پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403

 



مصاحبه ای خواندنی با مسئول ستاد خبری همایش بزرگ روابط عمومی

واحد13با حوصله وارد کاری شدیم تا دست در دست هم برای رسیدن به هدفی که از قبل تعیین شده بود ، کمک کنیم به بقیه دوستان در برگزاری هر چه بهتر یک همایش (همایش رسایی ، جذابیت ، سادگی)خبرنگاری که هنوز تنور اخبار همایش را داغ نگه داشته و سعی دارد و امیدوار است تا رسالت کارش را تا پایان ادامه دهد ، مصاحبه ای را انجام داد باکسی که با بیش از 25 سال تجربه در این رشته را دارد و خوشحال بود که توانستهدر کنار دانشجویانی قرار بگیرد که دوست داشتند خودی از خود نشان دهند و همایشی که برای بیشتر دانشجویان رشته روابط عمومی تازگی داشت .

به گزارش خبرنگار ستاد خبری : مسئول گروه دبیر خانه ستاد خبری همایش را کسی به عهده نداشت مگر فردی با تجربه در عرصه خبر برادرمحمد علی زارعی که مدتهاست ، در تلاش بودم تا مصاحبه ای از وی درج کنم .در ابتدا تمایلی به مصاحبه نداشت و علاقمند بود تا با بزرگان این مجموعه ازجمله دکتر جاوید مهر و همچنین استاد سالاریان مصاحبه کنم ودیگر دوستان که نقش بیشتری داشتند ، من هم به عنوان دبیر این گروه لازم دانستم این مصاحبه را انجام دهم .

از ایشان پرسیدم چطور شد به جمع این گروه پیوستید ، در صورتیکه می توانستیدگزارش کار مکتوب مانند دیگر دوستان را ارائه کنید ، وی کلام را با یاد خدا وشعر مولانا:
 " **جان نباشد جز خبر در آزمون. هر که را افزون خبر جانش فزون** "

آغاز کردو چنین گفت : متوجه شدم دانشجویان کار خوبی را شروع کرده اند و میخواهند همایشی با نام  روابط عمومی رسائی، جذابيت ، سادگي بر گزار کنند ، باتماسی که با برادر عباسی دبیر هماهنگی و اجرایی این همایش گرفتم و به ایشان پیشنهاداتی را دادم و خواستم هر کمکی که می توانم انجام دهم از من دریغ نکند وتقریبا ماجرا از اینجا شروع شد .

واحد13
خود شما در جریان هستید که زمزمه بر گزاری چنین برنامه ای پیشتر بود و صحبتهایی هم با مسئولان دانشگاه شد ، اما به دلایلی موافقت نکرده بودند .خوب همیشه درشروع هرکار اول طرح و بیان مسئله مطرح می شودو بعد اجرای آن ، تا اینکه دو تن از عزیزان آقای عباسی و خانم امینی فرد برای این رزم اندیشه کردند و طرح آنرا به مدیر گروه روابط عمومی دادند و با همت و یاری بی وقفه مدیر محترماستاد سالاریان که انصافا یار همیشگی ما بودند ، این اتفاق افتاد و با پیشنهاد آنان موافقت شد و در این باب گروه هایی تشکیل و کار ها مشخص گردید.

من هم پیشنهاد تشکیل دبیر خانه ستاد خبری این همایش را دادم و از همه به عنوان خبر نگار و اعضای این گروه دعوت کردم که به لطف خدا همه لبیک گفتند . ازجمله خود شما که زحمت این مصاحبه را انجام می دهید .مسئول ستاد خبری افزود: من احساس نیاز کردم که این کوشش باید یک جایی اطلاع رسانی شود و خبر و گزارش آن به شکل بهتری بر روی سایت همایش و خود دانشگاه علمی کاربردی نمونه 13تهران و دیگر سایت ها و رسانه ها برود .

لازم می دانم یادی کنم از شهداء و امام و شهداء و دلاور مردانی که در عملیاتهای 8 سال دفاع مقدس همه این آموزه ها را به تصویر کشیدند و رسم مردانگی و ازخود گذشتگی را به ما آموختند و ما شاگردان تنبلی بودیم ودیر یاد گرفتیم و بعداز همه بزرگانی که در این فن بر گردن همه ما حق دارند یادی کرده باشیم.

