گزارش کارورزی حسابداری

منتشر شده در دوشنبه, 30 -3443 03:25
نوشته شده توسط سمانه ابراهيمي
بازدید: 24830

تاریخچه کارخانه لبنی میهن

2365478921

مجتمع فرآورده های لبنی میهن درسال 1354 فعالیت خود را در منطقه اسلامشهر واقع در 20 کیلومتری تهران با تولید انواع بستنی پاستوریزه شیری و میوه ای آغاز کرد و از همان ابتدا با نگرشی حرفه ای و با توجه ویژه به اصل کیفیت موفق شد شایستگی جلب اعتماد عموم مصرف کنندگان را بدست آورد.

درسال 1373 با هدف ایجاد تحولی بنیادین در صنعت بستنی، خط تولید بستنی های فانتزی به روش اکسترودی ( برشی ) در این مجتمع راه اندازی گردید. این تحول عظیم که به واقع از افتخارات صنعت غذایی کشور محسوب می گردد (( میهن )) را به عنوان پیشرو صنعت بستنی در ایران مطرح نمود و امروزه با تولید بیش از 70 نوع بستنی در شکلها و طعم های گوناگون ، این واحد به لحاظ کیفی و کمی از بزرگترین تولید کنندگان بستنی در خاور میانه به شمار می رود .

درسال 1376 واحد (( لبنیات)) این مجتمع با بهره گیری ازآخرین تکنولوژی متکی براتوماسیون

صنعتی وبا هدف تولید فرآورده های لبنی باکیفیت وماندگاری بالا که به واقع کمبودآن درکشور

احساس می شد، راه اندازی گردید .

باوجود نو پا بودن در صنعت لبنیات ((میهن )) توانست ازرقبای خود پیشی گرفته وامروزه به دلیل

بکارگیری روش های بهینه تولیدوتهیه مواد اولیه ممتاز از معتبرترین وخوشنام ترین تولیدکنندگان    )   و پنیر UHTاروپایی، به عنوان یکی از بهترین تولید کنندگان فرآورده ها ی شیری فراد ما ( سفید فتا مطرح می باشد.

استفاده از بهترین مواد اولیه دراین مجتمع و تولید بوسیله ماشین آلات مدرن و پیشرفته تحت نظارت و کنترل کارشناسان مجرب، محصولاتی با کیفیت بسیار بالا شده است. این محصولات با داشتن بالاترین سطح کیفیت با قیمتهایی کاملا قا بل رقابت عرضه می شوند که این موضوع باعث حضور پر رنگ میهن در بازارهای داخلی وخارجی شده است.(( میهن)) مصمم است با به خدمت گرفتن بهترین ها واستمرار حرکت رو به جلو، شایستگی های ایران را برای بازارهای جهانی به ارمغا ن آورد.

معرفی محصولات تولیدی کارخانه لبنی میهن

بستنی در انواع متنوع :

Salarبستنی سالار درطعم های مختلف

Primaبستنی پریما

Royaبستنی رویا

Carnitaبستنی کارنیتا

Sorbetبستنی سربت

Wefernaبستنی ویفرنا

Highpiral بستنی هایپیرال

Ice makآیس مک

Soot Mak سوت مک

Fanny Faceبستنی عروسکی

Stic Bar 2008

بستنی فالوده

 آشنایی با واحدهای مختلف شرکت:

1-    واحد تولید بستنی

2-    واحد لبنیات

3-    شکلات

4-    تولید نان

5-    کنترل کیفیت

6-    اداری

7-    مدیریت

که ما در اینجا به بررسی واحد اداری می­پردازیم. واحد اداری این شرکت شامل 2 بخش امور مالی و مدیریت حسابداری می­باشد که اکنون به شرح واحد امور مالی می­پردازیم:

