چهارشنبه, 16 خرداد 1403

 



موضوع: پروژه کسب وکار (راه اندازي يک کارگاه نجاري )

پروژه کسب وکار (راه اندازي يک کارگاه نجاري ) 10 سال 8 ماه ago #36505

(( به نام خدا ))
طرح کسب وکار
راهنماي تهيه طرح کسب و کار
( Business Plan)


* عنوان نامه كسب و كار : راه اندازي يک کارگاه نجاري


* مشخصات تهيه کننده طرح :
نام و نام¬خانوادگي : محمدرضا رفيعي رشتة تحصيلي : دانشجوي کارشناسي رشته روابط عمومي
شماره دانشجويي : 91238049290280 کد ملي : 0072649135
تاريخ و محل تولد : 1354 - تهران شماره شناسنامه : 2529
شغل فعلي : کارمند صدا و سيما تجربه و تخصص : متصدي د فتر

آدرس پستي : فلکه سوم تهرانپارس – خيابان 196 غربي – کوچه طاهري شمالي
تلفن تماس : 09122201217
توجه :
درصورتيکه طرح کسب و کار به صورت گروهي تهيه شده است , مشخصات همکاران اصلي در پيوست آورده شود.
1. خلاصه مديريتي ( اجرايي ) :
* تاريخچه صنايع چوب کشور - مصرف چوب در ايران تاريخ مدوني نداشته ولي طبق مطالعاتي که پژوهشگران انجام داده‌اند مردمان بومي ايران قبل از مهاجرت آريايي‌ها از حدود 4200 سال قبل از ميلاد مسيح (ع) چوب را براي خانه‌سازي مصرف مي‌نمودند. اهميت چوب در ايران قديم به پايه‌اي بوده که احترام به درختان جنگلي از دستورات اصلي کيش زرتشت و پس از گسترش دين اسلام صنايع و هنرهاي چوبي در ايران تحت تاثير رهنمودهاي ديني قرار گرفته است، بر همين اساس آثار هنرهاي چوبي زيادي ميتوان در مساجد و اماکن مقدسه نظير درب، منبر، کنده‌کاري‌ها و شبکه‌بندي‌ها يافت.
* وضعيت موجود صنايع چوب کشور - بر طبق گزارش مرکز آمار ايران حدود 226 واحد توليد صنعتي مبلمان با اشتغال حدود 10 هزار نفر در کشور وجود دارد . همچنين بر اساس گزارشات اتحاديه دوردگران تعداد 46700 واحد رسمي در زمينه صنايع چوب مشغول فعاليت بوده که تعداد 117 هزار نفر در اين کارگاهها مشغول فعاليت مي‌باشند.
توان بالقوه بالاي اين تعداد واحد توليدي در جذب نيروي کار، افزايش توليد و در نهايت توسعه صادرات ميتواند محرک بسيار خوبي جهت صنايع وابسته و مرتبط با آن نظير چوب‌بري، نئوپان سازي، چسب سازي، توليد تخته فيبر، روکش و تخته لايه، يراق‌آلات‌سازي،شيشه، پارچه‌بافي و رنگ‌سازي باشد. به عبارت ساده‌تر توسعه توليد و صادرات مبلمان و مصنوعات چوبي مي تواند به عنوان موتور توسعه بخش عظيمي از صنايع کشور عمل نمايد . برخي از محصولات صنايع چوب که در توليد مبلمان و مصنوعات چوبي کاربرد داشته از قبيل تخته خرده چوب ، تخته فيبر ، MDF، روکش چوبي و تخته لايه توسط صنايع داخلي توليد مي‌گردند .
* طرح احداث کارگاه نجاري ( ‌اجرايي ) - امروزه با وجود پيشرفت هاي بشر در عرصه هاي مختلف فناوري و صنايع به ويژه صنايع فلزات و جايگزيني تدريجي محصولات فلزي به جاي صنايع چوبي ، نه فقط نياز بشر به توليدات چوبي رفع نشده است بلکه به تدريج و با مشخص شدن فوايد استفاده از اين محصولات در مقايسه با توليدات فلزي ، شاهد اقبال دوباره مردم به ساخته هاي چوبي در جامعه به ويژه جوامع شهري هستيم . گرايش دوباره مردم به استفاده از محصولات چوبي علل متعددي دارد که در جاي خود قابل تامل و واکاوي است اما شايد يکي از مهمترين اين علل ، علاقه مردم به سنت و آثاري است که يادآور تاريخ و زندگي گذشتگان باشد.
افزايش علاقه و گرايش مصرف کنندگان به استفاده از محصولات چوبي ، زمينه ساز رونق و توسعه صنايع چوب در کشورمان شده است که با توجه به معضل بيکاري و لزوم کارآفريني، سرمايه گذاري دولت و بخش خصوصي در اين صنعت بيش از پيش ضروري به نظر مي رسد.
" يکي از بخش هاي عمده صنايع چوب ، نجاري است که فعاليت متعددي و گسترده در اين بخش در کشور ، وجود دارد "

