یکشنبه, 13 خرداد 1403

 



موضوع: سیرتحول بازاریابی ازنظرآقای فیلیپ کاتلر

سیرتحول بازاریابی ازنظرآقای فیلیپ کاتلر 9 سال 8 ماه ago #102208

بازاریابی عصر سوم یا بازاریابی۳ عنوان کتابی است از فیلیپ کاتلر، پدر بازاریابی نوین، نام اصلی

اینچنین است: marketing 3.0

** در بازاریابی عصر اول (بازاریابی ۱) تأکید بر محصول است.

مشتری به کالا نیاز دارد اما کالا کمتر در دسترس اوست. کافی است این کالا در دسترس مشتری باشد.

قطعاً مشتری خواهان این کالا است. نمونه آن در صنعت اتومبیل‌سازی کشور بود. مردم حاضر بودند پول

بپردازند، مدتها در صف انتظار باشند، و هر اتومبیلی را خریداری کنند. اگر مشتری می‌گفت رنگ دیگری

از اتومبیل را به وی تحویل دهند، شنیده می‌شد اگر نمی‌خواهی، نفر بعدی. مشتری ناگزیر از اطاعت بود.

چون گزینه دیگری پیش رو نداشت.

** بازاریابی عصردوم(بازاریابی 2) به مرور، جناب مشتری بر اریکه قدرت نشست.

تکنولوژی سبب شده بود تا به سرعت کالایی تولید شود. با افزایش رقابتها، مشتری می‌توانست آنچه را

اراده می‌کند، خریداری کند. حالا صاحبان کالا باید به ذهن مشتری و سلیقه‌های مشتری پی می‌بردند تا

بتوانند کالایشان را به فروش برسانند. مشتری اینک آغاز و انجام فعالیتها است.

** بازاریابی عصرسوم (بازاریابی3) فراتر از نیازهای آدمی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

این نوع بازاریابی آنچنان که کاتلر می‌گوید به فراتر از شخص و نیازهای وی می‌اندیشد. پارامتر اصلی این

نوع بازاریابی نیز به آگاهی مشتری وابسته است، نیازهای معنوی در اولویت قرار می‌گیرند، و آرا و افکار

عمومی فراتر از قانون دولتها عمل می‌کند.

بازاریابان فراتر از خودسنجی، خود را با دیگران یعنی رقبا و همکاران خود می‌سنجند. دیروز چه رتبه‌ای

داشتند و امروز چه رتبه‌ای کسب کرده‌اند نیک و منصفانه به خود می‌نگرند تا چه حد پیشرفت داشته‌اند و

یارقبا و همکاران چگونه توانسته‌اند سهمی بیشتر از بازار را نصیب خود سازند.

فیلیپ کاتلر در گفتگویی وقتی از او پرسش می‌شود بهترین شغل بازاریابی در جهان چه شغلی است؟ چنین

پاسخ می‌دهد: دیگر کوکاکولا یا خمیردندان کرست نفروشید بلکه، تعلیم و تربیت و سلامتی بیشتر را به مردم

عرضه کنید و در کیفیت زندگی آنان تفاوتی واقعی ایجاد کنید.

بازاریابی سنتی

بازار بسیاری از مالکان کسب و کار را میترساند زیرا سرشار از بهت و پیچیدگی است.

مجموعه ای از اصولهایی را که ممکن است برای ارتقاء کسب و کار شما بکار رود، شناسایی میکند که

همه آنها نسبتا پرهزینه هستند.

کمتر به بحث تکنولوژی میپردازد، زیرا تکنولوژی دیروز بسیار پیچیده، گران و بسیار محدود بود.

بر مبنای تجربه و قضاوت است که درگیر حدس و گمان است.

تاریخچه بازاریابی نوین

(روند شکل گیرى دولت الکترونیکى بدین گونه آغاز شد که در طول نیمه دوم دهه ۱۹۹۰ بخش خصوصى

کشور آمریکا مسئول ایجاد دولت الکترونیکى شد. وجود شبکه جهانى گسترده اینترنت World wide web

به شکل گیرى برخى اقدام هاى تجارى در شرکت ها منجر شد و نتایج خوب و قابل سنجشى نیز از این اقدام

ها حاصل آمد. یکى از مهمترین این نتایج افزایش اثربخشى کارکنان در سازمان ها بود، به گونه اى که در

بازده کارى آنها افزایش قابل ملاحظه اى به وجود آمد؛ به عنوان نمونه در سال ۱۹۹۹ میانگین بازده کارى

در هر ساعت براى هر فرد پنج درصد افزایش یافت. هنگامى که فناورى وب جهانى در اکثر بخش هاى

خصوصى به کار گرفته شد، دولت از این حرکت عقب ماند، لذا توجه دولت به این مسأله معطوف شد که

ارائه خدمات به شهروندان به صورت الکترونیک بسیار آسان تر خواهد بود.

