پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403

 



موضوع: سطوح قسمت بندی بازار

سطوح قسمت بندی بازار 8 سال 10 ماه ago #117752

به نام خدا
درس مربوطه : برنامه ریزی بازاریابی
استاد مربوطه : سر کار خانم نسرین آقاملا
نام دانشجو : لیلا دانشی
موضوع تحقیق: سطوح قسمت بندی بازار


سطوح قسمت بندی بازار


الف) بازاریابی انبوه: فروشنده به تولید، توزیع وانجام تبلیغات پیشبردی انبوه برای یک کالا اما برای تمام خریداران می پردازد .
ب) بازاریابی قسمتی: یک قسسمت از بازاراست که از یک گروه بزرگ قابل تشخیص در داخل بازار تشکیل شده است .

مزایای بازاریابی قسمتی نسبت به بازاریابی انبوه :
‏در بازاریابی قسمتی شرکت قادر است محصولی به مراتب سفارشی‌تر و نزدیک‌تر به خواسته مشتری را عرضه کند.
‏در بازاریابی قستی، انتخاب کانال‌های توزیع و کانال‌های ارتباطی به مراتب آسان‌تر است .
در این نوع بازاریابی اگر تعداد رقبایی که به این قسمت بازار توجه دارند محدود باشند، شرکت ممکن است با تعداد کمتری رقیب روبرو گردد .
بازاریابی تخصصی (خلاء‌های بازار): یک خلاء موجود دربازار، بازار کوچکی است که نیازهای آن به نحوی برآورده نمی شود. بازاریابان معمولا به کمک تقسیم یک قسمت از بازار به قسمت‌های کوچک‌تر یا با تعیین گروهی با مشخصات برجسته که به دنبال ترکیب خاصی از مزایا هستند، خلاء های موجود در بازار را تعیین می‌کنند .

مشخصات بازارهای تخصصی
‏ مشتریان بازارهای تخصصی دارای مجموعه نیازهای کامل و شاخصی هستند، آنها حاضرند به شرکتی که بتواند نیازهای آنها را بهتر برآورده سازد ، مبلغی اضافه تر از قیمت فروش پرداخت نمایند .
‏ شرکت "پرکننده خلاء" از مهارت و تخصص بالاتری برای خدمت به بازار تخصصی برخوردار است .
‏ پرکننده خلاء با تکیه بر تخصص از صرفه جویی‌های مقیاس خاصی برخوردار است .
‏احتمال اینکه بازار تخصصی برای دیگر رقبا جاذبه داشته باشد کم است .

ج)بازاریابی محلی: بازاریابی هدفمند به صورتی روز افزون هویت بازاریابی محلی و منطقه‌ای به خود می‌گیرد، بر این مبنا کوشش به عمل می‌آید که برنامه‌های بازاریابی دقیقا براساس نیازها وخواسته‌های گروه‌های مشتری محل نظیر مناطق تجاری ، محله‌ها و حتی فروشگاه‌های منفرد تهیه و تنظیم گردند .

د)بازاریابی انفرادی: سطح نهایی قسمت‌بندی بازار به قسمت‌های تکی یا بازاریابی سفارشی، ختم می‌شود. فن‌آوری‌های جدید این امکان را پیش روی شرکت‌ها قرار می‌دهد تا بازگشت به بازاریابی سفارشی یا سفارشی‌سازی انبوه را مورد بررسی قرار دهند. سفارشی‌سازی انبوه عبارت است از قابلیت فراهم سازی کالا با طراحی خاص به صورت انبوه و برقرار ساختن ارتباط برای تامین نیازهای هریک از مشتریان .
ه )خود بازاریابی ( self - marketing ): گونه‌ای از بازاریابی انفرادی است که در آن هر مصرف‌کننده در تعیین این که کدام نام یا کالا تجاری را بخرد مسولیت بیشتری بر عهده می‌گیرد .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: نسرین اقاملا