کاربینی شرکت میعاد

  • پرینت


مقدمه و تشکر

شركت میعاد يك شركت كاملا سيستمي بوده كه كليه امور مالي و فروش شركت تحت نرم افزارهاي خاص انجام ميپذيرد و هر گونه فعاليت توليدي اداري و مالي در اين نرم افزارها ثبت و كنترل ميگردد و يكي از معدود شركتهايي است كه كليه عملياتهاي آن توسط رايانه و نرم در روند فعاليتهاي IT افزارهاي بسيار پيشرفته و قوي اداره ميگردد و از نظر استفاده از خود و با

وجود نو پا بودن شركت يكي از قويترين و كاملترين شركتهاست.

مهم بودن این واحد از آنجا مشخص می شود که دانشجو برای اولین بار معلومات و محفوضات تئوری خود را بصورت عملی به کار میگیرد.

بهره برداري بهينه از انرژي ، علي الخصوص انرژي الكتريكي با پيشرفت تمدن همراه بوده و از شاخص هاي توسعه اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي نيز در جوامع بشري مصرف انرژي مي باشد . نيروي برق به عنوان يكي از انرژي هاي ثانويه نقش مهمي در زندگي ايفا مي نمايد زيرا كه انرژي الكتريكي در زمان نياز به راحتي قابل انتقال بوده و به آساني به صورتهاي ديگر انرژي قابل تبديل مي باشد و همچنين باعث آلودگي محيط زيست نشده و به صورت مستمر سهم بيشتري از مصرف نهايي انرژي را به خود اختصاص مي دهد . با توجه به نقش ارزنده و سهم صنعت برق و برنامه ريزي و تصميم گيري نهايي در جهت توسعه و بهبود اين صنعت نقش اطلاع رساني و اهميت آمار هر چه بيشتر آشكار مي گردد.

از آنجایی که دانشجودر بکار گیری درسهای نظری در عمل با مشکلات فراوانی مواجه است به همین منظور دانشگاه یک واحد کار آموزی را برای دانشجویان در نظر گرفته تا معلومات خود را در یک سازمان رسمی بطور عملی به کار گیرند و از این بکار گیری معلومات، بتوانند زمانی که جذب بازار کار شدند استفاده بهینه نمایند.

در اینجا لازم است از استاد گرامی خانم میرزایی که با صبر و بردباری مرا در ارائه این گزارش با صعه صدر راهنمایی و ارشاد نموده اند تشکر و قدر دانی نمایم و نهایت سپاسگذاری را از ایشان به عمل آورم.

همچنین از پرسنل محترم و زحمتکش آقای قاسمی که واقعا با راهنماییها و با اطلاعات مفید شان موجب دلگرمی و علاقه مندی من به یادگیری را فراهم آوردند کمال تشکر و امتنان را دارم.

6 copy copy

کلیات

حسابداری شرکت میعاد از نوع بازرگانی می باشد.

هردوره مالی از اول مهریک سال آغازوبه سی ویکم شهریور سال بعد ختم میشود.

نرم افزارمورد استفاده دراین موسسه یک نرم افزاربا سیستم یک پارچه به می باشد.به نام همکاران سیستم

که دارای قسمتهای مختلفی از قبیل حسابداری مالی،حقوق ودستمزد،خزانه داری،اموال وانبار است که تماما" به قسمت مالی شرکت متصل هستند.

کلیه سیستم هاجهت صدور سند به قسمت مالی ختم می شوند.

کدینگ:

طبقه بندی کلیه حسابها دریک سیستم حسابداری به صورت اعداد وارقام است.

کدینگ تفصیلی دراین موسسه به صورت ماتریسی بوده ودارای دوسرفصل

میباشد.1-سرفصلها 2-اشخاص

سرفصلها اشخاص

1-طلب ازاشخاص 1-آقای مهری

2_پیش پرداختها 2-آقای سزاج

3-... 3-....

4-... 4-...

مراکزصدورسند:

دراینجا هربخش(مانند انبار،خزانه داری و...) سندهای مالی مربوط به خود را میزند سپس جهت کنترل و ثبت نهایی به قسمت مالی ارجاع میدهند.

انواع سند:

براساس مراکز صدورسند ونوع آنها تقسیم بندی می شوند مانند:سندحقوق و دستمزد،دریافت و پرداختها،افتتاحیه و...

مراحل صدوروثبت اسناد:

یک- صدوراسناد توسط مراکزصدورسند

دو- تایید اسناد صادر شده توسط مسئول حسابداری

سه- تصویب اسناد صادر شده توسط مدیر امورمالی

چهار- ثبت اسناد نهایی شده دردفاتر قانونی روزنامه و کل به صورت ماهانه

لازم به ذکر است این اسناد پس از تصویب پرینت گرفته شده،ضمایم هرسند ضمیمه پرینت مربوطه میگردد ودرنهایت درفایل هابایگانی می شوند.

چاپ اسناد بااشکال مختلف:

نرم افزارمالی قادر به ارائه انواع توسط کاربر می باشد وعلاوه برآن گزارشهای تنظیم شده رامیتوان بنابرضرورت وخواست مدیران ساماندهی کرده وبه اشکال مختلف به مدیران ارائه داد که درهر موسسه ای بنا بر ضرورت متغیر است.

ترازآزمایشی :

ترازآزمایشی گزارشی است که گردش و مانده حسابها رادریک محدوده زمانی به کاربرنشان میدهد که نرم افزاراین موسسه قادراست آنرابه صورت دو،چهار،شش وهشت ستونی ارائه دهد.

دفاتردرسطوح مختلف وترکیبی:

گزارش دفاتر(صورتحساب هرکد حساب)رامیتوان کل،معین وتفصیلی ازسیستم تهیه کرد.

آنالیز حسابها:

درپاره ای ازاوقات برخی ازسندهای ثبت شده مجددأ کنترل وبررسی میگردند تادرصورت لزوم برای آنها سنداصلاحی صادر شود.

عملیات پایان دوره مالی:

درپایان دوره مالی ،اسنادپایان دوره مانند سند استهلاک داراییها، انبارگردانی وموجودی موادپایان دوره،سند ذخیره مزایای پایان خدمت پرسنل،سندهای اصلاحی موردنیاز و... زده می شودودرنهایت حسابهای موقت(درآمد وهزینه) به حساب سود وزیان بسته شده وسند سودو زیان صادرمیگردد و حسابهای دائم نیزبه حساب ترازاختتامیه بسته می شوند، سند اختتامیه صادر میشود.

صورتهای مالی

ازصورتهای مالی اساسی دراین موسسه میتوان به سه نمونه اساسی اشاره کرد:

یک- صورت سودوزیان وگردش حساب سودانباشته

دو- صورت جریان وجوه نقد

سه- ترازنامه

بدین صورت که درابتدا صورت جریان وجوه نقد راتهیه کرده ومانده حساب وجوه نقد دریک تاریخ خاص را (31 شهریور) مشخص نموده وآنراعیناً به ترازنامه منتقل میکنند.

سپس برای تهیه صورت سودوزیان هزینه های عملیاتی را ازدرآمدهای عملیاتی کسرکرده ،درآمدهای غیرعملیاتی رانیز به آن اضافه نموده،آنرا با عنوان سود (زیان) خالص عملیاتی به گردش حساب سودانباشته منتقل می کنند.

مراحل تهیه گردش حساب سود ( زیان ) انباشته:

سود (زیان) خالص عملیاتی باحاصل جمع سود(زیان) انباشته اول دوره وخالص تعدیلات سنواتی( که باعنوان سودانباشته درابتدای سال تعدیل شده ثبت شده است) جمع می شود ومانده باعنوان سودانباشته پایان سال به ترازنامه منتقل می گردد.

