شنبه, 01 ارديبهشت 1403

 



کمپین کتاب در گردش

واحد 13 تهراندانشجویان کارشناسی امور فرهنگی با همکاری استاد ابی زاده در نظر دارند کمپینی را با عنوان کتاب در گردش را در مورخ دوشنبه 1395/02/20 از ساعت 16 در پارک بهجت آباد به نشانی :کریم خان - نبش خیابان حافظ - پارک بهجت آباد برگزار نمایند.

کمپین کتاب در گردش:

ایده کتاب در گردش اولین بار توسط ران هورنبیکر در مارس ۲۰۰۱ مطرح شد. حدود ۴ هفته بعد در ۱۷ ام آوریل او سایت را راه‌اندازی کرد، سایتی که در سراسر دنیا رشد و گسترش یافت. در آوریل ۲۰۰۳ سایت بیش از ۱۱۳٫۰۰۰ عضو داشت و در سال ۲۰۰۴ واژه "bookcrossing" وارد فرهنگ لغت آکسفورد شد.در مارس ۲۰۱۲ تعداد اعضای این وب سایت از یک میلیون گذشت و تعداد کتابهای ثبت شده در آن به رقم ۸٫۵۰۰٫۰۰۰ رسید.
کتاب در گردش (به انگلیسی: BookCrossing) در واقع به معنای رها کردن کتاب در مکانهای عمومی است تا بوسیله اشخاص دیگر برداشته شود و بعد از خوانده شدن بار دیگر در مکانی عمومی رها شود تا دیگر افراد نیز از آن کتاب بهره مند شوند. این واژه برگرفته شده از نام یک باشگاه کتاب خوانی مجازی به نام bookcrossing.com می‌باشد که جهت تشویق مردم به کتابخوانی و با شعار تمام دنیا را یک کتابخانه کنید تأسیس شده است.
کسي که کتابش را در مکاني عمومي رها مي‌کند، هويت خود را آشکار نمي‌کند و ادعايي هم بابت قيمت کتاب ندارد، اما يک درخواست از خواننده يا خوانندگان احتمالي بعدي دارد: شما نيز بعد از خواندن کتاب، آن را در محلي مشابه قرار دهيد تا ديگران هم بتوانند از اين اثر استفاده کنند.
در فرانسه کتاب‌هاي در حال گردش از 10 هزار جلد فراتر رفته است. اين رفتار جديد را مي‌شود به نوعي "کمپين کتابخواني" يا "کمپين به اشتراک گذاشتن کتاب" در نظر گرفت؛ کمپيني که مي‌تواند به مثابه يک پروژه فرهنگي قابل تامل باشد.
با توجه به توضيحات بالا و پايين بودن سرانه مطالعه در ايران برآن شديم تا فعاليتى را بعنوان كار كلاسى درس صنايع فرهنگى همراه با دانشجويان انجام دهيم
صنعت نشر كتاب يكى از مهمترين صنايع فرهنگى در هر كشور محسوب ميشود. بقاى هر فرهنگ مستلزم مطالعه است، آمارها حاكى از پايين بودن سطح مطالعه ، كاهش تيراژ كتابها در انتشارات كل كشور و بى توجهى به معضل مهم است بايين بودن سرانه مطالعه دلايل مختلفى دارد همچون:
فقر کتاب‌خانه‌ها یکی از معضلاتی است که در ایران همیشه مطرح است، آمارها نشان می‌دهد کتاب‌خانه‌های ایران با استانداردهای جهانی فاصله‌ای نجومی دارند.
مطابق معیارهای پیشنهادی «اتحادیه بین المللی انجمن‌های کتابداری» در کشورهای در حال توسعه باید به ازای هر باسواد حداقل یک و نیم جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی وجود داشته باشد.
با این حساب لازم است بیش از ۷۹ میلیون جلد کتاب در قفسه‌ی کتاب‌خانه‌های ایران جا بگیرد تا کشور به کمترین میزان پیشنهاد شده برای کشورهای در حال توسعه برسد.
یکی دیگر از مسائلی که در کاهش میزان مطالعه تاثیر گذار است، گرانی روز افزون کتاب است. با نگاهی به قیمت کتاب در چند سال اخیر با افزایش نجومی نرخ آثار منشر شده از سوی ناشران مختلف روبه‌رویم. این مشکل برای ناشران غیردولتی که عموما آثار برجسته و نفیس را منتشر می‌نمایند نمود بیشتری دارد.
یکی دیگر از مسائلی که در مورد کاهش میزان مطالعه تاثیر دارد، انحصار تبلیغات محصولات فرهنگی در دست عده ای قلیل از تولیدکنندگان کتاب است. این مسئله تبدیل به عاملی می شود تا شهروندان تنها با تعداد کمی از آثار شاخص آشنا شوند و به مطالعه آنها تمایل پیدا کنند.
پروژه كتاب در گردش با فعاليت ١٥ ساله در دنيا تاثيراتى چشمگيرى را ميزان مطالعه و ايجاد علاقه به كتابخوانى در كشورهاى مختلف ايجاد كرده است ، هدف اين حركت زيباى فرهنگى كم كردن بخشى از دلاليل عدم مطالعه در ايران است ما ميتوانيم با به اشتراك گذاشتن كتابهايى كه در كتابخانه هاى منازل و گاه در قفسه هاى انباريها محصور شده اند ايران را تبديل به يك كتابخانه بزرگ كنيم ، اين كار رايگان است و كسى بابت مطالعه كتاب پولى پرداخت نميكند كه البته اين امر درواقع تبليغى براى ناشرين محترم خواهد بود ، ما خواستار اين امر هستيم تا تك تك افراد جامعه بصورت رايگان مزه خواندن يك كتاب را بچشند و در آينده به مشتريان پر و پا قرص كتابفروشيها تبديل شوند ، در اين فعاليت معرفى كتب و ناشرين و مولفين بصورت رايگان انجام ميگيرد.

  • دانشگاه جامع علمى كاربردى مرکز فرهنگ و هنر ١٣ تهران با حضور ١٠٠نفراز دانشجوىان درس صنايع فرهنگى در ترم جارى گام بزرگی برای توسعه فرهنگ کتابخوانی تحت عنوان "طرح کتاب در گردش" برداشتند با اين هدف كه در آينده نزديك و با مشاركت داوطلبانه عموم مردم جامعه شاهد روز افزون اين فرهنگ در سطوح مختلف جامعه باشیم.
نويسنده :

این کاربر مطلب منتشر شده دارد.