* بخش اوليه ( نماي ذهني) :
• بيان چشم انداز ( آرمانهاي) کسب و کار -
نجاري از کارهاي کوچک شروع مي شود مثل تعميرات و يا کار از جاي گرفتن تا اين که هم از نظر مالي قويتر بشويم هم در محله کسب و کار و هم در بين همکار هم به مهارتم پي ببرند و به من اعتماد کنند و تعداد ارجاع کارها زياد شده ، در آخر قدرت مالي زياد شده .
• بيان ماموريت کسب و کار -
1- باتوجه به اينکه اکثر مردم در منزل از وسايل چوبي استفاده مي کنند مي توان با يک کار خوب و ماهرانه از نظر فني مشتريان به خوب جلب و راضي کرد .
2- با دادن قيمت مناسب آينده خوبي براي کارگاه نجار در نظر گرفت مي شود چون همه خانواده از وسايل چوبي در منزل اسفتاده مي کنند .



* برنامه مديريت و سازماندهي
معرفي شرکاء و سهامداران
نام و نام خانوادگي ميزان آورده درصد سهم آدرس و شماره تماس
1- محمدرضا رفيعي 50 ميليون 50 درصد تهرانپارس 09122201217
2- محمد صالحي 30 ميليون 30 درصد شهرک البرز 09128794587
3- مهدي صالحي 20 ميليون 20درصد فرمانيه 09124158796
4-
5-
6-
7-
حجم کل آورده شرکاء
3 100 ميليون 100 درصد
معرفي تيم مديريت
نام و نام خانوادگي سمت تحصيلات تجربه آدرس و شماره تماس
1 - محمدرضا رفيعي مدير فوق ديپلم 14 تهرانپارس 09122201217
2- محمد صالحي مسئول کارگاه فوق ديپلم 13 شهرک البرز 09128794587
3- مهدي صالحي مسئول خريد ديپلم 7 فرمانيه 0912458796
4- مهدي جزايري کارگر ديپلم 8 شهرک البرز 09124578895
5- حسين سلطاني کارگر ديپلم 10 شهرک غرب 0912994887
6- عليرضا شعباني کارگر فوق ديپلم 10 مجيديه 0912985647
7- عليرضا ربيعي کارگر فوق ديپلم 9 مجيديه 0912584766

معرفي تيم مشاوره
نام و نام خانوادگي سمت تحصيلات تجربه آدرس و شماره تماس
1- اميد پشتگوهي مشاور – وکيل ليسنانس 15 فرمانيه 09129865576
2- مهدي آورزماني مشاور فوق ديپلم 9 اتوبان بابايي 09127843369
3-


• مزيت هاي رقابتي مديريتي
1- مشاوره هاي که در اين کار مي کنند سابقه زيادي دارند
2- همکاران با مشاور کارگاه در ارتباط هستن کار به ما ارجاع مي کنند
3- کاري که انجام مي دهيم سعي مي کنيم قيمت منصفانه باشد و کار فني خوب ارائه کنيم


