مدیریت بازاریابی شامل چه مواردی است ؟ نیازهای مشتری و مصرف کننده را شناسایی کرده و شیوه های ارضای هرچه بیشتر و بهترآنرا فراهم نماید.
44- ده اصل مشتری مداری را بیان کنید؟ 1- ارضای خواستهای مشتری 2-شناخت ویژگیهای و خصوصیات خریداران 3-تقسیم بازار مصرف به بخشهای جزء و شناخت دقیق هریک از اجزای تشکیل دهنده بازار 4- تلاش برای تحصیل سهم بیشتر بازار 5- کیفیت و تنوع بخشیدن به تولیدات 6- حساسیت درقیمت گذاری 7- اندیشیدن به افزایش کاناهای گوناگون ارتباط با مشتری 8- ارتقاء و بهبود خصوصیات کاری 9- کارآیی بخشیدن به نحوء عرضه 10- استفاده از اطلاعات روزآمد و دقیق برای بهبود تصمیم گیری ( برنامه ریزی و اطلاعات کامل )
45- چرخه فعالیت در مدیریت بازار را به ترتیب نام ببرید؟ بازارگرایی – بازار شناسی – بازاریابی – بازار سازی – بازار گرمی - بازارگردی – بازارسنجی – بازارداری – بازارگردانی
46- بازار گرایی چیست ؟ گرایش به بازار
47-بازار شناسی چیست ؟ تحقیقات بازاریابی
48- بازاریابی چیست ؟ یافتن بازار هدف و بخش بندی آن
49- بازار سازی چیست ؟ ورود به بازار و ایجاد افزایش سهم بازار و یافتن جایگاه دلخواه
50- بازار گرمی چیست ؟ حضور در صحنه بازارها و نمایشگاهها
51- بازارگردی چیست ؟ ویترن گردی جهانی ، حضور در متون کتابها و جزوات اطلاعاتی و راهنمایی
52- بازار سنجی چیست ؟ مقایسه و ارزیابی گذشته و حال خود و دیگران برای ترسیم برنامه های آینده
53- بازار داری چیست ؟ افزایش مشتریان و حفظ مشتریان موجود از طریق خلاقیت ، نوع آوری و تنوع
54- بازاری گردانی چیست ؟ داشتن نبض بازار ( مدیریت بازار از طریق مدیریت محصول ، قیمت ، توزیع ، کیفیت )
55- در فرآیند برنامه ریزی چه نکاتی حائز اهمیت است ؟ جمع آوری اطلاعات از محیط و پی بردن به نقاط قوت و کمبودها و تعیین هدف با شرایط موجود و تصمیم سازی جهت رسیدن به اهداف و تصمیم گیری جهت اجرای عملی برنامه ها .
56- ویزه گیهای جامعه مصرفی را بیان کنید؟ همه افراد جامعه ، روزانه با انبوهی از کالاها و خدماتی روبروهستند که تولیدکنندگان آن کالاها آنها را تشویق به انتخاب و خرید آن می کنند و همچنین کالاها و خدمات در حال دگرگونی و تغییرات و تکامل هستند، بالا بودن درآمدشهروندان ،افزایش اوقات فراغت و تغییر سبک زندگی آنها ( تنوع طلبی )،تولیدکنندگان کالاها را برآن داشته که به این مصرف سیری ناپذیر به رقابت فشرده بپردازند.
57- وجود رسانه های مختلف و تبلیغات فراوان آنها چه تاثیری در شکل گیری مدیریت بازرگانی داشته است ؟روزانه هزاران پیام از طریق رسانه های گوناگون داخلی و خارجی به اعضای جامعه ارائه میشود که با تولیدات خود شهروندان را درهمه جا : منزل ، محل کار،کوچه و... محاصره می کنند .
58- مدیریت بازار را تعریف کنید؟ یک وظیفه مدیریتی است که نیازها و خواستهای انسانی را شناسایی کرده و کالاها و خدماتی را جهت برآورد این نیازها ارائه می دهد.
59- انواع نظریه های سازمان سیاسی رسانه ها چیست ؟ 5 نظریه است .1- نظریه اتحاد شوروی سابق ( همه چیزی تحت اختیار دولت ) 2- نظریه اقتدار ( سانسور در جهت منافع دولت و حکومت خاص) 3- نظریه آزادی گرا . 4-نظریه مسئولیت اجتماعی ( در نظر گرفتن حقوق مردم و حکومت) 5- نظریه روزنامه نگاری توسعه .
60- یکی از اهداف رسانه ای چیست ؟ جلب و جذب بیشتر مخاطبان ، فروش فراوان رسانه ای .
61- منظور از بازاریابی رسانه ای چیست ؟ کشف و شناخت نیازهای مخاطبان ، ضمن حفظ رسالت رسانه ای خود ، که موجب رشد و پیشرفت رسانه و استقلال مالی آن میگردد.
62- گرایش به یک کالای خبری و فرهنگی و انتخاب یک رسانۀ خاص ازسوی مخاطب به چند مرحله است نام ببرید؟ پنج مرحله .1- تشخیص نیاز . 2- جستجو برای ارضای نیاز. 3- ارزیابی . 4- تصمیم نهایی . 5- احساس پس از خرید و انتخاب .
63- فرآیند تشخیص نیاز را شرح دهید؟ نیاز فردی مستلزم دو محرک درونی و بیرونی می باشد محرک درونی عبارت است از نیاز به کسب اطلاع که در ذهن فرد است و در پی تاکیدات مستقیم و غیر مستقیم تبلیغات ،ترغیب و تشویق جامعه بوجود می آید. محرک بیرونی عبارت است از شنیدن اظهار نظر یک شخص مطلع ، خواندن مطلبی در روزنامه و...