سپس تقدیر می کنم از طرف همه شما ها از استادان این رشته که خبر نویسی وگزارش نویسی را به ما آموختند تشکر می نمایم از مرحوم ملازم ، جواد قاسمی ،مطهری نژاد، نعمت الهی ،حکیمیان ، جبلی ، رفیعی ، استاد ان بزرگ مرحوم معتمد نژاد ، محسنیان راد ،متولی ،قاضی ،زارعیان ،شکری خانقاه ،حاج حسن حکیم هاشمی در رسانه ملی و اساتید محترم این دانشگا ه از جمله استاد میر شاهی ، ابراهیمی،آل قیس ،بهبودی ، میرزایی ، جلالی ،علمی و...... دیگر عزیزان که نامشان را فراموش کرده ام.
روابط عمومی هنر و حرفه ایست ، که برای دستیابی به آن باید شاخصه های اساسی هم چون مخاطب شناسی ، برنامه ریزی ، حضور فعال ، اخلاق مداری ، تیزبینی ، صبرو ... را در خود رشد داد.ما هم این نیاز را سعی کردیم هم اجریی کنیم و هم دروازه بانی البته کار بدوننقص هم نبود.وی به آموخته های خود افزود و گفت: ما در شروع کار با دوستان دروس را یادآوری کردیم و من از کمیته استقبال خواستم آنچه را می بینند بنویسند و به دبیرخانه ستاد بدهند تا ما هم آنرا استفاده کنیم از ویژگیها و شرایط یک نوشته خوبو برای اینکه خوب بنویسیم باید بخوانیم ، بنویسیم و روانشناس خوبی باشیم. ازنگارش و نویسندگی گفتم و باز اینکه نویسندگی یعنی هنر نگارش پیامی نو بابیانی نو. برای خوب نوشتن به تفکر، توانائی، موضوع و ابزار نیاز داریم.
نویسندگی چشم باز و بیان ساده میخواهد. یک نویسنده خوب انگیزه، هدف و احاطه کافی بر موضوع و نکات دستوری باید داشته باشد .
خوب من هم مثل دیگران آستین بالا زدم و در شروع این همایش به همه جوان بپرداختم ، کمک کردم به دوستان در نصب بنر ، توزیع پوستر ها و دعوت نامه ها وپیشتر پیگیری برای گرفتن سالن و ذیگر موارد که در برابر زحمات دیگر دوستان اصلا به حساب نمی آید اما چون شما از بنده خواستید گفتم والا من کاری نکردم که در خور توجه باشد بلکه کار یک کار جمعی بود و به قول خانم امینی فرد یک دهکده کوچک جهانی را خواستیم تجربه ای کرده باشیم .

زارعیدر ادامه این مصاحبه خاطر نشان کرد : از صبح قرار بود ساعت 8 دور هم باشیم و من به اشتباه رفتم به دانشگاه که آقای عباسی عزیز را در اتاق مدیرمحترم اداری سرکار خانم میرزایی دیدم که به دنبال کار های عقب افتاده بود و پس از مدتی کمک به ایشان راهی محل همایش شدم و تا ساعت 15:30 دوستان همه کار هارا به نحو احسن انجام داده بودند ، کم کم سرو کله مهمانان با نیم ساعت قبل ازبرنامه پیدا شد ومن هم به اتفاق دوستان پذیرش در مدخل ورودی پیشخوان قرارگرفتم و کارم را که جمع آوری اطلاعات بود شروع کردم و این مورد تا پایانهمایش ادامه داشت .

از جمله اطلاع یابی، اطلاع رسانی و اطلاع پژوهی ، جستجو، گردآوری، طبقه بندیو تجزیه و تحلیل اخبار، اطلاعات، دیدگاه ها و نظرها، از محیط درون و برون همایش و محل بر گزاری ورود مهمانان ویژه یا به قولی وی آی پی و مشورت بامدیرگروه جناب استاد سالاریان عزیز هر چند دغدغه ایشان از همه ما بیشتر بود ،ولی بودن در کنار ما و اطمینان کردن به دانشجویان ، ما را ترغیب می کرد ، تابهترین میزبان این همایش باشیم .