• ساختار (نمودار) سازماني





2. توصيف کسب و کار
 معرفي کسب و کار : کارگاه نجاري
در اين کارگاه سعي مي کنم هر چيزي که مي شود با چوب درست شود
 معرفي محصول يا خدمت -
از درست کردن ميز – صندلي – بوفه – تخت خواب (‌انواع تخت خواب ) – ديوارهاي چوبي
کابينت هاي چوبي – صنايع دستي چوبي

3. تحليل صنعت و فضاي كلان اقتصادي
چون کار فني خوب با قيمت منصفانه ارائه مي شود از نظر اقتصادي با صرفه هست
نقاط ضعف اساسي -
1- تعداد زياد کارگاه هاي نجاري
2- ايمني پائين
3- گراني وسايل و دستگاه ها
نقاط قوت اساسي -
1- همه افراد جامعه به نوعي با اين وسايل در ارتباط هستن يعني از وسايل درست شده
از چوب درارتباط مي باشند
2- ............................................................................................................................................................
تهديدات قابل ملاحظه -
1. عدم ايمني در ابزارها
2. ............................................................................................................................................................


فرصتهاي قابل ملاحظه
1- اگر کار خوبي با قيمت مناسب و سر مدت زمان معين شده تحويل شود
2- ............................................................................................................................................................
تحليل SWOT ( قوت ـ ضعف ـ فرصت ـ تهديد)
الف : SO ( قوت ـ فرصت)
1- به خاطر کار فني خوب خانواده و مغازه ها جهت خريد مراجعه مي کنند
2- ............................................................................................................................................................
3- ............................................................................................................................................................
4- ............................................................................................................................................................
ب : ST ( قوت ـ تهديد)
1- کار فني خوب ارائه نشود مشتريان مراجعه نمي کنند
2- ............................................................................................................................................................
3- ............................................................................................................................................................
4- ............................................................................................................................................................
ج : WO ( ضعف ـ فرصت)
1- اگر قيمت خوب بابت کار داده نشود مشتريان کم مي شود
2- ............................................................................................................................................................
3- ............................................................................................................................................................
4- ............................................................................................................................................................
د : WT ( ضعف ـ تهديد)
1- بايد در موقع درست کردن وسايل چوبي از چوب و ابزارهاي خوبي
استفاده کرد و گرنه عمر وسايل ساخته شده کم مي شود
2- ............................................................................................................................................................
3- ............................................................................................................................................................


4. برنامه بازار و بازاريابي -
• توصيف بازار (شامل بخش بندي بازار، بازار هدف ، جايگاه محصول)
به دليل استقبال خوب مردم از وسايل چوبي جايگاه خوبي بين آنها پيدا کرده است
..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
• تحليل رقبا ( تعداد رقبا ، رقباي بالقوه ، توان رقبا)
در اين صنف / تعداد رقبا با بهتر بگويم همکاران خيلي زياد است چون هم تنوع کاري و هم محصولات مختلف براي استفاده در جامعه است براي توليد
.......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
• استراتژيهاي بازاريابي -
1- استراتژي محصول
استفاده از جنس عالي و محصول محکم .........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
2- استراتژي قيمت
قيمت مناسب باشد تا متشري به طرف ما جلب شود ......................................................................................................................................................................................................................................


3- استراتژي مکان
فضاي کارگاه بايد بزرگ باشد تا دستگاه و ميز را در آن قرار داد ......................................................................................................................................................................................................................................
4- استراتژي توزيع
جنس توليد شده را بايد سرموقع تامين شده تحويل داد ......................................................................................................................................................................................................................................
5- استراتژي جذب مشتري
هر چقدر جنس خوب / توليد قشنگ و زيبا و بدون دير کرد باشد مشتري جذب مي شود ......................................................................................................................................................................................................................................