آشنایی با واحد امور مالی شرکت میهن

هر شرکتی برای خود یک سیستم نرم افزاری را طراحی می­کند که بر اساس آن صورتهای مالی خود را ثبت می­کند. در شرکت فرآورده­های لبنی میهن از نرم افزاری تحت عنوان (همکاران سیستم) استفاده می­نمایند. در قسمت حسابداری این کارخانه، بخشی به نام واحد امور مالی وجود دارد که کارهای مربوط به حسابداری شرکت در آن صورت می­گیرد. در این واحد امور مربوط به صورتهای مالی به7 قسمت تقسیم شده و هر فرد مسئول ثبت یک قسمت از صورتهای مالی است که عبارتند از:

1. قسمت ثبت دارائیها 2- (خریدهای داخلی/ خارجی) 3- قسمت ثبت سفارشات واردات 4- قسمت ثبت فروش (صادرات) قسمت ثبت هزینه­ها- قسمت ثبت قراردادهای شرکت (تبلیغاتی و ...) قسمت ثبت حقوق و دستمزد کارکنان

در واحد امور مالی پرونده­ها و اسناد حسابداری شرکت نیز در قفسه­هایی که برای یک دوره مالی تنظیم شده­اند نگهداری و بایگانی می­­شوند که عبارتند از:

1. اسناد فروش به ترتیب ماه­های سال مثال: اسناد فروش فروردین 91- اردیبهشت 91- خرداد 91- تیر 91- مرداد 91- شهریور 91- مهر 91- آبان 91- آذر 91- دی 91- بهمن91- اسفند 91

2. برگشت از فروش

3. اسناد صادرات

4. اسناد واردات

5. اسناد هزینه

6. اسناد مصارف سال

7. خریدهای داخلی

8. نامه­های اداری- گزارش بیمه- مالیات ارزش افزوده

قسمت ثبت دارایی:

مجتمع صنایع غذایی لبنی میهن دارای شعبه­های بسیار در اکثر شهرها می­باشد که اصطلاحاً به آن حوزه می­گویند و همه­ی این حوزه­ها یا شعبه­ها زیر نظر کارخانه­ مرکزی (میهن) فعالیت می­کنند. اموالی که توسط شرکت و یا حوزه­ها خریداری می­­شوند، طی فاکتوری جهت ثبت به مسئول ثبت دارایی­ها ارسال شده و او با توجه به اطلاعات موجمود در فاکتور اقدام به ثبت دارایی خریداری شده در سیستم می­نماید. لازم به ذکر است که هر دارایی در سیستم دارایی یک کد مخصوص است که به آن کد اموال می­گویند و که به محض وارد کردن آن کد در سیستم، سیستم بطور خودکار از آن دارایی یا اموال را شناسایی و ثبت می­نماید. پس از وارد نمودن اطلاعات مشخص شده در فاکتور که عبارتند از: (نوع دارایی خریداری شده (یخچال- ماشین آلات و ...) - تعداد آن (2و3 و ...) قیمت واحد قیمت کل و ...) سیستم بطور خودکار ثبت مربوط به دارایی خریداری شده (بدهکار بستانکار) را انجام و ذخیره می­نماید. در پرداخت بهای دارائیهای خریداری شده، 2 نکته قابل ذکر است: یکی اینکه اگر دارایی توسط شرکت خریداری شده بهای آن از طریق صندوق یا تنخواه پرداخت می­شود و ثبت آن بصورت زیر است:

دارایی ...

××

   
   

صندوق

××

2- دیگری اینکه اگر دارایی توسط حوزه­ها (شعبه­ها) خریداری شده باشد و بهای آن از محل تنخواه حوزه پردخت شده باشد ثبت آن بصورت زیر است:

دارایی ..

××

که همه­ی اینها در گزارش فاکتور خرید درج شده تا در موقع ثبت دارایی در سیستم بطور دقیق و مشخص ثبت شود. ثبت دارائیها در سیستم ابتدا بصورت سند موقت می­باشد، یعنی در پایان سال مالی این سندها به سند دائمی تبدیل می­شوند و درآن دیگر هیچ گونه دخل و تصرفی نمی­توان کرد و در پایان سال مالی این اطلاعات بایگانی می­شوند.