ودرنهایت پس ازمشخص شدن مانده تمامی حسابها درتاریخ 31 شهریور ترازنامه شرکت تهیه می شود.

گزارش

رسیدگی امور مربوط به تنخواهگردان و کارپردازان ،

تنخواهگردان برای ارجاع دادن گزارشات پرداخت خود می بایست برگه درخواست ، فاکتور خرید و قبض انبار را تهیه کند و ما با بررسی و گاهی اوقات با زنگ زدن به فروشنده از موارد فوق اعلام وجود می کنیم و بعد به کمک ماشین حساب از صحت ارقام اطمینان حاصل می کنیم و این امور 10 درصد کار من را تشکل می داد.

آموزش نرم افزار همکاران سیستم

من در اتاقی کار می کردم که از 4 قسمت حقوق و دستمزد ، اموال ، حسابداری مالی و خزانه داری تشکیل شده هر قسمت به کمک نرم افزار با هم در ارتباط بودند و زیر نظر مدیر مالی فعالیت می کردند. هر قسمت به طور مختلفی از نرم افزار استفاده می کردند برای مثال اموال با انبار در ارتباط بود و کالای وارد شده در انبار را نام گذاری و کد مخصوصی می داد در قسمت حسابداری مالی تنها برای رویدادهای مالی ثبت انجام می شد و سیستم به طور خودکار با توجه به ثبت ها ، انواع گزارشات و صورتهای مالی تحویل کاربر می داد و در قسمت خزانه داری امور مربوط به چکها و موارد بانکی به کمک نرم افزار انجام می شد و در قسمت حقوق ودستمزد(کلیات)که 3 قسمت قبلی از این قسمت دستور می گیرند و انواع محاسبات از قبیل استهلاک و ذخیره مطالبات و ... در این قسمت انجام می شد و همچنین بدست اوردن خالص حقوق و دستمزد به کمک برنامهExcel

-1 منوي حسابها :

**** گروه

در اين آيكون گروه هاي حسابها را تعريف مي كنيم.

نوع حساب در سرفصل سطح (گروه به سه دسته ترازنامه اي) دائم(، سود و زياني) موقت( ، و انتظامي )آماري – احتمالي) تقسيم مي شود

حسابهاي انتظامي حسابهايي هستند كه طبق استانداردهاي حسابداري ايران نبايد در صورتهاي مالي منظور شوند، و مي توان آنها را د ر پيوست صورتهاي مالي افشاء كرد . اين حسابها نيز همانند حسابهاي ترازنامه اي دائمي هستند و مانده آنها به سال بعد منتقل مي شود.

علت اينكه اين دسته بندي در سطح گروه قرار دارد اين است كه به دليل تعداد كم گروهها مانع از اشتباه و

سردرگمي كاربر شده و موجب سهولت كار مي گردد.

GL)****

در اين آيكون حسابهاي كل را تعريف مي كنيم.

در سطح كل ماهيت حساب به سه دسته مهم نيست، بدهكار، و بستانكار تقسيم مي گردد.

ماهيت مهم نيست در مورد حسابهايي مانند حسابهاي انتظامي و سود و زيان سال جاري كه بدهكار وبستانكار شدن آنها مهم نيست كاربرد دارد.

معين : (SL)****

در اين آيكون اقدام به تعريف حسابهاي معين مي نماييم.

در سطح معين ماهيت حساب به پنج دسته مهم نيست، بدهكار طي دوره، بستانكار طي دوره، بدهكارپايان دوره، و بستانكار پايان دوره تقسيم مي شود.

**** حسابها

در اين سطح ارتباط معين با انواع تفصيلي ها مشخص مي گردد تا در هنگام صدور سند حسابداري،فقط تفصيلي هايي براي معين مربوطه نشان داده شود كه آن معين با نوع آن تفصيلي ها مرتبط شده باشد اين امر در جلوگيري از اشتباه و سهولت كاربري مؤثر است.

اگر وضعيت حساب فعال /غيرفعال براي يك معين غير فعال باشد، هنگام صد ور سند حسابداري آن معين قابل مشاهده و استفاده نخواهد بود.

همچنين در اين پنجره مي توان حساب طرف مقابل خلاف ماهيت را براي يك معين تعيين نمود تا كارصدور سند تعديل ماهيت تسهيل گردد

. حسابي كه به عنوان طرف مقابل براي يك معين معرفي ميگردد بايد دو ويژگي داشته با شد

1-ماهيت مخالف آن حساب معين داشته باشد

2-ارتباط آن با سطوح تفصيلي همانند آن معين باشد.

از گزينه سيستمها براي مرتبط نمودن معين با سيستمهاي مورد نظر است تا آن معين در آن سيستمهامشاهده و قابل استفاده گردد

. در قسمت ويژگيها مي توان با انتخاب ويژگيهاي پ يگيري و تعدادي، اطلاعات بيشتر و و امكان

گزارشگيري جامعتري را بدست آورد . با انتخاب گزينه پيگيري براي يك معين در هنگام صدور سند دو ستون شماره و تاريخ پيگيري به سند اضافه مي شود و مي توان مقادير مورد نظر را در آنها وارد كرد .با انتخاب گزينه

تعدادي براي يك معي ن در هنگام صدور سند يك ستون با عنوان تعداد به سند حسابداري اضافه مي گردد.

نكته :نوع و ماهيت حساب در سطح گروه، كل، و معين حتي پس از گردش نيز قابل تغيير است.

تفصيلي : (DL) ****

در اين آيكون مي توان تفصيلي ها را تعريف نموده و به آنها كد اختصاص داد.

در هنگام تعريف تفصيلي تشخيص نوع تفصيلي مناسب حائز اهميت است . اگر نوع تفصيل مورد نظر در ميان انواع تفصيلي ها وجود نداشت، با استفاده از كليد انواع تفصيل مي توان آن را ايجاد نمود.

نكته : 1 حداكثر انواع تفصيلي قابل تعريف در سيستم 15 مورد است كه همانند طبقه ساير ميباشند.

نكته : 2 حساب تفصيلي كه در طبقه ساير تعريف مي شود فقط در سيستم حسابداري، خزانه داري، انبار، و دارايي ثابت قابل رؤيت است.

نكته : 3 هنگام معرفي شخص جديد اگر بخواهيم آن شخص كابر سيستم باشد بايد براي او نام اختصارتعيين كنيم.

كته : 4 امكان تغيير عنوان تفصيلي حتي پس از گردش نيز وجود دارد .براي تغيير دادن عنوان تفصيلي اشخاص به قسمت معرفي اشخاص، تفصيلي شركتها به معرفي شركتها، تفصيلي پروژه به تعريف پروژه، و تفصيلي مركز

هزينه به تعريف مراكز هزينه مي رويم.

برخي از انواع تفصيلي پركاربرد در سيستم عبارتند از : ساير، اشخاص، شركته ا، مراكز هزينه، پروژه، حسابهاي جاري و... هنگام تعريف مراكز هزينه بايد نوع مركز را مشخص نمود كه شامل توليدي، خدماتي، اداري، و پيمانكار خارجي پروژه مي باشد.

نكته :حداكثر طول كد حسابها در مجموع - گروه + كل + معين - ده رقم و براي تفصيلي ها نيز ده رقم است.

**** طبقه بندي تفصيلي:

طبقه بندي تفصيلي جهت ايجاد طبقه بندي هايي غير از طبقه بندي موجود در سيستم طراحي شده است و صرفا " در زمان گزارشگيري قابل استفاده مي باشد .

چندين طبقه باشد و حتي با داشتن در اين بخش هر تفصيلي مي تواند همزمان عضو گردش در اسناد مي توان آن را به طبقات مختلف اضافه و يا ازطبقات قبلي حذف نمود.