برآورد ميزان تقاضاي بازار (براي يک و دو سال آينده)
مقدار نام محصولات ميزان بازار بالفعل سال قبل ميزان بازار بالفعل سال جاري ميزان بازار بالفعل يکسال آينده تعديل بر مبناي تحقيق و مشاهده
1-
2-

برآورد ميزان توليد رقبا (براي يک آينده)
محصول شماره 1 :
مقدار
نام رقبا ميزان توليد سال قبل ميزان توليد سال جاري ميزان توليد يکسال آينده تعديل بر مبناي تحقيق و مشاهده
1-
2-
3-
4-
جمع کل
محصول شماره 2 :
مقدار
نام رقبا ميزان توليد سال قبل ميزان توليد سال جاري ميزان توليد يکسال آينده تعديل بر مبناي تحقيق و مشاهده
1-
2-
3-
4-
جمع کل

برآورد سهم بازار و ميزان توليد (براي يک و دو سال آينده)
مقدار
نام محصول ظرفيت بازار ميزان توليد رقبا سهم مانده بازار ميزان توليد يکسال آينده تعديل بر مبناي تحقيق و مشاهده
1-
2-
5. برنامه توليد (عملياتي)
 توصيف محصولات و خدمات ( از بعد فني)
....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
 توصيف فرآيندهاي توليد يا ارائه خدمات
....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

الف : هزينه هاي ثابت توليدي
مساحت ساختماني مورد نياز
فضاي توليدي مورد نياز (شامل ايستگاههاي کار و انبارها)
ايستگاه کاري (انبار) فضاي مورد نياز ماشين آلات فضاي مورد نياز مواد اوليه فضاي مورد نياز اپراتورها جمع فضاي مورد نياز فضاي مورد نياز ضربدر 5/1
1- انبار جنس 10 متر 10 متر 25 متر
2-
3-
4-
جمع مساحت توليدي مورد نياز 25 متري
فضاي اداري مورد نياز (شامل ساختمانهاي اداري، رفاهي، نگهباني، مسکوني و تاسيساتي)
عنوان بخش اداري تعداد کارکنان مساحت مورد نياز به متر مربع
1- دفتر 1 5 متر
2-
3-
4-
جمع مساحت اداري مورد نياز 10 متر
جمع کل مساحت ساختماني مورد نياز 30 متر
هزينه زمين مورد نياز
شرح متراژ مورد نياز بهاي هر متر مربع بهاي کل
1- محوطه
2- ساختمان 30 متر 5 ميليون 150 ميليون
3- پارکينگ
4- ساير
جمع کل 30 متر 5 ميليون 150 ميليون
هزينه ساختمان مورد نياز
شرح متراژ مورد نياز بهاي هر متر مربع بهاي کل
1- ساختمان توليدي 30 متر 5 ميليون 150 ميليون
2- ساختمان اداري
جمع کل 30 متر 5 ميليون 150 ميليون
شرح عمليات متراژ مورد نظر هزينه هر متر مربع هزينه کل
1- تسطيح و خاکبرداري
2- ديوار کشي
3- خيابان کشي
4- جدول بندي
5- فضاي سبز
6- پارکينگ
7- روشنايي محوطه
جمع هزينه ها
محوطه سازي

تاسيسات
شرح واحد تعداد هزينه يک واحد هزينه کل
1- حق انشعاب برق 1 1 1 ميليون 1 ميليون
2- ترانسفرماتور
3- کابل کشي
4- تابلوها
5- ساير تجهيزات برق رساني
6- سيستم تهويه 2 2 2 ميليون
7- ژنراتور
8- حق انشعاب آب 2 2 2 ميليون
9- حفر چاه و تجهيزات لازم 2 2 2 ميليون
10- احداث منبع هوايي
11- دستگاه تغذيه و مخزن ها
12- تانکرها
13- کمپرسورها
14- ديگ هاي بخار
15- سيستم فاضلاب
16- سيستم اطفاي حريق
17- ساير
جمع هزينه هاي تاسيسات 7 ميليون