و اما در مورد استهلاک: می­دانیم که سرشکن کردن و تخصیص بهای تهمام شده دارایی ثابت را به دوره­های استفاده از آن را استهلاک می­نامند. استهلاک دارایی­های خریداری شده قبلاً توسط مدیریت شرکت محاسبه شده و در پشت هر فاکتور درج شده و به قسمت امور مالی داده می­شود و مسئول ثبت داراییها با وارد کردن استهلاک تعیین شده در سیستم، سیستم بطور خودکار هزینه استهلاک و استهلاک انباشته را محاسبه می­نماید.

مواد اولیه

در موسسات تولیدی موجودی مواد بخش بزرگی از دارائیها و در واقع دارائیهای جاری را به خود اختصاص می­دهد. در ترازنامه این موسسات یکی از عمده­ترین اقدام، موجودی مواد است، همچنین مواد مصرف شده نیز سهم اساسی از بهای تمام شده محصولات را تشکیل خواهد داد.

خرید مواد اولیه

این کار بر عهده دایره خرید یا تدارکات می­باشد وظیفه آن تهیه و تدارک مواد اولیه، تجهیزات و ابزار آلات مورد نیاز موسسات تولید می­باشد. لازم به ذکر است که برای آن که دایره خرید بتواند اقدام به خرید نماید بایستی برگ درخواست سفارش مواد به امضاَء مسئولین مجاز رسیده، و بر اساس آن مشخصات و فهرست مواد اولیه مورد نیاز تهیه و در اختیار مأموران خرید قرار داده شود تا با توجه به درخواستهای خرید و انجام سفارشات، خرید مواد اولیه صورت گیرد. البته لازم به ذکر است که مأموران خرید مواد اولیه صورت گیرد. البته لازم به ذکر است که مأموران خرید بر اساس تنخواهی که در ابتدای سال و برای یک دوره مالی تنظیم شده است اقدام به خرید مواد اولیه می­نمایسد.

در این شرکت مواد اولیه به 2 طریق تأمین می­شود: اول مواد اولیه­ای که از داخل کشور تهیه می­شود و دوم موادی که از خارج کشور و طی سفارشات شکرت، خریداری می­­شود.

- مواد اولیه شرکت شامل موارد ذیل است:

مواد اولیه داخلی عبارتند از: شیر- شیر خشک انواع خشکبار شکلات زعفران و موادی که جهت بسته­بندی نیاز است مانند: کارتن بستنی- چسب سلفن و ...

مواد اولیه خارجی عبارتند از:

کره کاکائو- پودر قهوه- روغن حیوانی- انواع اسانسها- کاغذهای بسته­بندی- چوب بستنی و ...

ثبت خرید مواد اولیه

خرید مواد اولیه

××

   
   

تنخواه / صندوق

××

- (خریدهای داخلی/ خارجی)

خرید عبارتست از تهیه و تدارک و اکتساب کالا یا مواد اولیه جهت تهیه یک کالا یا محصول و خدمات مورد نیاز در زمان مناسب با قیمت مناسب از منبع مورد اطمینان در مقابل پرداخت ارزش آن که سبب افزایش دارایی نقدی می­گردد.

در این شرکت 2 نوع خرید داریم: خرید داخلی- خرید خارجی

1- خرید داخلی: شرکت یکسری از مایحتاج خویش را از داخل کشور تهیه می­نماید مانند: بخشی از مواد اولیه محصولات مانند شیر و ... ملزومات (خرید خودکار، مداد و ...) اثاثه اداری و ... می­باشد که ممکن است این خریدها به صورت نقد یا نسیه به صورت چک باشد، اگر این خریدها بصورت نقدی باشد:

خرید

××

   
   

صندوق

××

واگر غیر نقدی و طی پرداخت چک باشد:

خرید ....

××

   
   

صندوق

××

بابت خرید ... بصورت نقد

خرید

××

   
   

بستانکاران

××

بابت خرید ... طی چک شماره ....

که معمولاً شرکت میهن خریدهای خود را بصورت نقدی انجام می­دهد.