2-1 گزارش مجموعه حسابها:

در اين آيكون مي توان از حسابهاي تعريف شده در سيستم به سه شكل متفاوت گزارش تهيه كرد:

• بر اساس ارتباط حسابها : اين گزارش حسابهاي كل و معين و انواع طبقات تفصيلي مرتبط با معينها را نشان مي دهد.

• بر اساس گردش حسابها : اين گزارش حسابهاي كل و معين و ريز تفصيلي هاي گردش دار را نشان مي دهد.

• بر اساس ريز ارتباط حسابها : در اين گزارش مي توان از حسابهاي كل و معين و تمام ريزتفصيلي هاي سيستم در سطوح مختلف به تفكيك گزارش گرفت.

انواع سند:

در اين آيكون مي توان انواع سند ديگري علاوه بر انواع سند پيش فرض سيستم را تعريف نموده و درقسمت صدور سند حسابداري از آنها استفاده كرد.

نكته :تعريف انواع سند محدوديتي ندارد.

3-1 انواع سند اصلي پيشفرض سيستم حسابداري عبارتند از :

سند افتتاحيه - سند عمومي - سند اختتاميه -سند بستن حسابها- - سند تعديل ماهيت پايان دوره - سند تعديل ماهيت اول دوره

4-1 منوي اسناد

**** صدور سند حسابداري:

در اين آيكون مي توان سندهاي حسابداري را صادر نمود و يا سندهاي صادره قبلي را مشاهده كرد.

قبل از توضيح قسمتهاي مختلف اين آيكون به بيان مطالبي كه دانستن آنها در اين قسمت لازم مي باشد مي پردازيم.

شامل چهار حالت است :

در اين سيستم وضعيت سند اسناد در اين وضعيت الزاما " داراي استانداردهاي يك سند يادداشت حسابدار بالانس بودن سند، داشتن شرح، ارتباط صحيح حسابها نيستند، در گزارشات منظورنمي شوند و قابل ويرايش مي باشند.

موقت اسناد در اين وضعيت داراي استانداردهاي يك سند حسابداري هستند در گزارشات منظور ميشوند و قابل ويرايش مي باشند.

بررسي شده اسناد در اين وضعيت توسط مسئول بررس ي و كنترل اسناد بررسي شده اند، در گزارشات منظور مي شوند و تا زماني كه در اين وضعيت هستند قابل ويرايش نمي باشند.

قطعي يا دائم

اسناد در اين وضعيت ديگر قابل ويرايش نبوده و آماده تحرير دردفاتر قانوني هستند.

اسناد ثبتي:

ثبت موقت

ثبت يادداشت

بررسي شده قطعي - دائم

**** انواع شماره سند در اسناد حسابداري عبارت است از:

شماره عطف :(TempNum) •

اين شماره به ترتيب ورود اسناد صادر مي گردد و هيچ گاه تغييرنمي كند و در صورت حذف سند به اسناد ديگر اختصاص

نمي يابد مگر سند آخر باشد.

ش سند :(Num)

اين شماره به ترتيب تاريخ مرتب شده و نشان دهنده تعداد اسناد موجو د درسيستم مي باشد.

ش روزانه . :(DailyId) •

اين شماره به ترتيب ورود اسناد در يك روز صادر مي شود وارد كردن اين شمار ه در اختيار كاربر بوده و مي تواند تكرارپذيرباشد

.

شماره فرعي :(LocalNum) •

يكي از كاربردهاي ش فرعي در شركتهاي دو دفتره است كه ش فرعي در يك دفتر نشان دهنده ش عطف در دفتر ديگر است.

روشهای کپی کردن اسناد:

Ctrl+C را مي زنيم و بعد در سند در داخل سند رديفهاي مورد نظر را انتخاب كرده وCtrl+V را مي زنيم تا اقلام كپي شوند.

مقصد

انتخاب يك يا چند سند و كپي كردن آنها با استفاده از كليد كپي اسناد به صورت تك تك يا تركيبي از اسناد مورد

نظر و تبديل اطلاعات

ساخت . Text •

نكته :دكمه لغو تغييرات مي تواند تا 32 تغيير آخر قبل از ذخيره سازي را به صورت مرحله اي برگرداند.

اگر بخواهيم سندي را مشاهده كنيم و پيغام موجوديت سند توسط ... در حال بررسي است داده شود، به اين صورت عمل مي كنيم : ابتدا بررسي مي كنيم كه آيا كابري از سند مورد نظر استفاده مي كند يا نه، اگر كاربري از آن سند استفاده نمي كرد مشاهده تراكنش هاي ثبت شده را از قسمت ابزار انتخاب مي كنيم . سپس نوع موجوديت را سند حسابداري و وضعيت را فعال انتخاب مي كنيم و كليد اعمال فيلتر را مي زنيم و در آخر سند را از قفل آزاد مي كنيم.

كليد گزارش وضعيت اسناد در ليست اسناد موارد زير را گزارش مي كند : تعداد اسناد در وضعيت هاي مختلف، مشخصات آخرين سند، تعداد اسناد صادر شده توسط هر كاربر، تعداد اسناد تأييد شده توسط هر كاربر.

در اين آيكون مي توان اسناد بررسي شده را قطعي نمود تا ديگر قابل تغيير نباشند.

قبل از قطعي كردن اسناد بايد شماره گذاري اسناد انجام گيرد تا اسناد مرتب شوند.

در اين آيكون با استفاده از كليد جابجايي مي توان اسنادي را كه در یک روز صادر شده اند را جابجا نمود .اين كار به منظور رفع خلاف ماهيت هاي ايجاد شده به دليل جابجايي اسناد انجام مي گيرد.

نكته :پيغام وجود حسابهاي داراي خلاف ماهيت در دو قسمت از سيستم داده مي شود:

1-هنگام قطعي كردن اسناد - 2 هنگام صدور سند اختتاميه

در اين آيكون مي U1578توان بر مبناي سطوح مختلف حسابها اقدام به گزارشگيري نمود.

در قسمت محدوده اسناد پس از انجام تغييرات بايد كليد اعمال فيلتر را بزنيم تا تغييرات اعمال گردد.

با استفاده از كليد گردش حساب مي توان به گردش حسابها دسترسي يافت . در پنجره گردش حساب مي توان براي تفصيليها و معين هاي بدون تفصيل اعلاميه بدهكار يا بستانكار صادركرد

نكته :در يك روز مي توان به تعداد دلخواه اعلاميه صادر كرد.

در زمان مشاهده گردش يك حساب، چنانچه نياز به مشاهده مانده حساب در رديف يا رديف هاي ، مورد نظر داشته باشيممي توانيم بعد از تيك زدن در بخش مانده در خط و با استفاده از كلیدF3مانده حساب مورد نظر را در پنجره كوچك نمايش داده شده مشاهده نمود.

ر مرور حسابها مي توان اقدام به آناليز نمودن- پاس كردن - حسابهاي معين بدون تفصيل يا تفصيلي ها نمود .آناليز به دوشكل قابل انجام است:

مرور حسابها در حسابداري

اتوماتيك : براي انجام اين آناليز بايد به معين مورد نظر ويژگي پيگيري بدهيد تا بتوانيد درپنجره آناليز حسابها آن را به چهار روش آناليز كنيد

دستي– تطبيق- : در اين نوع آناليز مي توان يك قلم بدهكار را با يك يا چند قلم بستانكار ويك قلم بستانكار را با يك ياچند قلم بدهكار آناليز نمود . در اين حالت نيازي نيست كه به معين موردنظر ويژگي پيگيري داده باشيد

بعد از انجام آناليز اگر بخواهيم بدانيم كه يك سطر با كدام طرف حساب تيك خورده و پاس شده است بايد روي دكمه ريزبعد از انجام آناليز اگر بخواهيم بدانيم كه يك سطر با كدام طرف حساب تيك خورده و پاس شده است بايد روي دكمه ريزكليك كنيم.