با شروع فعالیت های تجاری در اینترنت، تبلیغات اینترنتی نیز پا به عرصه گذاشت. به نظر می‌رسد اولین

شیوه برای تبلیغ، استفاده از پست الکترونیک بوده باشد. اما با اضافه شدن فن آوری وب به اینترنت، تبلیغات

اینترنتی به شکل امروزی آن آغاز گردید. در سال ۱۹۹۴ اولین بنر تبلیغاتی – که امروزه معمول‌ترین و

مشهورترین مدل تبلیغ در اینترنت است – در پایگاه اینترنتی هات وایر (HOTWIRE) به کار گرفته شد.

از این سال به بعد بود که تبلیغات اینترنتی به عنوان تکنیکی موثر و کارا برای تبلیغات مورد توجه

بازاریابان قرار گرفت. به مرور زمان انواع جدیدی از مدل های تبلیغات در اینترنت شکل گرفتند و میزان

هزینه‌های تبلیغاتی به طور مداوم افزایش پیدا کرد

تعریف بازاریابی نوینز نی

به كارگيري فناوري اطلاعات در بخش هاي مختلف دولت به منظور افزايش بهره وري و ارتقا سطح خدمات

رساني به مردم ، دولت الكترونيكي به معناي اطلاع رساني و خدمات رساني به موقع ، دقيق و كارا در ۲۴

ساعت شبانه روز ، ۷ روز هفته و تمامي روزهاي سال از طريق وسايل ارتباطي گوناگون مانند تلفن و

اينترنت است .

اهداف بازاریابی نوین

1. فقط حضور در اینترنت

2. استفاده از خدمات شرکتهای ارائه دهنده خدمات تجاری آنلاین

3. فروش از طریق سایر سایتها

4. راه اندازی سایتهای مخصوص به خود

5. پاسخ به سئوالات رایج مشتریان

6. حفظ جایگاه در بازار و یا موقعیت رهبری در یک بازار خاص

7. تاکید بر فعالیت در سطح فراملی

8. صرفه جویی در زمان و آموزش به مشتریان

مزایای دولت الکترونیک

1. قادر ساختن شهروندان به مشارکت فعّالتر در اقتصاد و سياست

2. فشرده سازى, مؤثّرسازى و قابل تعريف بودن خدمات توسّط شهروندان

3. بهينه سازى کيفيّت سيستمهاى تصميم گيرى وسياست گذارى

4. کاهش هزينه هاى دولت به دليل صرفه جويى درزمان ,مصرف کاغذ و موارد ديگر

5. فراهم شدن قابليّت انعطاف بيشتر در شيوه طرّاحى و اداره دولت

6. افزايش روابط ميان شهروندان و دولت و قويتر شدن سيستمهاى مردم سالار

7. صرفه جويى در زمانى که از طرف شهروندان براى استفاده از خدمات صرف مى شود

دلایل عقب ماندگی تجارت الکترونیک در ایران بازاریابی آنچنان که کاتلر می‌گوید به فراتر از شخص ویاز

1. نبود بسترها و تجهیزات شبکه‏ای وارتباطی لازم برای دسترسی سریع و آسان مردم به اینترنت

2. عدم وجود قوانین مدون ومصوب تجارت الکترونیک

3. فقدان نظام بانکداری الکترونیکی نوین در سیستم بانکی کشور

4. عدم وجود کارتهای اعتباری بین الملل و سایر کارتهای خرید الکترونیکی

5. عدم پشتیبانی بسیاراز شرکتهای تجاری فعال در زمینه تجارت الکترونیک از کشورمان و همچنین عدم

6. وجود مراکز و شرکتهای دولتی و خصوصی خدمات دهنده تجارت الکترونیک در کشور

7. پایین بودن سطح آگاهی و توجه مردم به الکترونیک و فن آوری اطلاعات در کشور(عدم فرهنگ سازی مناسب

بازاریابی الکترونیکی دربرابر بازاریابی سنتیی این نوع بازاریابی نیز به آ


1. حضور در بازار با سیاست ( همه جا ، همه کس ، همه وقت)
2 . از بین بردن واسطه هادر بازار و فروش مستقیم
3. کاهش هزینه ها ی مربوط به فروش ، نیروی انسانی ، زمان ، عرضه و ...
4. امکان ارتباط دو طرفه برای ارائه خدمات پس از فروش
5. ورود به بازار های جدید و جهانی بدون مرز


آینده بازاریابی

هرشغلی باچالشهایی روبه رواست.که دربازاریابی 6چالش است که بازایابان تاآینده ای دیگربایدباآنهادست

وپنجه نرم کنند.