گاهی اوقات ممکن است کالای خریداری شده برگشت داده شود، و یا این که بنا به دلایل مختلف مانند این که کالا یا محصول خریداری شده معیوب بوده و یا مطابق نمونه سفارش داده شده نباشد، تخفیفاتی به خریدار اعطا گردد. که در صورت برگشت دادن کالا و یا گرفتن تخفیف بابت عیب کالا و یا مطابق نمونه سفارش داده شده نبودن و یا غیره، از حسابی تحت عنوان (حساب برگشت از خرید و تخفیفات) استفاده می­شود. با توجه به این که این حساب موجب کاهش مبلغ خرید می­گردد، همیشه دارای ماهیت بستانکار می­باشد.

در زمان برگشت کالا به فروشنده ثبتی در دفتر روزنامه زده می­شود که به صورت زیر می­باشد:

صندوق

××

   
   

برگشت از خرید و تخفیفات

××

و در زمان دریافت تخفیف ثبت آن بصورت زیر خواهد بود:

بستانکاران

××

   
   

برگشت از خرید و تخفیفات

××

حساب دیگری تحت عنوان عنوان حساب تخفیفات نقدی خرید وجود دارد که این حساب در صورت خرید به طور نسیه صورت می­گیرد، اما چون کارخانه میهن خریدهای خود را معمولاً بصورت نقدی انجام می­دهد، کمتر از این حساب استفاده می­کند.

گاهی از اوقات کالای فروخته شده توسط فروشنده به خریدار، در محل انبار فروشنده به خریدار، در محل انبار فروشنده صورت می­گیرد به عبارت دیگر پس از تحویل کالا به خریدار، مسئولیت فروشنده پایان می­یابد و مالکیت آن کالا به خریدار منتقل می­گردد یعنی هزینه­های حمل به عهده خریدار می­باشد. هزینه­های حمل کالای خریداری شده و سایر هزینه­های که مستقیماً مربوط به خرید کالاست از قبیل هزینه بیمه، گمرک، عوارض و غیره، در محاسبه­ی قیمت تمام شده کالای خریداری شده منظور می­گردد.

بمنظور تجزیه و تحلیل گزارشات، بهتر است که در طی دوره، هر یک از این هزینه­ها در حسابی جداگانه ثبت شود و محاسبات مربوط به تعیین قیمت تمام شده کالای خریداری شده، به پایان دوره مالی موکول شود. به حساب هزینه حمل کالای خریداری شده و نظایر آن به این دلیل که باعث افزایش مبلغ خرید می­شود، افزایش آنها در بدهکار حساب مربوطه ثبت می­شوئد. لذا ماهیت آن نیز همیشه بدهکار می­باشد و ثبت آن در دفتر روزنامه بصورت زیر می­باشد:

هزینه حمل کالای خریداری شده

×××

   
   

صندوق

×××

2- سفارشات شرکت/ یا خریدهای خارجی:

خریدهای خارجی یا سفارشات خارجی این شرکت­ها به 4 دسته تقسیم می­شود: 1- مواد اولیه (کره کاکائو- روغن حیوانی و ...) 2- سفارشات قطعات و لوازم یدکی (قطعه­هایی برای دستگاه­ها که از خارج کشور وارد می­شوند) 3- سفارشات کالاهای سرمایه­ای (ماشین آلاتی که بطور کامل وارد می­شوند مانند: ماشین آلات خط پر کن دستگاه نان بستنی و ...) 4- سایر سفارشات (لیوانهای تبلیغاتی نایلونها و ...)

مراحل سفارشی خرید خارجی:

هر کدام از سفارشهایی که برای شرکت می­آید دارای یک کد اختصاصی است و هر مواد یا کالا را بر اساس کدهایی که در گمرک می­خورند از هم تفکیک می­نمایند.

هر سفارشی که وارد می­­شود چه مواد و یا قطعات و ... دارای یکسری هزینه هستند که شامل: هزینه حمل- بازرسی (گمرکات)- هزینه­های بهداشتی و مالیات می­­باشند.

