یکشنبه, 27 خرداد 1403

 



موضوع: MBA چیست

MBA چیست 10 سال 10 ماه ago #28477

MBA مخفف عبارت Master of Business Administrator می باشد و یکی از دوره های آموزشی است که قدمت آن در کشورهای صنعتی به صدسال می رسد، اما این دوره با وجود نیاز فراوان مدیریت در بخشهای مختلف اقتصادی در كشور، رشته ای نوپا به شمار می رود. MBA را چند دهه پيش دانشگاه های آمريکايی معرفی کردند که هدف اين رشته تربيت مديرانی حرفه ای و چند منظوره با قابليت بالا برای مقابله با بحران و توانايی اداره استراتژيک شرکت ها و بنگاه های کوچک و بزرگ اقتصادی بود. در 30 سال گذشته به جرات فارغ التحصيلان اين رشته بالاترين ميزان اشتغال و حقوق و مزايای دريافتی را به نسبت هر رشته ديگر داشتند و اين قاعده تقريبا در همه کشور های دنيا که فارغ التحصيل MBA هست، صادق است. دوره MBA، که مهمترین هدف آن، تربیت افرادی برای مدیریت بنگاههای اقتصادی و نیز ارتقا توان مدیران آنهاست، نیازمند بكارگیری شیوه های خاص آموزش، متفاوت از آموزشهای سنتی است. دانشجویان این رشته برای انجام و سپری کردن واحدهای خود تیم های دانشجویی را تشکیل می دهند و به این ترتیب با قبول نقش های متفاوت، اصول کار تیمی را می آموزند. تیم های تشکیل شده عموما باید پروژه ای عملی را در ارتباط با درس ارائه شده به انجام رسانند تا از نزدیک مفاهیم آموخته شده را درک کنند. بررسی و تحلیل مطالعات موردی انجام شده در سازمانهای مختلف، كه هم اکنون در معتبرترین دانشکده های آموزش MBA در سطح بین المللی به کار می رود، جزو روشهای نوین آموزشی است كه در این رشته به كار گرفته می شود. گذراندن این دوره موجب باز شدن پنجره فرصتهای شغلی جدیدی برای فارغ التحصیلان این رشته می گردد. فارغ التحصیلان MBA می توانند در زمینه های تخصصی دوره کارشناسی خود، با اندوخته ای از دانش مدیریتی به ادامه فعالیت حرفه ای مشغول شوند و کارایی و بهره وری خود، تیم کاری و سازمان را ارتقا دهند . آنها می توانند با اتکا بر دانش فنی، علمی و ترکیب آن با دانش مدیریتی، فرصتهای جدید شغلی را برای خود رقم زنند و قادر هستند در صورت تمایل به ادامه فعالیت در زمینه های آکادمیک، وارد دوره های دکتری در داخل و خارج از کشور شوند.

در حال حاضر، تعداد قابل توجهی از فارغ التحصیلان دوره های مدیریت MBA در بزرگترین و مهمترین سازمان های خصوصی و دولتی و در بخشهای گوناگون مشغول به کار هستند . این افراد پس از یادگیری دانش مورد نیاز برای افزایش کارایی و بهره وری خود در محیطهای کاری، گزینه های بسیار مناسبی برای فعالیت در بخشهای مدیریتی سازمانها و نهادهای مختلف هستند . رسيدن به چنين جايگاهي نياز به در اختيار داشتن مديراني آينده نگر، دقيق و کاردان، برنامه ريز و فرصت شناس و شجاع دارد. رشته MBA به عنوان يک رشته عام مي تواند زمينه اي را براي پرورش چنين روحيه و نگرشي در افراد با تخصص هاي پايه اي مختلف فراهم آورد و آنها را براي مديريت تخصصي با شاخصهاي ذکر شده آماده سازد.

متاسفانه در کشور ما به علت جو مدرک گرايي هنوز ديدگاه روشني نسبت به خيلي از رشته هاي مقطع کارشناسي وجود ندارد و بسياري از افراد صرفاً به دلايلي غير از علاقه شخصي وارد رشته تحصيلي خود مي شوند اما اين فرهنگ را حداقل در مقطع کارشناسي ارشد مي توان تغيير داد و با ايجاد شناخت درست در افراد به انها فرصت داد رشته مورد علاقه و کارايي را دنبال کنند. MBA هم جزو آن دسته رشته هايي است که علي رغم اينكه حدود 11 سال از عمر تدريس آن در ايران ميگذرد هنوز به طور کامل شناخته نشده است و اکثر افراد بدون داشتن اطلاعات کافي و آگاهي از توانايي هاي خود وقت خود را صرف شرکت در کنکور اين رشته مي کنند اما نتيجه مطلوب را حاصل نمي کنند ما در اين مقاله سعي مي کنيم اطلاعات پايه اي مختلفي را به علاقه مندان اين رشته ارائه کنيم تا با ديد روشن تري اقدام به صرف هزينه و وقت خود براي ورود و ادامه تحصيل در آن نمايند.

رشته MBA درکنکور سراسری کارشناسی ارشد ایران جزو رشته های قرار گرفته که افراد می توانند بدون توجه به مدرک تحصیلی دوره کارشناسی خود به عنوان انتخاب دوم(52 رشته در این دسته قرار دارند) گزینش نمایند. دوره کارشناسي ارشد MBA سومين مدرک در مديريت کسب و کار به حساب مي آيد و اساساً براي ايجاد مهارت هاي مديريتي در مهندسان رشته هاي مختلف به کار مي رود.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: رزیقه غروی