63-منابع گوناگون جهت جستجو برای ارضای نیازمخاطب را بیان کنید؟ 1- منبع دورنی 2-خارجی 3-تبلیغی 4-اطلاعاتی 5-تجربی
64- مرحله ارزیابی ( جهت انتخاب رسانه ) شامل چه مواردی می باشد؟ شخص پس از جمع آوری اطلاعات ،در مرحله اول آنهارا کنار هم قرار داده وبه تفاوت گونه های مختلف نشریه پی میبرد و در مرحله بعدی به تفاوتها و نوع نیاز خود توجه کرده و یک یا چند نوع را بعنوان بهترین نشریه یا رسانه بر می گزیند
65-فرآیند خرید به چند صورت مرحله بندی میشود؟ تشخیص نیاز – جستجو برای ارضای نیاز – جمع آوری اطلاعات – ارزیابی اطلاعات – تصمیم برای خرید.
66- طبقه بندی اجتماعی را تعریف کنید؟مجموع اشخاص یا گروه هایی است که در جامعه پایگاهی خاص دارند و در سطحی مخصوص جای میگیرند. که مستلزم وجودآگاهی از تعلقات مشترک به طبقه خودو احساس تعارض یا تنش با دیگر گروهای اجتماعی اند و دارای شرایط زندگی نسبتا مشابه و نقشهای است که باید در برابر کل جامعه ایفا کنند.و به صورت گروهی در بطن جامعه جای یابند و از حداقل آگاهی جمعی برخوردار باشند.
67- طبقه بندی جوامع چه نقشی در شناخت مخاطب دارد؟ هر طبقه بنا به هدف ، سلیقه ، سبک زندگی ، درآمد و... نوع رسانه ی خاصی را انتخاب میکند .ومدیران رسانه ها با توجه به ویژگی های هر طبقه و آگاهی در زمینه نوع و سلیقه مصرف آنها ( مخاطبین) مشخص میشود که چه کالا ، با چه قیمیتی برای چه طبقه ای در رسانه تبلیغ کنند
68-طبقه بندی جوامع را نام برده هر کدام را شرح دهید: طبقه بالا – متوسط – کارگر – پایین .
طبقه بالا: سطح درآمد شان بالا و رفتارهای اجتماعی متقاوت و خواستهای آنان از نظر محتوای رسانه ها نیزمتفاوت است برای همین رسانه خاصی را انتخاب می کنند. از دیدگاه بازاریابی به کیفیت و مارک کالای مصرفی اهمیت میدهند ، ظاهری شیک دارند ، معاشرتشان با افراد ثروتمندو مشهور است ، فرزندانشان را به مدارس گران قیمت و معروف جهت تحصیل می فرستند ،به سفرهای گوناگون به ویژه نقاط اشرافی میروند و...
طبقه متوسط : این طبقه در نقاط خوب شهر ساکن هستند ، به مصرف کالا توجه دارند نه به مارک آن ، به تعلیم و تربیت فرزندان به ویژه در کسب یک تخصص جهت امرار معاش و پیشرفت اهمیت می دهند ، اشیای مورد نیاز خود را از فروشگاه های معمولی تهیه میکنند به ظاهر منزل خود اهمیت می دهند و از طبقه مرفع تقلید میکنند و...
طبقه کارگر: به حمایت خانواده و بستگان از نظر اقتصادی و عاطفی وابسته هستند در مورد خرید و شغل یابی از همدیگر نظرخواهی می کنند و هنگام مشکل حمایت آنان را طلب می کنند. از فروشگاه های ارزان قیمت خرید می کنند به حراجی ها توجه دارند و شرایط خود را با زمان وبه شرایط محیط کار ، اوقات فراغت ، افزایش دستمزد و .. تطبیق می دهند.
طبقه پایین : زندگی یکنواختی دارند و اغلب با مشکلات اقتصادی روبرو هستند و نیاز به حمایت دولت برا ی تامین نیازهای اولیه میباشند.
69- گروه مرجع را تعریف کنید؟ به گروهی که یک فرد هنگام شکل دهی به عقیده و رفتارش ، رفتارهای آنها را تقلید میکند گروه مرجع میگویند.
70- عوامل اجتماعی موثر درشناخت مخاطبین چیست ؟ شکل خانواده – طبقه اجتماعی – گروه مرجع .
71- تقسیم بندی اشکال مختلف خانواده را بیان کنید؟1 - مجرد جوان : که تنها زندگی می کنند 2- زوجهای جوان : بدون فرزند 3- زوجهای جوان با فرزند زیر شش سال 4- زوجهای جوان با فرزند بالای شش سال 5- زوجهای میانسال دارای فرزند وابسته به خانواده 6- زوجهای کهن سال دارای فرزند ان مستقل 7 – زوجهای کهنسال بدون فرزند 8- افراد تنها و مجرد که کار می کنند 9- افراد تنهای بازنشسته
72- منابع مالی رسانه ها را نام ببرید؟منبع ناشی از اشتراک و تک فروشی 2- درآمد از طریق آگهی 3- فروش اطلاعات 4 - کمکهای دولتی 5- کمکهای بانکها و منابع اعتباری 6- کمک نهادهای غیر دولتی ، مردمی و اشخاص 7- سرمایه گذاریهای سازمان رسانه ای
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: خشایار دواچی
مدیران انجمن: کبرا گلستانی