همه هزینه­ها به بدهکارهای سفارشات خارجی و اقلام دربار می­رود و بستانکارش یا صندوق است یا جاری شرکاء

هزینه­های سفارشات خارجی

××

   
   

صندوق/ جاری شرکاء

××

آخرین مرحله هزینه­ها جزء هزینه حمل است که باید به معین سفارشات برود. اگر کالای خریداری شده، مواد اولیه باشد که نیاز باشد در تولید استفاده بشود، در انبار رسید می­شود، در غیر اینصورت جنس که وارد شده به عنوان دارایی­ شناسایی می­شود مانندَ: برای مثال شرکت ماشین آلات سفارش داده که جزء دارایی­ها محسوب می­شود و ثبتش به صورت زیر است:

ماشین آلات

××

   
   

سفارشات/ قطعات

××

8- انبار

تعریف انبارَ: انبار محل و فضایی است که محل نگهداری یک یا چند نوع کالای بازرگانی- صنعتی مواد اولیه یا فرآورده­های مختلف دیگر است، به عبارت دیگر می­توان گفت مکان یا فضایست که در آن مواد اولیه برای ساخت محصولات، کالای در جریان ساخت یا نیمه ساخت، کالا یا محصول ساخته شده، مواد و ملزومات مصرفی قطعات یدکی ماشین آلات، ابزار آلات و ... است که بر اساس یک سیستم صحیح در انبار طبقه­بندی می­شوند.

هدف از تشکیل و ایجاد انبارها چه در سازمانهای دولتی و چه بخش خصوصی، تأمین و نگهداری کمالاها و محصولات مورد نیاز سازمان است.

از آنجایی که انبار نقش مهمی در روند فعالیتهای یک سازمان دارد، بایستی به گونه­ای باشد که بتوان موادن و لوازم مورد نیاز، جهت فعالیتهای سازمان را به راحتی در دسترس وناحد مصرف کننده قرار دهد، در غیر اینصورت در گردش کار و فعالیتهای آن موسسه وقفه ایجاد می­گردد.

اگر سیستم انبار بطور صحیحی بنا شود، بخش­ها یا واعحدهای درگیر با انبار که عبارتند از: تولید- حسابداری صنعتی- حسابداری مالی- نگهداری و تعمیرات- فروش- بازرسی- تدارکات- برنامه­ریزی، که ارتباطی سیستماتیک به انبار دارند می­توانند به راحتیس با هم ارتباط اطلاعاتی و موجود داشته باشند.

مراحل ثبت و حسابداری در واحد امور مالی:

انبار کارخانه میهن از 5 قسمت تشکیل شده است که عبارتند از: مواد اولیه- ملزومات- قطعات و لوازم یدکی- کالای ساخته شده- شیر

همانطور که قبلاً گفته شد این شرکت دارای 2 نوئع خرید، داخلی و خارجی می­باشد که ثبت حسابداری مربوط به انبار در سیستم بر اساس فاکتورهای این 2 نوع خرید می­باشد. با توجه به برنامه­ای که برای این قسمت طراحی شده و سیستم بر اساس آن کار می­کند، این فاکتورها ثبت شده و برای آن سند زده می­شود.