دكمه بازسازي نيز باعث حذف آناليزهايي مي شود كه پاس شده اند و طرف مقابل پاس شده آنها د ر اسناد حسابداري تغيير كرده يا ديگر وجود ندارد

گزارشات حسابداري:

در اين آيكون مي توان به انواع مختلفي از گزارشات حسابداري دست يافت.

گزارش كل و ريز اسناد : با استفاده از اين گزارش مي توان بين اسناد در دو حالت كل اسناد واقلام اسناد به جستجو و گزارشگير ي پرداخت . از ويژگي هاي اين گزارش نمايش اسناد در دوحالت اقلام اسناد و كل اسناد در

سالهاي مختلف مي باشد.

گزارش دفاتر : دفاتر حسابداري را به طور كلي به دفتر كل، روزنامه، معين، و تفصيلي تقسيم بندي مي كنند و در صورت داشتن سطح پنجم و ششم براي اين سطوح نيز دفتر و جود دارد.

در دفتر روزنامه اگر تيك دفتر روزنامه معين زده شود، گزارش با حسابهاي معين نمايش داده مي شود و اگر تيك دفتر روزنامه كل زده شود، گزارش با حسابهاي كل نشان داده مي شود.

گزارشات

ضمنا "در اين حالت اگر تيك دفتر روزنامه كل خلاصه زده شود، حسابهاي كل مشابه موجود در يك سند را با هم و يكجا نمايش مي دهد.

آناليز اسناد : اين گزارش در مورد تطبيق هاي انجام شده در قسمت مرور حسابها صورت مي پذيرد و بر دو نوع است

-1 گزارش تشريحي اقلام تطبيق شده

2-گزارش اقلام تطبيق نشده

گزارش دفاتر قانوني : با استفاده از اين گزارش مي توان دفا تر روزنامه و كل را ايجاد كرد.

تفاوت گزارش دفاتر و اين گزارش در اين است كه گزارش دفاتر قانوني پس از قطعي كردن اسناد و صدور سند كل انجام مي شود، اما گزارش دفاتر در مورد حسابهاي موقت نيز انجام مي شود.

•گزارش حسابهاي خلاف ماهيت مانده : در صورتي كه ماهيت يك حساب معين به غير از ماهيت مهم نيست بوده و مانده آن در زمان گزارشگيري خلاف ماهيت آن باشد، مي توانيم گزارش خلاف ماهيت مانده تهيه كنيم.

گزارش حسابهاي خلاف ماهيت طي دوره :

اگر در هنگام تعريف يك معين ماهيت مانده آنرا بدهكار يا بستانكار طي دوره تعريف كرده باشيد و مان ده اين معين خلاف ماهيت شود، درگزارش خلاف ماهيت طي دوره قابل رؤيت است.

•گزارشات اعلاميه بدهكار و بستانكار :اين گزارشات بر سه نوع اند.

- گزارش اقلام تكراري در اعلاميه ها : اگر براي اقلام معين يا تفصيلي در يك محدوده تاريخي بيش از يك بار اعلاميه صادر شده باشد مي توان گزارش آن را از اين قسمت گرفت.

- گزارش كنترلي اعلاميه هاي صادره : اگر در اسنادي كه در صدور اعلاميه نقش داشته اند تغييراتي از جمله تغيير كد يا مبلغ و يا حذف آن اقلام انجام شده باشد مي توان گزارش اين تغييرات را از اين قسمت دريافت كرد.

گزارش اعلاميه هاي صادره :اعلاميه هايي كه براي معين ها يا تفصيلي هاي مختلف صادر شده است را مي توان به كمك اين گزارش مشاهده كرد.

گزارشات تحليلي شش سطحي : اين گزارش شامل گزارش تراز و گزارش دفاتر شش سطحي بدون در نظر گرفتن سطوح مي باشد كه به منظور تهيه گزارش تراز يا دفاتر از تفصي لي هايي كه با معين هاي مختلف در

در سطوح مختلف گردش داشته اند استفاده مي گردد.

گزارش سهمبري:

در اين آيكون مي توان يك گزارش ماتريسي تهيه كرد كه در آن سهمبري سطوح مختلف نسبت به هم نمايش داده مي شود .در اين گزارش اين امكان وجود دارد كه دو سطح حساب را انتخاب كرده و در صورت شش سطحي بودن، دو سطح ديگر را نيز فيلتر نمود.

گزارشات جامع:

در اين آيكون مي توان انواع گزارشات مورد نياز حسابداري را به اشكال مختلف تهيه نمود.

در اين گزارش دو نوع گزارش تراز و دفاتر با ماهيت ساده يا تحليلي مي توان تهيه نمود . همچنين به منظور تهيه گزارش به صورت مطلوب بايد ساير تنظيمات اين پنجره را به درستي انجام داده و سپس اقدام به گزارشگيري نماييم.

تجزيه سني:

از اين آيكون براي بدست آوردن سن مانده حسابها استفاده مي گردد و نشان مي دهد كه مانده موجود از چه زماني و با چه مقداري به وجود آمده است . در اين گزارش اگر گزارش به صورت تراز تهيه شود، تغييرات به صورت ماتريسي كه ستون آن ماه مي باشد نمايش داده مي شود.

گزارشات جامع

نكته :حداقل دوره گزارش يك ماه و حداكثر 48 ماه مي باشد

حساب هاي راكد و فاقد گردش:

در اين آيكون مي توان از حسابهاي راكد و يا فاقد گردش گزارش تهيه نمود

حساب راكد حسابي است كه صرفا " در سند افتتاحيه گردش داشته و در طول سال گردش ديگري نداشته باشد.

حساب فاقد گردش حسابي است كه در يك محدوده تاريخي هيچ گردشي نداشته باشد.

تراز مقايسه اي:

در اين آيكون مي توان مانده يا گردش حسابها در يك مدت زمان خاص از سال جاري را نسبت به سالهاي قبل يا نسبت به ماه هاي يك سال مقايسه كنيم.

در اين گزارش اگر مبناي مقايسه ماهانه باشد قسمت به صورت فعال مي شود . در اين قسمت اگر گزينه انباشته انتخاب شود، اعداد هر ماه را با ماه قبل جمع مي كند و اگر گزينه تفكيك انتخاب شود، گردش هر ماه به تفكيك مبناي گزارش قرار مي گيرد.

اگر مبناي مقايسه سالانه باشد قسمت نوع دوره فعال مي شود . در اين قسمت اگر گزينه همگن انتخاب شود، يك مدت زمان مساوي در سالهاي مختلف با هم مقايسه مي شود و اگر گزينه غير همگن انتخاب شود، مدت زمان انتخاب شده از سال آخر با تمام سالهاي قبل مقايسه مي شود.

عمليات پايان سال مالي شامل بستن حسابهاي سود و زياني، صدور سند تعديل ماهيت، صدور سند اختتاميه، و صدور سند افتتاحيه مي باشد.

پايان سال مالي در نرم افزار حسابداري

در آيكون بستن حسابهاي سود و زياني مي توانيم حسابهاي موقت يعني حسابهايي كه در آيكون گروه نوع آن را سو د و زياني انتخاب كرده ايم را ببنديم . در سيستم اين امكان وجود دارد كه حسابهاي سود و زياني را در چند مرحله به حسابهاي مختلف بست.

سند بستن حسابهاي سود و زياني از قسمت صدور سند حسابداري قابل حذف نيست و بايد از قسمت بستن حسابهاي سود و زياني حذف گردد.

پس از بستن حسابهاي موقت بايد در قسمت صدور سند تعديل ماهيت براي حسابهايي كه خلاف ماهيت شده اند سند تعديل ماهيت صادر كرد.

