آشنا کردن دانشجویان با مفاهیم کارآفرینی و آموزش مهارتی
لازم برای تدوین برنامه کسب و کار
1. اصول کارآفرینی و ویژگی های کارآفرینان
تعاریف - اهمیت و نقش کارآفرینی - فرآیند کار آفرینی ، خطرها ، ره آوردها و جذابیت های کارآفرینی - تاثیرات اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و اخلاقی کارآفرینی - صفات کارآفرینان - رویکرد های رفتاری کارآفرینی - انگیزه های کارآفرینی
2. خلاقیت و نوآوری
تعریف خلاقیت - ضرورت و نقش خلاقیت - فرآیند خلاقیت - توسعه خلاقیت و موانع آن
تکنیک ها و روشهای افزایش خلاقیت ( توفان مغزی ، توهم خلاق ، اسکمبر ، دلفی ، لینکنیکس و ... )
تعریف نوآوری - تفاوت نوآوری و خلاقیت - فرآیند نوآوری - سطوح نوآوری - انواع نوآوری
نظریه حل خلاق مسئله ( TRIZ )
3. مدیریت کسب و کار ( مدیریت واحدهای تجاری کوچک )
سازماندهی ؛ رهبری و سازماندهی یک کسب و کار - ساختار یک کسب و کار - نیروی انسانی و بهره وری کسب و کار
مسائل حقوقی ؛ قوانین و مقررات تاسیس کسب و کار کوچک - انواع شرکتها و مسئولیت های هریک - مفاهیم ، حق انحصاری (patent) ، علامت تجاری (Trade Mark) و کپی رایت - آشنایی با مقررات واردات و صادرات
امور مالی : آئین نامه ها و مقررات مالی - پشتیبانی مالی دولتی - نحوه کنترل های مالی و حسابداری
بازاریابی : آشنایی با عوامل مهم بازاریابی ( محصول ، محل ، قیمت ، توسعه آتی ) و نقش آن در استراژتی بازاریابی ، شناخت محیطهای رقابتی ( مشتری مداری ف کیفیت ، نوآوری ، خدمات ، سرعت و راحتی ) تبلیغات و ابزارهای آن
روشهای تبدیل مشاغل کوچک به مشاغل بزرگ : تعامل با واسطه های تجاری ، سرمایه گذاریها ( همکاری های ) مشترک ، مجوزهای خارجی - امتیازها و موقعیت های بین المللی - تجارت متقابل - صادرات
فن آوری اطلاعات (IT) و نقش آن در توسعه کسب و کار
4. فرهنگ کسب و کار
باورها و هنجارهای غالب بر محیط کسب و کار موفق
راه کارهای توسعه فرهنگ کارآفرینی
فرهنگ کار در ایران و سایر کشورها
5. طرح کسب و کار (نمونه)
تعریف طرح تجاری
طرح تجاری یک صفحه ای
کلیات طرح تجاری
جزئیات طرح تجاری - فرآیند ارزیابی طرح تجاری - توصیف شغل - طرح و پروژه بازاریابی - تولید تبلیغاتی - طرح مالی - طرح مدیریتی
1) جلسات کلاسی (Classroom Lcctures )
2) مطالعات موردی (Case Study Discussions )
3) استفاده از سخنرانان میهمان (Guest Speakers )
4) انجام یک پوژه با هدف بازاریابی یک سرویس یا محصول
5) آماده سازی مرحله به مرحله یک طرح تجاری (Business Plan ) بوسیله تیم های دانشجویان که این طرح توسط یک پانل از سرمایه گذاران ، مشاوران و کارآفرینان بررسی خواهد شد ( Team Working )
منبع اصلی :
1. T.W.Zimmerer , N.M.Scarborough '' Essentials of Entrepreneurship and Small Business Mangement '' , 4 Ed., 2004
2. R.D.Hisrich, M.P.Peters , '' Entrepreneurship '' , 4 Ed ., sep . 1997
3. D.F. Kuratko , R.m.Hodgetts , '' Entrepreneurship : Theory , Process , and Practice '' , 6 Ed., 2003
4. D.F kurtatko , R.V.Montagno , F.J. Sabatine , '' The Entrepreneurial Decision ''
5. R.M.Hodgetts , D.f.Kuratko , '' Effective Small Business Managment '' , 7 Ed.,2000
6. D.F. Kuratko , H.P.Welsch. '' Strategic Entrepreneurial Growth '' , 2thd.Ed., 2003
7. M.H.morris , D.F kuratko , '' Corporate Entrepreneurship '' The break through E
8. D.F.Kuratko , J.S.hornsby , F.j.Sabatine , '' The break through Experience : A guide to Corporate Entrepreneurship '' , 1999
منبع پیشنهادی :
نیم سال دوم تحصیلی 91_92 :
استاد جهانشاهی
استاد صفری
استاد ملکوتی
استاد سعیدی وفا
استاد داودی راد
استاد امینیان