امروزه خریداران دارای اطلاعات بیشتری هستند

اینترنت زندگی بازاریابان راسخت ترمیسازد. اینترنت میزان زیادی ازقدرت وتوان رانیز ازطریق مصرف

کنندگان وخریداران کسب وکار،تغییرمیدهد.

درگذشته عدم تقارن قابل توجه اطلاعات، ازفروشندگان حمایت میکرد.واکثرخریداران اطلاعات کمتری

داشتند،وبدست آوردن آن رامشکل وزمانبرمیدانستند.خریداران بایدبرای اطلاعاتی که جهت تصمیم گیری

برای خریدنیاز داشتندرامتکی برفروشندگان میدانستند.

وب سایت، این موقعیت راازطریق تسهیل دردستیابی به اطلاعات درباره محصولات وقیمتهابرای مصرف

کنندگان تغییرمیدهد.

تحقق وعده های بازاریابی

بازاریابان وعده وعیدهایی همانند(قیمتهای بی نظیر)، (عملکرد بی همتا)،(بامبالغ ناخواسته خداحافظی

کنید)و..راایجادمیکنند.یکی ازاین چالشها برای شرکتهاتحقق این وعده وعیدهاست.که تحقق این وعده وعیدها

مربوط به بودجه های بازاریابی نیزهست.

کاهش ازطریق درهم ریختگی

مشتریان پیامهای بازاریابی شان راتنظیم میکنندوبه آن پیامی توجه میکنندکه حامل چیزی باارزش برایشان

باشد.

چندپارگی بازار(جزء به جزء شدن بازار)

بازارمصرف کننده درآمریکا،به بازارهای فرعی براساس قومیت ،زبان، گرایشهای سیاسی وغیره تفکیک

شده است.بعضی ازاین بازارهای کوچکترنمی توانندتوسط شرکتهای بزرگ وابسته به صرفه جویی به

مقیاس،هدف گذاری شده وسودآوری داشته باشند

سنجش ومسئولیت پذیری

هرکسب وکاری وهرعملی درآن کسب وکار،بایداهدافی راتعیین کند،به سوی دستیابی به آنهاگام

برداردوسپس نتایج رااندازه گیری کند.وبازاریابی ازضعف سنجش نتایج برحسب اهداف استراتژی رنج

میبرد.

اخلاقیات دربازاریابی

اخلاقیات،استانداردهای رفتاری ای هستند که رفتارافراد،گروههاوسازمانهای تجاری راکنترل

میکنند.بازاریابی بیش ازدیگروظایف کسب وکار،یک منبع بالقوه ازمشکلات اخلاقی است.به منظوردرک

علت،درباره برخی ازمسائل قانونی که بازاریابی بایدانجام دهد،تفکرکنیدودرنظربگیریدکه

چطورآنهارفتارغیراخلاقی رامی طلبند

** ایجاد آگاهی:باپیامهای بازاریابی،افرادراچکش کاری کنید ودرصورت ضرورت،برخلوت وتنهایی شان

هجوم آورید.

** به محصولات وخدمات شرکتتان کمک کنید که ازدیگران برجسته شود:مثبتهارابیش ازحدواقع شرح

دهید،نکات منفی رادر(حالت چاپی)مخفی کنید.

** مشتریان رابه خرید تحریک کنید:باوعده وعید بیش ازحد


نتیجه گیریعنوی

بازاریابان نابغه با درک آینده بازاریابی به سراغ کالاهایی می‌روند که نیازهای روحی و روان بشر این

قرن را تأمین کند. خود را می‌سنجند. اینکه قبلاً و دیروز چگونه عمل می‌کردند، و امروز با توجه به تغییرات

چگونه باید عمل کنند. بازاریابان نابغه هر لحظه‌ای می‌دانند آنچه تا دیروز ضامن موفقیت آنها بود، قرار

نیست همچنان امروز نیز آنها را به موفقیت برساند

بازاریابی سنتی در حال مرگ نیست ، مرده است.

به اطراف خود نگاه کنید ، تدابیر امتحان شده و درست بازاریابی قدیم دیگر به آن شکلی که درگذشته عمل

میکردندکارنمیکنند.درواقع (یک چیز،مناسب برای همه نیست) ولی زمانی که مصرف کنندگان انتخابهاي

بسیار زیادي نداشتند ناچار به تطبیق خود با آن بودند و اکنون نیستند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

سیرتحول بازاریابی ازنظرآقای فیلیپ کاتلر 9 سال 8 ماه ago #102239

  • علی پوراشراف
  • علی پوراشراف's Avatar
با سلام
لطفا متن را از لحاظ ادبی و نگارشی ویرایش نمایید.
سپاس از ارسال شما
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

سیرتحول بازاریابی ازنظرآقای فیلیپ کاتلر 9 سال 8 ماه ago #102242

باسلام .چشم ... حتما" .. ممنون از توجهتان ...
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.