کارآفرینی

  • پرینت

uast13.irکارآفرینی 

 

اهداف :

آشنا کردن دانشجویان با مفاهیم کارآفرینی و آموزش مهارتی
لازم برای تدوین برنامه کسب و کار

 

رئوس و ریزمحتوا :

1. اصول کارآفرینی و ویژگی های کارآفرینان

تعاریف - اهمیت و نقش کارآفرینی - فرآیند کار آفرینی ، خطرها ، ره آوردها و جذابیت های کارآفرینی - تاثیرات اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و اخلاقی کارآفرینی - صفات کارآفرینان - رویکرد های رفتاری کارآفرینی - انگیزه های کارآفرینی 

2. خلاقیت و نوآوری

تعریف خلاقیت - ضرورت و نقش خلاقیت - فرآیند خلاقیت - توسعه خلاقیت و موانع آن 

تکنیک ها و روشهای افزایش خلاقیت ( توفان مغزی ، توهم خلاق ، اسکمبر ، دلفی ، لینکنیکس و ... )

تعریف نوآوری - تفاوت نوآوری و خلاقیت - فرآیند نوآوری - سطوح نوآوری - انواع نوآوری

نظریه حل خلاق مسئله ( TRIZ ) 

3. مدیریت کسب و کار ( مدیریت واحدهای تجاری کوچک )

سازماندهی ؛ رهبری و سازماندهی یک کسب و کار - ساختار یک کسب و کار - نیروی انسانی و بهره وری کسب و کار 

مسائل حقوقی ؛ قوانین و مقررات تاسیس کسب و کار کوچک - انواع شرکتها و مسئولیت های هریک - مفاهیم ، حق انحصاری (patent) ، علامت تجاری (Trade Mark) و کپی رایت - آشنایی با مقررات واردات و صادرات 

امور مالی : آئین نامه ها و مقررات مالی - پشتیبانی مالی دولتی - نحوه کنترل های مالی و حسابداری

بازاریابی : آشنایی با عوامل مهم بازاریابی ( محصول ، محل ، قیمت ، توسعه آتی ) و نقش آن در استراژتی بازاریابی ، شناخت محیطهای رقابتی ( مشتری مداری ف کیفیت ، نوآوری ، خدمات ، سرعت و راحتی ) تبلیغات و ابزارهای آن 

روشهای تبدیل مشاغل کوچک به مشاغل بزرگ : تعامل با واسطه های تجاری ، سرمایه گذاریها ( همکاری های ) مشترک ، مجوزهای خارجی - امتیازها و موقعیت های بین المللی - تجارت متقابل - صادرات 

فن آوری اطلاعات (IT) و نقش آن در توسعه کسب و کار

4. فرهنگ کسب و کار 

باورها و هنجارهای غالب بر محیط کسب و کار موفق

راه کارهای توسعه فرهنگ کارآفرینی 

فرهنگ کار در ایران و سایر کشورها 

5. طرح کسب و کار (نمونه)

تعریف طرح تجاری

طرح تجاری یک صفحه ای 

کلیات طرح تجاری

جزئیات طرح تجاری - فرآیند ارزیابی طرح تجاری - توصیف شغل - طرح و پروژه بازاریابی - تولید تبلیغاتی - طرح مالی - طرح مدیریتی 

 

روش های اجرای درس :

1) جلسات کلاسی (Classroom Lcctures )

2) مطالعات موردی (Case Study Discussions )

3) استفاده از سخنرانان میهمان (Guest Speakers )

4) انجام یک پوژه با هدف بازاریابی یک سرویس یا محصول 

5) آماده سازی مرحله به مرحله یک طرح تجاری (Business Plan ) بوسیله تیم های دانشجویان که این طرح توسط یک پانل از سرمایه گذاران ، مشاوران و کارآفرینان بررسی خواهد شد ( Team Working )

 

منابع :

منبع اصلی :

1.  T.W.Zimmerer , N.M.Scarborough  '' Essentials of Entrepreneurship and Small Business Mangement '' , 4 Ed., 2004

2. R.D.Hisrich, M.P.Peters , '' Entrepreneurship '' , 4 Ed ., sep . 1997

3. D.F. Kuratko , R.m.Hodgetts , '' Entrepreneurship : Theory , Process , and Practice '' , 6 Ed., 2003

4. D.F kurtatko , R.V.Montagno , F.J. Sabatine , '' The Entrepreneurial Decision ''

5. R.M.Hodgetts , D.f.Kuratko , '' Effective Small Business Managment '' , 7 Ed.,2000 

6. D.F. Kuratko ,  H.P.Welsch. '' Strategic Entrepreneurial Growth '' , 2thd.Ed., 2003

7. M.H.morris , D.F kuratko , '' Corporate Entrepreneurship '' The break through E

8.  D.F.Kuratko ,  J.S.hornsby , F.j.Sabatine , '' The break through Experience : A guide to Corporate Entrepreneurship '' , 1999

منبع پیشنهادی :

 

مدرسان :

نیم سال دوم تحصیلی 91_92 :

                                استاد جهانشاهی

                                استاد صفری

                                استاد ملکوتی

                                استاد سعیدی وفا 

                                استاد داودی راد

                                استاد امینیان 

 

 


لینک به انجمن علمی پژوهشی درس