ابزار آلات و وسايل فني و آزمايشگاهي
اقلام مورد نياز تعداد هزينه واحد هزينه کل






ماشين آلات و تجهيزات
نوع تجهيزات مشخصات فني کشور سازنده تعداد قيمت واحد هزينه گمرکي هزينه کل
1- اره برقي 1
2- اره ديسکي 1
3- ابزار دستي سبک 1
4- رنده برقي 1
5- دلر 1
6- چسب 1
7-
8-
جمع هزينه ماشين آلات و تجهيزات 7 ميليون

وسايط نقليه
نوع وسايط مشخصات فني کشور سازنده تعداد قيمت واحد هزينه گمرکي هزينه کل
1- نيسان وانت 1 10 ميليون
2-
3-
4-
جمع هزينه وسايط نقليه 10 ميليون
وسايل اداري و کارگاهي
شرح وسايل مشخصات فني تعد اد قيمت واحد قيمت کل هزينه حمل و نصب هزينه کل
1- صندلي 1 1 ميليون 1 ميليون
2- ميز 1 500 هزار تومان 500 هزارتومان
3- کامپيوتر 1 2 ميليون 2 ميليون
4- فاکس 1 1 ميليون 1 ميليون
5- تلفن 1 500هزارتومان 500 هزارتومان
6- يخچال 1 2ميليون 2ميليون
7-
8-
9-
جمع هزينه وسايل اداري و کارگاهي 7 ميليون
هزينه هاي ثابت پيش بيني نشده
شرح محاسبات مبلغ کل
1-
2-
جمع هزينه هاي پيش بيني نشده







6. برنامه مالي :
سرمايه در گردش براي سال اول
شرح مقدار هزينه به ريال
مواد اوليه مستقيم
مواد اوليه غير مستقيم
حقوق و دستمزد
كالاي ساخته شده و در جريان ساخت
سوخت و انرژي
تعميرات و نگهداري
هزينه هاي پيش بيني نشده بخش «2»
مطالبات تجاري
ساير ماهانه يا هفتگي
ماهانه يا هفتگي
5 تفر 20 ميليون
20 ميليون
8 ميليون ريال

جمع 48 ميليون ريال

جمع كل سرمايه گذاري
شرح ميزان انجام شده مقدار مانده جمع هزينه
سرمايه گذاري ثابت:
زمين
خريد ساختمان
تسطيح و محوطه سازي
تاسيسات
ابزارآلات فني و آزمايشگاهي
ماشين آلات و تجهيزات
وسائط نقليه
وسايل كارگاهي و اداري
هزينه هاي پيش بيني نشده بخش «1»
هزينه هاي قبل از بهره برداري
سرمايه در گردش: 5 ميليون تومان
110 ميليون تومان



20 ميليون تومان
10 ميليون تومان
5 ميليون تومان


10 ميليون تومان
جمع كل سرمايه گذاري 160 ميليون تومان

منابع تامين سرمايه
شرح مبلغ درصد
1- سرمايه اوليه سهامداران 150 ميليون تومان 100 درصد
2- تسهيلات بانكي كوتاه مدت
3- تسهيلات بانكي بلندمدت

ساير هزينه ها
شرح مبلغ
هزينه لوازم كار و حفاظتي
هزينه بيمه شركت 2 ميليون تومان
هر ماه نفري 100 هزار تومان
جمع ساير هزينه ها 2 ميليون 800 هزار تومان
محاسبه بهاي تمام شده در ظرفيت كامل
شرح از جدول مبلغ درصد
مواد اوليه مواد اوليه 5 ميليون
حقوق و مزاياي كاركنان نيروي انساني هر نفر 800 هزارتومان
هزينه استهلاك و دارايي ها استهلاك هزينه هاي سرمايه اي ثابت
هزينه سوخت و انرژي سوخت و انرژي ماهي 2 ميليون
هزينه تعمير و نگهداري تعمير و نگهداري 500 هزار تومان
هزينه هاي پيش بيني نشده جدول بخش «1» و «2»
جمع كل هزينه هاي توليد در ظرفيت كامل 8 ميليون 300 هزار تومان