هر کارخانه یا موسسه­ای برای واحدها و محصولات خود یکسری که تعریف می­کند که البته این کدها قراردادی است و در هر شرکت یا موسسه­ای متفاوت است، برای مثال کد انبار مواد اولیه در این شرکت 10 می­باشد. در این مرحله برای سهولت کار، ابتدا فاکتورها بر اساس اطلاعاتشان و اینکه مربوط به کدام انبار است از یکدیگر تفکیک شده و دسته­بندی می­شوند. مثلاً فاکتورهای مربوط به خرید مواد اولیه از فاکتورهای خرید مربوط به ملزومات و سایر قسمتها جدا شده و سپس آنها را رسید می­کنند، رسید کردن یعنی ثبت کردن فاکتورها بر اساس کدهایی که برای قسمتهای مختلف انبار در سیستم تعریف شده. پس از وارد کردن کد انبار، یا رسید کردن، مقدار یا تعداد خرید موجود در فاکتور را وارد می­کنیم و به اصطلاح آن را بهنگام می­کنیم، پس از بهنگام کردن مقدار یا تعداد و به سراغ قیمت آن 1- رسید کردن یعنی ثبت فاکتورها بر اساس کدهایی که برای هر انبار تعریف شده. کد انبار مواد اولیه در اینجا (10) است. 2- بهنگام کردن یعنی به نحوی آن را ثبت می­کنند که دیگر در مرحله­ی بعدی که مرحله­ی بعدی که مرحله­ی ریالی کردن است امکان تغییر در مقدار با تعداد وجود ندارد. می­رویم که در اصطلاح به آن ریالی کردن می­گویند، پس از انجام این مرحله سند بطور خودکار ثبت می­شود و فقط بایستی برای آن شرحی نوشته شود. البته لازم به ذکر است که اگر در حین ثبت ارقام و اعداد خطایی رخ داده شود، این امکان وجمود دارد که برگشت بهنگام صورت گیرد یعنی تمام مراحلی که انجام دادیم را از آخر به اول حذف می­کنیم و ویرایش را انجام می­دهیم.

در ثبت انبار مواد اولیه در این شرکت معمولاً هر 10 روز یکبار ثبت می­زنند. در ثبت انبار مربوط به خریدهای خارجی نیز مراحل آن بصورت خرید داخلی بوده با این تفاوت که فقط در اینجا برای 2 انبار مواد اولیه و انبار قطعات یدکی ثبت وجود دارد.

مراحل ثبت حسابداری انبار بر اساس فاکتورهای خرید در سیستم:

  1. رسید کردن فاکتورها بر اساس کد انبار
  2. بهنگام کردن
  3. ریالی کردن
  4. صدور سند

ریالی کردن: مرحله­ی ثبت را ریالی کردن می­گویند.

کلمات کلیدی: رسید کردن- بهنگام کردن- ریالی کردن

9- فروش

در این شرکت 2 نوع فروش وجود دارد: فروش بستنی که اصطلاحاً به آن فروش سرد و فروش لبنیات که اصطلاحاً به آن فروش گرم نیز می­گویند.

برای فروش از برنامه­ای ورانگیر استفاده می­شود.

پروسه­ی فروش: طریقه فروش لبنیات به این صورت است که پس از بارگیری انبارک­ها (ماشین­های پخش شرکت)، ویزیتورها به همراه رانندگان ماشین­های پخش وارد مسیرهایی که توسط شرکت تعیین شده می­شوند وبه سراغ مشتریان رفته و با توجه به درخواستهای آنان در همانجا فروش صورت می­گیرد و سپس پیش فاکتورها را برای ثبت در سیستم به واحد امور مالی می­­آورند.

مراحل ثبت فروش سرد (بستنی) در سیستم:

1- ابتدا به فرمت (معرفی مشتریان) می­رویم و مشخصات کامل مشتریان را ثبت می­کنیم، بعد سیستم بطور خودکار برای هر مشتری یک کد مخصوص می­دهد.

2- تعیین تاریخ عملیات فروش

3- فرم درخواست مشتریان را باز می­کنیم و در آن اطلاعات مربوط به نوع محصول- تعداد یا مقدار و قیمت واحد و قیمت کل و نام خریدار و ... را ثبت و ذخیره می­کنیم.

4- فاکتور فروش یا حواله: پس از آنکه فرم درخواست مشتریان را ثبت کردیم، آنرا پرینت گرفته و به قسمت مدیرت توزیع می­فرستند.

5- مدیریت توزیع: پس از آنکه فاکتور فروش یا حواله بدست این قسمت رسید، در واقع بر اساس اطلاعات مندرج در فاکتور اقدام به صدور خروجی می­کنند یعنی در این قسمت اجازه خروج کالا یا محصول داده می­شود.

تسویه فاکتورها یا بصورت نقدی یا رسیدی (نسیه) یا بصورت چک می­باشد.

