بخشهای مختلف روابط عمومی یک سازمان
روابط عمومی رابط بین سازمان و مخاطبان آن است و برای انجام وظایف خود بخشهای مختلفی دارد
1- کارشناس روابط عمومي
 - مسئول برنامه ريزي، هماهنگي،هدايت و بهره گيري از امكانات و منابع به منظور رسیدن به اهداف سازمان و ماموريت هاي محوله 
- تدوين و ابلاغ دستورالعمل ها و قوانین اجرايي به كاركنان و نظارت بر حسن اجراي آن 
 - تلاش به منظور ايجاد و ارتقاي مناسبات و ارتباطات سازمان با سازمان ها و نهادهاي ديگر
 - دريافت دستورها و رهنمودهاي مديريت سازمان و اجراي دقيق آن ها و تهيه و ارايه گزارش از نحوه اجراي آن ها به مديريت
 - تهيه و تنظيم و ارايه گزارش هاي منظم از جريان  پيشرفت امور و عملكرد روابط عمومي به مديريت 
 - تهيه و تدوين برنامه و بودجه سالانه روابط عمومي با تعيين اولويت ها و رئوس برنامه و اقدام ها
 - ایفاي نقش سخنگويي و نمايندگي سازمان به منظور برقراري ارتباط با رسانه هاي ارتباط جمعي و ارايه اطلاعات به آن ها و شركت در مجامع ، شوراها ، ستادها و جلسه ها
 2- بخش برنامه ريزي روابط عمومي
 - طراحي و برنامه ريزي براي ارتقاي كمي و كيفي فعاليت ها و بهبود امور روابط عمومي 
 - نقد و ارزيابي فعاليتهاي بخشهای مختلف روابط عمومي
 - برنامه ريزي براي ارتقاي سطح بينش مديران در زمينه امور روابط عمومي و افزايش توان و مهارت تخصصي و علمي كاركنان روابط عمومي و طراحي برگزاري سمينارها و دوره هاي آموزشي در اين راستا
 -  ارايه طرح ها و ايده هاي نو براي توسعه فعاليت هاي روابط عمومي و تدوين دستورالعمل هاي لازم براي هدفمند ساختن امور
 -  بررسي و نقد سياست ها، اقدامات و برنامه هاي سازمان از زاويه روابط عمومي و طرح نظريه هاي اصلاحي براي ارايه به مديريت
 3- بخش ارتباطات فرهنگي
 - سياستگزاري، برنامه ريزي، هدايت و نظارت بر فعالت هاي انتشاراتي روابط عمومي 
 - انتشار بروشورهاي فشرده عملكرد سازمان در اندازه هاي مناسب براي عرضه در نمايشگاه و سمينارها و ارسال به مطبوعات و غیره
 - انتشار كتاب،جزوه، كاتالوگ،پوستر و سيلك در موارد نياز
 - تهيه بريده اخبار مطبوعات درباره سازمان و توزيع بين مديران ارشد سازمان
 - تهيه و تنظيم، انتشار و توزيع نشريه داخلي و برون سازماني
 - تهيه و تنظيم مقاله ها، اخبار و گزارشهاي مورد نياز نشريات
 - برگزاري مصاحبه با مسئولان سازمان براي درج در نشريات
 - نشريههاي برون سازماني موردنياز و توزيع بين درخواست كنندگان و گروههاي مختلف سازمان
 - نظارت بر توزيع نشريات در داخل كشور
 - نظارت بر انتشار هرگونه نشريه و صدور مجوز براي انتشار آنها در داخل سازمان
 - تدوين تقويم سالانه مراسم و نمايشگاههاي داخل و خارج از سازمان
 4- بخش ارتباط با رسانه
 - برگزاري جلسه هاي هماهنگي با خبرنگاران، دبيران و مديران مطبوعات به منظور ايجاد ارتباط صميمانه و تنگاتنگ با آن ها
 - انعكاس اخبار عملكرد سازمان در بخشهاي مختلف به رسانهها و جامعه
 - تهيه مقالههاي تحليلي از عملكرد سازمان و ارسال به مطبوعات
 - برگزاري مصاحبه مسئولان و مديران سازمان با مطبوعات (عمومي و اختصاصي)
 - پوشش خبري مراسم ملاقات مسئولان سازمان با مقامات داخلي و خارجي، سمينارها و نمايشگاه
 -  بررسي مطبوعات و پاسخگويي به انتقادها و ابهامات مندرج در مطبوعات در زمينه فعاليت هاي سازمان
 - اعزام خبرنگاران رسانه ها به نقاط مختلف كشور براي بازديد از فعاليت ها و طرح هاي مهم سازمان 
 - برگزاري ميز گردهاي تلويزيوني و مطبوعاتي
 - برگزاري سفرهاي مطبوعاتي براساس تقويم سالانه
 - سياستگزاري، برنامهريزي و نظارت بر فعاليتهاي ارتباطي مراكز تابعه در محدوده وظايف روابط عمومي
 5- بخش ارتباط با مردم و سازمان
 - تهيه و تنظيم و اجراي تقويم سالانه ملاقات اقشار مردم با مسئولان سازمان
 - پي ريزي و ايجاد ارتباط حسنه با كاركنان سازمان با استفاده از فنون ارتباطي و ارئه بعضي از خدمات فرهنگي – تبليغي به آنها
 - دريافت تلفني نظرات مردم و پاسخگويي به مكاتبات مردم
 - راه اندازي و اجراي (نظام پيشنهادي كاركنان)
 - بررسي پيشنهادهاي دريافتي از سوي كاركنان و ارجاع به بخش هاي ذيربط و تقرير مناسب از پيشنهاد دهندگان
 - برگزاري مراسم تقدير از ارايه دهندگان پيشنهادهاي مهم در پايان هر سال 
 - تشكيل هسته هاي كارشناسي از كارشناسان سازمان در شاخه هاي مختلف فعاليت سازمان براي بررسي پيشنهادهاي اخذ شده 
 - همكاري در انتشار مجموعه پيشنهادهاي كاركنان
 - برگزاري نمايشگاه عملكرد
 6- بخش مطالعات افكار عمومي
 - نظر سنجي از كاركنان درباره سياست ها، اقدامات و برنامه هاي سازمان و ساير موضوعات مرتبط به ارتباطات و بهره وري در سازمان
 - تحليل مستمر و منظم مطبوعات و نشريات تخصصي حوزه مربوط به فعاليت هاي سازمان به طور فصلي و سالانه
 - تدوين و اجراي طرح جامع افكارسنجي در سازمان