برآورد قيمت فروش
نام محصول واحد قيمت بازار عمده فروشي قيمت بازار خرده فروشي قيمت مشابه خارجي بهاي تمام شده محصول پيش بيني قيمت واحد محصول
محصولات چوبي 20 ميليون

برآورد درآمد فروش
نام محصول واحد ميزان توليد قيمت فروش درآمد فروش
محصولات چوبي 10 ميليون تومان

برآورد هزينه هاي فروش
شرح مبلغ
هزينه تبليغات فروش
هزينه توزيع كالا
هزينه بيمه كالا
هزينه حمل و نقل انتقال كالا
هزينه هاي پيش بيني نشده فروش
جمع هزينه هاي فروش :

صورت حساب سود و زيان سال اول
شرح توضيحات مقدار
فروش
هزينه تمام شده كالاي فروش رفته
سود (زيان) ناخالص
هزينه هاي فروش
سود (زيان) عملياتي
هزينه بهره
سود (زيان) قبل از ماليات
ماليات
سود (زيان) خالص

جريان نقدينگي
شرح از جدول قبل از بهره برداري سال اول توليد
الف- منابع وجوه :
- منابع شركت و شركا
- تسهيلات بانكي
- فروش ها
جمع منابع وجوه :
ب- مصارف وجوه :
- هزينه هاي سرمايه اي ثابت
- هزينه هاي توليد منهاي هزينه
استهلاك سربار توليد
- هزينه هاي تبليغات و بازاريابي
- اقساط وام
- ماليات
جمع مصارف وجوه :
نقدينگي اول دوره
مانده نقدينگي آخر دوره


پيش بيني ترازنامه در پايان سال اول
الف : دارايي ها :
دارايي جاري (از صورت جريان نقدي):
نقد ..............................
دارايي ثابت (كل- استهلاك سال اول) :
-ساختمان :
-تسطيح و محوطه سازي :
-تاسيسات :
-ابزارآلات فني و آزمايشگاهي :
ماشين آلات و تجهيزات :
وسائط نقليه:
وسايل كارگاهي و اداري :
هزينه هاي پيش بيني نشده بخش «1»
هزينه هاي قبل از بهره برداري : ب : بدهي ها :
بدهي ها (بدهي بانك + هزينه بهره-اقساط وام)



ج : سرمايه و حقوق صاحبان سهام
آورده شركا (جدول تامين سرمايه) :

سود (صورت حساب سود و زيان) :
جمع دارايي ها : جمع بدهي ها و حقوق صاحبان سهام :










برنامه زمانبندي اجراي طرح كسب و كار
مراحل اجراي طرح كسب و كار تاريخ احتمالي شروع مدت زمان لازم براي اجرا اقدامات انجام شده
تهيه طرح تفصيلي كسب و كار
سازماندهي تيم و منابع اوليه
مذاكره و تامين منابع مالي
خريد زمين / ساختمان
تسطيح زمين و محوطه سازي
اجراي عمليات ساختماني
نصب تاسيسات و خطوط انتقال انرژي
انتخاب تكنولوژي و سفارش ماشين آلات
حمل و نصب ماشين آلات
آموزش كاركنان 1/5/92
10/5/92
15/5/92
20/5/92
......................
......................
......................
25/5/92
......................
1/6/92 5/5/92
13/5/92
17/5/92
24/5/92
......................
......................
......................
27/5/92
......................
5/6/92 ......................
......................
......................
......................
......................
......................
......................
......................
......................
......................
سفارش مواد اوليه
توليد آزمايشي 5/6/92
6/5/82 6/5/92
تاکنون ......................
......................
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: حسين روحي