حالت نقد: اگر تسویه فاکتورها بصورت نقدی باشد در ثبت حسابداری آن در سیستم به این گونه عمل می­کنیم: ابتدا در فرمت حسابداری مشتریان قسمت سند حسابداری را باز کرده و با توجه به تاریخ دریافت چک یا پول، تعیین تاریخ می­کنیم و کد مشتری را وارد می­کنیم، اطلاعات مشتری بطور خودکار پس از وارد نمودن کد ثبت می­شود و سپس در آخر مبلغ چک را وارد می­کنیم و ذخیره را می­زنیم.

- حالت چک: اگر تسویه فاکتورها بصورت چک باشد به این صورت است که ابتدا در فرمت یا فهرست چکها را باز کرده، با توجه به تاریخ چک، تعیین تاریخ کرده و فرمت جدید را می­زنیم، سپس شماره چک را وارد می­کنیم و بعد مبلغ چک و تاریخ سر رسید و نام بانک و کد مشتری را وارد نموده و در آخر ذخیره می­نماییم.

و اما در قسمت انبار فروش: به فرمت انبار رفته، سند انبار، جدید را می­زنیم و با توجه به نوع انبار (یعنی اینکه انبار، انبار شعبه است و یا انبار مرکزی است) تعداد، مقدار، و نوع کالا یا محصول، و کد محصول و نام خریدار و تاریخ فروش و ... را ثبت می­کنیم.

10- هزینه­ها

تعریف هزینه: هزینه مخارجی است که برای کسب درآمد پرداخت یا واقع شده است و از طریق بهای تمام شده داراییها و یا خدماتی که در یک دوره مالی به مصرف می­رسد و یا مورد استفاده قرار می­گیرد، اندازه­گیری و در مدارک حسابداری ثبت می­شود. هزینه­ها در حسابداری صنعتی از دیدگاه­های مختلفی طبقه­بندی شده­اند که عبارتند از:

به شکل کلی به3 طبقه دسته­بندی شده­اند:

1- طبقه­بندی طبیعی هزینه­ها

1-    هزینه­های تولید یا ساخت مانده

2-    هزینه­های تجاری یا هزینه­های عملیاتی مانند

2- طبقه­بندی هزینه­ها بر اساس ارتباطشان با تولید محصول

1-    هزینه­های مستقیم مانند

2-    هزینه­های غیر مستقیم شامل:

3- طبقه­بندی هزینه­ها بر اساس ارتباطشان با حجم و تعداد تولید

ثبت هزینه­های شرکت در سیستم:

سیستم در این شرکت هزینه­ها به 3 قسمت هزینه­های اداری- هزینه­های توزیع و فروش و هزینه­های سربار تقسیم شده است، که هر یک دارای کد مخصوصی می­باشند.

هزینه­های اداری که شامل: هزینه­ چاپ و تکثیر- هزینه پیک- هزینه ملزومات- هزینه فن آوری و اطلاعات می­باشند در سیستم با کد (716) و هزینه­های توزیع و فروش با کد (715) و هزینه­های سربار با کد (713) شناسایی می­شوند.

این هزینه­ها در فاکتورهایی به قسمت امور مالی ارسال شده و پس از تفکیک نمودن و مشخص کردن نوع هزینه در قسمت مورد نظر و با وارد نمودن کد مخصوص هزینه­ها در سیستم ثبت می­شوند.

در زمان پرداخت هزینه­ها اگر بصورت نقدی باشد ثبت آن بصورت زیر خواهد بود:

هزینه ...