وی یادآوری کرد : در یکی از جلسات قبلی داخلی خودمان این را مطرح کرده بودم واینجا هم می گویم ، روابط عمومی خود یک رسانه است . همچون دیگر رسانه ها بایدازتاثیر شناختی و عاطفی پیام خود بر روی مخاطبان اطلاع کافی داشته باشد. و همه دانشجویان خودشان کارشان همتشان و اراده اشان خبر بود و خبر نگار بودند وخبر سازدر پایان وی با اشاره به رسالت روابط عمومی گفت: در روابط عمومی نوشتن حرف
اول را میزند. یک کارشناس یا مدیر روابط عمومی علاوه بر تسلط به فنون نگارشخبر، گزارش، مقاله و ... باید با مفاهیم مخاطب، رسانه، اقناع، ترغیب و ...
آشنایی کامل داشته باشد. ما هم آنچه بود را دیدیم و آنرا را به سادگی هرچه روانتر نگاشتیم تا خبر معنای خودش رابدهد .خبر عبارت است از گزارش یک رویداد و نقل ساده وقایع جاری . خبر گزارش خلاصه ودقیق یک رویداد است . و خبر گزارشی از رویدادهای واقعی و عینی است که دارای ارزش خبری برای مخاطبان باشد .

 وی از صحت ، سرعت و دقت در و در انتخاب لید و تیتر چنین گفت: انتخاب موضوع مهم است غلط نوشتن و یا نا مفهوم و مبهم نوشتن مخاطب را ادامه خواندن مطلب دور می کند ، ما باید طوری قلم بزنیم که مخاطب به دنبال بقیه ماجرا باشد ، به همین خاطر خیلی حساسیت نشان می دادم تا خبر تهیه شده مخاطب را به سمت خودبکشد و میدانید که مهمترین قسمت خبر لید است که خواننده با خواندن آن بدنبال قسمتهای دیگر آن مطلب خبری میرود و از آن مهمتر و کوچکتر و خلاصه تر تیتر است، در واقع همان هویت خبر است که خواننده را برای خواندن خبر ترقیب می کند
معمولا تیتر خبر از لید خبر گرفته میشود و اهمیت ارزش خبری را نشان میدهد .درسایت ها و خبر گزاری ها و حتی روزنامه مطالب را از هم تفکیک میکند و درنهایت صفحه سایت وروزنامه شما ارا زیبا میکند .در اینجا از زحمات خانم کریمیکه سایت را مدیریت می کردند و خانم هدایت و دوستان ایشان که باور بفرمایید من در یادگیری اسامی خانم ها بسیار کند ذهنم و مرا ببخشید .
در این بین ما یک کار جنبی دیگری انجام دادیم و آن هم مصاحبه با اکثر سر گروهها ی اجرایی بود که هنوز موفق نشدم ، تا با استاد سالاریان این کار را انجام دهم ، شاید جبران بخش کوچکی از زحمات و رفع خستگی بر ای ایشان باشدبه هر حال مطمئن باشید این کار را خواهم کرد .
خوب با دوستان مصاحبه کردیم ودر سایت ها هم قرار دادیم ، گفت و گو ها و کارما بی نقص نبود ، ولی از دل و جان مایه گذاشتیم و می دانید که مصاحبه خودیکی از راه های جمع آوری مطالب خبری است که معمولا خبرنگارسایت و یا روزنامه با فرد خاصی مصاحبه میکند و یا با کسی که صحنه ای را مشاهده کرده یا حادثه ایرا دیده است و در گیر کاری است که به او ارجاع شده مصاحبه انجام دادیم .
امیدوارم مورد قبول واقع شود و همیشه به عنوان یک سرباز و کوچکترین در خدمتدوستان هستم و خواهم بود.
دبیرخانه ستاد همایش
نويسنده : علیرضا منصوریفر

این کاربر 5 مطلب منتشر شده دارد.