نكته :قبل از صدور سند اختتاميه بايد ابتدا سند بستن حسابهاي موقت و سند تعديل ماهيت را بررسي نموده و قطعي كرد. پس از صدور سند اختتاميه مي توان سند افتتاحيه سال بعد را صادر نمود . همراه با سند افتتاحيه سندتعديل ماهيت اول دوره نيز به طور اتوماتيك صادر مي گردد . هنگام صدور سند افتتاحيه بايد به شكل زير عمل گردد : ابتدا سال مالي جديد ايجا د نموده و سپس در دوره اي كه سند اختتاميه در آن صادر شده سند افتتاحيه را صادر نمود.

نكته 1: در عمليات پايان سال مالي فقط سند اختتاميه با وضعيت دائم صادر مي گردد و بقيه با وضعيت موقت صادر مي شود.

نكته 2 : تنها اسناد سيستم كه در وضعيت موقت قادر به ويرايش يا حذف آنها نيستيم، سند افتتاحيه و سند تعديل ماهيت اول دوره است.

سيستم انبارداري و حسابداري انبار تحت ويندوز شركت همكاران سيستم با برنامه نويسي دلفی

ضرورت استفاده از سيستم انبار و حسابداري انبار :

برنامه ريزي كار آمد تو ليدي و فروش و همچنين استفاده بهينه از منابع توليد ، يكي از مهم ترين پيش نيازهاي تداوم و ظفريابي فعليتهاي توليد ي و بازرگاني است. حال آنكه برنامه ريزي توليد و تصميم گيري درباره ي چگونگي تخصيص منابع در فرآيند توليد و عرضه محصولات به بازار ، نيازمند اگاهي دقيق از اطلاعات انبار است ، به همين دليل است كه بسياري از سازمانها و موسسات اقتصادي براي داشتن اطلاعات به هنگام وضعيت انبار و نظارت انبار و نظارت بر آنها، از نرم افزار انبار و حسابداري انبار بهره مجويند .

در اين ميان ، توجه به ارتباط نزديك و تنگاتنگ عملياتي و اطلاعاتي ميان سيستم هاي انبار ، تداركات ، توليد و فروش از اهميت ويژه اي برخوردار است و استفاده از نرم افزارهاي كارساز چنين ارتباطي را ميان سيستم هاي

ياد شده فرآهم مي آورد

ضرورت استفاده از سيستم انبار و حسابداري انبار

برنامه ريزي كار آمد تو ليدي و فروش و همچنين استفاده بهينه از منابع توليد ، يكي از مهم ترين پيش نيازهاي تداوم و ظفريابي فعليتهاي توليد ي و بازرگاني است . حال آنكه برنامه ريزي توليد و تصميم گيري درباره ي چگونگي تخصيص منابع در فرآيند توليد و عرضه محصولات به بازار ، نيازمند اگاهي دقيق از اطلاعات انبار است ، به همين دليل است كه بسياري از سازمانها و موسسات اقتصادي براي داشتن اطلاعات به هنگام وضعيت انبار و نظارت انبار و نظارت بر آنها، از نرم افزار انبار و حسابداري انبار بهره مجويند .

در اين ميان ، توجه به ارتباط نزديك و تنگاتنگ عملياتي و اطلاعاتي ميان سيستم هاي انبار ، تداركات ، توليد و فروش از اهميت ويژه اي برخوردار است و استفاده از نرم افزارهاي كارساز چنين ارتباطي را ميان سيستم هاي ياد شده فرآهم مي آورد .

امكانات و ويژگيهاي اصلي نرم افزار انبار و حسابداري انبار

سيستم انبار ، امكانات بسياري دارد . امكانات و ويژگي هاي اصلي اين نرم افزار را ميتوان در موارد زيرين برشمرد :

• استفاده از واحدهاي فرعي براي هر كالا و قابليت انجام كليه عمليات به وسيله ي واحدهاي فرعي كالا

• تعريف كالاهاي مشابه براي هر يك از اقلام انبار

• تعريف اجزاي كالا و فرآهم آوردن تسهيلات ورود اطلاعات براي مصارف با استفاده از اجزاي كالا

• صدور اسناد صادر ه و وارده كالاهاي اماني ، كنترل موجودي كالاهاي اماني و صدرو اسناد حسابداري مربوط به آنها

• تعيين حقوق دسترسي در سطح انبار

• تحت پوشش قراردادن عمليات انتقال كالا بين انبارها

• ايجاد سند حمل ( بارنامه ) براي تمامي اسناد خريد ، اماني و فروش

• تحت پوشش قراردادن عم ليات دريافت و ارسال كالاهاي اماني ، امكان كنترل كالاهاي اماني ما نزد ديگران و

ديگران نزد ما بدون دخالت در قيمت گذاري كالاهاي مصرفي يا با تاثير در قيمت گذاري كالاهاي مصرفي

• استفاده همزمان از روش نرخ گذاري استاندارد براي محاسبه ي انحراف از برنامه هاي تصويب شده

• قيمت گذاي محصولات و نيمه ساخته ها در طول دوره با استفاده از نرخ استاندارد

• قيمت گذاري محصولات و نيمه ساخته ها در پايان دوره با استفاده از نرخ واقعي

• صدور اسناد وارده و صادره بر مبناي مجوزهاي ساير سيستم ها همچون تداركات ، فروش و برنامه ريزي توليد

• رديابي يك كالا در هنگام ورود و خروج به انبار بر حسب عواملي همچون تاريخ انقضاء ، پروژه ، سريال

خاص هر كالا ، فروشندگان و نوع خريدو. ... با انتخاب و نام گذاري به وسيله كاربر

• برقراري كنترلهاي لازم بر موجودي و دسترسي لحظه اي به كاردكس و ميزان موجودي

• پشتيباني رويه ورود و خروج كالا در حالت ارتباط با باسكول

• صدور اسناد حسابداري خريد ، مصرف و ساير اسناد وارده و صادره و ثبت آنها در سيستم حسابداري به

صورت يكپارچه

• قابليت قيمت گذاري اسناد به صورت بر آوردي و واقعي و انجام محاسبات لازم در هنگام عمليات تعديل

اسناد به صورت خودكار

• اصلاح ريالي اسناد پس از قطعي شدن و صدور سند تعديلات مجدد

• عمليات انبارگرداني و تنظيم عمليات بر اساس نيازسازمان

• صدور تگ هاي انبارگرداني بر اساس نحوه ي اجراي عمليات ، از قبيل صدرو تگ سفيد و صدور تگ

كالاهاي جديد

• انتقال اطلاعات حسابها به عمليات پايا ن سال مالي شامل انتقال اطلاعات ريالي ، مقداري و اسناد مربوط به

انحراف نرخ هاي اقلام موجود

گزارشهاي سيستم انبارداري :

با استفاده از سيستم انبار ، ميتوان گزارشهاي مفيد بسياري را تهيه كرد . نمونه اي از اين گزارشها به شرح زير است :

**** كاردكس ها

• كاردكس كالا در انبار

• كاردكس كالا در سازمان

• كاردكس ريالي كالا

• كاردكس واحد فرعي كالا

• مرور كالا

**** گزارشهاي انبار

گزارشهاي انبار خود شامل گزارشات اطلاعات پايه ، گزارشهاي تعدادي ، گزارشهاي ريالي و گزارشهاي كنترلي است :

• گزارشات گردش تعدادي وريالي كالا به تفكيك كالا ، انبار ، طبقه و گروه كالا

• گزارشات مصرف تعدادي و ريالي كالا ( به ريز و جمع ) در سطح كالا ، مراكز هزينه و عوامل مصرف

• گزارشات آناليز گردش تعدادي و ريالي كالا در سطح كالا و انبار

• گزارشات موجودي تعدادي و ريالي كالا در پايان روز

• گزارشات كنترل موجودي اقلام راكد ، كم مصرف ، پرمصرف و ...