×××

   
   

صندوق

×××

و اما اگر پرداخت از قسمت تنخواه گردان باشد بصورت زیر خواهد بود:

هزینه

××

   
   

تنخواه/ تفصیل

××

تنخواه

××

   
   

صندوق

××

در این قسمت ثبتهای حساب بانکی نیز توسط شخصی که مسئول ثبت هزینه­های شرکت است، ثبت می­گردد و در هنگام واریز به حساب بانک ثبت زیر را خواهیم داشتَ:

حساب بانکی

××

   
   

جاری شرکاء

××

و در زمان برداشت از بانک ثبت زیر را خواهیم داشت:

جاری شرکاء

××

   
   

حساب بانکی

××

11- قراردادها

کار دیگری که شرکت بمنظور رشد و کسب درآمد انجام می­دهد بستن قراردادهای مختلف است از جمله­ی این قراردادها که باعث کسب درآمد و پیشرفت شرکت می­شود می­توان به بستن قراردادهای تبلیغاتی اشاره کرد. این شرکت با صرف هزینه­ای از طریق بستن قرارداد با شرکتهای تبلیغاتی بمنظور معرفی و تبلیغ محصولات خود، در واقع به نوعی اقدام به کسب درآمد در آینده می­کند.

در زمان بستن قرارداد، یعنی زمانی که هنوز قرارداد اجرا نشده است ثبت آن بصورت زیر خواهد بود:

پیش پرداخت هزینه

××

   
   

اسناد پرداختنی/ صندوق

××

و در زمانی که قرارداد اجرا می­شود ثبت زیر را خواهیم داشت:

هزینه تبلیغات

××

   
   

پیش پرداخت

××

همچنین شرکت در استانهای مختلف کشور اقدام به اجاره­ی مکانهایی مانند: سوله و سردخانه و ... جهت پخش محصولات خود می­کند که منجر به ایجاد هزینه­هایی می­شود، که این هزینه­ها در بلندمدت سبب کسب درآمد می­شود و ثبت آن بصورت زیر خواهد بود:

هزینه اجاره

××

   
   

صندوق/ بانک

××

12- حقوق و دستمزد

اهمیت حقوق و دستمزد در واحدهای مختلف متفاوت است ولی بطور معمول هزینه حقوق دستمزد بخشی از درآمدهای واحدهای اقتصادی و تجاری را به خود اختصاص می­دهد، بنابراین واضح است کسانیکه در رشته امور مالی تحصیل می­کند باید اطلاعات کافی و کاملی در این زمینه داشته باشند. اجزاء و عناصر تشکیل دهنده یک سیستم حقوق و دستمزد بطور کلی و بون در نظر گرفتن اینکه این سیستم متعلق به چه موسسه­ای (بازرگانی و خدماتی و یا تولیدی) می­باشد طراحی شده است و شامل موارد ذیل است:

1- دایره کارگزینی

2- دایره ثبت ورود و خروج پرسنل

3- دایره حسابداری حقوق و دستمزد

که ما در اینجا به دایره حسابداری حقوق و دستمزد می­پردازیم:

وظیفه دایره حسابداری حقوق و دستمزد چیست؟ این دایره وظیفه تهیه و تنظیم لیست حقوق و دستمزد و تعیین مبلغ ناخالص و خالص حقوق و دستمزد قابل پرداخت به هر یک از پرسنل و کارکنان در واحدهای مختلف تولید، را به عهده دارد و در واقع اسناد و مدارک حقوق و دستمزد هر یک از آنان در این دایره نگهداری می­شود.

این شرکت دارای واحدهای مختلفی از قبیل: تولید بستنی- لبنیات- شکلات - تولید نان- کنترل کیفیت اداری- مدیریت و غیره بوده که بایستی برای هر واحد ثبت لیست حقوق و دستمزد جداگانه­ای بزند.

در اینجا به یک نمونه از لیست حقوق دستمزد مربوط به واحد تولید بستنی می­پردازیم:

ثبت لیست حقوق دستمزد واحد تولید بستنی:

حقوق پایه

اضافه کاری

فوق العاده مسکن

حق اولاد

عیدی و پاداش

سنوات

بن کارگری

حق شیفت

حق سختی کار

حق مسئولیت

حق برودت

حق رطوبت

حق گرما

بیمه سهم کارفرما (23%)

بیمه سهم کارکنان و کارفرما (30%)

مالیات حقوق و دستمزد

مالیات سنوات

مساعده

وام کارکنان

روند حقوق

حقوق دستمزد پرداختنی

نويسنده : سمانه ابراهيمي

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.