• گزارشات مغايرت بين حسابداري انبار و حسابداري مالي

• گزارشات اطلاعات پايه و تعدادي در ابزار گزارش ساز

سيستم حقوق و دستمزد تحت ويندوز شركت همكاران سيستم با برنامه نويسي دلفي

ضرورتهاي استفاده از سيستم حقوق و دستمزد

جذابيت بهره جويي از نرم افزارهاي مالي زماني پيدا ميكند كه لازم باشد محاسبات پيچيده اي در كوتاه ترين زمان ممكن و با پرهيز از هر گونه خطايي صورت گيرد . محاسبه ي حقوق و دستمزد كاركنان در سازمان ها و موسسات اقتصادي مثال بارزي از همين محاسبات زمان بر است كه مسئولان مالي هميشه درگير آن هستند . حال آنكه به دليل تنوع شيوه هاي محاسبه و تعددعوامل تاثير گذار ، طراحي و نرم افزاري كه پاسخگوي نياز كاربران گوناگوني باشد ، از ظرفيت و پيچيدگي خاصي برخوردار است نرم افزار حقوق و دستمزد ، به عنوان بخشي از سيستم يكپارچه اطلاعات مديريت همكاران سيستم به گونه اي طراحي شده كه مشود تنوع قوانين جاري و رويه هاي حاكم در محاسبه ي حقوق ودستمزد كاركنان را به شايستگي پوشش داده و با ارتباط تنگاتنگ خود با سيستم مديريت منابع انساني و حسابداري مالي همكاران سيستم ، امكانات و تسهيلات كارآمدي را در اختيار مديران قرار دهد.

فعاليتهاي اين سيستم را ميشود به سه بخش اصلي تقسيم بندي كرد :

- تعريف عامل حقوق و اطلاعات پايه

- ورود اطلاعات جاري سيستم مانند كاركردها

- تهيه ي خروجي هاي مورد نياز همچون گزارش ها و ديسكت هاي تامين اجتماعي و دارايي

-2-3 امكانات و ويژگي هاي اصلي نرم افزار حقوق و دستمزد

سيستم حقوق و دستمزد ، امكانات متنوع بسياري دارد . امكانات و ويژگي هاي اصلي اين نرم افزار را ميتوان در قالب طبقات زير برشمرد:

**** اطلاعات حقوقي و احكام پرسنلي

انواع استخدام

• معرفي عوامل حقوقي شامل : مزايا ، كسور ، كراكرد و تعدات كارفرما به صورت پارامتريك

• صدور احكام كارگزيني به صورت فردي و گروهي

• تعهدات كارفرما و كسور ثابت

**** پرداخت وام به كاركنان

• انواع وام و شرايط اعطاي وام به كاركنان

• پرداخت وام به كاركنان و نگهداري سوابق كسر و تعديل اقساط و اصطلاحات آن

**** اطلاعات ماهانه

• دريافت اطلاعات حضور و غياب كاركنان از دستگاه كارت زني

• نگه داري اطلاعات كاركرد در مقاطع ماهانه

• نگه داري اطلاعات مزايا و كسور ماهانه

• پرداخت و كسو.ر گروهي ماهانه

**** محاسبات

• معرفي روش ها ، پارامترها و عبارتهاي محاسباتي عوامل حقوقي

• اطلاعات استخدامي مربوط به حقوق از جمله نوع بيمه و ماليات كاركنان و شعب مربوط به آنها

• معرفي حسابهاي معين عوامل حقوقي براي صدور اسناد مالي

• ثبت اطلاعات تجميعي لازم براي پياده سازي نرم افزار درآمد ، درآمد مشمول ماليات ، مانده مرخصي و ......

• محاسبه حقوق ماهانه و معوقه

• محاسبه كاركردهاي معوقه

محاسبه ذخيره سنوات ، بازخريد مرخصي ، عيدي و پاداش

گزارشهاي سيستم حقوق و دستمزد :

با استفاده از سيستم حقوق و دستمزد مي شود گزارشهاي مفيد بسياري را تهيه نمود

نمونه اي از گزارش ها به شرح زير است

• ليست حقوق ، بيمه و ماليات متناسب با نيازهاي خاص

• ليست حقوق ، بيمه و ماليات متناسب با نيازهاي خاص

• ليست حقوق ، بيمه و ماليات متناسب با نيازهاي خاص

• اطلاعات ثابت و متغير كاركنان

• تغييرات كاركرد طي دوره هاي مختلف و...

سيستم خزانه داري تحت ويندوز شركت همكاران سيستم با برنامه نويسي دلفي

ضرورت استفاده از سيستم خزانه داري :

استفاده ك ار آمد از نقدينگي و پرهيز از بروز مشكلات ناشي از كمبود وجون نقد را ميتوان يكي از نگراني هاي مسئولان مالي سازمانها و موسسات اقتصادي دانست . به همين خاطراست كه كنترل و نظارت بر گردش وجوه نقد در سازمان هاي ياد شده ، اهميت ويژه اي دارد . تجربه هاي موجود نشانگ ر آن است كه موفقيت چنين سازمان هايي را مي بايد تا حدي مرهون مديريت شايسته وجوه نقد آن ها دانست كه زمينه اي لازم را براي پرداخت هاي برنامه ريزي شده فرآهم كرده است . در نرم افزار حاضر به عنوان بخشي از سيستم هاي يكپارچه اطلاعات

مديريت همكاران سيستم ، تلاش بر اين بوده است كه تسهيلات لازم براي مديريت بهينه وجوه نقد و كنترل وضعيت نقدينگي موسسات و سازمان هاي اقتصادي مهيا شود .

دلايل اهميت سيستم خزانه داري :

عمده ترين دلايل اهميت سيستم خزانه داري را ميتوان در موارد زير خلاصه كرد

• وجوه نقد و اسناد بها دار همواره به عنوان يكي از اركان اصلي عمليات واحدهاي تجاري محسوب ميشود و بر اساس دريافت اطلاعات جامع و كامل از آن ها همواره مورد توجه مديران قرار دارد . از اين رو ، تامين وجوه نقد براي انجام تعهدات در سررسيدها ، سرمايه گذاري وجوه نقد بدو ن تامين صحت و سلا مت گردش وجوه نقد موجب مي شود تا عمليات اين بخش از موسسات با استفاده از ابزاري معين و به صورت مكانيزه صورت پذيرد تا نظارت دائم و مستمر بر جريان نقدينگي سازمان مهيا شود

• بخش عمده اي از دارايي ها ي يك سازمان را دارايي هاي جاري تشكيل مي دهد . وجوه نقد و اسن اد بهادار به دليل وجود انگيزه هاي خاص همواره در راس دارايي هاي جاري قرار دارند و به همين لحاظ همواره مورد توجه مديران قرار دارند . بنابرا ين ضرورت دارد تا اطمينان حاصل شود كه وجوه نقد مورد نياز براي انجام معاملات پاسخگويي به مو ارد اضطراري و بهره برداري از فرصت هاي سرمايه گذاري به اندازه كافي در اختيار مديريت سازمان قرار خواهد داشت يا خير

• يكي ديگر از دلايل اهميت سيستم خزانه داري ، بهينه سازي كنترلهاي داخلي است . از آنجايي كه وظيفه اداره وجوه نقد

بر عهده ي مدير مالي سازمان است و شامل دريافت و پرداخت وجوه و اسناد ، واگذاري آنها به حسابهاي بانكي ، سرمايه گذاري وجوه مازاد بر احتياج و حفاظت وجوه و اسناد بهادار است ، بنابراين بايد روند امور به گونه اي باشد تا از موارد زير اطمينان حاصل شود :

- وجوه دريافت و پرداخت شده با ثبت آن ها در دفاتر تطبيق داشته باشد .

- دريافت و پرداخت وجوه بر اساس مجوزهاي معتبر صورت پذيرد

- با توجه به عمليات عايد سازمان ، وجوه نقد به اندازه كافي در اختيار مديريت سازمان باشد

سيستم خزانه داري به طور كامل پاسخگوي موارد ياد شده است و كنترلهاي داخلي را به گونه اي شايسته و مطلوب در سازمان حاكم ميكند .

• هدف سيستم خزانه داري، ارائه گزارشهاي خاص مديريتي است كه به عنوان يكي از مسوليت هاي مالي سازمان ، همواره روي ان تاكيد ميشود . علاوه بر گزارشهاي بسيار متنوعي كه منج از عمليات دريافت و پرداخت است ، در سيستم به گونه اي طراحي و پايه ريزي شده كه قاد ر است گزارشهاي خاص مورد نياز هر يك از كاربران را بر اساس قيلتر كردن عواملي كه توسط كاربران تعيين ميشوند ، تهيه كند . افزون بر اين ، سيستم اين قابليت را دارد كه هر يك از انواع . گزارش هاي خود را به Excel ارسال كند تا در محيط ، متناسب با سليقه و نياز كاربر طراحي شود.

اموال

خرید اموال:

درابتدا واحدها وسایل موردنیازخودرادرخواست می دهند .درخواست صادرشده پس ازموافقت وصدورامضاهای لازم واردانبارمی شود.

انباردارنیز درخواستی راجهت خرید وسایل موردنیازصادرویک برگ آنراتحویل تدارکات داده وبرگ دیگررادرداخل پرونده بایگانی می نماید.

تدارکات پس از خرید، اموال را به همراه فاکتوروبرگ درخواست خریدی که تحویل گرفته بود به انبارارائه می دهد.

تحویل اموال به جمعدار:

انباردارپس کنترل صحت وسلامت اجناس قبض انبارصادرکرده ،اموال را تحویل جمعدار می دهد..

جمعداری:

جمعداروسائل خریداری شده راتحویل گرفته ،برای آنها شماره اموال صادرمی کند.

نکته:اموالی که جمعدار تحویل میگیرد اموالی هستند که بیش از 150000 ریال ارزش دارند.اموالی که کمترازاین مبلغ دارای ارزش هستند اموال مصرفی محسوب شده وبه مرور زمان مصرف می شوندوارزش آنها به صفرمیرسد.

جمعدار پس ازتحویل ،اموال راطبق زیرشاخه هایی که درسیستم تعریف شده است طبقه بندی می نماید.به طورمثال بابازکردن زیرشاخه مانیتوردرسیستم ،میتوان تمامی مانیتورهای موسسه رابه همراه عمرمفید،ذخیره استهلاک ، محل استقرار،شماره اموال ،ارزش دفتری وبهای تمام شده مشاهده کرد.

که خود این اطلاعات قبلاً ازطریق قبض شده است.

عمرمفید واستهلاک اموال

طبقه بندی عمرمفید وروش استهلاک به شرح زیرمیباشد:

1- اثاثه اداری 10 ساله به روش خط مستقیم

2- لوازم الکترونیکی (حساس) 8 ساله به روش خط مستقیم

3- لوازم اداری آموزشی (میزوصندلی و...) 5 ساله به روش خط مستقیم

4- وسائط نقلیه (سواری) بانرخ %25 به صورت نزولی

5- وسائط نقلیه (باری) با نرخ%30 به صورت نزولی

6- ساختمان (اداری) بانرخ %7 به صورت نزولی

7- ساختمان (مسکونی) بانرخ %8 به صورت نزولی

روش محاسبه استهلاک

مستقیم:

برای محاسبه استهلاک به روش مستقیم بهای تمام شده آنرابر عمرمفیدش تقسیم مینمایند تااستهلاک سالانه آن مشخص گردد.

سپس استهلاک بدست آمده در تعداد سالهایی که استفاده شده است ضرب می شود تااستهلاک انباشته آن مشخص گردد.

اگرجنسی ازمیانه سال وارد سیستم شده باشد برای محاسبه استهلاک آن سال استهلاک سالانه رابر360 تقسیم کرده ودرتعداد روزهای استفاده شده آن سال ضرب می شود تااستهلاک آن سال معین شود.

استهلاک یکساله =عمر مفید / قیمت تمام شده

استهلاک انباشته = تعدادسالهای استفاده * استهلاک یکساله

نزولی:

هزینه استهلاک = نرخ استهلاک * ارزش دفتری

ارزش دفتری = استهلاک انباشته – بهای تمام شده

برخی ازدارایی ها مانند ساختمان پس ازاینکه به طور کامل مستهلک شدند توسط کارشناس ارزیابی میگردند وقیمت جدیدی برای آنهادرنظرگفته می شود تا مجدداً عنوان دارایی ثبت شوند.

وسایلی که ازابتدا کارایی لازم را ندارد ویا اینکه زودترازموئد ازرده خارج می شوند توسط واحد مربوطه طبق نامه ای به جمعداراعلام می گردند.

جمعدارنیزطبق یک رونوشت دارایی مورد نظررابه عنوان جنس اسقاطی تحویل انبار می دهد.

خروج دارایی های اسقاطی ازانبار:

انباردارطبق صورتجلسه ای وجود دارایی های اسقاط را به استحضارهیات رئیسه میرساند.هیات رئیسه نیزتوسط کمیته معاملات اقدام به فروش مینماید

و درنهایت نامه ای برای جمعداری وحسابداری ارسال میشود تادارایی های مورد نظردردفاتروسیستم ازرده خارج شوند.

محدودیت درخریدها:

واحد برنامه وبودجه ،بودجه مورد نظر هر گروه را به طورسالانه مشخص می نماید تاگروهها برطبق بودجه تصویب شده اقدام به خرید دارایی های موردنیازکنند

انبار ها

1- انباراداری:ابزاراداری مانندملزومات ونوشت افزاردرآن نگهداری می شود.

2- انبارارزاق: وسایل خوراکی ازقبیل برنج،گوشت و...درآن نگهداری می شود.

3- انباراموال:که وسایل اسقاطی و دارایی های مازاد درآن نگهداری می شود.

4- انبارخدمات:که درآن شوینده هاووسائل خدماتی نگهداری می شود.

طریقه خروج دارایی ازانبار

درابتدا برگ درخواست خرید تکمیل وبه امضای اشخاص ذیل میرسد:

1- متقاضی 2- مدیرمربوطه 3- معاونت مربوطه 4- مدیرامورعمومی

سپس برای اموالی که درانبار وجود دارد حواله انبارصادرشده وتحویل متقاضی میگردد.

ودرصورتیکیه جنس موردنظر درانباروجود نداشته باشد انبارداربرگ درخواست خریدراتکمیل و خودومدیرامورعمومی امضامی کنند.وآنراتحویل

تدارکات میدهد تادرنهایت به مانندنکاتی که دربخش اموال ذکرشد اقدامات لازم انجام شود.

نکته1:تمامی خریدها طبق اولویت بندی وبراساس ضرورت انجام می شود.

نکته2:خریدها دردو صورت انجام می شود یک- برای شارژانبار دو –براساس تقاضا

نکته3:تمامی این انبارها فاقدکالای امانی هستند.

خزانه داری

بهبود نقدینگی سازمانها علاوه برایجاد ارتباط مناسب باسایرین ، نیازی است که همه سازمانها با آن روبرو هستند .دراختیارداشتن اطلاعات صحیح در مورد مشتریان ونحوه ایجاد ارتباط صحیح به منظوربهینه ساختن تسهیلات اعطایی به سایرین نکته بسیار مهمی دربازار رقابتی امروز می باشد. مدیریت منابع مالی وکنترل وبرنامه ریزی نقدینگی سازمانها یکی از مهمترین مباحث مدیریت مالی می باشد.

تعریف بانکها،شعب وحسابهای جاری مختلف:

1- جاری جام به شماره 23/400001 بانک ملت شعبه سنایی که یک حساب درآمدی است.

2- جاری جام به شماره 62/3929999 بانک ملت شعبه سنایی که یک حساب هزینه ای است.

6- سپرده کوتاه مدت به شماره 3050010 بانک ملت شعبه کریمخان: برای سپرده صندوق ذخیره کارکنان (اقتصادخانواده) ازآن استفاده می شود.

تعریف صندوقهای مختلف این موسسه

دراین موسسه ازدونوع صندوق استفاده می شود:یک- ارزی دو- نقدی

صندوق ارزی:واحد ارزی دراین صندوق یورو می باشد که برای ماموریتهای خارج ازکشور ازآن استفاده می شود.

صندوق نقدی:برای انجام هزینه های داخلی بخش مالی ازقبیل بستانکاری مشتریان،هزینه پذ یرایی، و... ازاین صندوق استفاده می شود.

دسته چکها

حسابهای جاری همگی دارای دسته چک 50 برگی میباشند.

تنها درحساب هزینه هابه علت گردش زیاد ازدسته چک 90-80 برگی استفاده می شود.

تسهیلات بانک:این موسسه هیچگونه تسهیلاتی ازقبیل وام ازبانک دریافت نمی کند.

طبقه بندی چکهابراساس مدت:

تمامی چکهای صادر شده دراین موسسه به روز میباشد وچک مدت دار به هیچ وجه صادر نمی شود.وجوه نقد نیز به جز صندوق مالی وتنخواه گردان به هیچ عنوان استفاده نمی گردد.

ثبت های حسابداری

انواع ثبت های اسناددریافتنی درموسسه عبارتنداز:فیشهای نقدی،چکهای مدت دار،سفته ها وچکهای تضمینی

صورت مغایرات بانکی

ازمقایسه ثبت دفترموسسه و صورتحساب بانک نتیجه می گیریم هرمبلغی درستون بدهکاردفترموسسه درج شده باشد همان مبلغ درستون بستانکار صورتحساب ثبت شده وبالعکس هرمبلغی در ستون بستانکار موسسه ثبت شده ،همان مبلغ درستون بدهکارصورتحساب درج شده است.

ممکن است درانتهای هرماه موجودی حساب موسسه بامانده صورتحساب بانک مطابقت نداشته باشد.

موسسه برای مشخص شدن دلیل این عدم مطابقت اقدام به تهیه صورت مغایرت بانکی می نماید.

عوامل مغایرت بین مانده دفاتر وصورتحساب بانک:

1- چکهای صادره که برای وصول به بانک ارائه نشده باشند.

2- چکهای دریافتی ازسایرین مانند مشتراین جهت وصول به بانک ارائه شده باشد ولی برگشت خورده باشد

3- وجوه بین راهی

4- واریزهای اشخاص ودانشجویان به حساب جاری موسسه که اعلامیه بستانکارآن به موسسه ارائه نشده باشد.

5- برداشت بانک ازحساب موسسه به عنوان کارمزدکه اعلامیه بدهکار آن به موسسه نرسیده باشد.

6- اشتباه یکی ازطرفین درثبت رقم.

مراحل تهیه صورت مغایرت بانکی

به منظورحصول اطمینان ازدرستی عملیات بانک مراحل تهیه صورت مغایرت به شرح زیراست:

الف - دریافت صورتحساب جاری بانک توسط فاکس یا اینترنت

ب - مقابله کردن اقلام ثبت شده درستون بدهکاردفتربااقلام ثبت شده درستون بستانکارصورتحساب دریافت شده ازبانک وقراردادن علامت تیک درمقابل اقلام مشابه ویکسان.

ج - مقابله کردن اقلام ثبت شده درستون بستانکار دفتر بااقلام ثبت شده درستون بدهکارصورتحساب دریافت شده ازبانک وقراردادن علامت تیک درمقابل اقلام مشابه ویکسان.

د – مشخص کردن اقلام باز دفتر باصورتحساب بانک (اقلام تیک نشده) به دورآنهاکه ازموارد مغایرت اند.

ه – تحلیل موارد مغایرت ویافتن علت وتاثیرآن با موجودی.

پس ازروشن شدن اقلام بازوتحلیل آنها بایدنسبت به افزایش یاکاهش آنهااز مانده دفتریا صورتحساب بانک به یک مانده واقعی رسیدونهایتاً نسبت به اصلاح وصدوراسناد اصلاحی وثبت آن دردفتر موسسه اقدام نمود.

نکته: یکسانی تاریخ ، شماره مدرک ومبلغ هرقلم درمواد (ب وَج) ضروری است.

درضمن روش صورت مغایرتگیری دراین موسسه روش رسیدن به مانده واقعی است وپس از تهیه صورت مغایرت بانکی مواردی که به ثبت آنهادر دفاترموسسه نیازباشد باجمع آوری اسناد ومدارک لازم نسبت به ثبت آن اقدام می شود تامانده واقعی حساب بانک دردفاترشرکت بدست آید.

نتيجه گيری

بعداز اتمام دوره معمولا نگرش و نحوي نگاه به مطالبي كه در دانشگاه تدريس مي شده و اينكه چقدر ميتواند يك دانشجو ر ا بعد از اتمام تحصيلات كارشناسي در شغلي كه در رابطه با رشته تحصيل خود انتخاب ميكند، كمك شاياني كرده و شخص را در نحوه ي انجام فعاليت مرتبط با رشته تحصيلي خود راهنمايي و سرعت پيشرفت خود را در محل كار با كارعملي بالا ببرد و بتواند به نحو شايسته اي انجام وظيفه نمايد

در اين مرحله فرد دانشجو ميتواند با محيط كار عملي آشنايي بيشتر و يك نوع سابقه در توشه كاري خود اندوخته كند ، ارتباط بين درسهاي تخصصي ارائه شده و نحوه ي كار در امور مالي شركتها و موسسات ، در دانشگاههاي جامع علمي – كاربردي تا حدود بسياري با وا قعيت هماهنگي داشته و اين روش در دانشگاههاي علمي – كاربردي ميتواند افراد با تخصص را به جامعه تحويل دهد .

فردي كه درس و دانش خود را با كار يكي كرده و يك نيروي انساني كاري قوي را در خود پرورش داده است

در این دوره به غير از اصول و فعاليتهايي كه ب ه يك دانشجو واگذار ميگردد ، يك دانشجو مي تواند ساير ارتباطات كاري و نحوه ي مديريت كاري را نيز در حين انجام كار ياد بگيرد و يك نوع تمرين مسئوليت پذيري كاري است .

دانشجوياني كه اين واحد درسي را جدي بگيرند ، مي توانند در آينده به نحو احسن از همين دوره خود يك تجربه بزرگي را كسب نمايند و اگر در طول دوره ي كار آموزي كمي بيشتر كنجكاوتر باشند مي توانند كارهاي ديگري را بر عهده گرفته و آشنايي بيشتري را به نحوه ي كار در محل كار آموزي خود كسب نمايد

.

اميد است كه همه دانشگاهها ي كشور رو به تخصص سازي ، توام با كار عملي رفته و بتوانند كه يك فرد متخصص كار كرده را به جامعه تحويل دهند نه يك فردي كه فقط ميتواند در روي كاغذ سفيد خود را متخصص نشان داده و در عمل حرفي براي گفتن نداشته باشد

خلاصه اينكه در اين دوره ميتوانيم خيلي چيزهاي مفيد كاري ياد بگيريم و من هم سعي كردم كه اينگونه باشم .

به كوهستان مي نگرم ، درونم سرشار از نيرو مي شود ، كوهها سر فرود مي آورند و مي گويند : باز ما را در خواهي نورد .

نويسنده : زهرا احمدی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.